@@ TAMMENTERHOJEN torstai @@
Keskiviikon pino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9014295&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (58)
Kyllä täälläkin kyyneleet tuli silmiin, kun tämän uutisen luin.... Kuumeilupuolella jo tultiin tutuiksi tuolla Vilttiketjussa, sitten samaan aikaan plussattiin ja La:t päivän erolla.... Tuntuu hurjalta oikeesti, että oma pienokainenkin voi nähdä päivänvalon ihan koska vaan.
[color=deeppink]Hirmuisen isot onnittelurutistukset pienen pojan johdosta!! Toivottavasti kaikki menee hyvin ja pääsette jo pian kotiinkin. Lisää kuulumisia odotellessa.... ♥ Onnea vielä!!
Onnittelut Beijaflorille! Minä jo nostelin esittelypinoa jos sitten sinne niitä syntyneitäkin kirjataan :-). Odotellaan sitten lisätietoja kunhan tuore äiti ehtii...
Pitäisi täälläkin ne vauvan tarvikkeet laitella, vaatteet on nyt pesty suurimmaksi osaksi. Kyselin neuvolasta jotain kirjasta / lehtistä missä olisi lista siitä mitä vauva tarvitsee, mutta ei siellä mitään ollut. Toista kun odottaa jää kaikki tommoiset saamatta kun ei ole valmennusta tms. No täytyy muistella ja katsella netistä, vähällähän sitä pärjää mutta kiva laitella valmiiksi ja jonkun listan mukaan olisi helpompi.
Sulina - ihana lahja, voi kun munkin mies olisi joskus kekseliäs (tai edes ostaisi jotain :-)
Outi - kiva että pääset siihen arvioon, ei kuitenkaan kannata huolestua vielä. Toivotaan että on ihan normaalin kokoinen.
Fable - en oikein tiedä mitä mieltä olisin. Luottaisin kuitenkin lääkäreihin ja muuhun henkilökuntaan, eiköhän niillä sitä kokemusta ja ammattitaitoa ole. Ja jotenkin olen ymmärtänyt että jos yritetään kääntää niin lopettavat jos tuntuu pahalle. Ennemmin kuitenkin yrittäisin ehkä käännöstä (myös vyöhyketerapiaa) kuin haluaisin suoraan sektion. Tsemppiä kuitenkin, toivottavasti kaikki menee hyvin ja vauva kääntyisi vaikka omia aikojaan.
( . ) Neuvolakuulumiset täältäkin: kaikki arvot ihan ok. Painoon ei lisäystä edellisestä kerrasta - JEE! Vauvelin tarjonta RT ja alhaalla on mutta pää vielä vähän liikkuu. Terkka arveli painoksi n. 3.3 kg (toivottavasti on oikeassa tai arvioi yläkanttiin :-) No ensi viikolla taas kontrolli ä-polilla jossa sitten ehkä tarkemmin.
UUSI GALLUP: Kuinka moni ottaa D-vitamiinia? Mun on pitänyt sitä ostaa, mutta olen onnellisesti unohtanut...
t. Mirabella ja Albert rv 36+3
Taas pitkästä aikaa tänne selvisin ja näin ihania uutisia!!!
Lämpimät onnittelut koko perheelle!!
-E-
Välitän terveisenne ja Beijaflor tulee sitten myöhemmin varmasti lukemaan viestinne! =)
En ole vielä puhelimessa ollut juttusilla tuoreen äidin kanssa, mutta viestin sain, jossa hän kertoi hieman lisää. Supistukset olivat alkaneet ilmeisesti illalla, joten synnytys tapahtui ALATEITSE. Siitä Beijaflor on ylpeä ja on syytäkin! Suunnilleen kaikki muu sitten menikin sit pieleen. Hän pärjäsi kuitenkin ilokaasun voimalla, mutta väliliha jouduttiin leikkaamaan, tippa oli ja porukkaa ehkä viisi hänen ja miehen lisäksi. Onnia ei ollut saanut syliin vielä lainkaan, mutta klo 11 pääsivät häntä katsomaan. Toivottavasti saavat hänen pian lähelle. Se tunne kun on sanoin kuvaamaton! Henkisesti Beijaflor on joutunut koville ja mieli on aika maassa. Tietenkin on onnellinen pojastaan, VARMASTI! Mutta kuin kuvitella saattaa hormoonimyllerryksessä ei ole aina niin helppoa, saatika olla erossa Onnista!
