Miksi helvetissä meninkin lupautumaan hoivaosastolle työhön kesäksi. Aivan hirvittävää hommaa, 9 tuntia ilman taukoa
Vain kaksi hoitajaa. Hoidettavia 12 jotka kaikki raskashoitoisia, pitkiä, painavia, jäykkiä potilaita. Paskaa on lapioitu hirveällä tahdilla. Ihmiset huutaa, itkee, kaivelee vaippaa ja laittaa sisältöä jopa suuhun. On paskassa hautuvaa ihottumaa ja haavaa, haju on karmea. Kiireellä mössöruoat suuhun, murskatut lääkkeet valuu suupieliä pitkin. Ja mainitsinko jo paskan? Löysää paskaa, kovaa paskaa, kuivunutta paskaa. Paskaa potilaan kynsien alla, paskaa sängynlaidoissa, paskaa jopa tukassa. Ihan mahdotonta valvoa näitä vaipankaivelijoita joka hetki.
MIKSI, OI MIKSI LUPAUDUIN TUONNE!? Ihan kuin ei olisi aiempi kokemus jo osoittanut että tuossa menettää mielenterveytensä ja selkänsä. Onneksi tätä karmeaa hommaa vain elokuun alkuun.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Pahinta tässä on se, että en pysty lievittämään näiden ihmisten kärsimystä vaikka mitä tekisin. Mitoitukset on laskettu niin että potilaat pysyvät juuri ja juuri hengissä. Kaikki sen ylimenevä on vissiin sitten turhuutta. Olen pakotettu tekemään työtäni huonosti vailla etiikkaa ja moraalia.
Joku kysyi että pääseekö vessassa käymään. Sen verran ehtii. Ehdin syömään jopa omenan sillä aikaa kun kuseskelin.
Ap
Tuopa se pahin on, riittämättömyyden tunne, kun resurssit ei vaan riitä, mutta hyväsydäminen ihminen haluaisi silti tehdä parhaansa :-(
Minun on jotenkin vaikea ymmärtää, miksei näille ihmisille suoda armokuolemaa, kun heille ei kuitenkaan ole tarjolla inhimillistä hoivaa. Miksi heitä rääkätään tällä tavalla, että hoidetaan huonosti ja vain sen verran, ettei kuolema pääse armahtamaan heitä?
Kiitos ap että edes yrität jaksaa, teet tärkeää työtä (kunpa työnantajakin ymmärtäisi)
"Onneksi kohta tulee tekoälyllä varustetut hoivarobotit niin ei tarvitse valittaa että on raskasta."
" Miten se robotti vaipan vaihtaa?"
.
Tekoälyllä varustettu hoivarobotti voidaan ohjelmoida kohteen (eli potilaan) nähdessään eriu asteisiin hoidollisiin toimenpiteisiin:
a) Kääntämään kohde varovasti sopivaan asentoon painon ja mitat huomioiden esimerkiksi ensin huolelliseen kosteuspyyhintään ja sen jälkeen ihoalueen rasvaukseen ja vaippojen vaihtoon.
b) Siirtämään/nostamaan kohde ( eli potilas) varovasti sitä varten olemassaolevaan telineeseen tai pyörätuoliin suihkuhuoneeseen vientiä ja hellävaraista /kiireetöntä pesua varten.
c) Ruokailussa huomioimaan kohteen ( eli potilaan)tuen tarve esimerkiksi syöttämisessä tai ravinnon pilkkomisessa ja tarjoilemisessa sekä nesteen anniskelussa.
d) Tekoälyllä varustettu hoivarobotti ei suutu, turhaudu,, väsy tai sitä ei vahingoita puremiset, lyönnit tai sanalliset loukkaukset.
d) Tekoälyllä varustettu hoivarobotti ei tarvitse vapaapäiviä, taukoja tai lomia. Se toimii juuri kuten se on huippuälykkäästi ohjelmoitu.
e) Tekoälyllä ohjelmoitu hoivarobotti osaa keskustella useilla eri kielillä, mistä tahansa aihepiiristä kulttuurista, kirjallisuuteen tai puutarhanhoitoon, käsitöihin, lapsenlapiin, jne.
Sen historiantuntemus ja sivistystaso yleensäkin on melkeinpä rajoittamaton koska se osaa yhdistellä ja hankkia itsenäisesti uutta informaatiota jo olemassa olevaan tietoon.
Tulevaisuuden hoivarobotteja on vanhuksen lähes mahdotonta ulkoisesti erottaa "oikeista ihmisistä" muutoin kuin siitä, että ne eivät koskaan valita.
Irtisanoudu ja ole sitte. työtön tai lopeta valitus.
1 ja kakkonen sama ihminen
Vierailija kirjoitti:
"Onneksi kohta tulee tekoälyllä varustetut hoivarobotit niin ei tarvitse valittaa että on raskasta."
.
Tekoälyllä varustettu hoivarobotti voidaan ohjelmoida kohteen (eli potilaan) nähdessään eriu asteisiin hoidollisiin toimenpiteisiin:
a) Kääntämään kohde varovasti sopivaan asentoon painon ja mitat huomioiden esimerkiksi ensin huolelliseen kosteuspyyhintään ja sen jälkeen ihoalueen rasvaukseen ja vaippojen vaihtoon.
b) Siirtämään/nostamaan kohde ( eli potilas) varovasti sitä varten olemassaolevaan telineeseen tai pyörätuoliin suihkuhuoneeseen vientiä ja hellävaraista /kiireetöntä pesua varten.
c) Ruokailussa huomioimaan kohteen ( eli potilaan)tuen tarve esimerkiksi syöttämisessä tai ravinnon pilkkomisessa ja tarjoilemisessa sekä nesteen anniskelussa.
d) Tekoälyllä varustettu hoivarobotti ei suutu, turhaudu,, väsy tai sitä ei vahingoita puremiset, lyönnit tai sanalliset loukkaukset.
d) Tekoälyllä varustettu hoivarobotti ei tarvitse vapaapäiviä, taukoja tai lomia. Se toimii juuri kuten se on huippuälykkäästi ohjelmoitu.
e) Tekoälyllä ohjelmoitu hoivarobotti osaa keskustella useilla eri kielillä, mistä tahansa aihepiiristä kulttuurista, kirjallisuuteen tai puutarhanhoitoon, käsitöihin, lapsenlapiin, jne.
Sen historiantuntemus ja sivistystaso yleensäkin on melkeinpä rajoittamaton koska se osaa yhdistellä ja hankkia itsenäisesti uutta informaatiota jo olemassa olevaan tietoon.
Tulevaisuuden hoivarobotteja on vanhuksen lähes mahdotonta ulkoisesti erottaa "oikeista ihmisistä" muutoin kuin siitä, että ne eivät koskaan valita.
Edellisestä jäi puuttumaan myös.
f) Lääkelaskuissa ja annosteluissa ei tapahdu virheitä, sillä ne on tarkoin ohjelmoitu.
Tekoälyllä varustettu hoivarobotti kykenee analysoimaan myös kohteen (eli potilaan) sykkeen, verenpaineen tai yleensä yleiskunnon tilan ja akuutin hoidon tarpeen välittömästi heti paikan päällä.
Ja näin menee vanhusten hoitopaikkamaksut ihan jonnekin muualle kuin heidän hoitamiseensa. Jos niitä mummoja ja pappoja on kerran 12, maksavat he kaikki yhdessä hoidosta noin 1600 euroa päivässä. Tuolla rahalla pitäisi kyllä olla varaa ottaa vähintään neljä hoitajaa. ( summa on laskettu tyypillisellä 4000 euron hoitomaksulla).
Vierailija kirjoitti:
Nuori ihminen jaksaa ja pitäisi olla innostunutkin vielä hoiva-alasta. Hoitoalalla nuoret saavat olla tyytyväisiä, kun työtä on. Jos ei ole sairauksia, niin nuori jaksaa kyllä tehdä hoivatyötä.
Ei kukaan tervejärkinen jaksa tehdä tuota työtä, mitä ap tuossa kuvaisi. Se on myös todellisuutta tänäpäivänä erittäin monissa paikoissa. Ah-eutanasia Sveitsissä. Olen sanonut tyttärelleni , että tahdon sen ehdottomasti ,jos tuhon tilaan joudun. 10000-20000e on pikku raha siihen.
Miksei ole HYGIENIAHAALAREITA, KERRO OMAISILLE ETTÄ HEIDÄN MUMMI SYÖ OMAA PAS KAANSA NIIN NO PROBLEM HAALARIT TULEVAT KÄYTTÖÖN
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, itelläni enempi mielessä ne hyvät asiat niinkuin kohtaamiset vanhusten kanssa, kun ne kannustaa ja kertoo tarinoinaat ym. :) Itsellä hyvin vähän huonoja kokemuksia vanhuksista... Ainoa mitä en muistele hyvällä on lääkehoito, etenkin kun mulla ei ollut lupia sillon ja mut laitettiin jakamaan ne yhtäkkiä kauheen kiireen keskelle kun olin uudessa paikassa ja meinasin antaa lääkkeet väärälle potilaalle... Tiesin jo siinä vaiheessa etten halua lääkevastuuta. Onneksi potilas huomasi itse ja oli hyvin empaattinen ja sanoi ettei se haittaa, sellaista sattuu. ymmärsi, kun olin nuori. Tuota tilannetta ei varmasti olisi käynyt jos olisin saanut rauhassa aikaa ym eikä tilanne olisi tullut niin yllättäen.
Et siis osaa kuvitella itseäsi ap:n asemaan. Tuo on tätä päivää. Oletko vähän tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta vanhukset tykkäsi useimmat tosi paljon, he kannustivat ja kertoivat kuinka "minullakin oli silloin nuorena kapea vyötärö.." kertoivat tarinoita kun olivat tehneet uran lentoemäntänä, mitä kaikkea tehneet, mitä elämän kriisejä käynyt läpi, vihaisia juttuja venäläisistä, eräs entinen opettaja mies kehui kuinka minulla on aivan ihana ulosanti, niin miellyttävä ja ihana kuunnella, jos olisin yhtään vanhempi olisin rakastunut jo siihen papparaiseen, oli entinen opettaja töölöstä, todella komea mies vielä senkin ikäisenä. :D Sitten oli yksi pervo takapuolen puristelija, joka naureskeli ja muakin nauratti, en osannut suuttua. :D Sitten oli yksi herttainen papparainen, joka pahoitteli että joudun häntä hoitamaan, että häntä hävetti se asia että näin hänet "sellaisena" mutta sanoin että ei tarvii pyytää anteeksi, olen siellä auttamassa...:)
Sitten kuulin että olen paras hoitaja mitä on koskaan ollut.. :)
Ainoastaan yksi mies, joku entinen liikemies oli vihainen muistisairas ja ylitti jotenkin alentaa, hän sanoi vihaisesti että älä rypistä otsaa tuolleen (kun ilmeilen että otsa menee helposti ryppyyn ym :D) ja jotain ihme juttua, mutta suurimmaksi osaksi hänkin oli mukava.. Sitten oli yksi vanha papparainen jonka oli selvästi vaikea hyväksyä, että on vanha eikä voi tehdä itse ja oli siitä vihainen.. ja sitten yksi nainen joka kirkui välillä ja olisi varmaan käynyt käsiksi jos olisin antanut..............
Mun mielestä kivoja asiakkaita. Ainakin itse olin asenteella että olen siellä auttamassa, muuhun en pysty. Vanheneminen on normaalia joskis luonnollisempaa olisi että läheiset hoitaisi tutut vanhukset, mutta se ei ole suomessa tapana.
Miltä vuosisadalta sun kokemukses on? Jostain kunnalliskodista 70-luvulta.
Nykyään kaikki hoivalautoksissa asuvat ovat umpidemnttejä, huutavat sama "rairairai" aamusta iltaan, repivät ovia. Kuseksii nurkkiin kun repii vaipat pois, ei mitään jjärkeä eikä ihmisarvoa enää.
Jep. Totta joka sana.
