Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiantuntija patistaa: Suomalaiset naiset on saatava töihin

Vierailija
07.06.2023 |

https://yle.fi/a/74-20035539

Tälläkin palstalla suurin osa naisia ja työttömiä. MENKÄÄ TÖIHIN

Kommentit (254)

Vierailija
141/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua jotenkin ärsyttää tämä, että varhaiskasvatus naamioidaan jotenkin feministiseksi ja ajavan naisten oikeuksia. Kyse on kyllä ihan oikeistolaisesta ideologiasta saada lapsista työntekijöitä, ja näissä nykyisissä lastenhoitolaitoksissa varmaan ei edes toteudu, vaan lopputulemana on tyhmiä ja mielisairaita lapsia. Minulle lasten oikeudet ovat yhtä  kuin naisten oikeudet ja jotenkin harmittaa, kun ne yritetään ristiriitauttaa. 

Varhaiskasvatus ja päivähoito tosin on kehitetty kommunistisissa maissa, joissa ensinnäkin piti saada naiset työelämäännja toiseksi lapset jo varhain aatteen piiriin kasvatettaviksi ajatuksena, että valtio osaa kasvattaa lapset paremmin kuin vanhemmat.

Perinteisissä "oikeistolaisissa" maissa, esim. USA ja UK, on ollut vallalla kotirouvakulttuuri, joissa naiset hoitavat lapsia kotona.

Ei ole ollut enää pitkään aikaan.

Naiset ulkomaiden ihannoinnissaan näkevät vain ne varakkaat jenkkiperheet joissa laitettu nainen suunnittelee laadukkaan kodin sisustusta kun siivoja ja sisäkkö auttavat käytännön töissä.

Naiset käyvät siellä jo töissä. Monet kahdessa työssä, kuten miehetkin.

Olen linkannut tuosta tilastotkin. Jenkkilässä naisten työllistymisaste on korkeampi kuin Suomessa.

Niin nyt puhuttiinkin ajoista, jolloin varhaiskasvatus ja päivähoito on kehitetty.

Vierailija
142/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, MEE TÖIHIN!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista. Viimeiset vuodet on haukuttu naisia siitä, kun eivät synnytä lisää lapsia. Teki nainen niin tai näin, niin tekee aina väärin. 

Tämähän se on ongelma. Ensin tulee moitteita siitä, ettei lisäännyta tarpeeksi ja sitten kun uskallat vauvan hankkia niin haukutaan yhteiskunnan tuilla eläjäksi ja työurasi on pilalla. Valitse siitä sitten.

Vierailija
144/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän äiti alkoi tekemään Of-videoita. Tienaa nyt hirveesti.

Vierailija
145/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua jotenkin ärsyttää tämä, että varhaiskasvatus naamioidaan jotenkin feministiseksi ja ajavan naisten oikeuksia. Kyse on kyllä ihan oikeistolaisesta ideologiasta saada lapsista työntekijöitä, ja näissä nykyisissä lastenhoitolaitoksissa varmaan ei edes toteudu, vaan lopputulemana on tyhmiä ja mielisairaita lapsia. Minulle lasten oikeudet ovat yhtä  kuin naisten oikeudet ja jotenkin harmittaa, kun ne yritetään ristiriitauttaa. 

Varhaiskasvatus ja päivähoito tosin on kehitetty kommunistisissa maissa, joissa ensinnäkin piti saada naiset työelämäännja toiseksi lapset jo varhain aatteen piiriin kasvatettaviksi ajatuksena, että valtio osaa kasvattaa lapset paremmin kuin vanhemmat.

Perinteisissä "oikeistolaisissa" maissa, esim. USA ja UK, on ollut vallalla kotirouvakulttuuri, joissa naiset hoitavat lapsia kotona.

Ei ole ollut enää pitkään aikaan.

Naiset ulkomaiden ihannoinnissaan näkevät vain ne varakkaat jenkkiperheet joissa laitettu nainen suunnittelee laadukkaan kodin sisustusta kun siivoja ja sisäkkö auttavat käytännön töissä.

Naiset käyvät siellä jo töissä. Monet kahdessa työssä, kuten miehetkin.

Olen linkannut tuosta tilastotkin. Jenkkilässä naisten työllistymisaste on korkeampi kuin Suomessa.

Kotiäitiys on siellä ura, jos perheellä on varaa, ja aika usein onkin. Palkat ovat siellä järjestään suurempia kuin täällä. Toisaalta päivähoito on siellä tosi kallista. Jos nainen käy töissä, pienipalkkaisessa työssä, niin isovanhemmat tai isommat sisarukset hoitavat lapset. Päivähoitoon ei kaikilla ole varaa. Ja äitiyslomia ei käytännössä ole. Jos äiti on työssäkäyvä äiti, hän joutuu jättämään jo aivan vastasyntyneen jollekin toiselle hoitoon ja menee töihin. Tokihan se työllistysmisaste voi siten näyttää korkeammalta, mutta ei kovin mukavista syistä. 

Kotiäitikulttuuria löytyy ihan läheltäkin, Saksassa edelleen ihan normaalia. 

Vierailija
146/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen, jonka mt- ongelmista kärsinyt lapsi ei saanut apua mistään. Nyt hän on kuollut.

Olen tehnyt töitä ja maksanut veroja tälle maalle yli kolme vuosikymmentä, mutta nyt se on loppu.

En aio laittaa enää tikkua ristiin tämän p * zkavaltion vuoksi.

Onneksi sain niin suuren perinnön, ettei tarvitsekaan. :)

Vierailija
147/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani töihin paluu hoitovapaalta meinasi jäädä välistä, kun en olisi saanut lapsia samaan päiväkotiin. Olen siis yh ja arki yksin kahden pienen lapsen oli ",melko" raskasta muutenkin, sit olisi pitänyt vielä autottomana kuskailla lapsia kahteen eri paikkaan kaksi kertaa päivässä, ja siinä välissä jotenkin maagisesti ehtiä tehdä 8h töitä (käytännössä olisin siis tehnyt loput tunnit öisin, kun päivän aikana ei pk-matkojen takia ehdi tehdä ja iltaisin kahden alle kolmevuotiaan hereillä ollessa ei tietenkään pysty tekemään töitä). 

Ihan pokkana ilmoitettiiin, että ei ole mahdollista, mistään alueen, tai lähialueenkaan päiväkodista ei löydy kahta paikkaa. Asia sitten järjestyi kyseenalaisella tavallla (suhteilla, kun oikeassa asemassa oleva tuttavani vähän jutteli paikoista päättävien kanssa) ja pääsin töihin. 

Minusta on järjenvastaista keskustella koko aiheesta ilman, että varhaiskasvatuksen katastrofaalista tilannetta huomioidaan keskustelussa. Aiheen ei pitäisi olla "naiset töihin" vaan "varhaiskasvatus kuntoon jotta naiset pääsevät töihin". 

Vierailija
148/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Oikeistolainen eli konservatiivinen ideologia on ydinperhe ja perinteinen työnjako. Kommunistissa maissa sen sijaan nainen kävi töissä ja lapset hoidettiin muualla.

Olisi kiva jos ihan perusteisiin perehdyttäisiin, kuten vasemmiston ja oikeiston erot .. historiassa ja nykypäivänä ..

Kaikki oli yhteiskäytössä. Naiset ja lapsetkin.

Vierailija
149/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsien tekoon suomalaisia pitää patistaa. Sillä alkaa jo olla kiirekin.

Vierailija
150/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niitä lapsia voi tehdä ikisinkkuna?

Minulla on ihan hyvä työpaikka mutta koskaan en ole seurustellut.

M32

Vierailija
151/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Miksi on kiire? Kukaan, ei kukaan tee patistamalla yhtään mitään. Varsinkaan lasta.

Vierailija
152/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tulisi lapaseen esim. 1900 netosta. N. 600€? En jaksa laskea tarkkaan. Ai miten niin? No onhan tuokin kyllä rahaa.

Kyllä naistenkin pitäisi laittaa elämänsä merkityksrlliseksi, että jokainen tuntisi olevan se merkityksellinen ja tärkeä yksilö. Työnteko tuo tuon tunteen. Sori vaanmutta tuollaiset julistuksett saa "halpa makkara" ilmeen multa. Tai ei kannata yleistää toisten tuntemuksia asiousta

Vierailija
153/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, eikö nykyisin miesten työttömyys ole korkeampi kuin naisten?

On. Suomessa miesten työttömyysaste on huomattavasti korkeampi kuin naisten ja yhä useampi mies on työtön.

Samoin yhä useampi mies on heikommin koulutettu, kuin naiset.

Siksi korkeasti koulutetut naiset halutaan työelämään ja hyödyntämään elinkeinoelämää.

Suomessa yhä useammalla naisella on nykyisin korkeakoulututkinto, joillakin jopa useampi.

https://www.temtyollisyyskatsaus.fi/graph/tkat/tkat.aspx?lang=fi&top=2&…

Vierailija
154/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Mene vinkumaan muualle.

Vierailija
155/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista. Viimeiset vuodet on haukuttu naisia siitä, kun eivät synnytä lisää lapsia. Teki nainen niin tai näin, niin tekee aina väärin. 

Tämähän se on ongelma. Ensin tulee moitteita siitä, ettei lisäännyta tarpeeksi ja sitten kun uskallat vauvan hankkia niin haukutaan yhteiskunnan tuilla eläjäksi ja työurasi on pilalla. Valitse siitä sitten.

Tietysti syntyvyyttä pitäisi lisätä, mutta samaan aikaan isän vastuuta pitäisi lisätä ja perhevapaat jakaa puoliksi molempien vanhempien kesken. Samoin sairaanlapsenhoito.

Nyt usein lapset jää naisten harteille ja hoitavat lapset, eikä perheet jaa perhevapaita. Samoin sairaanlapsenhoito.

Vaikka suomalaiset naiset ovat maailman korkeasti koulutettuja ja tavallaan se menee naisilta, elinkeinoelämältä ja yhteiskunnalta osittain koulutus hukkaan, kun se ei ole elinkeinoelämän käytettävissä.

Vierailija
156/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko tämä myös muuhanmaattaja-naisia?

Jutussa puhutaan nimenomaan heistä ja siitä miten heidän osallisuuttaan työelämään parannetaan.

Miten saatais työnantajat palkkaamaan heitä, ja tajuamaan, että kaikkiin töihin ei tarvita natiivitasoista suomen kielen  taitoa (näyttäkää mulle edes yksi suomalainen, joka puhuu sillä tasolla englantia, moni luulee puhuvansa, mutta ei puhu, ja se riittää).

Vierailija
157/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vapaaehtoisesti lapseton, valinnut uran ja kyllä näin nelikymppisenä korkeakoulutettuna naisena pk-seudulla minulle riittää töitä ja teenkin niitä mielelläni! Makselen näiden tämän ketjun ja koko palstan jämämiesten kotona istuskelua kun vetävät p*ken äärellä hanskaan ja samalla u- li laudalla vinkuvat naisten olemassaolosta, miten ironista.

Vierailija
158/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa mennä töihin, kun voi tehdä pari muksua eri isien kanssa, aloittaa yh-elämä ja nostaa lapsilisiä ja nyhtää miehiltä elatusmaksuja. Aah ihanan passiivista elämää.

Vierailija
159/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomen potentiaalinen työvoima on nyt ja tulevaisuudessa naisissa, jotka nyt ovat hoitamassa lapsia, jopa 3v kotona ja juuri heidät pitäisi saada aikaisemmin työelämään, koska siellä on se valmiiksi koulutus ja osaaminen. Ja naisten menestys koulussa on ollut jo kauan, huomattavasti parempi kuin miesten. Mitattiin sitä tutkintojen määrillä tai arvosanoilla.

Vierailija
160/254 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samalla ruikutetaan, kun liian pieniä lapsia viedään hoitoon...