@@ TAMMENTERHOJEN torstai @@
Keskiviikon pino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9014295&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (58)
Paljon onnea Beijaflor koko perheelle. Onneksi kaikki on mennyt hyvin ja pikkuinen onkin ollut ihan hyvän kokoinen. Uskomatonta että eka tammenterho on maailmassa.
" Oman lapsen, pienen linnun
kannoin alla sydämen.
Nyt on onni täydellinen,
syliini saan ottaa sen.
Tunnen käden, pienen hennon,
tunnen posken pehmeän.
Voiko olla kauniimpaa
kuin alku uuden elämän."
Tulehan kertomaan kuulumisia kun pääset.
Nyt sen vasta oikeen tajuaa, että tammikuiset tosiaan rupee syntyyn. Hui, kukahan meistä on seuraava. Itse en ois vielä valmis lähteen, vaikka malttamattomasti vauvaa odotankin. Siinä on vain toi pikku mutta, eli itse synnytys, jota hermoilen päivä päivältä enemmän.
Siitä pääseekin tähän perätila-aiheeseen. Eli kun mulla on huomenna se ultrakäynti ja kauhulla aattelen jo sitä, että mulle ehdotetaan huomenna sitä kääntämistä. Liikkeistä päätelle vauva on edelleen pää ylöspäin. Mutta mitä ihmettä teen sen kääntöhomman kanssa. Pelkään jo sitä kääntöökin niin paljon ja tuntuu että tää maha on muutenkin niin arka ja kipee, että mahtaa olla tosi kivulias toimenpide jos aletaan kääntään. Mitä mieltä ootte? Tai kysytään näin, että mitä itse tekisit vastaavassa tilanteessa? Jos vauva on perätilassa ja viikkoihin nähden iso, suostuisitko kääntöyritykseen vai haluaisitko ihan suoraan sektioo perätilan takia. Ja mitä jos kääntöö yritetään, mutta ei onnistu, niin kumman vaihtoehdon kannalla oisit, alatiesynnytyksen vaiko sektion?
Oon netistä lukenut juttuja perätilasynnytyksistä ja niistä suurin osa on mennyt ihan ok, mutta silti, hirvittää koko ajatus. Ja pelottaa just se, että mitä jos tää synnytys alkaakin lähiaikoina, vauva on perätilassa ja tulee tavallaan äkkilähtö sairaalaan, niin mites sitten toimitaan. Kyllä tässä on yöunet kadonnut monena yönä kun näitä juttuja miettii. Ja tosiaan tuntuu että se synnytys hirvittää päivä päivältä enemmän. Jotenkin ei osaa enää nauttia tästä raskaudesta kun pelkää ja toisaalta toivoo että se ois jo ohi ja vauva turvallisesti maailmassa.
Tästä tuli nyt vauhkoomista, piti vaan kirjoittaa noi onnittelut, mutta jotenkin tää beijaflorin synnytys vaikutti niin, että miettii tuota omaa enemmän vaan.
-F- 34+5
Olipa kerran lapsi, joka oli valmis syntymään.
Niinpä hän kysyi eräänä päivänä Luojalta:
¿ Kerrotaan, että olet huomenna lähettämässä minut maan päälle,
mutta kuinka minä elän siellä näin pienenä ja avuttomana? ¿
Luoja vastasi:
¿ Monien enkelien joukosta valitsin yhden sinua varten.
Hän odottaa siellä sinua ja pitää sinusta hyvän huolen.¿
¿ Mutta enhän minä täällä taivaassa muuta kuin laulan ja hymyilen.
Se riittää tekemään minusta onnellisen.¿
¿ Enkelisi tulee laulamaan sinulle ja hymyilemään joka päivä.
Sinä tunnet enkelisi rakkauden ja olet onnellinen.¿
¿ Mutta kuinka minä saatan ymmärtää, kun ihmiset puhuvat minulle, jos en tunne ihmisten kieltä? ¿
¿ Enkelisi kertoo sinulle kauneimmat ja suloisimmat sanat, joita tulet koskaan kuulemaan, ja hän opettaa sinulle puhetta kärsivällisesti ja huolellisesti.¿
¿ Entä mitä minun on tehtävä, kun haluan puhua sinulle?¿
¿ Enkelisi liittää kätesi yhteen ja opettaa sinua rukoilemaan.¿
¿ Olen kuullut, että maan päällä on pahoja ihmisiä. Kuka suojelee minua?¿
¿ Enkelisi puolustaa sinua, jopa oman henkensä uhalla.¿
¿ Mutta minä olen silti surullinen, koska en enää näe sinua.¿
¿ Enkelisi puhuu jatkuvasti sinulle minusta ja opettaa, miten pääset takaisin minun luokseni, joskin olen aina lähelläsi.¿
Sillä hetkellä taivaassa oli hyvin hiljaista, mutta maanpäälliset äänet olivat jo kuuluvissa, ja lapsi kysyi hädissään:
¿ Mutta jos minun on määrä lähteä nyt, ole hyvä ja kerro minulle enkelini nimi.¿
¿ Enkelisi nimi ei ole tärkeä. Voit kutsua enkeliäsi nimellä Äiti.¿
Sanotaan
ja tosi se onkin,
että juuri ennen lapsen syntymää
enkeli painaa sormensa huulillemme
ja sanoo:" Hys hiljaa,vaikene siitä minkä tiedät" .
Tästä johtuu,että meillä on syntyessämme
kuoppa ylähuulessamme emmekä
muista mitään siitä,mistä tulimme.
¿Elämä antoi minulle tehtävän, enkä minä rohjennut siitä kieltäytyä.
Hiukset ovat vielä kosteat,
käsi haroo tyhjää.
Minun tehtäväni on tarttua tähän käteen ja taluttaa koko alkumatka.
Pieneksi tunnen itseni,
vielä pienemmäksi kuin tämä vastasyntynyt.¿
[color=pink]kauaa malttanut poissa pysyä=)
Marialle, joo näin se ote " lipsuu" vuosien ja lasten karttumisen myötä. Kun on paljon kokeillut ja nähnyt uskaltaa jo luottaa aika pitkälle itseensä ja siihen terveeseen maalaisjärkeen, ehkä peräti pohojolaaisjärkehen? =)
Mieletön kyseli maltoferistä, suosittelen, itselleni se aiheuttaa enenmmänkin löysää mahaa kuin kovaa, mutta mahakivut on pysyneet poissa. Kannattaa kuitenkin ottaa aamulla, ainakin mulla tulee yöksi pahoinvointia jos otan sen illalla. Ja ota samanaikaisesti C-vitamiini ja juop päälle appelsiinituoremehua, se auttaa imeytymistä! Mulla on aina ollut matala hemoglobiini, siis raskautta ennekin,mutta tolla maltofrillä sain hempan nousemaan, viimeeksi oli 128. Kallista se on, yksi pakkaus (oliko niitä 50?en muista) maksaa 30¿, johtuu siitä että maltofer on valmistettu jostain erityisestä aineesta joka imeytyy paremmin kuin tavalliset rautalääkkeet, näin kertoi terkka. Viimeeksi kokeilin kreuterblutsaftia, mutta se auttoi vaan alussa, sitten tehot hävisi, eli en suosittelisi.
Ja Sulinalle vielä suuret 30-v onnittelut, vähän jälkikäteen!! Joka kerta olen aikonut onnitella ja aina vaan unohdan. Itse vietin 30 v synttärit rv. 36 viime raskaudessa eli mittarissa vuosia pari enemmän kuin sinulla =) Blogin kuvan perusteella arvaan sulle poikaa kun olit siinä niin hehkeä!! =)
Voikaashan!
[color=blue] olipa kamala [color=pink]väri!!
[color=blue]pitää muistaa ettei enää käytä!!
Beijaflorin vauva oli viime yönä munkin unissa, tyttö tuli. Mutta nyt siis on Onni maailmassa :)
Fable oli kirjoittanut niin kauniita värssynpätkiä, että itku pääsi. Kyllä olivat nättejä, mistä oot mahtanut noita löytää? Aivan ihania.
Myöhemmin lisää kommenttia&kuulumisia..
L 31
Joo, toi kuulostaa just sellaselta rautavalmisteelta, että sopisi varmaan mullekin ;) Siispä apteekkiin vaan! Harmi tosiaan toi hinta, mutta parempi maksaa kuin kärsiä :/
Musta tuntuu, että mulla on muutenkin tämän raskauden aikana uponnut apteekki rahaa ihan kiitettävästi kaiken maailman pukamasalvojen yms. valmisteiden vuoksi, murr!
Äitee ja Aatutar 32+6
ihan aiheen vuoksi hermoilet. Ei ole kovin kiva yhdistelmä iso vauva + perätila :/
Mä kokeilisin kuitenkin tuota kääntämistä vyöhyketerapian avulla, siitä olen kuullut paljon positiivista. Sairaalan kääntöön en suostuisi, koska vaikka olen kuullut sen monelle olleen avuksi & ennakkoluuloa kivuttomampi, on monesti vauvalla joku syy, miksi on perätilassa (esim. lyhyt napanuora, kohdun malli vs. vauvan koko tms.) Se tuntuu luonnottomalta, että aletaan väkisin kääntämään. Vyöhyketerapiassa vauvalle annetaan itselleen mahdollisuus kääntyä..
Enkä suostuisi alateitse synnyttämään perätilavauvaa, en edes pienikokoista koska siihen liittyy riskinsä. Meillä on perheessä yksi perätilassa syntynyt ja hm... olisi varmasti terve ihminen, jos olisi leikattu tähän maailmaan.
Mutta kuuntele nyt, mitä lääkärit ehdottaa ja mieti sitten sinulle sopiva ratkaisu. Kaikki menee kuitenkin ihan varmasti hyvin!!!
Täällähän olikin ihania uutisia. VAuvan tuoksuisia päiviä teille!! Voimia Beijaflorin perheellee kun vauva on siellä keskoskaapissa. Toivottavasti hän voimistuu pian ja saisitte hänet sitten kotiin.
Fable: Itse miettisin kyllä hyvin tarkkaan, että antaisinko kääntää, jos vauva olisi perätilassa. Luultavasti päätyisin etten antaisi, juuri tuosta Ardisian mainitsemasta syystä. Eli vauvalla on luultavasti joku syy olla niin päin. Ensisynnyttäjänä en lähtisi synnyttämään perätilavauvaa. Tämän toisen kohdalla olisin harkinnut pitkään. En kuitenkaan tiedä mitä olisin tehnyt, *koputtelee puuta, että pysyy viel täs rt:ssa*
Eipä ole nyt ilmotuksia, joten lopetan täl erää.
Tuiskua
Olipas mukavia uutisia. Toivottavasti pääsette pian kaikki kotiin nauttimaan vauva-arjesta! :)
Pitänee lisätä esittelylistaan osio syntyneet. Huh, kukahan meistä on seuraava?
[color=darkviolet]Luen nyt rauhallisesti alusta loppuun samalla kommentoiden. .koska täällä on jo niin monta sivua tarinaa. .
[b]Sulina [/b]ihanan lahjan oot ukoltas saanu :) Hienoa, ett osaa ostaa kukkia! Mä oon tainnu kerran vaan saada mullattomia kukkia ukolta ja se veti hiljaseksi, sain 28 täyttäessäni yhtä monta kukkaa :O
[b]Taneli [/b]kollaa? Mitä se on. . .kerää, kokoaa?
[b]Maria [/b]Heheheee :D no jo on unet sulla. Ja vielä äitiski :D herää kysymys kuka on isä ;)
[b]Pirpanella[/b][size=3] oi ihanaa!!! Välitäthän hirmusesti onnitteluja pikku-ukon äitille ja tietty i-tyypillekkin :) :) Toivotaan ettei tarvi kauaa kaapissa olla ja pääsee vanhempien lämpöisiin syleihin :)
Ihan uskomatonta, mä eilen illalla pohin ukollekki, ett voiko tosiaan nyt jo alkaa tammikuisten h-hetket oleen totta!! [/size]
[b]Ardisia[/b] en oo käyny kattomassa vielä sposeja, mut pitääpä käyä pikaseen :) :) kiitos :)
[b]Omk [/b]hyvä, että pääset synnytystapa-arvioon bd bd.
[b]Fable [/b]toivotaan, että vauva kääntyy raivotarjontaan. Mutta mä en osaa sanoa antasinko kääntää, koska en oo ottanu siittä yhtään mitään selvää. Vois olla etten antas ja ehottomasti haluaisin sektion, vaikkakaan en tiiä mitä kaikkea voi tulla, jos synnyttää perätilassa olevan. Mutta kuten Ardisiakin sanoi niin keskustele lääkärin kanssa perusteellisesti.
Aivan liikuttava tuo enkeli runo :`)
Sitten omaa ( . ) elikkäs tänään oli [b]punnituspäivä[/b]
-painoa tullu 950g/vk (oma enkka)
-paine sitä samaa eli 110/74
-pisu puhas
-hemppaa ei otettu
-kohunkorkeus 32 (melkeen ylärajalla)
-raitotarjonta onneksi tällä kertaa :)
-vahvat sykkeet+ ja liikkeet ++
Kuulemma tuo kohunkorkeuskin kerto, ett peipi on kääntyny. Ei kiinnittymisen merkkejä, joten voi vielä pyörähellä. Toivottavasti nyt ei kummiskaa.
Laitettiin lähete laitokselle ja nyt sitten oottelen sieltä soittoa tai kirjettä. Jouluviikolla seuraava neuvolakäynti ja siihen mennessä varmaan on otettu yhteyttä OAS:sta.
Nyt herkuttelemaan tortuilla :b vaikkakin painoa oli tullu ehkä luvattoman paljo. Masupöpöstä huolimatta. .
Z ja peipi 32+6
Ihanaa, suuren suuret onnittelut Beijaflorille ja hänen miehelleen:) Tulehan sitten Beijaflor kertomaan kuulumiset kuhan jaksat ja joudat!
" Onni tuli meille käymään,
sinut toi se tullessaan.
Kutsui meidät katsomaan,
laski syliin, jätti siihen,
sinä vähän hymyilit,
unissasi ynähdit.
Kertoi meille, kertoi muille,
kertoi rannan koivupuille,kertoi tuulenpoikasille,
kertoi koko kaupungille:
katsokaa pikkuista pilvien piirtäjää, sydänlohkareen suloista
siirtäjää.
Katsokaa kultaa äidin, isän, koko suvun, katsokaa tätä
tarinaa, alkua uuden luvun."
Zatulle on pakko kommentoida: Täältä löytyy kanssa yksi ronsu-friikki;) Aivan ihania otuksia! Mie olen kerännyt eri maista norsuja, vanhemmat reissaavat paljon ja tuovat mukanaan aina norsun. Oltiin Aasiassa häämatkalla ja yksi hienoimmista kokemuksista oli käydä norsusafarilla:):)
( . ) Tänään on neuvola. Pitäkääs nyt peukkuja, että vauvan syke on korkeempi kuin se 120 mitä oli viimeksi, miun mielenrauhan takia toivon, ettei vastaavaa lukemaa nyt tule;) Olenkin nyt kotona, kun tyttö sairastui, toivottavasti päästään huomenna molemmat viimeistä päivää töihin/päiväkotiin.
tikru rv33+6
" Peiton alla posken nukka,
jalassa pieni sininen sukka.
Näin teille onni tuotiin,
ikioma pikku poika suotiin"
Sylin täydeltä onnea koko perheelle ja halauksia. Koko eilisen illan olen jännittänyt puolestanne.
Ajatelkaas nyt se on sit alkanut, terhojen tupsahtelu maailmaan!! Ihanaa! Meidän kaikkien eka terho! Menin ihan sekaisin tuosta viestistä. Toivottavasti onni poika pääsee pian pois keskoskaapista.
Ja toivotaan että Beijaflorilla on kaikki hyvin.
Oli sitten Chicca vielä yhdessä koossa, juuri eilen sinua kaipailin!
No mutta nyt ajatukset tosissaan karkas tuon vauva uutisen myötä, mitään ei tule enää mieleen...
äityli ja rinsessa 33+1
Ihan kyynel silmässä luin, että ensimmäinen tammikuinen oli saanut palkintonsa!!
" Elämä, sinä annoit minulle tämän tehtävän,
enkä minä rohjennut siitä kieltäytyä.
Hiukset ovat vielä kosteat,
käsi haroo tyhjää.
Minun tehtäväni on tarttua
tähän käteen ja
taluttaa koko alkumatka.
Pieneksi tunnen itseni,
vielä pienemmäksi kuin
tämä vastasyntynyt."
Onneksi olkoon teille pienestä nyytistä! Pitäkää hänestä hyvää huolta. Nauttikaa hänestä, hänen tuoksustaan, pienistä ihanista sormista ja varpaista, kaikesta hänessä! :) Voimia teille hirmuisesti vauva-arkeen, Onnellista matkaa!
Nasu 35+5
FABLE: Myös mie suhtautuisin aika varauksella vauvan kääntämiseen.
Entä jos tosiaan vauvalla on joku syy olla perätilassa? Ja kuka sen sanoo, ettei se sit käänny uudestaan perätilaan, jos hänet saadaan " oikein päin" ?!
Enkä itse lähtisi myöskään synnyttämään perätilassa olevaa vauvaa. Vaikka varmaan perätilasynnytykset yleensä sujuvat ihan yhtä hyvin kuin rt-synnytykset niin jotenkin miuta kyllä pelottaisi moinen synnytys
niin, ettei taitaisi miusta siihen leikkiin olla.. Tai sitten pitäisi olla hirmuisen vahvat perustelut miksi pitäisi alakautta synnyttää.
