Tein myyjäisiin kolme samanlaista kääretorttua
Muna, sokeri, leivinjauhe ja perunajauho. Kaikissa oli valmistusaineet selkeästi ja täsmälleen samanlaisen lapun. Yhteen kirjoitin gluteeniton. Kaikki leivottu gluteenittomassa keittiössä. Mutta se on sivuseikka. Yksi mies otti ensin sen missä oli gluteeniton mutta bsibem vieressä sanoi älä ota sitä gluteenitonta ota tuosta tuo toinen tavallinen. Ihmiset on outoja. Mulla on myös hygieniapassi ja olen tarkka. Tämäkin sivuseikka. Haluan vain kysyä että miksi se vehnätön kelpaa jos siinä ei lue erikseen gluteeniton? Tapahtui jo siemmin mutta nyt vaan tuli mieleen kun luin vähän vastaavan jutun vegaanisista.
Kommentit (11)
Ihmisillä voi olla kokemus gluteenittomasta vaihtoehdosta vähemmän maistuvana (kuten esim. leipien kohdalla hyvin usein on). En usko, että tuossa tilanteessa asiakkaat ovat lukeneet tuoteselosteita sen tarkemmin läpi (varsinkin, kun oletusarvo on, että jos toiseen on merkitty gluteenittomuus ja toiseen ei, siinä jälkimmäisessä sitten varmaan sitä gluteenia on). Eivät kaikki tiedä, että kääretortut on usein leivottu muutenkin perunajauhoon ja ovat luontaisesti gluteenittomia.
Tämä sama ilmiö näkyy vegaaniusmerkinnän kohdalla. Ihmiset saattavat ennakkoluulojen takia jättää ottamatta ruokaa vain, koska siinä on merkintä vegaanisuudesta. Monella tuntuu olevan myös ideologinen vastarinta vegaanisia tuotteita kohtaan, mikä tuntuu kyllä hölmöltä. Olen joskus epäillyt, että osa jättäisi kaljankin juomatta ja sipsit syömätyä, jos niissä lukisi vegan - tajuamatta, että suurin osa kaljasta ja sipseistä on joka tapauksessa vegaanisia.
Hiljattain huomasin kaupassa tuoteselosteen perusteelma vegaanista kasvisrasvajätskiä mainostettavan kaikella muulla paitsi vegaanisuudella. Hinta oli edullinen (vegaanituotteet usein kalliimpia) ja maut viestivät lähinnä nostalgiaa ysärin lapsille, jotka nykyään ostavat jätskiä omille lapsilleen. Tajusin, että vegaanisuusmaininnan pois jättäminen on ollut tarkoituksellista: nyt massat ostavat ja syövät vallan tyytyväisinä samaa jätskiä, jonka laittaisivat saman tien takaisin kaupan pakkaseen, jos siinä olisi merkintä vegan. Itse sitten olen monelle ystävälle päässyt kertomaan, että tuote sopii maidottomille/vegaaneille, koska asia helposti menee ohi, kun erillinen merkintä puuttuu.
Tai sitten nainen vaan halusi jättää gluteenittoman valittavaksi keliaakikolle, jos heille itselleen ei ole väliä.
Läheskään kaikki eivät tiedä mitä gluteeniton tarkoittaa
Minä tunnustan itsessäni molemmat. En ikinä osta gluteeniton merkittyjä leipiä tai mitään leivonnaisia. Ne harvat, joita olen maistanut, ovat olleet kuivahkoja, sellaisia jauhomaisia. Ymmärrän toki, mitä gluteenittomuus merkitsee, en minä kaikista gluteenittomasta tuotteista kieltäydy, hyvin uppoavat niin mansikat kuin jäätelökin ;)
Syön useimmiten kasvisruokaa tai kalaa, punaista lihaa en syö ollenkaan. Ja minua ärsyttää aivan suunnattomasti, että nykyään liki kaikki kasvisruuat ovat vegaanisia. Koska se tarkoittaa, että sitten niissä on käytetty maitotuotteiden sijasta näitä kauravalmisteita. En pidä kauran mausta (paitsi leivässä) ja se on niin voimakas inho, että maistan sen läpi kaikista ruuista, joissa sitä käytetään. Ymmärrän kyllä ravintoloita ja kahviloita, nykyään on niin monia ruokavalioita, että mahdotontahan se olisi tehdä niin monia erilaisia tuotteita, ja siksi on tuotteita, joita voivat syödä eri rajoitteiset ihmiset. Se vain on kaventanut viime vuosina tällaisen vegaanis-gluteenitonta ruokaa välttelevän kasvisruokailijan valikoimaa. Kyllä minua hiukan pitkään viimeviikolla lounasravintolassa katsottiin, kun tilasin metsästäjänleikkeen ilman sitä leikettä. Sienikastike kun oli ihan oikeaan kermaan/maitoon tehty ja sienet voissa paistettu. Ja siihen kaveriksi runsas salaattipöytä. Toinen vaihtoehto kun oli se gluteeniton, vegaaninen papu-linssipata kaurakermalla ja kolmasuunimakkaraa perunamuusilla.
Ei oikeasti tiedetä. Moni saattaa tehdä kääretortun pelkällä perunajauholla (ilman vehnäjauhoa siis) ajattelematta, että kyseinen torttu on silloin gluteeniton. Perunajauhoon tehty kääretorttu on muuten vieläpä paljon parempi kuin vehnäjauhoversio.
Myyjäisistä, noutopöydistä ja missä ikinä vaikka firman kutsuilla valitsen yleensä sen tavallisen perinteisen ruoan ja syy on vain se, että vegaanituokaa tai gluteeenitonta tai laktoositonta on vähemmän tarjolla ja tunnen monta henkilöä, jotka niitä haluavat syödä / vain niitä voivat syödä. Esimerkiksi siskoni ei voi syödä tavallista viljaa, käly ei maitotuotteita, miniä on vegaani.
En ole siis nirso enkä erityisruokaa karsasta, vaan pyrin olemaan REILU ja SOSIAALINEN.
Vierailija kirjoitti:
Bsibem = nainen.
Minkä maan kieltä? Bangladesh?
Jätän sen gluteenitottoman sellaisella jonka sen oikeasti tarvitsee.
Gluteenittomat leivonnaiset harvoin on hyviä.
🇺🇦🇮🇱
Bsibem = nainen.