Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rehellisesti, onko sinulle merkitystä meneekö lapsesi lukioon vai amikseen?

Vierailija
07.06.2023 |

Ovatko molemmat vaihtoehdot sinulle samanarvoisia vai toivoisitko lapsesi valitsevan tietyllä tavalla?

Kommentit (510)

Vierailija
61/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin toivoisin, että toinenkin poika menisi lukioon, mutta ei ole menossa kuin kuulemma autopuolelle amikseen.

Harmittaa, koska tällä on älliä, menestyy koulussa vaivattomasti tosi hyvin, nyt oli kasiluokan tokarissa esim. matematiikka, fysiikka, historia, englanti ysejä... Ja ilman että edes on lukenut. Lukemalla saisi helposti 9-10 varmaan kaikista aineista.

No, kyllä amiksen käymälläkin voi menestyä, itsekin olen varsin onnellinen vaikka amiksen olen käynyt. Ei koulutus takaa onnea ja menestystä, eikä myöskään estä sitä.

Lukemattomuus kantaa jonkun matkaa, mutta jos on pärjännyt peruskoulussa ns. lukematta, voisi lukiossa ruveta tuntumaan raskaalta, kun oikeasti täytyy opiskella eikä siihen ole sopivia malleja opittuna. 

Vierailija
62/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin toivoisin, että toinenkin poika menisi lukioon, mutta ei ole menossa kuin kuulemma autopuolelle amikseen.

Harmittaa, koska tällä on älliä, menestyy koulussa vaivattomasti tosi hyvin, nyt oli kasiluokan tokarissa esim. matematiikka, fysiikka, historia, englanti ysejä... Ja ilman että edes on lukenut. Lukemalla saisi helposti 9-10 varmaan kaikista aineista.

No, kyllä amiksen käymälläkin voi menestyä, itsekin olen varsin onnellinen vaikka amiksen olen käynyt. Ei koulutus takaa onnea ja menestystä, eikä myöskään estä sitä.

Lukemattomuus kantaa jonkun matkaa, mutta jos on pärjännyt peruskoulussa ns. lukematta, voisi lukiossa ruveta tuntumaan raskaalta, kun oikeasti täytyy opiskella eikä siihen ole sopivia malleja opittuna. 

Kyllä sen lukiossa ehtii oppia. Tuon takia ei kannata jättää menemättä lukioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, millaisia lapset ovat. Jos teoreettisuus painottuu, lienee lukio ensisijainen vaihtoehto. Jos taas käytännöllisyys ja kädentaidot ovat pääosassa, niin ammattikoulu on varmaankin parempi vaihtoehto, mikäli sieltä löytyy nuoren ominaisuuksia vastaava ja häntä kiinnostava linja. Sitä paitsi ammattikoulu ei välttämättä sulje pois mahdollista akateemistakaan uraa. Harva hakeutuu amiksesta suoraan yliopistoon, vaikka mm. amikset markkinoivat tätä opintopolkua varsin aktiivisesti. Mutta amk:n kautta voi hakeutua maisteriohjelmaan yliopistoon. 

Vierailija
64/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsellani ei olisi edellytyksiä lukioon ja akateemiselle uralle, olisin aivan tyytyväinen jos hän löytäisi itselleen sopivan linjan amiksesta. Hän on kuitenkin sen verran fiksu, että amikseen meneminen olisi hölmöä.

Vierailija
65/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee amikseen. Hän on jo nyt aika pätevä koodari, joten luultavasti saa töitä ihan helposti, kun valmistuu. Toki vähän riippuu siitäkin, että mihin puoleen alkaa erikoistumaan ja vähän pitää katsoa, että miten tekoälyn kehittyminen vaikuttaa alaan. Korkeakouluunkiin pääsee amiksesta, jos asia myöhemmin kiinnostaa. 

Vierailija
66/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna olin juhlissa joissa eräs äiti sanoi lastensa (yläkoululaiset tytöt) kuullen että ammattikoulu ei ole vaihtoehto heidän perheessä. Yksi mies sitten kysyi että entäs jos lapsi haluaisi jollekin duunarialalle niin äiti vastasi että kyllä lukiossa sellaiset haihattelut unohtuvat.

Vierailija
67/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle opiskelu oli helppoa, joten sain päähäni suorittaa korkeakoulun lisäksi myös hierojan, lähihoitajan ja vartijan ammattitutkinnot. Koska eihän niistä nyt voi olla kuin korkeintaan hyötyä.

Ne onneksi pienet hetket, kun olen ollut työttömänä tai lomautettuna, ovatkin sitten menneet rattoisasti selvitellessä miksi en ole välittömästi ottamassa vastaan kaikkia töitä, mihin minulla on koulutus. Monesti olen katunut koko papereiden hankkimista. Eli näinkin päin kannattaa uhrata muutama ajatus sille mitä tekee.

(Jep, saatoin myös viedä joltakin halukkaalta opiskelupaikan, en sitäkään silloin tajunnut. Se tietty pätee yhtä lailla kaikkiin, jotka eivät päädy koulutustaan vastaavaan työhön.)

Vierailija
68/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle olisi ihan sama JOS lapsi tietäisi mitä haluaa. Mutta kun ei kumpikaan tiedä, niin en ole suositellut ammattikoulua koska silloin on todella suuri riski että muuttaa mielensä ja asiat hankaloituu. Toinen poika halusi kaksoistutkintoon sähköalalle ja lukioon. Vuoden jälkeen totesi ettei haluakaan sähköalalle. No eihän se ihan turha koulu ole kun voi omassa elämässä oppeja hyödyntää, mutta sääli jos menee aikaa hukkaan siihen että kokeilee eri kouluja kun ei tiedä mitä oikeasti haluaa. Toiselle pojalle aion sanoa suoraan että mene lukioon, kun on hyvä koulussa eikä hänkään ole erityisesti mistään kiinnostunut eikä ole ns. työperäihminen että haluaisi palavasti työskennellä suorittavassa portaassa. 

Vierailija
69/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni 30v on käsienheiluttelutieteenmaisteri vuosiansiot n15000. poikani 28v putkiasentaja vuosiansiot n43000. On siinä tyttärellä pätkätöissä kirimistä mutta onhan hän akateeminen.

Vierailija
70/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reehellisesti niin ei ole väliä. Toinen on käynyt ekan vuoden amiksessa ja toinen ei vielä tiedä minne menee yläasteelta.

Toivon vain, että valitsevat paremman ammatin ja koulutuksen kun olen itse lukenut.

Eli hoitoala. En suosittele kenellekkään.

Vierailija
71/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon lapsilleni hyvää elämää. Peruskoulun päättötodistus oli pojilla hieman alle 9 ja tyttärellä hieman alle 10, joten toki he meni lukioon, koska kenelläkään ei ollut mitään omaa erityistä kiinnostusta millekään tietylle alalle. Pojilla ei kiinnostus oikein riittänyt lukiossa, mutta esikoinen rämpi sen läpi ja kirjoitti ylioppilaaksi. Tytär kirjoitti hyvin arvosanoin . Molemmat hakeutui lukemaan teknillistä alaa yliopistoon. Kun kuopus täytti 18 v hän lopetti lukion ja oli puhunut itsensä amikseen . Se olikin todellista tyhjäkäyntiä, sillä lukiokursseilla sai kuitattua yto-aineet onneksi pääsi pian erääseen yritykseen oppisopimuksella. Suoritti pian loput näytöt ja valmistui. Jatkaa täydellä palkalla samassa yrityksessä töitä. Sairaanhoitajat ei sillä palkalla tule toimeen, mutta parikymppiselle kotona asuvalle se on ihan riittävä. Toki toivon, että kuopus jossain vaiheessa hakeutuu jatko-opintoihin. Ainakin hänellä on parempi todistus amiksesta kuin jotkut Cn paperit lukiosta

Vierailija
72/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme neljästä on jo käynyt lukion tai käy parhaillaan. Viimeinenkin menee, koska potentiaalia on. Olisin todella pettynyt, jos ei menisi. Lukio on itsestään selvyys ja arvostan sen tuomaa perussivistystä.

Me vanhemmat olemme käyneet lukion, toinen lisäksi ammattikorkean tai toinen yliopiston. Molemmat olemme tehneet sekä sini- että valkokaulustyötä. Ja todettu, että onhan se valkokaulustyö nyt paljon joustavampaa ja edut on hyvät, usein palkkakin paljon parempi. Haluan lapsilleni helpon elämän, jossa ei tuota ongelmaa viedä auto huoltoon 10:00 työpäivänä tai lähteä töistä 2h aikaisemmin, jos ei vain huvita tehdä töitä (puuttuvat tunnit voi tehdä, kun huvittaa).

Vierailija
73/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella lapsistani on niin suuret haasteet että hartain toiveeni on että kunpa hän vain löytäisi jonkun tien elämässään. Oman paikan. Lukioon hän ei voi mennä mitenkään, eikä amiskaan ole itsestäänselvyys. Hänellä on paljon ominaisuuksia joiden avulla toivon hänen pärjäävän lopulta ihan hyvin. Mutta kyllä asia mua mietityttää.

Toinen lapsistani saa tietenkin valita itse mutta hänen toivon menevän lukioon ja siitä sitten aikanaan eteenpäin.

Vierailija
74/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen äiti kirjoitti:

Tyttäreni 30v on käsienheiluttelutieteenmaisteri vuosiansiot n15000. poikani 28v putkiasentaja vuosiansiot n43000. On siinä tyttärellä pätkätöissä kirimistä mutta onhan hän akateeminen.

Tämä on tosiaan alan valintakysymys. Teknisellä alalla kandi voi helposti ansaita sen reilun 30 k / vuodessa opintojen ohessa. Suosittelen alaa.

Vierailija
75/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikonloppuna olin juhlissa joissa eräs äiti sanoi lastensa (yläkoululaiset tytöt) kuullen että ammattikoulu ei ole vaihtoehto heidän perheessä. Yksi mies sitten kysyi että entäs jos lapsi haluaisi jollekin duunarialalle niin äiti vastasi että kyllä lukiossa sellaiset haihattelut unohtuvat.

Vanhemmillani oli samanlainen asenne ja olen siitä kiitollinen. Ei 15-16-vuotias ole tarpeeksi vanha ja kypsä päättämään tulevaisuudestaan. Joku nopea tienaaminen varmasti kiinnostaa, mutta monet tytöt päätyy amiksessa kauneusalalle tai lähihoitajaksi, joiden molempien palkat ovat lähinnä vitsi.

Ei meilläkään oman tytön kanssa amis ole edes vaihtoehto. On vasta alakoulussa, mutta nyt jo ollaan yhdessä pohdittu minkä painotuksen lukio voisi olla kiva. Asutaan pk-seudun kehyskunnassa, joten kaikki Helsingin hyvät lukiot ovat vaihtoehto.

Vierailija
76/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei historiasta voi saada ysiä lukematta, vaikka olisi 200 äo. Siinä pitää muistaa asioita ulkoa ja ainut keino siihen on lukea.

Vierailija
77/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempia lapsia on aina kannustettu opiskelemaan ja käyttämään oman kapasiteettinsa mahdollisimman hyvin. Ovat kuitenkin itse tehneet päätökset asian suhteen. Toinen kävi ammattikoulun ja oli sen jälkeen muutaman vuoden töissä. Nyt opiskelee amk:ssa. Toinen suorittaa parhaillaan kaksoistutkintoa ja toivon mukaan valmistuu ajallaan. Varsinkin pojilla tuntuu tuo kypsyminen vaativan oman aikansa, kun muut asiat kiinnostavat opiskelua enemmän.

Vierailija
78/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei historiasta voi saada ysiä lukematta, vaikka olisi 200 äo. Siinä pitää muistaa asioita ulkoa ja ainut keino siihen on lukea.

Mun lapsi sai. Koska oli kuulemma niin hyvä opettaja, joka osasi selittää asiat niin, että ne muisti. Opettajalla oli tapana kertoa ns. pakollisen lisäksi jotakin ylimääräistä&mielenkiintoista ja lapsi sitten muisti ne pakollisetkin sen takia, kun niihin liittyi joku mielenkiintoinen yksityiskohta. 

Vierailija
79/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, jos kuuntelee tunnilla. Jotkut oikeasti oppivat ihan vaan olemalla paikalla ja kuuntelemalla.

Vierailija
80/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmillani oli samanlainen asenne ja olen siitä kiitollinen. Ei 15-16-vuotias ole tarpeeksi vanha ja kypsä päättämään tulevaisuudestaan. Joku nopea tienaaminen varmasti kiinnostaa, mutta monet tytöt päätyy amiksessa kauneusalalle tai lähihoitajaksi, joiden molempien palkat ovat lähinnä vitsi.

Ei meilläkään oman tytön kanssa amis ole edes vaihtoehto. On vasta alakoulussa, mutta nyt jo ollaan yhdessä pohdittu minkä painotuksen lukio voisi olla kiva. Asutaan pk-seudun kehyskunnassa, joten kaikki Helsingin hyvät lukiot ovat vaihtoehto.

Amiksesta on voinut päästä yliopistoon siitä asti kun ne muuttuivat opistoiksi. Siksi mitään ei ole menetetty vaikka hakisi lisää opiskeluhaluja duunarihommissa. Tunnen varatuomarin, joka oli vuoden metsurina ennen kuin lähti opiskelemaan.

Jos lukiotodistus ei ole niin hyvä että sillä pääsee suoraan, on sama meneekö pääsykokeisiin lukio- vai amis todistuksella.