Jäätyminen väkivaltatilanteessa (hävettää vieläkin)
Olin joitain vuosia sitten tilanteessa, jossa jouduin väkivallan kohteeksi (Eräs nainen oli saanut jostain syystä päähänsä, että olisin flirttaillut hänen miehelleen, ja täysin yllättäen löi minulta silmän mustaksi).
Ja toisin kuin normaalit ihmiset, jotka tuossa tilanteessa puolustautuisivat ja löisivät takaisin, niin minä jäädyin täysin, ja olin vain täysin ihmeissäni, että mitä oikein tapahtui. Ja päässä pyöri vaan jotain tyyliin, että "jos lyöt takaisin, niin joudut vankilaan,". En tuntenut pelkoa, mutta jotenkin vain aivoni menivät täysin lukkoon enkä osannut tehdä mitään järkevää.
No, sinänsä tuo oli suhteellisen pieni asia, mutta häpeän edelleen täysin idioottimaista reaktiotani ja pelottaa oikeasti, että mitä jos reagoin samalla tavalla jossain paljon pahemmassa tilanteessa, enkä kykenekään puolustautumaan tai pakenemaan vaaratilanteesta, kuten normaalit ihmiset tekevät.
Kommentit (84)
Tavallaan ymmärrän tuon häpeän, koska tuollainen minusta on tullut väkivaltaisen kasvuympäristön tuloksena. Itseni suhteen asia ei hävetä yhtään niin paljon kuin se, että olen samanlainen muidenkin ihmisten suhteen. Suoraan sanottuna halveksin sitä, mitä vähän välitän muista ihmisistä. En koskaan satuttaisi toista ihmistä millään tavalla itse, mutta kun jotain tapahtuu toiselle ihmiselle silmieni edessä en edes näe tai kuule sitä. Asun rauhattomalla alueella ja kotini ulkopuolella kuljen katse maata kohti, koska en halua ottaa sitä riskiä, että "näen" jotain ja minut raahataan oikeuteen todistamaan. En puhuisi jäätymisestä vaan täydellisestä tyhjyydestä. Jotain särkyy, kun on jatkuvasti väkivallan tai sen uhkan kohteena tai näkee sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on aivan normaali reaktio. Valitettavasti sitä on käytetty seksuaalirikoksissa uhria vastaan: eihän uhri laittanut vastaan, joten oli suostuvainen. Ja sinäkin varsin hyvin tiedät, että et todellakaan ollut suostunut siihen, että sinua tintataan naamaan.
Raiskauksessa naisen pitää harkita, jäätyykö vai tappeleeko vastaan ja mahdollisesti suututtaa miehen niin, että menettää henkensä. Tämä pitäisi huomioida tuomioita antaessa.
Niinpä. Suomessa ei saa pas kaakaan korvauksia, jos mies iskee naaman seinään vastarintaa kokiessaan ja murtaa naiselta nenän, poskipäät ja etuhampaatkin katkeaa. Nyt, kun rikoslaki muuttui suostumusperusteiseksi, seksuaaliväkivallan yhteydessä käytetyn fyysisen väkivallan pitäisi olla raskauttava tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin seksuaalista väkivaltaa ja jäädyn täysin. Poliisille vaikea selittää, miksi toimi niin kuin toimi, koska ei itsekään tiedä vastausta.
Minut on pelastanut eräs mies seksuaaliselta väkivallalta. Päällekävijä tuli yllättäen ja jäädyin eikä mikään raaja liikkunut eikä suusta tullut ääntä. Olin vaan ja tunsin, kun housujani revittiin. Yhtäkkiä joku mies tuli tämän tekijän taakse ja näin, kun hän painoi etusormella pelkästään, niin se huusi kivusta ja lamaantu täysin. Tekijä ei kerkenyt tehdä minulle mitään muuta kuin repiä housua alas. Sitten tämä pelastaja soitti poliisit jne. Tämä pelastaja painoi sitä tekijää johonkin ilmeisesti hermoon, koska hän ei oikeasti pystynyt liikkumaan. Sitten selvisi, että oli Aikidomies.
Minulla oli niin, että tekijä oli minulle entuudestaan tuttu. Tilanne muuttui väkivaltaiseksi ja täysin käsittämättömäksi täysin yllättäen. Kesti viikkokausia jäsentää tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin seksuaalista väkivaltaa ja jäädyn täysin. Poliisille vaikea selittää, miksi toimi niin kuin toimi, koska ei itsekään tiedä vastausta.
Minut on pelastanut eräs mies seksuaaliselta väkivallalta. Päällekävijä tuli yllättäen ja jäädyin eikä mikään raaja liikkunut eikä suusta tullut ääntä. Olin vaan ja tunsin, kun housujani revittiin. Yhtäkkiä joku mies tuli tämän tekijän taakse ja näin, kun hän painoi etusormella pelkästään, niin se huusi kivusta ja lamaantu täysin. Tekijä ei kerkenyt tehdä minulle mitään muuta kuin repiä housua alas. Sitten tämä pelastaja soitti poliisit jne. Tämä pelastaja painoi sitä tekijää johonkin ilmeisesti hermoon, koska hän ei oikeasti pystynyt liikkumaan. Sitten selvisi, että oli Aikidomies.
Minulla oli niin, että tekijä oli minulle entuudestaan tuttu. Tilanne muuttui väkivaltaiseksi ja täysin käsittämättömäksi täysin yllättäen. Kesti viikkokausia jäsentää tilannetta.
Mullakin se tapahtui suhteessa, oltiin molemmat muka rakastuneita toisiimme. Tuli vaan niin paljon uutta outoa tapahtumaa tai ärsykettä, etten osannut sanoa mitään. Menin vaan liikkumattomaksi ja äänettömäksi. Kun se oli ohi, mieleen nousi sana raiska us. Sitten ajattelin, että miksi mietin tuollaista sanaa ensimmäistä kertaa elämässäni. Vasta kaksi kuukautta myöhemmin lähdin suhteesta. Ja puoli vuotta myöhemmin hakeuduin terapeutille.
AP sulla ei ole mitään syytä hävetä. Ole onnellinen että et lyönyt takaisin, se toinen olisi tosiaan voinut vammautua pahasti ja sinä olisit voinut joutua vankilaan. On parempi näin. Luota siihen että kehosi ja alitajuntasi tiesi miten pitää toimia.
Itse olen mennyt väliin kun ystäväni sai turpaansa mieheltään. Kun näin sen miehen katseen jähmetyin täysin, ääni päässäni sanoi että jos liikahdan milliäkään niin saan itse turpaani. Onneksi tuli muita apuun ja pääsin pois tilanteesta.
Vaikka olen nainen niin tässä tapauksessa mun mielestä nainen kyllä kerjäsi turpaansa. Vittuili henkilökohtaisista asioista kännissä muiden kuullen miehelleen ja pitkään. Ihan räävitöntä tekstiä. Eikä ollut eka kerta että tiesi kyllä mitä on tulossa jos jatkaa. Tätä en kyllä ymmärrä. Kukaan ei puuttunut tähän vittuiluun eikä sitten siihen selkäsaunaankaan ennen kuin menin väliin.
Jokainen väkivallan teko voi johtaa siihen pahimpaan lopputulokseen, eli parempi ottaa se musta silmä ja hakea korvaukset ja tuomio sille toiselle. Jos tilanne jatkuu niin sitten on varmaan parempi paeta jos voi.
Toivottavasti nostit asiasta jutun sillä ei ollut viimeinen kerta kun tämä nainen tätä tekee jos siihen ei kukaan koskaan puutu. Saattaa jopa hakata miestään.
Ihmisvihamielinen suomen valtio edellyttää ihmisten toimivan tavalla joka ei ole luonteenomaista ihmisille, valtio ei halua ottaa huomioonkaan että jotkut ihmiset jäätyvät tällaisesta yllättävästä väkivallasta.
Mikä h3lvetti vaivaa tätä maata, valtion paras kansalainen olisi vissiin joku tuhoutumaton ja väsymätön robotti?
Sinun vastalyöntisi ei välttämättä olisi lopettanut tilannetta vaan toinen olisi vastannut kovempaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinun vastalyöntisi ei välttämättä olisi lopettanut tilannetta vaan toinen olisi vastannut kovempaa.
Nimenomaan, jos on niin hullu että lyö ensimmäisenkään kerran, ei ole jatkossakaan odotettavissa minkäänlaista järkevää toimintaa tai reaktiota. Väkivalta on primitiivistä touhua, väkivalta luo väkivaltaa, mutta siihen ei kannata lähteä mukaan, varsinkaan jos on fyysisesti alakynnessä.
Viisainta on pyrkiä rauhoittelemaan tilannetta tai pyrkiä poistumaan tilanteesta. Jos sekään ei onnistu, sitten saattaa joutua ikävä kyllä puolustamaan itseään miten parhaiten taitaa, ja hakea oikeutta ja korvauksia jälkikäteen.
Valtaosa normaaleista ihmisistä jähmettyy joutuessaan järjettömän väkivallan uhreiksi.
Täysin ymmärrettävästi sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia ne juopot ovat. Tuon takia pysyttelen kaukana kaikista, jotka käyttävät alkoholia
Sama, jatkuva ryyppääminen on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin se tapahtui suhteessa, oltiin molemmat muka rakastuneita toisiimme. Tuli vaan niin paljon uutta outoa tapahtumaa tai ärsykettä, etten osannut sanoa mitään. Menin vaan liikkumattomaksi ja äänettömäksi. Kun se oli ohi, mieleen nousi sana raiska us. Sitten ajattelin, että miksi mietin tuollaista sanaa ensimmäistä kertaa elämässäni. Vasta kaksi kuukautta myöhemmin lähdin suhteesta. Ja puoli vuotta myöhemmin hakeuduin terapeutille.
Mulla oli kyseessä tapailusuhde. Hyvässä yhteiskunnallisessa asemassa, entinen opiskelukaveri. Ei käytetty alkoholia.
Ihmisellä voi olla persoonallisuuden puolia, jotka tulee esiin vasta pitkän ajan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten se olisi nimenomaan lopettanut sen. Nyt lyöjä selvisi voittajana ja uhrin alistuminen antoi tälle oikeutuksen. Mutta jos ap olisi lyönyt takaisin, olisi lyöjä itse saattanut perääntyä koska ei ne pahoinpitelijät itse välttämättä väkivaltaa kestä. Tosin on niitäkin, jotka ovat tottuneita ja lyöneet entistä kovempaa, mutta sitähän ei tiedä. Nyt lopputulos on se, että ap sai mustan silmän, häpeän ja tavallaan vielä syyllisen leiman kun alistui (ei tehnyt mitään = syyllinen miehen lähentelyyn, lyöjä ajattelee).
Vierailija kirjoitti:
Sama, muutuin robotiksi, jähmetyin shokista, autopilotti meni päälle ja yritin vain selviytyä hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, muutuin robotiksi, jähmetyin shokista, autopilotti meni päälle ja yritin vain selviytyä hengissä.
Mulle poliisi sanoi että tekijä ei välttämättä tajunnut tehneensä mitään väärää, koska en laittanut vastaan vaan jäädyin. Minä taas koin että en voi olla vastuussa tekijän kokemuksesta tai mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Kerran sotureita kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rambolers kirjoitti:
Mulla on taas ongelmana se että kun toinen hyökkää, niin tavallaan hän painaa minussa käyntiin toimintanapin ja sitten lähtee selkäytimestä sarjaa naamaan ja lopputulos on että oho, en huomannut lopettaa niks naks ja käsi katki naama tiiliseinässä ja sitä rataa.
Toinen on tohjona ja vielä tekisi mieli tanssia päällä verimuhjutanssi.
Muutaman kerran nuorempana on aktivoitunut toimintanappi ja vähän välttelen humalaisia ihmisiä ja tilanteita jossa saatan niittää kokonaisen miesporukan yhteen läjään.
Mieluummin sitten pihakoivuun vetelee tällejä, niin ei tule maksettavia sakkoja tai mielipahaa toisen aivovaurioista.
Olet hullu!
Toiset syntyy sotureina. Ovat syntyisesti lauman suojelijoita.
Heitä elää keskuudessamme. He työskentelevät vartijoina, portsareina, talonmiehinä, palomiehinä ja kun tilanne tulee, niin se hoituu hetkessä. On ok, että toiset alkaa itkemään tai juoksee karkuun, koska soturit on keskuudessamme.
Kuka vaan osaa räiskiä kontrolloimattomasti, mutta ammattilainen tai kamppailutreenaaja osaa kontrolloida otteet. Muutenhan kaikki tatamit olis täynnä vainajia.
Ongelma on juurikin tuo kontrollointi ja liika miettiminen, joka yleensä yhdistetään ammattilaisuuteen ja kontrolliin. Jos liike toimii hyvin, niin se ratkaisee tilanteen heti. Kaikenlaisia kursseja on ja rahastusta asian ympärillä. Hyvän gedanbarain tai maegerin harjoittelu voi riittää mainiosti. Ne pitää osata niin hyvin että yksi osuma tuhoaa kohteen täysin. Käytännössä jos osaa maegerin hyvin, niin kaikki muutkin variaatiot onnistuu helposti. Mawa on vain maegeri sivulle.