Vierailija kirjoitti:
Musta vanhukset tykkäsi useimmat tosi paljon, he kannustivat ja kertoivat kuinka "minullakin oli silloin nuorena kapea vyötärö.." kertoivat tarinoita kun olivat tehneet uran lentoemäntänä, mitä kaikkea tehneet, mitä elämän kriisejä käynyt läpi, vihaisia juttuja venäläisistä, eräs entinen opettaja mies kehui kuinka minulla on aivan ihana ulosanti, niin miellyttävä ja ihana kuunnella, jos olisin yhtään vanhempi olisin rakastunut jo siihen papparaiseen, oli entinen opettaja töölöstä, todella komea mies vielä senkin ikäisenä. :D Sitten oli yksi pervo takapuolen puristelija, joka naureskeli ja muakin nauratti, en osannut suuttua. :D Sitten oli yksi herttainen papparainen, joka pahoitteli että joudun häntä hoitamaan, että häntä hävetti se asia että näin hänet "sellaisena" mutta sanoin että ei tarvii pyytää anteeksi, olen siellä auttamassa...:)
Sitten kuulin että olen paras hoitaja mitä on koskaan ollut.. :)
Ainoastaan yksi mies, joku entinen liikemies oli vihainen muistisairas ja ylitti jotenkin alentaa, hän sanoi vihaisesti että älä rypistä otsaa tuolleen (kun ilmeilen että otsa menee helposti ryppyyn ym :D) ja jotain ihme juttua, mutta suurimmaksi osaksi hänkin oli mukava.. Sitten oli yksi vanha papparainen jonka oli selvästi vaikea hyväksyä, että on vanha eikä voi tehdä itse ja oli siitä vihainen.. ja sitten yksi nainen joka kirkui välillä ja olisi varmaan käynyt käsiksi jos olisin antanut..............
Mun mielestä kivoja asiakkaita. Ainakin itse olin asenteella että olen siellä auttamassa, muuhun en pysty. Vanheneminen on normaalia joskis luonnollisempaa olisi että läheiset hoitaisi tutut vanhukset, mutta se ei ole suomessa tapana.
Ja sinulla ei ollut lainkaan noita kakkaa syöviä dementikkoja ,jotka sotkivat kaiken ihan siihen itteensä,vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Kohta tulee tekoälyllä varustetut hoivarobotit niin ei tarvitse valittaa että on raskasta.
Miten se robotti vaipan vaihtaa?
Jos robotit pesevät autopesuloissa autot, purkittavat, pakkaavat ja etiketöivät linjastoilla erinäisiä tuotteita niin kyllä ne varmaan ihmisenkin kuivittavat.
Japanissahan WC-pöntötkin ovat automaattisia, huuhtelevat ja kuivaavat käynnin yhteydessä, ei tarvitse sitäkään itse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Edellisestä jäi puuttumaan myös.
f) Lääkelaskuissa ja annosteluissa ei tapahdu virheitä, sillä ne on tarkoin ohjelmoitu.
Tekoälyllä varustettu hoivarobotti kykenee analysoimaan myös kohteen (eli potilaan) sykkeen, verenpaineen tai yleensä yleiskunnon tilan ja akuutin hoidon tarpeen välittömästi heti paikan päällä.
Suomessa on hiljattain koneellisen lääkkeenjakelun yhteydessä tapahtuneisiin virheisiin kuollut 1 ja toinen sai väärät myös, mutta ei kuollut.
Noilla tapauksilla ei edes ole yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, itelläni enempi mielessä ne hyvät asiat niinkuin kohtaamiset vanhusten kanssa, kun ne kannustaa ja kertoo tarinoinaat ym. :) Itsellä hyvin vähän huonoja kokemuksia vanhuksista... Ainoa mitä en muistele hyvällä on lääkehoito, etenkin kun mulla ei ollut lupia sillon ja mut laitettiin jakamaan ne yhtäkkiä kauheen kiireen keskelle kun olin uudessa paikassa ja meinasin antaa lääkkeet väärälle potilaalle... Tiesin jo siinä vaiheessa etten halua lääkevastuuta. Onneksi potilas huomasi itse ja oli hyvin empaattinen ja sanoi ettei se haittaa, sellaista sattuu. ymmärsi, kun olin nuori. Tuota tilannetta ei varmasti olisi käynyt jos olisin saanut rauhassa aikaa ym eikä tilanne olisi tullut niin yllättäen.
