Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rehellisesti, onko sinulle merkitystä meneekö lapsesi lukioon vai amikseen?

Vierailija
07.06.2023 |

Ovatko molemmat vaihtoehdot sinulle samanarvoisia vai toivoisitko lapsesi valitsevan tietyllä tavalla?

Kommentit (510)

Vierailija
81/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin toivoisin, että toinenkin poika menisi lukioon, mutta ei ole menossa kuin kuulemma autopuolelle amikseen.

Harmittaa, koska tällä on älliä, menestyy koulussa vaivattomasti tosi hyvin, nyt oli kasiluokan tokarissa esim. matematiikka, fysiikka, historia, englanti ysejä... Ja ilman että edes on lukenut. Lukemalla saisi helposti 9-10 varmaan kaikista aineista.

No, kyllä amiksen käymälläkin voi menestyä, itsekin olen varsin onnellinen vaikka amiksen olen käynyt. Ei koulutus takaa onnea ja menestystä, eikä myöskään estä sitä.

Ei historiasta voi saada ysiä lukematta, vaikka olisi 200 äo. Siinä pitää muistaa asioita ulkoa ja ainut keino siihen on lukea.

Väärin siinä mielessä, että jos on poikkeuksellisen hyvä muisti, ei lukiotasolla tarvitse kuin olla paikalla, kympin saa lulemattakin.

Vierailija
82/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amis ei ollut edes vaihtoehto. Molemmat lapseni menivät lukioon. Ja sitten korkeakouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle opiskelu oli helppoa, joten sain päähäni suorittaa korkeakoulun lisäksi myös hierojan, lähihoitajan ja vartijan ammattitutkinnot. Koska eihän niistä nyt voi olla kuin korkeintaan hyötyä.

Ne onneksi pienet hetket, kun olen ollut työttömänä tai lomautettuna, ovatkin sitten menneet rattoisasti selvitellessä miksi en ole välittömästi ottamassa vastaan kaikkia töitä, mihin minulla on koulutus. Monesti olen katunut koko papereiden hankkimista. Eli näinkin päin kannattaa uhrata muutama ajatus sille mitä tekee.

(Jep, saatoin myös viedä joltakin halukkaalta opiskelupaikan, en sitäkään silloin tajunnut. Se tietty pätee yhtä lailla kaikkiin, jotka eivät päädy koulutustaan vastaavaan työhön.)

Ei sinun olisi koulutusta tarvinnut katua vaan sitä, että menit hölmö kertomaan kaikki koulutukset työkkäriin. Toisaalta kirjoituksesi paljastaa, että korkeakoulutettu voi olla työtön.

Vierailija
84/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikonloppuna olin juhlissa joissa eräs äiti sanoi lastensa (yläkoululaiset tytöt) kuullen että ammattikoulu ei ole vaihtoehto heidän perheessä. Yksi mies sitten kysyi että entäs jos lapsi haluaisi jollekin duunarialalle niin äiti vastasi että kyllä lukiossa sellaiset haihattelut unohtuvat.

Samaa mieltä. Kaikki kynnelle kykenevät lukioon tietysti. Kävin itse vain amiksen ja urapolku oli sitten siinä. Sieltä on oikeasti paljon vaikeampi ponnistella eteenpäin jos niin haluaisikin.

Vierailija
85/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En toivo lapselleni duunarihommia. Toivon, että lapsi saa hyvän yliopistokoulutuksen joko täällä Suomessa tai perheen toisessa kotimaassa Yhdysvalloissa. 

Vierailija
86/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikonloppuna olin juhlissa joissa eräs äiti sanoi lastensa (yläkoululaiset tytöt) kuullen että ammattikoulu ei ole vaihtoehto heidän perheessä. Yksi mies sitten kysyi että entäs jos lapsi haluaisi jollekin duunarialalle niin äiti vastasi että kyllä lukiossa sellaiset haihattelut unohtuvat.

Vanhemmillani oli samanlainen asenne ja olen siitä kiitollinen. Ei 15-16-vuotias ole tarpeeksi vanha ja kypsä päättämään tulevaisuudestaan. Joku nopea tienaaminen varmasti kiinnostaa, mutta monet tytöt päätyy amiksessa kauneusalalle tai lähihoitajaksi, joiden molempien palkat ovat lähinnä vitsi.

Ei meilläkään oman tytön kanssa amis ole edes vaihtoehto. On vasta alakoulussa, mutta nyt jo ollaan yhdessä pohdittu minkä painotuksen lukio voisi olla kiva. Asutaan pk-seudun kehyskunnassa, joten kaikki Helsingin hyvät lukiot ovat vaihtoehto.

Amiksesta on voinut päästä yliopistoon siitä asti kun ne muuttuivat opistoiksi. Siksi mitään ei ole menetetty vaikka hakisi lisää opiskeluhaluja duunarihommissa. Tunnen varatuomarin, joka oli vuoden metsurina ennen kuin lähti opiskelemaan.

Jos lukiotodistus ei ole niin hyvä että sillä pääsee suoraan, on sama meneekö pääsykokeisiin lukio- vai amis todistuksella.

Mutta ei ole sama meneekö yliopistoon amis- vai lukiosivistyksellä ja opiskelutaidoilla. Lukiossa oppii opiskelemaan ja oppimaan ihan eri tavalla kuin amiksessa. Amiksen ja lukion käyneet eivät tosiaan ole samalla viivalla korkeakouluopintojen alkaessa. Jos korkeakouluun haluaa joka tapauksessa, ei ole mitään järkeä mennä amikseen. Paremmat eväät saa lukiosta.

Vierailija
87/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein alhaisimman älykkyyden ihmiset pölöttävät älypuhelimeen joka paikassa, liikenteessä , ajaessa.jne,

Mitä ne on keksineet muuta kuin yhtenään lyödä leipää huultensa väliin.

Siinä tapauksessa suomessa on valtava enemmistö alhaisen älykkyyden ihmisiä. Älypuhelin kourassa käveleviä ihmisiä on enemmistö. Osa heistä liikkuu polkupyörällä kädet ja katse laitteessa.

Kannattaisikohan vähitellen myöntää, että älypuhelin on voimakkaasti riippuvuutta aiheuttava laite.

Vierailija
88/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle opiskelu oli helppoa, joten sain päähäni suorittaa korkeakoulun lisäksi myös hierojan, lähihoitajan ja vartijan ammattitutkinnot. Koska eihän niistä nyt voi olla kuin korkeintaan hyötyä.

Ne onneksi pienet hetket, kun olen ollut työttömänä tai lomautettuna, ovatkin sitten menneet rattoisasti selvitellessä miksi en ole välittömästi ottamassa vastaan kaikkia töitä, mihin minulla on koulutus. Monesti olen katunut koko papereiden hankkimista. Eli näinkin päin kannattaa uhrata muutama ajatus sille mitä tekee.

(Jep, saatoin myös viedä joltakin halukkaalta opiskelupaikan, en sitäkään silloin tajunnut. Se tietty pätee yhtä lailla kaikkiin, jotka eivät päädy koulutustaan vastaavaan työhön.)

Ei sinun olisi koulutusta tarvinnut katua vaan sitä, että menit hölmö kertomaan kaikki koulutukset työkkäriin. Toisaalta kirjoituksesi paljastaa, että korkeakoulutettu voi olla työtön.

Eiköhän monikin korkeakoulutettu ole työtön todennäköisemmin kuin lähäri tai vartija. Sitä se voi olla, jos työskentelee hankkeissa tai projekteissa.

Vierailija
89/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoin että menisi amikseen, että tulee sitten varmasti se ammatti sieltä, eikä jää ikuiseksi lukiolaiseksi. 

Vierailija
90/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myönnän, että olisi kova pala jos lapset eivät menisi lukioon ja korkeakouluun.

Ammattikorkeakoulu lukion jälkeen on alkanut tuntua hyvältä vaihtoehdolta. Saajan siitä kuitenkin ammatin nopeammin. Siitä voi itsevarmempana ja osaavampana jatkaa vaikka yliopistoon, jos haluaa.

Ammattikorkeakoulua ajatellen olisi saman alan amis parempi vaihtoehto. Vaikka eräillä on ollut turhauttavaa kun AMK:ssa on aloitettu opiskelemalla samoja asioita kuin amiksen ensimmäisenä syksynä.

Vierailija
91/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena sitä mieltä, että lukioon pitää mennä. Sittemmin minusta tuli amk:n liiketalouden ope. Olen nähnyt niin paljon lukiolaisia että merkonomeja opiskelijoina (tietty myös aika paljon ylemmän kk-tutkinnon suorittaneita).

Lukiolaisen ja muun toisen asteen suorittaneiden välillä ei ole mitään muuta eroa kuin se, että lukiolainen kirjoittaa paremmin. Eroa ei ole älykkyydessä eikä ajattelun tasossa.

Kaikilla meillä on oma polkumme ja minä toivon, että lapseni löytävät oman mielenkiinnon kohteensa ja pääsevät juuri tätä opiskelemaan.

Vierailija
92/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin toivoisin, että toinenkin poika menisi lukioon, mutta ei ole menossa kuin kuulemma autopuolelle amikseen.

Harmittaa, koska tällä on älliä, menestyy koulussa vaivattomasti tosi hyvin, nyt oli kasiluokan tokarissa esim. matematiikka, fysiikka, historia, englanti ysejä... Ja ilman että edes on lukenut. Lukemalla saisi helposti 9-10 varmaan kaikista aineista.

No, kyllä amiksen käymälläkin voi menestyä, itsekin olen varsin onnellinen vaikka amiksen olen käynyt. Ei koulutus takaa onnea ja menestystä, eikä myöskään estä sitä.

Ei historiasta voi saada ysiä lukematta, vaikka olisi 200 äo. Siinä pitää muistaa asioita ulkoa ja ainut keino siihen on lukea.

Kyllä voi. Riittää, että käy tunneilla ja kuuntelee. Eihän se mitään erityistä älykkyyttä vaadi vaan sitä, että tavalla tai toisella kuulemansa asiat painaa muistiin. Toimi sekä itsellä että omilla lapsilla.

Vierailija
93/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmillani oli samanlainen asenne ja olen siitä kiitollinen. Ei 15-16-vuotias ole tarpeeksi vanha ja kypsä päättämään tulevaisuudestaan. Joku nopea tienaaminen varmasti kiinnostaa, mutta monet tytöt päätyy amiksessa kauneusalalle tai lähihoitajaksi, joiden molempien palkat ovat lähinnä vitsi.

Ei meilläkään oman tytön kanssa amis ole edes vaihtoehto. On vasta alakoulussa, mutta nyt jo ollaan yhdessä pohdittu minkä painotuksen lukio voisi olla kiva. Asutaan pk-seudun kehyskunnassa, joten kaikki Helsingin hyvät lukiot ovat vaihtoehto.

Amiksesta on voinut päästä yliopistoon siitä asti kun ne muuttuivat opistoiksi. Siksi mitään ei ole menetetty vaikka hakisi lisää opiskeluhaluja duunarihommissa. Tunnen varatuomarin, joka oli vuoden metsurina ennen kuin lähti opiskelemaan.

Jos lukiotodistus ei ole niin hyvä että sillä pääsee suoraan, on sama meneekö pääsykokeisiin lukio- vai amis todistuksella.

Mutta ei ole sama meneekö yliopistoon amis- vai lukiosivistyksellä ja opiskelutaidoilla. Lukiossa oppii opiskelemaan ja oppimaan ihan eri tavalla kuin amiksessa. Amiksen ja lukion käyneet eivät tosiaan ole samalla viivalla korkeakouluopintojen alkaessa. Jos korkeakouluun haluaa joka tapauksessa, ei ole mitään järkeä mennä amikseen. Paremmat eväät saa lukiosta.

Yliopistoon ehkä, mutta amk voi sujua paremminkin ammatillisen pohjakoulutuksen ja pienenkin kokemuksen kautta. Itse ainakin tunsin olevani vain lukiopohjalta aivan ummikko ja takamatkalla verrattuna jo alasta jotakin tietäviin.

Vierailija
94/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todellakin. Toivon lapseni menevän lukioon ja korkeakouluopintoihin.

Toivon lapseni suoriutuvan lukiosta mallikkaasti ja siirtyvän sen jälkeen ulkomaille asumaan ja opiskelemaan hyvässä yliopistossa tai korkeakoulussa jotakin, joka pätevöittää jollekin maailmanlaajuiselle alalle. Teoreettiskäytännöllisistä aloista tulee ensimmäisenä mieleen lääketiede ja teknologia.

Vierailija
95/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole samalla viivalla vaan saman alan amiksen suorittanut on korkeakoulussa paljon paremmassa asemassa. Yliopistossa lukion käynyt on paremmassa varsinkin jotain teologiaa tai filosofiaa opiskelemassa, kun niitä on amiksesta vähemmän.

Vierailija
96/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Riittää, että käy tunneilla ja kuuntelee. Eihän se mitään erityistä älykkyyttä vaadi vaan sitä, että tavalla tai toisella kuulemansa asiat painaa muistiin. Toimi sekä itsellä että omilla lapsilla.

Voi kuule, lapsia ja aikuisia on moneen lähtöön. Se että teillä on toiminut ei todellakaan tarkoita sitä että se toimisi kaikilla samalla tavalla. Joillakin esimerkiksi on huippumuisti mutta kyky ilmaista asioita kirjallisesti on puutteellinen. Kirjallisessa kokeessa ei pelkkä hyvä muisti riitä.

Vierailija
97/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä ketju.

Olen aina luullut vanhempien yksityiskohtaisten toiveiden olevan urbaanilegendaa, mutta ei näköjään olekaan.

Vierailija
98/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just veti poika kympin historiasta kuuntelemalla tunnilla ja areenan avulla. Toki myös isänsä kanssa puhuvat paljon historiasta.

Vierailija
99/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMKhon pääsee helpommin hyvällä amiksen todistuksella kuin huonolla ylioppilastodistuksella. Yliopistoon amis pääsee joko pääsykokeella, jossa toki on osattava lukion oppimäärän tai sitten amk- tutkinnon kautta suoraan maisterivaiheeseen.

Vierailija
100/510 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, lapsia ja aikuisia on moneen lähtöön. Se että teillä on toiminut ei todellakaan tarkoita sitä että se toimisi kaikilla samalla tavalla. Joillakin esimerkiksi on huippumuisti mutta kyky ilmaista asioita kirjallisesti on puutteellinen. Kirjallisessa kokeessa ei pelkkä hyvä muisti riitä.

Helppohan se on kirjoittaa kun tietää faktat.