Miksi helvetissä meninkin lupautumaan hoivaosastolle työhön kesäksi. Aivan hirvittävää hommaa, 9 tuntia ilman taukoa
Vain kaksi hoitajaa. Hoidettavia 12 jotka kaikki raskashoitoisia, pitkiä, painavia, jäykkiä potilaita. Paskaa on lapioitu hirveällä tahdilla. Ihmiset huutaa, itkee, kaivelee vaippaa ja laittaa sisältöä jopa suuhun. On paskassa hautuvaa ihottumaa ja haavaa, haju on karmea. Kiireellä mössöruoat suuhun, murskatut lääkkeet valuu suupieliä pitkin. Ja mainitsinko jo paskan? Löysää paskaa, kovaa paskaa, kuivunutta paskaa. Paskaa potilaan kynsien alla, paskaa sängynlaidoissa, paskaa jopa tukassa. Ihan mahdotonta valvoa näitä vaipankaivelijoita joka hetki.
MIKSI, OI MIKSI LUPAUDUIN TUONNE!? Ihan kuin ei olisi aiempi kokemus jo osoittanut että tuossa menettää mielenterveytensä ja selkänsä. Onneksi tätä karmeaa hommaa vain elokuun alkuun.
Kommentit (126)
Ainiin ja yks vanha papparainen sanoi huoneeseen astuttuani "Et tuu pärjäämään" :D Hymyilin vaan takaisin ja vastasin ehkä aijaa.. :D ja siitä lähtien oli hiljaa.. :D
Vierailija kirjoitti:
Musta vanhukset tykkäsi useimmat tosi paljon, he kannustivat ja kertoivat kuinka "minullakin oli silloin nuorena kapea vyötärö.." kertoivat tarinoita kun olivat tehneet uran lentoemäntänä, mitä kaikkea tehneet, mitä elämän kriisejä käynyt läpi, vihaisia juttuja venäläisistä, eräs entinen opettaja mies kehui kuinka minulla on aivan ihana ulosanti, niin miellyttävä ja ihana kuunnella, jos olisin yhtään vanhempi olisin rakastunut jo siihen papparaiseen, oli entinen opettaja töölöstä, todella komea mies vielä senkin ikäisenä. :D Sitten oli yksi pervo takapuolen puristelija, joka naureskeli ja muakin nauratti, en osannut suuttua. :D Sitten oli yksi herttainen papparainen, joka pahoitteli että joudun häntä hoitamaan, että häntä hävetti se asia että näin hänet "sellaisena" mutta sanoin että ei tarvii pyytää anteeksi, olen siellä auttamassa...:)
Sitten kuulin että olen paras hoitaja mitä on koskaan ollut.. :)
Ainoastaan yksi mies, joku entinen liikemies oli vihainen muistisairas ja ylitti jotenkin alentaa, hän sanoi vihaisesti että älä rypistä otsaa tuolleen (kun ilmeilen että otsa menee helposti ryppyyn ym :D) ja jotain ihme juttua, mutta suurimmaksi osaksi hänkin oli mukava.. Sitten oli yksi vanha papparainen jonka oli selvästi vaikea hyväksyä, että on vanha eikä voi tehdä itse ja oli siitä vihainen.. ja sitten yksi nainen joka kirkui välillä ja olisi varmaan käynyt käsiksi jos olisin antanut..............
Mun mielestä kivoja asiakkaita. Ainakin itse olin asenteella että olen siellä auttamassa, muuhun en pysty. Vanheneminen on normaalia joskis luonnollisempaa olisi että läheiset hoitaisi tutut vanhukset, mutta se ei ole suomessa tapana.
Tämä on ehkä vähän vanhempi muisto? Nykyään tuonkuntoiset hoidetaan kotihoidossa.
Vierailija kirjoitti:
On joku vika koko paikassa. Ei ole normaalia. Asiat eivät ole kunnossa jos tilanne on tuollainen. Tee tilanneselvitys jonnekin nimettömänä. Työntekijöillä ja asiakkailla pitäisi olla hyvät rauhalliset olosuhteet. Ei itkuherkkiä asiakkaita, parempi vointi, enemmän yksityisyyttä asiakkailla. Ja lisäksi lyhyemmät vuorot jne. Ei pidä tyytyä huonoon, vaan jonkun pitää kehittää asioita. Onko vika laissa, eu, suositukset, raha, firma, mikä. On ilmeisesti hätätilanne jos menee noin huonosti eri paikoissa. Mitä paikan pomo tekee, ei mitään..?
🤣 tervetuloa tutustumaan alaan.
Vierailija kirjoitti:
On joku vika koko paikassa. Ei ole normaalia. Asiat eivät ole kunnossa jos tilanne on tuollainen. Tee tilanneselvitys jonnekin nimettömänä. Työntekijöillä ja asiakkailla pitäisi olla hyvät rauhalliset olosuhteet. Ei itkuherkkiä asiakkaita, parempi vointi, enemmän yksityisyyttä asiakkailla. Ja lisäksi lyhyemmät vuorot jne. Ei pidä tyytyä huonoon, vaan jonkun pitää kehittää asioita. Onko vika laissa, eu, suositukset, raha, firma, mikä. On ilmeisesti hätätilanne jos menee noin huonosti eri paikoissa. Mitä paikan pomo tekee, ei mitään..?
9 h taitaa olla sallittu normivuoro ilman ylityökorvauksia ainakin yksityisen puolen tessin mukaan. Pomolla on kädet täynnä omia töitään, rekrytointi vie myös entistä enemmän aikaa.
Tämä on ehkä vähän vanhempi muisto? Nykyään tuonkuntoiset hoidetaan kotihoidossa.
-2018 vuodelta.. Yksityiseltä puolelta, joka oli siis arviointiyksikkö eli ei pitkäaikaispaikka.. :) Maaseuduilla resursseja on enemmän , mutta pk seudulla toki vähemmän ja itse siis Espoossa olin.
Kuulostaa järkyttävältä. En pystyisi tekemään tuota työtä edes yhtä päivää.
T. Prisman kassa/aikuisopiskelija, joka ei aio valittaa työstään enää ikinä
Vierailija kirjoitti:
Musta vanhukset tykkäsi useimmat tosi paljon, he kannustivat ja kertoivat kuinka "minullakin oli silloin nuorena kapea vyötärö.." kertoivat tarinoita kun olivat tehneet uran lentoemäntänä, mitä kaikkea tehneet, mitä elämän kriisejä käynyt läpi, vihaisia juttuja venäläisistä, eräs entinen opettaja mies kehui kuinka minulla on aivan ihana ulosanti, niin miellyttävä ja ihana kuunnella, jos olisin yhtään vanhempi olisin rakastunut jo siihen papparaiseen, oli entinen opettaja töölöstä, todella komea mies vielä senkin ikäisenä. :D Sitten oli yksi pervo takapuolen puristelija, joka naureskeli ja muakin nauratti, en osannut suuttua. :D Sitten oli yksi herttainen papparainen, joka pahoitteli että joudun häntä hoitamaan, että häntä hävetti se asia että näin hänet "sellaisena" mutta sanoin että ei tarvii pyytää anteeksi, olen siellä auttamassa...:)
Ainoastaan yksi mies, joku entinen liikemies oli vihainen muistisairas ja ylitti jotenkin alentaa, hän sanoi vihaisesti että älä rypistä otsaa tuolleen (kun ilmeilen että otsa menee helposti ryppyyn ym :D) ja jotain ihme juttua, mutta suurimmaksi osaksi hänkin oli mukava.. Sitten oli yksi vanha papparainen jonka oli selvästi vaikea hyväksyä, että on vanha eikä voi tehdä itse ja oli siitä vihainen.. ja sitten yksi nainen joka kirkui välillä ja olisi varmaan käynyt käsiksi jos olisin antanut..............
Mun mielestä kivoja asiakkaita. Ainakin itse olin asenteella että olen siellä auttamassa, muuhun en pysty. Vanheneminen on normaalia joskis luonnollisempaa olisi että läheiset hoitaisi tutut vanhukset, mutta se ei ole suomessa tapana.
Miltä vuosisadalta sun kokemukses on? Jostain kunnalliskodista 70-luvulta.
Nykyään kaikki hoivalautoksissa asuvat ovat umpidemnttejä, huutavat sama "rairairai" aamusta iltaan, repivät ovia. Kuseksii nurkkiin kun repii vaipat pois, ei mitään jjärkeä eikä ihmisarvoa enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Kohta tulee tekoälyllä varustetut hoivarobotit niin ei tarvitse valittaa että on raskasta.
Miten se robotti vaipan vaihtaa?
ottaahan robotit näyttietä kuusta ja marsista ja merenpohjasta, hitsaa ja maalaa auton koreja yms, eli tarkka tarttumaote on jo arkipäivää mosenssarobotissa, lisää käsivarsia vaan, 1kaksi kätänostaa jalkoja , pesupää pesee ja ilmasuihku kuivaa ja pari tarttumaelintä vaihtaa vaipan, ei mikään mahdoton tehtävä robotille, oikea ohjelmointi vaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikki hoivalautoksissa asuvat ovat umpidemnttejä, huutavat sama "rairairai" aamusta iltaan, repivät ovia. Kuseksii nurkkiin kun repii vaipat pois, ei mitään jjärkeä eikä ihmisarvoa enää.
Älä sano ettei ole ihmisarvoa enää. 😵💫 Äläkä edes ajattele sellaisia. Muutoin kyllä samaa mieltä.
Ihan outoa valitusta. Kyllä sitä paskaa pitää nyt yks 40 vuotta jaksaa siivota
No on ihmisiä.
Jollekin rakkaita ihmisiä.
-Kuule ihan 2018-2019 Hki-Espoosta. Ehkä et oo tehnyt tota työtä, tai sitten et oo kuunnellut vanhuksia tai olet hitaampi työssä kuin minä... Itse ainakin kerkesin hyvin juttelemaankin ja mielestäni tarinoissa ei ollut mitään outoa.. :) Kyseessä ei ollut siis pitkäaikaispaikat... Onkohan mulla sitten sattunut vaan poikkeuksellisen hyviä kokemuksia tai sitten tykkäsin vaan työstä..
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikki hoivalautoksissa asuvat ovat umpidemnttejä, huutavat sama "rairairai" aamusta iltaan, repivät ovia. Kuseksii nurkkiin kun repii vaipat pois, ei mitään jjärkeä eikä ihmisarvoa enää.-Kuule ihan 2018-2019 Hki-Espoosta. Ehkä et oo tehnyt tota työtä, tai sitten et oo kuunnellut vanhuksia tai olet hitaampi työssä kuin minä... Itse ainakin kerkesin hyvin juttelemaankin ja mielestäni tarinoissa ei ollut mitään outoa.. :) Kyseessä ei ollut siis pitkäaikaispaikat... Onkohan mulla sitten sattunut vaan poikkeuksellisen hyviä kokemuksia tai sitten tykkäsin vaan työstä..
Kotihoidossakin voi iltavuorossa olla listalla yli 30 asiakasta siirtymineen. Älä pliis tule sanomaan että muut on vaan hitaita kun eivät ehdi juttelemaan.
Ap:lla on joku kakkafetissi. Onhan vanhusten hoivatyössä (tai ainakin pitäisi olla) paljon muutakin sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ihanalta hoitajalta :) Kunpa sinunlaisiasi olisi enemmän.
Kotihoidossakin voi iltavuorossa olla listalla yli 30 asiakasta siirtymineen. Älä pliis tule sanomaan että muut on vaan hitaita kun eivät ehdi juttelemaan.
-Ei nyt puhuttu kotihoidosta.. No älä pliis itse tule valehtelemaan tai kyselemään että puhun muka jostain ikivanhoista jutuista, 4 vuotta ei niin pitkä aika ole ja ykssityisellä puolella on ihan samat paikat käytössä ja suhdeluvut jollei paremmat, kuin sillon.
Kotihoito on asia täysin erikseen, ei liity tähän edes. Musta on kummaa, jos vanhustyössä ei juttele asiakkaiden kanssa. Itse ainakin olen aina jutellut.
Vierailija kirjoitti:
Oletko alan opiskelija? Jos, niin opi tästä kesästä se minkä kykenet. Työ on varmaan kamalaa, mutta niin on hoidettavien elämäkin. Kohtele heitä kunnioittavasti. Me kaikki vielä elossa olevat eritämme noita samoja tuotteita. Voit myös päätyä siihen johtopäätökseen, että vaihdat muunlaisiin töihin, ja olet siinäkin tapauksessa oppinut jotain tärkeää.
Olen aloittanut 2003 ja tehnyt työtä useassa paikassa perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon. En ole ollut muutamaan vuoteen hoivalla, ja nyt sitten ajattelin että menenpä katsomaan mitä touhu on tänä päivänä. Pahempaa on kuin ikinä. Tämä paikka ihan kaupungin oma yksikkö. Hienot ja uudet tilat, mutta ei käsipareja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
-Ei nyt puhuttu kotihoidosta.. No älä pliis itse tule valehtelemaan tai kyselemään että puhun muka jostain ikivanhoista jutuista, 4 vuotta ei niin pitkä aika ole ja ykssityisellä puolella on ihan samat paikat käytössä ja suhdeluvut jollei paremmat, kuin sillon.
Kotihoito on asia täysin erikseen, ei liity tähän edes. Musta on kummaa, jos vanhustyössä ei juttele asiakkaiden kanssa. Itse ainakin olen aina jutellut.
Kaikkea hyvää sinulle. 🌺 ap voi täsmentää jos haluaa, mutta minun mielestäni osa hänen kauneuttaan oli juuri se, että asiakkaat olivat jo siinä kunnossa etteivät he enää juuri kommunikoi.
Eikö vanhuksille enää laiteta sellaista haalaria, missä on napit selässä? Kun äidilläni oli muistisairaus, näin hänet joskus puetun sellaiseen ja hoitajat sitten kertoivat syynkin.
On kyllä todella surullista, ettei näitä muistisairaita pystytä hoitamaan niin, etteivät pääsisi sotkemaan itseään. Eikä ole sinun vika, ap! Toivotan voimia raskaaseen työhön :-(