Mutta, muista ollaan kaikki erilaisia ja meillä on erilaiset mielipiteet asioista. Kuuntele asiantuntijoiden mielipiteet huomenna(?) ja rauhassa mieti mitä miltä siusta tuntuu. Tässäkin asiassa voi lopullisen päätöksen tehdä ainostaan sie itse.
Tsemppistä koitokseen, ja päätöksen tekoon. Ei varmasti ole helppoa pähkäillä noita juttuja.
tikru
ISOT ONNITTELUT! Voi kuinka ihanaa ja liikuttavaa. Pikkuinen Onni-poika on syntynyt ensimmäiseksi tammenterhoksi. Vastahan me kaikki kokoonnuttiin plussauutisten jälkeen tänne odotuspuolelle.
Mulla on tullut ihan oikeasti aika haikea olo, kun tämä on viimeinen raskauteni. Enää kuukausi laskettuun aikaan. Tavallaan toivon, että syntyisi pian ja tavallaan toivon, että saan nauttia nämä viimeiset viikot vielä raskaudesta täysillä.
Zatu: kollaaminen voisi olla yleiskielellä lähinnä sellaista siirtelyä tai esim. penkomista. Voisin sanoa vaikka miehelle, joka kaappeja tutkii, että " mitä sä siellä kollaat?" . Hyvä kysymys kyllä, en ole aiemmin oikein miettinytkään " oikeaa" sanaa sille.
Fable: kääntämisyrityksestä en osaa sanoa mitään, mutta itse en lähtisi synnyttämään perätilavauvaa tietoisesti, vaikka toista lasta olenkin menossa synnyttämään.
Nyt päiväunille!
Taneli
mie sanon kanssa kollata, se on mulle ainakin tullut tästä ah niin ihanasta (kuulettehan ironian ;) ruotsin kielestä, jossa se tarkoittaa tutkimista, tarkastelua. Esim. " kollaan lapsien perään" tai " pitää kollata josko oon vapaalla sinä päivänä" jne..
Nyt pitää lähteä taas sairaalalle viemään tuota pikku-ukkoa, korvien puhdistus eessä tänään. Ja sitten pitääkin / saakin hakia vaari lentokentältä, JIPII!!
Moi!!
BEIJAFLORILLE POJASTA! Nyt ei tarvitse miettiä raskausmyrkytyksiä sun muita. toivotaan, että pian saatte hänet vierihoitoon :) kerkesiköhän mies pohjoisesta tilanteisiin? hyvän kokoinen nöttönen on, vaikka varaslähdön otti ;) minä itse olin 2,5kg kun synnyin rv40..
moni täällä kasvattelee " isoja" vauvoja ja mietiskelevät synnytystä asian tiimoilta. minä taas mietiskelen teenkö itse jotain väärin (pitäisikö syödä enemmän vai mitä ihmettä) kun oma pieni tyttöseni on pienestä päästä masussani. voiko se ottaa kasvuspurttia jossain vaiheessa? nyt on kokoa vasta n. 1,7 rv 32+5. itse olen kyllä pieni ja miehenikin oli alle 3kg (rv40) syntyessään ja koripalloilija silti hänestä tuli.. muilla pieniä vauvoja?
nyt lähden kaupalle ja hepsua katsastamaan :)
rv32+5
etsiä mulle :)
jos mää jotain ettin vaikka laatikosta, niin mää kollaan laatikon!
Toivottavasti pikkumies pääsee pian pois keskoskaapista!
Kukahan Terhoista on seuraava!?
Maria-79: aika unia näette äitis kanssa! Hihhih!
Käytin jo neitiä lasten jouluhartaudessa kirkossa. Reilun km matka sinne. Kävelin sen sitten neljään kertaan, kun piti tulla laittaa poika välillä kouluun. Ois kai se osannut itsekin lähteä mutta kun ei ole tarvinnut kuin pari kertaa yksin lähteä niin johan sitä alko jännittää...
Huhhuh! Varmaan oon aika näky tuolla puuskuttaessa tällä pakilla. ;)Iltapäivälllä olis vielä sama juoksu edessä, kun neiti menossa kerhoon ja sitten vielä pojan futistreenit...
Hetkeks oikasen nyt tuohon sohvalle!
t. H ja Iines 34+5