No mutta asiat varmasti järjestyvät! Palaan taas kertomaan! Kiitoksia ystävät =)
Pirppis
[color=blue]eli tulipa käytyä =)
Painoa tullut 500 g/ viikossa
verenpaine oli 98/70
Turvotusta +
pissa puhdas (jee)
ja vauva Rt
syke 155
liikkeet ++ (syädnäänet kävivät 180:ssä kun ilmeisesti heräsi kesken tutkimuksen)
ja SF mitta 36,6 eli reilusti yli ylimmän käyrän. Terkka oli sitä mieltä että iso vauva tulossa ja onneksi on aika äitiyspolille ensi viikolla, hän myös epäili että käynnistetään ennen laskettua aikaa, eli saa nähä tuleeko joulu vai tammivauva... JÄNNITTÄÄÄÄÄÄÄ =)
Pettymyksen pettymys kun anoppi soitti ja perui huomisen hoitamislupauksensa, oli luvannut käydä siivoamassa jolekin vanhukselle (sukua) ja unohtanut koko jutun. Eli meidän kauppareissu menee lauantaille, paha vaan kun tiedän että mies ei pysty sitten huomenna olemaan vapaalla, kun ei voi pysyä firmasta poissa jos ei tosiaankin ole jossain... Eli yksi päivä vähemmän valmistella vauvan tuloa, kun tarvin kantoapua laatikoille joissa vaatteet ovat (ulkovarastossa).
Hyvä uutinen on että kori on valmis nyt, täkki pitää ommella vielä, vaikka siinä ei kauaa mene, onneksi anoppi lupasi tehdä sen valmiiksi kun en meinaa mitään ylimääräistä enää keretä. Eli ihan pian tulee kuvaa blogiin =)
Nyt sapuskan tekoon! Voikaas kaikki!
Mites chikka? Joko olet kotiutunut, huhuuuuu =)
Voi beijaflor raasua, tiedän juuri miltä hänstä tuntuu, vauvan saaneena muttei kuitenkaan " omana" . =( Vähän tulee paha mieli kun muistuu oma trauma mieleen, tottakai sitä on onnellinen vauvasta ja siitä että hänestä huolehditaan, mutta samalla on todella raskas paikka joutua vastasyntyneenä äitinä eroon vauvasta, se tunnesiteen luominen kun jää kesken ja hormoonit mylläävät ja tekevät asiasta pahemman.
No kyllä se iloksi vielä muuttuu, mutta tiedän tunteen.
Sano paljon terveisiä beijaflorille!!
nenn
laitan miekin:
Painoa +370g/vko, nyt yhteensä tullut 7.8kg.
paineet 121/77
turvotusta +
sf-mitta 31
syke 136 (jee!)
pissa puhdas
Eli kaikki oli hienosti. Onneksi sykkeetkin olivat noin korkeat, tavanomaiset eli eiköhän vauvalla ole kaikki ihan hienosti. On edelleen
rt II ja jo melkoisen alhaalla on pää. Terkka veikkas, että seuraavaan kertaan mennessä, kahden viikon päästä, vauva voi olla jo kiinnittynyt. Eli hyvin on lantioon menossa;)
CECILIAH ja joku muukin oli pähkäillyt vauvan kokoa, ja tällä kertaa pienuutta. Miun terkan arviolla meillekään ei ole tulossa mitään isoa vauvaa, asia josta olen pelkästään helpottunut!!! Sanoi, että oikein sopusuhtaiselta vauvalta vaikuttaa eikä miun kokoisen äidin vauvan tarvitsekaan olla iso. Esikko oli 3470g ja ihan riittävä. Ja kyllähän usein vauvan koko on suhteessa äidin ja isän kokoon eli en usko että mitään hätää teidän vauvoilla on, jos ette itsekään ole isokokoisia ihmisiä. Ja toisillahan vauvat syhtyy suht pieninä, mutta kasvavat sitten ihan mahdotonta tahtia!
Kysyin muuten terkalta vaikuttaako miun syömiset vauvan kokoon, vähän huolestuttaa kun on tullut herkuteltua vaikkei se painossa näykään... Hää sanoi, että kyllä voi vähän vaikuttaa tässä loppuvaiheessa eli herkuttelua on hyvä pitää silmällä.. Apua, ja vielä joulu tulossa!!!!
D-vitamiiniG: Olen syönyt, välillä meinaa unohtua!
Nenn: Vai on siullakin käynnistys edessä, ensi viikollako käynnistyspäivä selviää?
pirpanella: Terkkuja Beijaflorille, hän on selvinnyt raskaasta urakasta. Ei ihme, jos on olo henkisesti uupunut, ensin raskausmyrkytysoireet ja huoli vauvasta ja sitten ihan yllättäin alkava synnytys ja edelleen huoli vauvasta. Ja raskainta varmasti se, että joutuu olemaan pienestä erossa.
Mutta miusta toi itse synnytys kuulosti ihan hyvältä synnytykseltä ja Beijaflor saa olla itsestään ylpeä kun on siitä hienosti selvinnyt. Tietysti voi tuntua pahalta ja harmittaa, jos/kun etukäteen tehdyt suunnitelmat eivät toteudu, mutta niin synnytyksessä voi usein käydä ja tärkeintähän on saada vauva terveenä maailmaan:) Unohtamatta myöskään äidin hyvinvointia:)
tikru
Voi kuinka hurjaa, mutta samalla niin mahtavaa, että ensimmäinen Tammenterho on syntynyt!
Paljon voimia ja jaksamista teille :)!!!
Kaikki muuttuu varmasti oikein hyväksi !!!
myrtti- rv32+3
nyt on sitten ensimmäinen tammenterho maailmassa:) hurjan paljon onnea beijaflorille ja miehelle, ja tietty ONNILLE!
täällä vielä yhdessä kasassa, kiirusta on pitänyt. palaan huomenna paremmalla ajalla kertomaan neuvolakuulumiset jne.
tigru ja simppis 36+6
ELI BEIJAFLOR´ILLE VALTAVASTI ONNEA PIKKUPRINSSIN SYNTYMÄN JOHDOSTA!!!
Kylläpäs te olette kirjoitelleet ihania runoja Beijaflorille, tulee ihan liikuttunut olo taas vaihteeks.... Kun tällaiset vauvauutiset muutenkin koskettaa sattuneesta syystä!
PIRPANELLA- kovasti tsemppiä sinne vastaleivotuille vanhemmille ja toivottavasti saavat pian Onnin kenguruhoitoon!
Ja onnittelut kaikille hyvistä neuvolakuulumisista!
D-VITAMIINI G : kysyin asiaa neuvolasta ja Multitabs 2+ kuulemma riittää, kun siitä saa 2 tabl. sen 10 mikrog/pv, eli en ota muuta.
KÄÄNTÄMISESTÄ ollut myös puhetta, itse en varmasti haluaisi että yritetään, vaikka yhtä paljon kammoksun sektiotakin, ja ensisynnyttäjänä en tiedä kuinka perätilasynnytys edes onnistuisi (kaipa se on tapauskohtaista!)
Paras ystäväni joutui ekassa raskaudessaan kokemaan kääntämisyrityksen (joka oli kuulemma kivulias) mutta siihen se jäikin koska lapsivettä ei ollut tarpeeksi jotta he olisivat edes kunnolla yrittäneet, joten sektiolla syntyi sitten loppujen lopuksi.
Olen itsekin kuullut ja yhdyn mielipiteeseen että vauvalle on jokin luonnollinen syy olla perätilassa ja kääntämisellä voi saada pahemman tilanteen aikaan.
FABLE, kuten täällä moni jo neuvonutkin niin juttele asiantuntijoiden kanssa rauhassa ja tee sitten oma päätöksesi, joka on se ainoa oikea!
Tsemppiä & älä murehdi, yritä saada levättyä.
SULINALLA ihanan kekseliäs mies!
Olispa minullakin mies joka osaisi ostaa edes jonkun lahjan ilman että pitää itse sanoa mitä haluaa, jotta hän säästyisi stressiltä.... Joten luovun suosiolla joululahjasta, paras mahdollinen lahja kulkee tässä mukana paksusti voiden....( . )
Nyt menen ottamaan joululimput uunista ennenkuin käy käry, ja jatkan juttua huomenissa!
Voikaahan hyvin & paksusti!
