Mistä tunnistaa itsekkään ihmisen parisuhteessa?
Ihmiset ovat erilaisia; jotkut ovat huomaavaisempia ja jotkut ajattelevat toisen itse kertovan huolistaan jos haluaa, joidenkin perusluonne on antelias ja joidenkin saita, jotkut ovat ekstroverttejä ja jotkut introverttejä jne. Jos luulee, että jossakin on ihminen, jossa ei ole mitään ns. vikaa tai ärsyttävää piirrettä, sellaista ei olekaan.
Mutta mistä tunnistaa oikeasti itsekkään ihmisen parisuhdekumppanina? Sellaisen, jonka käytöksestä ja tekemisistä pitäisi ymmärtää, että nyt ollaan tekemisissä todella itsekeskeisen minäminä-ihmisen kanssa?
Kommentit (23)
Tekee kanssasi asioita, joista vain itse pitää, ei koskaan siksi, että olisi seurana tai tekisi sinut iloiseksi.
Itsekeskeisen ihmisen tunnistaa mm siitä: että minä aina ensin, minun toiveet ja tarpeet tulevat ennen muita.
Lisäksi itsekeskeiswt ihmiset saattavat käyttää toisia hyväkseen ja omiin tarkoitusperiinsä. Tällaiset ihmiset ovat usein myös narsistisia piirteitä omaavia ja tunnekylmiä sekä omatunnottomia. Ei heitä liikuta toisten tunteet ja ylikäveleminen. On vain se minä minä minä.
Puoliso antaa lahjan syntymäpäivinä ja jouluna, mutta itsekäs ei ole koskaan vastavuoroinen vaikka voi kyllä puhua, että ostetaan joululahjat tänä vuonna. Ei vie ulos syömään tai edes kakkukahville syntymäpäivänä, vaikka puoliso ostaa synttärikakun. Hääpäivänä/suhteen vuosipäivänä "vie puolison ulos syömään", mutta molemmat maksavat oman ruokansa. Esiintyy silti mielellään tarjoajana pyytäen laskuun kaikki samaan ja maksaa, mutta laskee myöhemmin puolison "velan" osuuden sentilleen. Siis saita.
Asiat tehdään hänen tavallaan; jos hän haluaa rantalomalle ja puoliso kaupunkilomalle, se on joko rantaloma tai ei lomalle lainkaan. Jos hän pitää lihasta ja puoliso kanasta, puolisolla on huono maku ja hän ei ainakaan sellaista p-skaa syö, joten kaksilla ruuilla mennään.
Jos jonnekin mennään puolison autolla jonnekin pidemmälle reissulle, ei tarjoudu maksamaan tankatessa bensoja, mutta kun mennään hänen autollaan, laskee bensankulutuksen ja ilmoittaa, paljonko puoliso on "velkaa".
Oma nautinto ja omat harrastukset päällimmäisenä mielessä aina.
Huolehtii aina että omat tarpeet ja huvitukset ja halut täytyy aina ensin. Puolison tarpeita ja haluja hän ei kanna mielessään murheinaan tai nauti tuottaakseen puolisolle iloa erilaisin tavoin.
Sellainen joka tekee seksistä sellaisen kaupankäyntikohteen, tai ei halua ratkaista haluttomuusongelmaa vaikka näkee että enemmän haluava siitä kärsii.
Sarjapettäjä ja suhteista toisiin lennosta hyppijä on itsekkyyden ja samalla henkisen keskenkasvuisuuden ilmentymä.
Ei kysy toisen mielipidettä.
Ei pysty asettumaan toisen ihmisen asemaan.
Ei hahmota kokonaisuuksia.
Kuvittelee että hän on tärkeämpi; luulee että hänen mielipiteet ja tarpeet olisivat jostakin syystä merkittävämpiä kuin kumppanin.
Poikkeaa ehkä aiheesta mutta kerron kuitenkin . Olin nuorempana työharjoittelussa ja autossani oli vikaa, kysyin sen ajan pomon kaverilta apua siihen kun oli kyseisen vian ammattiosaaja ja autteli pomoakin silloin tällöin vioissa, kysyin asiasta varovasti ja ei mitään vastausta, meni viikkoja ja kysyin asiasta uudestaan, samalla kerroin mitä olen epäillyt itse viaksi mutta en varmaksi, vastausta ei mitään, aihe vaihettiin nopeasti ja silmät pyörivät päässä (eli ei paljoa ilmeisesti kiinnostanut apupojan auton viat). Jossain vaiheessa sain kuulla että johtui siitä kun "olin pätenyt että tiedän mikä vikana" . En tiedä ottiko henkilö asian niin että yritän neuvoa häntä, todella paska vastaanottotapa asioissa, ihmettelen kuinka hänellä on edes asiakkaita. Henkilön lapset myös soittelivat isälle ruokatauolla ,mutta eivät nekään häntä tuntunut kiinnostavan vaan piti äkkiä saada puhelu katkaistua. Myös suhteellisen usein tämä henkilö kävi ulkomailla työkeikoilla, jeesaamassa toista kaveria, osaan kuvitella kuinka hän ei juuri koskaan ole kotona tai ylipäätään lastensa kanssa kun omat työt ja lisätyöt menevät kaiken edelle ,taitaa vaimo hoitaa kotona kaiken ja lapsetkin. Todella ärsyttävää tavata tällaisia henkilöitä pakon edessä töissä kun tullaan vain kahvittelemaan ja juoruamaan toisen firman kavereitten kanssa, onneksi en kauaa viihtynyt siellä joten vaihdoin harjoittelu paikkaa.
Kyseisen henkilön olemus/käytös huokui myös omahyväisyyttä ja ylpeys alempi arvoisia kohtaan todella itsekästä ja ylimielistä. Eleillä ja sanomattomuudella osataan jo tuoda ulos ylimielisyys ja kuinka tietys ihmiset vain kiinnostavat.
Vierailija kirjoitti:
Huolehtii aina että omat tarpeet ja huvitukset ja halut täytyy aina ensin. Puolison tarpeita ja haluja hän ei kanna mielessään murheinaan tai nauti tuottaakseen puolisolle iloa erilaisin tavoin.
Tuossa minusta tärkeä pointti: ei kanna mielessään puolison tarpeita, ja haluja sekä murheita.
Paskat ihmiset kirjoitti:
Kyseisen henkilön olemus/käytös huokui myös omahyväisyyttä ja ylpeys alempi arvoisia kohtaan todella itsekästä ja ylimielistä. Eleillä ja sanomattomuudella osataan jo tuoda ulos ylimielisyys ja kuinka tietys ihmiset vain kiinnostavat.
Ei välttämättä. Exäni oli tosi ujo ja kertoi ajattelevansa aina ensin muita, kun ei oikein osaa ajatella itseään.
Totuus vaan oli toinen. Ehkei hän niinkään valehdellut, mutta ehkä näki itsensä epärealistisesti?
Jätti merkkipäivät huomioimatta vaikka niistä muistutin (jossain vaiheessa ongelma oli kun en muistuttanut, muistutaessa taas kuulema asetin liikaa paineita ja siksi ei voinut mitään edes miettiä, eikä sitten voinut edes onnitella). Yhdessä asuessa kun rahat oli tiukilla, niin saattoi yhtäkkiä käyttää ison summan raha johonkin harrastejuttuunsa todeten, että kyseessä oli hänen rahansa eikä kuulu minulle mihin käyttää (kun samalla itse mietin voinko ostaa laskujen yms jälkeen edes halvinta hoitoainetta hiuksilleni) yms.
Mutta teki joskus ruokaa, niin ehkä siitä sitten muodostui hänelle mielessään ajatus huomioivasta
Tervetuloa meille, kumppanini täyttää itsekeskeisen ihmisen kriteerit täysin, hän on oiva esimerkki sellaisesta ihmisestä.
- Minä ensin
- Kaikki huvikkeet pitäisi maksaa minun, jotta itsellensä jää rahaa.
- Harrastukset menee kaikki kaikessa edelle, niihin voi tuhlata vaikka kaikki rahat
-Pitää olla joka yhdistys/seurapiiri hommassa missä on mukana, mieluiten nokkamiehenä
- Riita tilanteessa minun mielipiteelläni ei ole edes väliä, ei kuuntele, vaikka minä olisin oikeassa ja pystyisin lyömään faktat pöytään.
- Jos ajetaan minun autolla, ei maksa osaa polttoaineista, mutta jos lähdetään hänen autollaan, laskee kyllä kaikki kulut.
- Jotkut harraste ihmiset ovat kuin jumalia, jos vaikka linnunpönttöä eivät saa kiinni, mies ajelee autolla satakunta kilometriä.
Välillä turhauttaa aivan helvetin paljon...
Minun eksäni:
- Ei kysynyt minun päivästäni mitään. Kysyin häneltä töiden jälkeen että millainen päivä oli, ihan sellaista perus jutustelua. Hän ei kysynyt minulta minun päivästäni. Ei kysynyt myöskään muiden ihmisten kuulumisia.
- Harrastukset menivät kaiken edelle. Saattoi kadota koko viikonlopuksi harrastusjuttuihin, ja kotiin tullessa olisi pitänyt olla ruoka valmiina.
- Minä tein enemmän töitä kuin hän, ja hän ei siltikään suostunut siivoamaan kotona tai tekemään ruokaa. Minä tein meille ruuat ja siivosin hänen jälkensä työpäivän jälkeen.
- Hän osasi keskustella vain häntä kiinnostavista aiheista. Puhui päälleni, ei kuunnellut, ja unohti kaiken sanomani viiden minuutin päästä.
Minun mieheni on itsekkyyden ilmentymä. Ei tee mitään jos ei siitä itse hyödy. Ei kysy mitään, sanelee. Häntä ei kiinnosta kukaan muu eikä kenenkään asiat, paitsi jos hyötyy ihmisestä jotenkin sillä hetkellä. Jos jouluna on minun sukulainen syömässä, laskee joululimpusta osuuden minun maksettavaksi sukulaiseni osalta. Ei ole olemassa muuta kuin hän. Me muu perhe elämme varjossa eikä meitä arvosteta tippaakaan. Meille ei sanota huomenta, hei, eikä hyvää yötä. Sohvan nurkka on hänelle varattu ja jopa koira osaa alta pois väistyä kun mies saapuu kotiin. Pöhöttynyt ego. Palkka on helvetin hyvä. Mua ällöttää nykyään jopa miten siemailee viiniä huulet törröllään.
Ei halua kehittyä ihmisenä.
Ei jaksa keskittyä teihin kahteen.
Aina fyysisesti tai emotionaalisesti poissa.
Ei muista merkkipäiviä.
Pelkää törsäämistä.
Sairaana v!ttuilee