Karatessa on sanonta että yksi isku riittää. Pitää harjoitella enemmän, jos yksi isku ei riitä tuhoamaan luita katki. Mitään kontrollia tai ammattimaisuutta ei tarvita itsesuojelussa. Riittää vain että harjoittelee liikkeen niin hyvin, että se tuhoaa kohteen täysin. Voihan sitä selitellä kontrollilla ja ammattimaisuudella, jos harjoittelee huonosti ja ei osaa tuhota. Voi myös vedota eettisyyteen ja lelliä hyökkääjää pehmeillä tekniikoilla ja antaa tälle paljon mahdollisuuksia kuten sparri opettaa. Kontrolloitu lyönti on ehkä typerintä mitä olen kuullut koskaan. Joko lyöt tai et lyö ollenkaan.
Eipä vapariotteluissa näe mitään kontrollia. Se ei toimi ja olisi tyhmää iskeä puoliteholla.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö miten helppoa nämä tilanteet on ihmiselle jota on hakattu ja kiusattu pienestä asti. En mene paniikkiin enkä myöskään murjo toista vaan valitsen tilanteeseen sopivan keinon. Olen ottanut turpaan ihan vaan sen takia että tiesin sillä pääseväni helpommalla. Olen myös tyrmännyt yhdellä lyönnillä tilanteessa missä se on ollut mahdollista ja tilanne on lauennut siihen. Olen myös juossut karkuun kun vastassa on ollut joukko humalaisia. Lyömisistä on tullut jälkeenpäin paha olo ja se on viimeinen vaihtoehto.
Nykyään uskon että pystyn taltuttamaan vastustajan lievällä väkivallalla kun olen aika vahva ja treenannut vuosia kamppailulajeja sieltä rajuimmasta päästä.
Parasta kamppailulajeissa on niiden helppous. Niitä ei tarvitse välttämättä harjoitella vuosia vaan vuosikin riittää hyvin mestarin tason saavuttamiseen, kun pitää valikoiman simppelinä ja keskittyy harjoittelemaan täsmällisesti toimivia juttuja.
Ihan tavallinen kuntoilu riittää sen jälkeen hyvin. Kamppailutaito on kuin pyöräily. Jos haluaa yhteisöllistä toimintaa, niin sitä löytyy seurakunnastakin. Sinällään en ymmärrä miksi jotkut harjoittelee kymmeniä vuosia samoja niveliä kuluttavia liikkeitä ja vammauttavat itseään, kun idea oli päinvastainen.
Jos kamppailee vuosia saleilla ja ei opi mitään, niin kannattaa miettiä onko salin vaihto kyseessä tai eikö vain ymmärrä harjoitella järkevästi. Kolmesssa kuukaudessa ihminen oppii riittävät taidot, jos valmentaja on hyvä ja kartalla asiassa. Yleensäkin jos salilla kerrotaan että nää toimii vasta vuosien päästä ja vaatii kokemusta, niin kannattaa suosiolla lopettaa siihen. Koska tilanne voi tulla jo huomenna.
Juoksua kannattaa harjoitella aina.
Vähän ohis, mutta puolustautuminen takaisin lyöminen ovat kaksi aivan eri asiaa. Jos alkaa lyömään takaisin, niin yleensä syyllistyy itse aivan yhtä vakavaan rikokseen kuin toinenkin. Sitten on mustan silmän lisäksi sakot ja vahingonkorvaukset maksettavana.
Aika harva lyö takaisin, eikä se varmaan olekaan oikea reaktio. Parempi olisi katsoa mitä kautta pääsee poistumaan mahdollisimman turvallisesti.
Joitakin pelottaa se, että tulee pahempi puolustusreaktio. Esimerkiksi ylimitoitettu. Kuvailemasi lyönti jo itsessään sattuu aika paljon, voi lamautua. Mutta jos se iskijä tekee sen voimia omaavalle ihmiselle joka sekoaa, mitä sitten. On järkevää siis ettei kukaan iske ketään. Alkoholi lienee monen asian takana, muttei sillä voi oikein perustella mitään. Ihmisten pitäisi pitää tauko alkoholista ja korjata ajatusmallit, ehkä.
Olen ollut samanlaisessa tilanteessa ja minunkin kohdallani se toinen valehteli (ja jäätyi).