Pupina 34+6
Tippa tuli linssiin täälläkin... Syntymä herkistää aina ja nyt vielä tavallista enemmän, kun se alku oli sen verran hektinen. Rohkea nainen olet, Beijaflor, kun tietoisesti synnytät lapsen perätilassa ja vielä esikoisen! Toivottavasti pääsette kotiutumaan pian ja arki lähtee käyntiin ilman suurempia myllerryksiä!
Sulinalle onnittelut!!! Hienon lahjan sait, johon tosissaan oli käytetty aikaa ja vaivaa!
Fable: Perätila ei välttämättä ole lopullinen asento vauvalle. Esikoinen kääntyi kovalla paukauksella omasta aloitteestaan pari päivää ennen synnytyksen käynnistymistä (39-viikolla) ja sektioaika peruttiin viime tingassa. Lapsivettä oli todella runsaasti ja sen vuoksi kuulemma riittävästi tilaa vauvalle pyörähtää vielä niinkin myöhäisillä viikoilla. Laskeutua/kiinnittyä ei vaan sit ehtinyt ja sen vuoksi avautumisvaihe oli pitkä, mutta onneksi sentään alatiesynnytys onnistui. Ei toivo vielä siis ole mennyt! Kokeile etunojaista konttausasentoa telkkaria katsellessa. Sen kuulemma pitäisi helpottaa luomukääntymistä. Mies tosin voi saada siitä villejä virikkeitä... ;-)
Jaahas, taas supistelee eli kommentointi jääkin sit tähän. Vielä lennossa omaa napaa;
vauvan painoarvio 3200-3300gr (saisi syntyä koska vaan, kuulemma)
flow hyvä
lantio riittävä nelikiloisenkin synnyttämiseen
kohdunsuu sisälle saakka sormen verran auki ja pehmeä
painoa tullut kilo/viikko
verenpaine 134/70 (yläpaine noussut viimeisen parin viikon aikana)
turvotus ++
pissa puhdas
ja lopuksi...
Hercules sittenkin oli Hercules!!!
Ultrassa ei jäänyt _mitään_ arvailujen varaan, vaan pikkuherra auliisti esitteli varustuksensa nenän eteen ihan sen kummemmin pyytelemättä. Lääkäri ei sanonut mitään ennenkuin purskahdin nauruun ja kysyin, että onko nuo kolme uloketta kuvassa ne mitä kuvittelen niiden olevan... Ja olihan ne! Nyt sit saakin aloittaa esikoisen aivopesemisen pikkuveljelle, kun tähän saakka ei ole suostunut sellaista vaihtoehtoa harkitsemaan edes. Toivoi kai prinsessakaveria itselleen. Itsellekin oli kyllä ihan hyvä tieto tässä vaiheessa, sillä jotenkin salaa toivoin sitä toista tyttöä... Nyt kun asiaa on tovin sulatellut, niin poika onkin oikeastaan oikein kiva ja aivan yhtä toivottu tottakai kuin se tyttökin ois ollut. Hercules... Heh... Taitaa täytyä miettiä joku toinen nimivaihtoehto kasteeseen mennessä...
Ei hitsi. Nyt on mentävä. Hienoa, että neuvolakuulumiset oli hyvät muillakin, eikä kukaan ainakaan ole sairaalaan tänään karannut!
Jaksuja kaikille!
c ja Hercules, 36 tasan
Löytyihän se työnimikin sit pari viikkoa ennen jakautumista :-)
[color=darkviolet]Köpöttelyltä raahautuneena. Ukko kävi hakemassa auton, ku mä vaapuin niin hitaasti kotio päin. Oli kyllä hyvä, koska alko ottaan niin selkäänki. Taispa olla supistuksia. Auton ovee en meinannu saaha kurottamalla kiinni :D Ai miekö kankee. .
Akka sano kaupasta tullessa, että se sai jätskiä. Kysyin ettenkö mä saanu. Ukko sano ostaneensa mulle jätskin, ku siinä luki kulta, mut ei tiiä mitä se on :) ohoh sanon minä!! Siis mielessäni. Kai sain säälipisteitä raihnasuuesta.
[b]Vauvan koosta [/b]niin ei se välttämättä ihan niin mee, ett jos on pienet vanhemmat niin tulee pieni vauva. Ite oon pienestä päästä ;) 161 senttiä ja normaalisti jotai 55 näyttää puntari. Akka oli 3930g ja 53 senttiä.
Ite oon ollu nelikilonen syntyissään ja oon kuullu ett vanhempien syntymäpainot vois antaa viitteitä vauvan kokoon paremminki.
Tiiä sitte mikä pitää paikkansa kenenki kohalla.
[b]D-vitamiinia [/b]oon napsinu koko ajan. Multitabs Special 2+ on sitä ja nyt on kans toisessa valmisteessa mitä napsin.
[b]Chicca [/b]Hercules uni oli sitten enne :)
Nyt laittaan akalle iltapala ja pyykit kuivumaan. Sitten kutsuu House seuraansa perinteisesti.
Hirmuisen suuret onnittelut koko Beijaflorin perheelle pikkuisen pojan johdosta, ihania uutisia!!! Toivottavasti pian saat pienokaisen viereesi, voin vain kuvitella miten kurjaa olla erossa ensi hetkinä. Mä en raaskinut esikkoa pitää sairaalassa edes siinä vauvansängyssä vaan sylissä vaan nuuskuttelin, kun se oli niin ihana :)
Ihania runoja Fable kirjoitteli, piti kopsata itsellekin talteen. Ja tuosta perätilasynnytyksestä, niin kannattaa se asia tosiaankin perin pohjin selvittää. Kaikissa sairaaloissa ei edes tehdä lainkaan perätilasynnytyksiä koska tarvittavaa asiantuntemusta ei ole! Ja vyöhyketerapiaa minäkin suosittelisin, vaikkei omaa kokemusta olekaan.
Vauvan koosta, niin tuntuu olevan " Herran kädessä" koko homma, siis toisaalta perintötekijät vaikuttaa, mutta aina ei. Ja ehkä syömisetkin vaikuttaa, mutta ei välttämättä ;) Oma syntymäpainoni on ollut ruhtinaalliset 4230 g ja aikuisiän mitat 176cm/62kg ja silti esikoinen oli " vain" 3200 g. Noo, tästä toisesta onkin nyt sitten tulossa enemmän noita perintötekijöitä vastaava :)
Ja Ceciliah, et varmasti voi omilla syömisilläsi vauvaa pitää nälässä ellet sitten ihan anorektikko ole! Kyllä se vauva saa ravinnon aina ensin ja äiti sitten sen mitä yli jää. Mulla esikoisen suht pieneen kokoon syynä oli liian timmit vatsalihakset eli kohtu ei päässyt kunnolla kasvamaan ja tytöllä olikin syntyessään hyvin mustat ja vääntyneet jalat :( Sittemmin on kyllä kasvanut hyvin, pituus menee +1 käyrällä. Ja eipä tarvii tällä tokalla kerralla noista vatsalihaksista huolehtia, kun niitä ei enää ole!!! :D
No, kävin mä äsken 7 km sauvakävelylenkillä, että jos sitä sitten parilla joulupiparilla vois herkutella...
ariella, paavo ja AAMUKAMMASSA ENÄÄ 1 PIIKKI!!!!!!!!!!!!
Mä ja esikoinen syödään sitä Minisunia, molemmat 10 mikrogrammaa päivässä. Hyviä tabuja :)
[color=maroon]Arvasin heti että on jotain tapahtunut, kun oli eilen ja tänään hurjan pitkät pinot!
[color=royalblue][size=3]Paljon onnea Beijaflorille perheineen ja pienelle Onni-pojalle!! Urhan teon teit kun alakautta synnytit perätileisen esikoisen, hatunnoston arvoinen teko! Ja hyvän kokoinen poika jo on, etköhän saa pian sen viereesi.[/size]
[color=maroon]Laitoin uudet kuvat blogiin, jopa pari omaakin sain aikaiseksi pitkästä aikaa lisätä. [b]Maria[/b], laitan sulle mahd. pian sähköpostia, apukädet blogin hallinnassa olisi todellakin hyväksi nyt kun tammivauvojakin alkaa pukkaamaan maailmaan.
[b]Sulina[/b], voi kiitos kun annoit mulle hyvän vinkin!! Siis en oo yhtään ajatellut että tollaista sähkötyynyä voisi käyttää apuna supistuksien sietoon. Multahan sellainen löytyy, oli käytössä koiranpennulla joka syntyi ainoana ja emo hylkäsi. Piti ostaa tuo lämpötyyny, että pysyi vauveli lämpöisenä. Mutta en ollenkaan tajunnut että siitä voisi olla mullekin hyötyä :) ehdin kyllä ostaa jo kauratyynyn, mutta tuo sähkökäyttöinenhän on paaaaljon parempi idis! Kiitos (tai kiitä miestäsi ideasta ;) ;) !!
Muuta en nyt osaa kommentoida, kun en ehtinyt pitkiä pinoja kuin harppomaan läpi. Luen ne huomenna ajan kanssa.
[b]Sinda & Nipsu rv 33+5[/b]
Käytiin illalla mummolassa ja meni taas oma aikansa paikkojen järkkäilyyn kun pääsi kotiin. mä kun olen semmonen, että pitää ainakin suurimmat rojut ym. kerätä lattioilta ja laittaa keittiö kuntoon, ennen kuin pääsen rauhoittuun illanviettoon. Joskus jos keittiö on jäänyt hujan hajan, niin kyllä ottaa aamulla päähän katsella sitä sotkua.
Tosi hienoa, että Beijaflorin synnytys meni hyvin, kun vielä perätilasynnytys ja eka kerta.
Oma kohtalo selvinnee huomenna, kiitos kaikille jotka jaksoitte ottaa kantaa juttuun. Itsekin olen sillä mielellä ainakin vielä, etten kääntöön halua suostua, maha on muutenkin niin arka ja supisteluherkkä, ettei väliin itsekään viitsi koskee mahaan, saatikka jos vauvaa ruvetaan vartavasten kääntään. No, täytyy jutella huomenna lääkärin kanssa. Toivottavasti kaikki on muutenkin hyvin, saas nähdä mitä painoarvio sanoo tällä kertaa.
Chicca: kiitos vinkistä! Täytyykin koittaa toimiiko. Meillä tuskin on sitä pelkoa, että mies innostuisi. Siitä pitää huolen tämä möhköfanttimainen olemus. Taitais vaan purskahtaa nauruun. Ja onnea pikkumiehestä!
Nyt taidan tehdä jotain repäisevää ja avata kaapissa houkuttelevan konvehtirasian. Ei pitäis, mutta kun liha on heikko....
Hyviä öitä kaikille!
Aivan ihana kuulla että Beijaflorilla kaikki kunnossa ja eka tammikuinen maailmassa.. Tosi hienoa että poika oli jo noinkin iso.. eikös se olekin 2500g se raja että sairaalasta kotio pääsee.. Onnea vaan kovasti koko perheelle!
Kolla sanaa ei varmaan käytetäkkään suomenruotsissa paljoa (ollenkaan?) Mäkin törmäsin siihen itse vasta kun hoidin erästä ruotsalaista pikkupoikaa nuoruudessani..sillon tuli kyllä opittua erinäisiä uusia murteitakin kun pojan isukki oli skånesta :D
Täälläkin tuli nähtyä unia jos jonkinmoisia Beijaflorista ja omasta synnytyksestä..mutta taaskaan en nähnyt että olisko itselle tulossa poika vai tyttö..
Kiitoksia PANNUKAKKU ohjeesta :) en muista kuka sen laitto,oikein hyvää oli,ja koko perhe tykkäsi!
oma (.) tuntuu vieläkin niin pieneltä.. pieniä lapsiakin oon tosin synnyttäny tähänkin mennessä (2720g ja 3350g) tuskin mikään jättiläinen nyttenkään on tulossa.. Päänsärkyä on ollut aamusta asti,mietinkin että millon siitä pitää huolestua ja onko myrkytys päänsärky erimoista kun tavallinen,mullahan siihen myrkytykseen on taipumuksia (2 edellistä raskautta), ja protskutkin plussalla.. mutta toisaalta neuvolassa maanantaina oli verenpaineet ok.. Inhottavaa kun mies on reissussa tän päivän niin sitten on kurja olo..nooh eiköhän tää tästä taasen :)
Tulipas omanapainen ruikutusviesti..mutta eiköhän taas huomenissa oo parempi päivä!Piti kommentoida johonkin jotain mutta ei nyt taasen muistu mieleen..
T:Isa ja masukki 33+4