Tämä oli mukava kuvaus, mutta luultavasti hyvin erilaisesta yksiköstä kuin missä ap työskentelee. Ap hoitaa dementikkoja, jotka ulostavat vaippaan ja syövät sitten ulosteitaan sieltä vaipasta. Ei siinä kunnossa olevat vanhukset enää pysty juurikaan kohtamaan toisia ihmisiä, juttelemaan tolkullisia eivätkä varmasti huomaa, jos heille annetaan vääriä lääkkeitä. Toivoisin siis, että lukisit ap:n aloitusviestin uudestaan ja miettisit sen jälkeen, mitä lisäarvoa oma täysin aiheesta ohi menevä kuvauksesti tuo tähän ketjuun...
Vierailija kirjoitti:
Ap, voimia. Ajattelepa, että minä, 60v eukko joudun selkävaivaisena tekemään samaa. Olen pian itse hoidettavana. 😭
Olen 58v hoitaja, yli 30 vuotta työuraa takana. Nyt olen pitkällä sairaslomalla; molemmissa lonkissa vaikea nivelrikko, jonossa lonkkaleikkaukseen. Selässä nikamamadaltumia ja -ahtaumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta tässä on se, että en pysty lievittämään näiden ihmisten kärsimystä vaikka mitä tekisin. Mitoitukset on laskettu niin että potilaat pysyvät juuri ja juuri hengissä. Kaikki sen ylimenevä on vissiin sitten turhuutta. Olen pakotettu tekemään työtäni huonosti vailla etiikkaa ja moraalia.
Joku kysyi että pääseekö vessassa käymään. Sen verran ehtii. Ehdin syömään jopa omenan sillä aikaa kun kuseskelin.
Ap
Tuopa se pahin on, riittämättömyyden tunne, kun resurssit ei vaan riitä, mutta hyväsydäminen ihminen haluaisi silti tehdä parhaansa :-(
Minun on jotenkin vaikea ymmärtää, miksei näille ihmisille suoda armokuolemaa, kun heille ei kuitenkaan ole tarjolla inhimillistä hoivaa. Miksi heitä rääkätään tällä tavalla, että hoidetaan huonosti ja vain sen verran, ettei kuolema pääse armahtamaan heitä?
Ei mitään eutanasiaa pidä sallia vanhuuden takia. Kohta siihen lähes pakotetaan, ainakin painostetaan.
Kohta se laajenee koskemaan ties keitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Kohta tulee tekoälyllä varustetut hoivarobotit niin ei tarvitse valittaa että on raskasta.
Jos robotit pesevät autopesuloissa autot, purkittavat, pakkaavat ja etiketöivät linjastoilla erinäisiä tuotteita niin kyllä ne varmaan ihmisenkin kuivittavat.
Japanissahan WC-pöntötkin ovat automaattisia, huuhtelevat ja kuivaavat käynnin yhteydessä, ei tarvitse sitäkään itse tehdä.
Lisäksi pyyhkivät pyllyn ja kehuvat että arigato asobi unchi-o-suru: (kiitos tuli oikein kiva kakka).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Japanissahan WC-pöntötkin ovat automaattisia, huuhtelevat ja kuivaavat käynnin yhteydessä, ei tarvitse sitäkään itse tehdä.[/quot
Niitä
pönttöjä on kultaseni Suomessakin ollut jo kauan. Kiva sellainen pönttö, kun tietää lukahtaa pappan alle just enennkuin papalla lurahtaa kakat ja pisut. . Ja ennenkuin sormet ehtii hänellä sinne pyllyyn, niin pesuri on käväissyt pesemässä ja kuivuri kuivaamassa.
Taitaapi olla kuulkaas mummelit niin ,että on muuan vuosikymmen vierähtänyt, ennenkin tuo kaikki toimii asiallisesti.
Sänkyyn pyllyn kokoinen reikä, asukit ilman housuja ja kakka menee ns. kuivakäymälään joka ei haise. Alapään suihkutus ja kuivaus. Ei takuulla tule haavaumia.
Joku tämmönen viritelmä niille roboteille.
No mene sinne juttelemaan tämänpäivän hoiva-asukkien kanssa, kyllä on ymmärrys poissa. Sulla ainakin.