Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mahdollinen melanooma - APUA!!!!

Vierailija
26.05.2023 |

Huomasin miehellä pari kuukautta sitten käsivarressa luomen, jota en muistanut nähneeni ennen. Se näytti tummemmalta kuin muut luomet, mutta en ollut aivan varma oliko se aina ollut siinä joten otin siitä kuvan nähdäkseni muuttuuko se sitten ajan myötä.

No, tulin eilen pidemmältä matkalta kotiin ja sängyssä huomasin että luomi oli kasvanut. Kaivoin sen vanhan kuvan esiin ja tajusin että luomi oli kasvanut ainakin KAKSINKERTAISEKSI parissa kuukaudessa!! Leveysmitaltaan se on vähän alle sentin nyt. Googlatessa näyttää samalta kuin jotkin kuvat nodulaarisesta melanoomasta.

Mies varasi ajan ensi viikolle yksityiselle yleislääkärille, joka ohjaa sitten ihotautilääkärille. Varoitettiin kyllä samalla, että aikoja ei ihotautilääkärille ole ainakaan kuukauteen kesälomien takia. Onko tämä oikeasti ainoa vaihtoehto, odottaa viikkoja että saadaan näytteet otettua ja mahdollisia hoitoja aloitettua kun tuo luomi vain kasvaa? Tuntuu luonnottomalta vain mennä töihin ja elää normaalisti kun samaan aikaan on hirveä huoli toisesta. Olen googlaillut ihosyövän laatuja jo tunteja, enkä löydä yhtäkään tulosta joka sanoisi että luomen kasvaminen ei viittaisi johonkin pahanlaatuiseen.
Minulla kuoli lähisukulainen syöpään viime vuonna, ja hän oli valitellut jo kauan oireita jotka johtuivat sitten syövästä. Kun diagnoosi tuli, oli jo liian myöhäistä. Minulla on vieläkin aivan hirveä olo siitä, etten tajunnut silloin googlata yms. näitä oireita, vaikka en tiedäkään olisiko se auttanut. Jos se sama nyt tapahtuu koska mä en tajunnut seurata sitä saamarin luomea tarkemmin... En tiedä, etsin tässä nyt kai vertaistukea ja kohtalotovereita. Tuntuu etten voi kertoa tätä kellekään muulle vielä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noitahan poistetaan ihan terveyskeskuksessakin. Itse viimeksi sain nopsaan ajan, kun oli epäilyttävä luomi. Kysyisin myös sieltä miten nopsaan pääsisi. Eikö teillä olisi eri yksityistä lääkäriasemaa mistä kysyä? Onhan näitä mehiläistä ja terveystaloa nyt ainakin.

Vierailija
2/22 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aika ei ole suoraan yksityiselle  _ihotautilääkärille_?? Yksityiselle ihotautilääkärille saa aikoja vaikka heti huomiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän kävi tänä aamuna sekä terveystalossa että mehiläisessä. Kuulemma molemmissa kestää kauan että ihotautilääkärille saisi varattua ajan. Hänelle annettiin terveystalossa sitten aika omalle yleislääkärille joka varaa sitten ajan ihotautilääkärille, mietin myös että miksei sitä aikaa voinut varata suoraan ihotautilääkärille mutta ehkä yleislääkärin kautta saa ajan nopeammin jos on kiireellisen oloinen tilanne?

En ole ihan varma, kummallakaan ei ole ollut koskaan sen suurempaa vaivaa johon tarvisi mitään erikoistunutta lääkäriä ja tämä on myös ihan uusi tilanne, huomasin luomen kasvaneen n. 10 tuntia sitten ja hän varasi n. tunti sitten ajan, joten mahdolliset hoitovaihtoehdot ovat vielä epäselviä. Mahtavaa jos terveystalossa saataisiin luomia myös poistettua, pyydän miestä soittamaan sinne asap

ap

Vierailija
4/22 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti saa ihotautilääkärille ajan, varsinkin jos on valmis käymään vähän kauempanakin lääkärissä. Toisaalta niitä luomia poistavat yleislääkäritkin, menee nopeammin patologin tutkittavaksi.

Vierailija
5/22 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kuollaan se tosi asia. Kuka mihinkin. Otan sen luonnollisena kiertokulkuna.

Vierailija
6/22 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas tähän pitäisi nyt oikein suhtautua, kysyn vaan🤷

Vierailija
7/22 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleislääkäri ottaa näytteen ja tulos on valmis muutamassa päivässä. Yleislääkäri myös voinpoistaa luomen.

Vierailija
8/22 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein että joku nainen palstalla välittää aviomiestään???

Vierailija
9/22 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5/5

Kai miehessä sentään vähän narsistia on?

Vierailija
10/22 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista että minä kokeilin ja saisin ihotautilääkärin heti ensi maanantaille. Asuuko Ap esim Kainuussa?

Vierailija
11/22 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon alkuvaiheeseen ei ihotautilääkäriä tarvita. Maisan kautta viestiä omalle terveysasemalle kuvan kera. Sieltä saa nopeasti poistoajan. Minä tein näin vuosi sitten ja viikko poistosta kilahti Maisaan jo viesti patologilta. Ja tästä kolme viikkoa eteenpäin olin jo leikkauspöydällä pinnallisen melanooman takia.

Vuosikontrollit tehdään sitten ihotautilääkärillä.

Vierailija
12/22 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita ennustajalle joka tulkitsee korteista onko mies tosiaan vaivanen. Kortit kertovat kyllä todellisen tilan

Vierailija
13/22 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5/5

Kai miehessä sentään vähän narsistia on?

No kuule minun miehessä on jonkin verrankin, ja välitän siitä silti. Roikuin yökaudet netissä etsimässä tietoa, kun sillä on kolesteroli lähemmäs ysiä. Jos sä et näe etkä ymmärrä, miten paljon naiset miehestään välittävät, niin olet joko muuten vaan sokea tai ohjelmallisesti sitä. 

Mun äitini äkisti kasvanut luomi nappaistiin teekoossa pikavauhtia naps perjantai-iltapäivänä, ja lähetettiin tutkittavaksi. Turha mennä ihotautilääkärireittiä, mikä tahansa yleislääkäri hoitaa homman. Jatkoleikkaus sitten tuli keskussairaalassa, sen teki muistaakseni plastiikkakirurgi. 

Vierailija
14/22 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista että minä kokeilin ja saisin ihotautilääkärin heti ensi maanantaille. Asuuko Ap esim Kainuussa?

Asun Turussa. Ja tosiaankin Terveystalosta ja Mehiläisestä ei mun mies ainakaan saanut aikaa ihotautilääkärille n. kuukauteen, hän soittaa nyt terveyskeskukseen ruokatunnilla jos siellä olisi eri asia. Jos joku osaa neuvoa enemmän, olisin kiitollinen. Huomasin että ihmiset eivät tunnu ottavan mun postausta hirveän hyvillään ja tiedän itsekin, että saatan olla hieman uusavuton ... mutta helpottaa kyllä jo paljon jos oikeasti olisi mahdollista saada aikaa noin pian. Kiitos teille, jotka olette neuvoneet ja auttaneet.

Vierailija
15/22 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Turussa. Ja tosiaankin Terveystalosta ja Mehiläisestä ei mun mies ainakaan saanut aikaa ihotautilääkärille n. kuukauteen, hän soittaa nyt terveyskeskukseen ruokatunnilla jos siellä olisi eri asia. Jos joku osaa neuvoa enemmän, olisin kiitollinen. Huomasin että ihmiset eivät tunnu ottavan mun postausta hirveän hyvillään ja tiedän itsekin, että saatan olla hieman uusavuton ... mutta helpottaa kyllä jo paljon jos oikeasti olisi mahdollista saada aikaa noin pian. Kiitos teille, jotka olette neuvoneet ja auttaneet.

Yleislääkäritkin poistavat luomia, rutiinitoimenpide. Jos ei omalta paikkakunnalta saa aikaa, matkustaisin jonnekin, mistä saa. En mahd. melanooman kanssa jäisi odottelemaan.

Vierailija
16/22 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse poistatin omasta mielestä nopeasti kasvaneen luomen selästä Mehiläisessä. Siitä kun luomen huomasin, meni 5 pvä kun oli jo aika ihotautilääkärille.

Samana aamuna oli sattumoisin aika omalle lääkärille muista syistä ja hoitaja sanoi, että näytä luomea sille. Jos ei suosittele poistoa, niin saan vielä perua ajan. Oma lääkäri oli sitä mieltä, että luomi vaaraton rasvaluomi (ehkä n.1cm levyinen ja reilusti koholla) eikä tarvitse poistaa. Menin kuitenkin ihotautilääkärille ja teki saman diagnoosin, mutta sanoi, että otetaan pois, enhän minä sillä mitään tee. Luomea ei lähetetty edes tutkimukseen, kun oli satavarma, että on rasvaluomi ja itsekin olin sitä mieltä, että asia ok. Taisi maksaa n.140e tuo poisto.

Tuosta on aikaa liki 3v.

Yleisellä puolella on poistettu noin 10 luomea. Varmaan noin 3kk on ollut jonotus.

Toki aikoinaan (eli 10v sitten, kun asiat oli paremmin, pääsi parissa viikossa).

Yhden kerran lähti vahvana epäilynä yksi luomi tutkimuksiin. Yksityinen lääkäri sanoi, että pelästyttää hänetkin tuon näköinen luomi, leikkaukseen pääsin yleiselle n.3kk tuosta. Leikkaava lääkäri otti kuvia ja sanoi, ertä voi hyvinkin olla tuossa jotain.

Mutta niin vain oli vaaraton luomi kyseessä.

Että ei se pahaltakaan näyttävä aina syöpää ole.

Vierailija
17/22 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yleislääkäri voi poistaa luomen tai ottaa biopsian. 

Vierailija
18/22 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yleislääkäri voi poistaa luomen tai ottaa biopsian. 

Sekä tehdä lähetteen sairaalaan > Mä  pääsin tyvisolusyöpäni takia sairaalan plastiikkakirurgille ja se leikattiin alle kuukaudessa ja tehtiin ihonsiirto.

Vierailija
19/22 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin pari vuotta sitten luomia. Kuulun ainakin toiseen riskiryhmään, koska olen vaaleaihoinen, punapäänä syntynyt ja kehitän helposti luomia. Huomasin sisäreidessä punertavan, koholla olevan kohdan, joka muistutti vanhaa arpea. Siellä ei kuitenkaan ole ollut mitään sellaista, mikä olisi arven aiheuttanut, ja se tuntui hiukan kihelmöivän koko ajan. Oli myös tavallisen näköisiä luomia, jotka ovat ärsytyksen takia kasvaneet ja kohonneet vuosien varrella.

Reidessä ollut juttu oli sitten lievän tason ihosyöpä, muut poistettiin pyynnöstäni ja tutkittiin. Tämän opin: on monenlaisia ihomuutoksia, joita kutsutaan ihosyöviksi, vaikka osa niistä ei ole syöpiä ollenkaan. Tyypin mukaan tulee hoito. Moneen riittää pelkkä poisto tarpeeksi isolla marginaalilla. Jouduin reiden luomesta toiseen leikkaukseen, koska kirurgi ei ollut ensimmäisellä kerralla poistanut tarpeeksi isolta alalta luomen ympäriltä, mutta muita hoitoja ei ollut. Se oli patologin mukaan "lentiginööttinen" mitä sitten googlailin huonolla menestyksellä, mutta lopulta löysin vastauksen ja kirurgi vahvisti, että kyse oli tosiaan hyvin matalan asteen syövästä. Tyvisolusyöpä taas kuulostaa kamalalta, mutta useimmiten hoidoksi riittää poistaminen leikkauksella tai jäädytyksellä. 

Kerron tämän, jotta et huolestuisi liikaa, vaikka kestää jonkin aikaa, ennen kuin vastaus löytyy. Minulla venyi poistamisten ja jonotusten takia ensimmmäisestä käynnistä viimeisten niittien poistoon (otettiin päänahasta pari tosi hankalaa, isoa luomea, koska ne kasvoivat aina vain) maaliskuusta marraskuuhun. Mutta minulla ei siis ollut mitään hälyyttävää eli kiireellistä. Toivotaan parasta sinun miehellesikin.

Vierailija
20/22 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Tästäkin ajasta on mennyt jo yli vuosi. :) Tuli yhtäkkiä mieleen tämä ketju, ja ajattelin päivittää kuulumisia jos jollakin tulee tämä vastaan melanoomaa googlatessa. Mies kävi yleislääkärillä, joka diagnosoi patin täysin harmittomaksi rasvaluomeksi eikä johtanut meitä ihotautilääkärille. Varattiin aika toiselle lääkärille joka myös diagnosoi patin täysin harmittomaksi, mutta suostui silti varaamaan ajan myöhemmälle luomenpoistoon. Mitään näistä lääkärien tapaamisista ei luokiteltu kiireelliseksi, joten luomenpoisto tapahtui vasta syys-lokakuun vaihteessa.

No, kyseessä oli sitten se nodulaarinen melanooma. Valtava onni onnettomuudessa oli se, että melanooma oli kasvanut harvinaisen hitaasti nodulaariseksi, ulkomuistista heitän että olisiko ollut 1,2mm syvyydessä kun leikattiin. Tehtiin lisäpoisto ja imusolmukkeiden poisto kainalosta ja tulokset olivat puhtaat, mies selvisi kokemuksesta vain paria arpea rikkaampana. Nykyään saarnaan jokaiselle tutulle, että menkää tarkastuttamaan ne luomet ihan varmuuden vuoksi, vaikka yleensähän ne harmittomia ovat :)

-op

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi