Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moottoritiellä ajaminen.

Vierailija
08.06.2023 |

Ajan aina nätisti oikeaa kaistaa. Jos rampilta joku tulee kylkeen niin ei siinä sitten. Kivaa varmaan joutua maksumieheksi. 😄En tasan väistä ikinä vasemmalle ramppikaaharin takia.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis oikea tapa on hieman nostaa jalkaa kaasulta, että siitä rampista tulija pääsee kaistalle, eikä kiihdyttää rinnalla. Ei myöskään pidä ajaa edellä ajajan hanurissa kiinni, että väliin ei mahdu autoa. Vasemmalle ei saa väistää Suomessa. 

Oikea tapa on pitää oma vauhti tasaisena, jotta sieltä rampilta tulijan on helpompi säätää oma nopeutensa sopivaksi. 

Itseäni ärsyttää suunnattomasti nämä vauhtia hidastavat. Yleensä kiihdytän reippaaseen vauhtiin ja sitten hidastan tarvittaessa, että pääsen esimerkiksi motarilla ajavan taakse. Mutta tilanne menee vaihkeammaksi, jos toinenkin alkaa yhtäkkiä hidastamaan. 

Pitäkää se vauhti tasaisena. Kiitos.

Vierailija
42/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi väistäisit, kun se on laissa kiellettykin?

Niin on, mutta silti pitää tehdä kaikkensa, että lain silmissä väistäjä pääsee hienosti moottoritielle. Kommenteista päätellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan: ap:lla on ollut tänään tai äskettäin sellainen tilanne motarilla, missä hänen törttöilynsä takia on tullut vaaratilanne tai ainakin hän tietää mokanneensa, joten nyt hän yrittää todistella itselleen toimineensa oikein.

Mitä vaikeaa on siinä, että nostaa jalkaa kaasupolkimelta, jos toinen tulee selkeästi kovempaa rampilta ja haluaa päästä kaistalle? Liikenteessä pitää ennakoida ja ottaa muut huomioon.

Yleensä ajan moottoritiellä vakkarilla. En paljoa reagoi rampilta tulijoihin. Jos eivät osaa sovittaa nopeuttaan, on se heidän murheensa.

Vierailija
44/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus on ilme näkemisen arvoinen kun rampilta tulija ajaa vierellä pitkin piennarta.

Oma valinta haluaako ajaa pientareella vai ihan tiellä.

Vierailija
45/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenteista päätellen lopputulos on seuraava. Motarilla ajavan pitää hidastaa ja joustaa, että väistämisvelvollinen pääsee motarille.

Ruuhka-aikaan Helsingin motareilla se voi olla ihan suotavaa. Meno on aika järkyttävää, kun kaikki kaistat on täynnä autoja ilman riittäviä turvavälejä.

Vierailija
46/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan: ap:lla on ollut tänään tai äskettäin sellainen tilanne motarilla, missä hänen törttöilynsä takia on tullut vaaratilanne tai ainakin hän tietää mokanneensa, joten nyt hän yrittää todistella itselleen toimineensa oikein.

Mitä vaikeaa on siinä, että nostaa jalkaa kaasupolkimelta, jos toinen tulee selkeästi kovempaa rampilta ja haluaa päästä kaistalle? Liikenteessä pitää ennakoida ja ottaa muut huomioon.

Yleensä ajan moottoritiellä vakkarilla. En paljoa reagoi rampilta tulijoihin. Jos eivät osaa sovittaa nopeuttaan, on se heidän murheensa.

Eipä se osaamisesta aina välttämättä ole kiinni. Mun pieni kottero ei yksinkertaisesti ehdi kiihtyä 120iin jos ramppia on vähänkään ylämäkeen.

Vierailija
47/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, rampilta eteesi tulee rekka (ehtii siis hyvin eteesi) joten ethän sitten myöskään vaihda kaistaa vaan jäät kiltisti sinne rekan taakse köröttelemään ettet vaaranna liikennettä....

Moottoritiellä on kaksi kaistaa ja sitä vasenta voi käyttää ohittamiseen.

Käy autokoulu, siellä taivutetaan tyhmemmällekkin asiat, joita sinä et tajua.

Vierailija
48/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi väistäisit, kun se on laissa kiellettykin?

Niin on, mutta silti pitää tehdä kaikkensa, että lain silmissä väistäjä pääsee hienosti moottoritielle. Kommenteista päätellen.

Mitä tarkoitat?

Ajatko yhtä sekavasti kuin kirjoitat?

Vierailija
49/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole kuitenkin valmis jarruttamaan, kun joku kuuttakymppiä ajava on sinne motarille päässyt juuri ennen sinua, ettet aja perään.

Vierailija
50/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä ap että ensimmäinen vastaaja ovat ymmärtäneet jotakin todella väärin, jos kuvittelevat että yksinkertaisen liikennesäännön noudattaminen olisi jotenkin maininnan arvoinen juttu.

Sinun mielestä siis rampilta tulevaa pitää väistää vasemmalle jossa on liikennettä. Juu tosi turvallista. 😂😂😂

Hyvin luettu. t: ohis

Kyllä. Peruskoulun hedelmä pääsi taas loistamaan.

Vierailija
51/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten tämä toinen kiihdyttää reipppaasti ja tulee siihen eteen. Ja se on ihan ok. Tulkoon kunhan sitten myös jatkaa menoaan. Itse ajan lähes aina vakionopeudensäädin päällä ja liittyjä ei osaa sovittaa vaihtiaan oikein, kannattaa hänen käyttää pienempiä teitä.

Vierailija
52/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus on ilme näkemisen arvoinen kun rampilta tulija ajaa vierellä pitkin piennarta.

Et siis osaa pitää omaa nopeuttasi, vaan kiihdytät tai hidastat. Opettele ajamaan ja mene vasta sitten liikenteeseen.

Sopivaa vauhtia mennään, joku i d i o o t t i siellä vaan ei osaa katsoa sopivaa väliä ja luulee että tilaa tulee kun vaan änkeää kylkeen.

Sinä fiksuna tietenkin väistät. Vai...?

Vierailija
53/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se osaamisesta aina välttämättä ole kiinni. Mun pieni kottero ei yksinkertaisesti ehdi kiihtyä 120iin jos ramppia on vähänkään ylämäkeen.

Sitten sinä liityt minun taakse. Tai vielä parempi, älä tule lainkaan motarille. 

Olen itse ajellut melkoisilla kotteroilla nuorempana, mutta jopa 70-luvun Ooppelilla onnistuin saamaan 120 lasiin rampilla.

Vierailija
54/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäminäminäminäminä! Likenne on yhteispeliä. Kaikki eivät siihen kykene.

Vierailija
55/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme siinä muuten on, että monella on tarve liittyä motarille heti samantien, kun katkoviiva alkaa? Motarilla ne kaistat ovat pääsääntöisesti erittäin pitkiä, joten hyvin olisi aikaa säätää vaihti sopivaksi.

Vierailija
56/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä, että ymmärtää omat oikeutensa tiellä liikkujana, mutta on myös ymmärrettävä omat velvollisuudet.

Ihan tieliikennelain peruspykälät kannattaa pitää myös mielessä. Ei siis voi vain sokeasti selittää, että "joo, kyllä mä näin, että se sieltä kylkeen tulee, mutta en periaatteestakaan antanut tietä"

3 § (17.12.2020/1040)

Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.

4 §

Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

Selkeät ohjeet, mutta kun nämä maestrot ei osaa lukea, kaikki kirjallinen opetus suhisee tyhjässä päässä tarttumatta mihinkään reseptoriin.

Vierailija
57/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäminäminäminäminä! Likenne on yhteispeliä. Kaikki eivät siihen kykene.

Totta. Olisi tosi kiva, jos ihmiset opettelisivat kiihdyttämään edes suunnilleen siihen vauhtiin mitä muut ajaa motarilla.

Mutta ei nämä minäminäminä-ihmiset tulee sinne körötellen, koska he kuvittelevat toisten olevan velvollisia väistelemään heitä.

Vierailija
58/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten sinä liityt minun taakse. Tai vielä parempi, älä tule lainkaan motarille. 

Olen itse ajellut melkoisilla kotteroilla nuorempana, mutta jopa 70-luvun Ooppelilla onnistuin saamaan 120 lasiin rampilla.

Ja sinun takana on toinen vitunAudikuski perseessäsi kiinni.

No, onneksi suurin osa toimii ihan fiksusti.

Taidat olla myös se ääliö joka ajaa ohituskaistaa vartin 1km/h nopeammin kuin oikealla kulkevat ja vedät itse letkaa perässä kun pyhä audi ei voi väistää.

Vierailija
59/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole kuitenkin valmis jarruttamaan, kun joku kuuttakymppiä ajava on sinne motarille päässyt juuri ennen sinua, ettet aja perään.

Tuollaisilta kuskeilta pitäisi ottaa kortti pois. Olen kerran tuon joutunut kokemaan, kun joku mummeli ei sitten saanut autoaa yli 60 vauhtiin. Onneksi motarilla oli tyhjää ja takaa tulleilla rekkakuskeilla oli pelisilmää. Olisi voinut muuten käydä huonosti.

Vierailija
60/89 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinun takana on toinen vitunAudikuski perseessäsi kiinni.

No, onneksi suurin osa toimii ihan fiksusti.

Taidat olla myös se ääliö joka ajaa ohituskaistaa vartin 1km/h nopeammin kuin oikealla kulkevat ja vedät itse letkaa perässä kun pyhä audi ei voi väistää.

Yleensä ne Audikuskit menee lujaa ohi vasenta kaistaa. 

Mutta jos sinä et osaa sovittaa vautiasi motarilla 120 km/h ajavan auton vauhtiin, niin suosittelen pysymään poissa motarilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan