Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitaja hoiva-avustajana?

Vierailija
07.06.2023 |

Vanha sh-tutkinto, taidot ei ajantasalla koska ei pitkään aikaan hoitoala ole kiinnostanut. ( Olen tehnyt muita hommia).
Onko hoiva-avustajan työt (tai vast. ) ihan pois suljettu ajatus? Ainakin vähemmän painetta/vastuuta ( ei kiinnosta ), eikä kai juuri kolmivuorotyötä tms.
Kokemuksia kellään sairaanhoitajalla tällaisesta?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen keikkaa hoiva-avustajana, koska en halua suorittaa lääkelupia ja näin vastuu on pienempi. Sun pitää sitten olla tiukkana, että olet siellä hoiva-avustajana etkä sairaanhoitajana. Mulle koitetaan nakittaa aina sh-hommia, koska "sä osaat ja sulla on sh-tutkinto"

Vierailija
2/27 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse harkinnut samaa. Olen siis sairaanhoitaja ja työ on erittäin kuormittavaa ja vastuullista. Olen harkinnut että alan tekemään hoiva- avustajan työtä, työkuva on huomattavasti kevyempi. Vastuuta ei juurikaan. Palkka on toki pienempi, mutta ehkä tästä muutoksesta seuraa kuitenkin enemmän hyvää.

Vierailija
4/27 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Lisää kokemuksia?

Vierailija
5/27 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkeluvat kannattaa työn sujuvuuden vuoksi suorittaa, että saat antaa edes suun kautta otettavia lääkkeitä ja vatsanlöysykkeitä. Muuten on työparilla tiukkaa, kun pitää olla antamassa kaikki lääkkeet suuhun.

6/27 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkeluvat kannattaa työn sujuvuuden vuoksi suorittaa, että saat antaa edes suun kautta otettavia lääkkeitä ja vatsanlöysykkeitä. Muuten on työparilla tiukkaa, kun pitää olla antamassa kaikki lääkkeet suuhun.

Tuossa on se riski, että sairaanhoitajan tutkinnon suorittaneena joutuu tekemään sairaanhoitajan töitä hoiva-avustajan palkalla. 

Vierailija
7/27 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaankaan vaadita mitään iv- lupia tms kuitenkaan...?

Vierailija
8/27 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen keikkaa hoiva-avustajana, koska en halua suorittaa lääkelupia ja näin vastuu on pienempi. Sun pitää sitten olla tiukkana, että olet siellä hoiva-avustajana etkä sairaanhoitajana. Mulle koitetaan nakittaa aina sh-hommia, koska "sä osaat ja sulla on sh-tutkinto"

Mäkin oon miettinyt tuota, oon tosin lähihoitaja. Tarviiko sun kirjata mitään?

Vierailija
9/27 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin oon miettinyt tuota, oon tosin lähihoitaja. Tarviiko sun kirjata mitään?

Mä olen lähihoitajana hoivakodissa ja meillä on ihan hoiva-avustajan koulutuksen käyneitä ihmisiä töissä. Kyllä he kirjaajat samalla tavalla tekemänsä asiat kuin me lähihoitajat. Ei me voida toisen puolesta kirjata, että miten on tehnyt pesut jne. 

Vierailija
10/27 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaankaan vaadita mitään iv- lupia tms kuitenkaan...?

No ei todellakaan. Ihan vain ne tavalliset hoiva-avustajan lääkeluvat. Ei edes insuliinilupia tai jakolupia, vaan se ns. suuhunantolupa riittää tekemään työstä sujuvaa.

Vierailija
11/27 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus asiakkaan puolelta. Hoiva-avustajat ovat yleensä kivoja ja tekevät työnsä hyvin. Kun sairaanhoitaja tulee tuuraamaan hoiva-avustajaa, hän ei ymmärrä mitä pitää tehdä. Kun asiakas pitäisi pestä ja vaippa vaihtaa. Saa hädintuskin vaipan vaihdettua ja kaikki muukin jää tekemättä, kun keskittyy liikaa olemaan sairaanhoitaja. Asiakasta kun pitäisi avustaa.

Vierailija
12/27 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemus asiakkaan puolelta. Hoiva-avustajat ovat yleensä kivoja ja tekevät työnsä hyvin. Kun sairaanhoitaja tulee tuuraamaan hoiva-avustajaa, hän ei ymmärrä mitä pitää tehdä. Kun asiakas pitäisi pestä ja vaippa vaihtaa. Saa hädintuskin vaipan vaihdettua ja kaikki muukin jää tekemättä, kun keskittyy liikaa olemaan sairaanhoitaja. Asiakasta kun pitäisi avustaa.

Kyllä sairaanhoitaja osaa pestä potilaan ja vaihtaa vaipan. Haloo! Mutta jos potilasta hoitaa sekä sairaanhoitaja että hoiva-avustaja, se pesu ja vaipanvaihto kuuluu enemmän sille hoiva-avustajalle, sairaanhoitaja keskittyy muihin tehtäviinsä.

Vierailija
13/27 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin aivan samaa minäkin. Olen siis ammatiltani lh mutta aivan liikaa vastuussa suunnilleen kaikesta välillä. Josko hoiva-avustajana saisi keskittyä ihan itse työhön eli potilaiden auttamiseen ja joku toinen hoitaisi muut hommat?

Vierailija
14/27 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia lisää? Toimiiko käytännössä?

Vierailija
15/27 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten ei kyllä kannata tehdä hoiva-avustajan palkalla töitä, jos suorittaa lääkeluvat. Sitten se on ihan melkein sh:n työtä, jos osallistuu lääkehoitoon. Hoivakodissa se sh:n työnkuva on aika pitkälti perus- ja lääkehoitoa.

Vierailija
16/27 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde kokeilemaan. On mahdollista, että tämänhetkisistä ajatuksistasi huolimatta, uudessa työssä sairaanhoitaja sinussa hyvinkin muistaisi itsensä, ja sinun olisi vaikeaa sopeutua erilaiseen toimenkuvaan.

Vierailija
17/27 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle voi onnistuakin. Mutta ei niille joilla sh-moodi ja kuntouttava ote on jäänyt päälle. Se vaippa vaihdetaan ja duunit tehdään eikä vaadita potilaalta liikaa omatoimisuutta. Kaikilta tää vaan ei onnistu. Sama koskee hk-avustajan hommia. Potilasta tai työnantajaa autetaan, jotta jaksaa suoriutua kun yksin. Tää on monille vaikea ymmärtää.

Vierailija
18/27 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun perusteella tulee vaikutelma, että tämäkin ratkaisu hoitotyön helpottamiseksi on joko hankala tai helvetin hankala, ja jos ei ole niin tehdään siitä vaikeaa ja mutkikasta. On se hoitoala kyllä siitä kummallinen, että mikään helpottava ratkaisu ei ole mahdollinen eikä toimi. Ei kannata palata alalle missään roolissa, jos on sieltä kerran lähtenyt, paluu tietää näköjään vaan hankaluuksia, stressiä ja ankeutta. Mikään ei tule muuttumaan.

Vierailija
19/27 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten ei kyllä kannata tehdä hoiva-avustajan palkalla töitä, jos suorittaa lääkeluvat. Sitten se on ihan melkein sh:n työtä, jos osallistuu lääkehoitoon. Hoivakodissa se sh:n työnkuva on aika pitkälti perus- ja lääkehoitoa.

Eihän hoiva-avustaja lähtökohtaisesti suoritta minkäänlaisia lääkelupia. Vähän sama, kun ei hoitajataustainen laikkarikaan niitä suorita, tai sihteeri. Jos olet avustaja teet vaan siihen tehtävään jyvitetyt hommat ja se siitä, työkaveri tai osastonjohtajatar saa inistä mitä lystää. Ihan sama, mikä se tausta tai osaaminen on.

Vierailija
20/27 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista.

Vielä kysäisen, onko jollain käytännön omakohtaista kokemusta tällaisesta ratkaisusta? Suositteletko?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi