Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on auttanut uniongelmiinne? En jaksa enää

Vierailija
06.06.2023 |

Saan nukuttua korkeintaan 7 tuntia yössä, yleensä vain 4-6. Liian vähäisen tuntimäärän lisäksi uni tulee vain pätkissä. Saatan valvoa keskellä yötä parikin tuntia. Olen niin väsynyt joka ikinen päivä! Tätä on jatkunut jo ainakin kuukausia, ehkä vuosia, en edes jaksa muistaa. En muista milloin olisin nukkunut 8 tuntia, tai koko yön putkeen, milloin olisin herännyt levänneenä. On vaikea nukahtaa ajoissa ja vaikea pysyä unessa. Elintavat ei ole kovin hyvät, koska en yksinkertaisesti jaksa esim harrastaa liikuntaa tarpeeksi. Illalla olisi aikaa kun lapset on nukkumassa, mutta en vain kykene, sohvalta nouseminen tuntuu ylivoimaiselta. Mistä ihmeestä apua?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

cpap

Vierailija
2/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtazapin ja nukahtamislääkkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niin paljoa liikkumista vaadi. Käyt pyöräilemässä vaikka pari tuntia ja siinä sivussa tunnin treeni ulkoliikkumatelineillä.

Vierailija
4/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini on hyvä vaihtoehto.

Vierailija
5/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mirtatsapiini-unilääkettä kaapissa odottamassa jos tulee aivan kammottava unettomuusjakso. Sen avulla kyllä nukun. Mutta myös lihon ja ylipäänsä olen seuraavan päivän aivan sekaisin. Siis virkeämpi olen unettoman yön jälkeen. Mutta uskon, että se on terveydelle parempi vaihtoehto, jos unettomuusjakso on ollut tosi vaikea.

Nyt olen nukkunut paremmin, kun puutarhatyöt ovat aika raskaita. Suosittelen kyllä lisäämään fyysistä rasitusta päivään, valitettavasti vaan ihan se ilta on huonoin aika tälle.

Vierailija
6/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuuden hoidossa toimii hyvin rasittava liikunta. Kokeilkaapa esim kuntonne mukaan yhdistettyä kävely-juoksu lenkkiä 30 min/päivä tai mahdollisimman usein. Myös kuntosali tai raskaan puoleinen kotijumppa väsyttää: kyykkyä, punnerrusta, selkää, vatsaa ja vähän jooga-liikkeitä päälle. Ei kahvia enää iltapäivällä tai illalla. Olen surkea nukkumaan. Nämä auttaa hyvin, jos ei ole isompaa stressiä.

Vierailija
7/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hormonikorvaushoito elikkäs estrogeeni

Vierailija
8/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysinen rasitus on tärkeää, se alkaa oikeasti väsyttämään ja uni tulee illalla.

Vierailija
9/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän käytä alkoholia.

Vierailija
10/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että hyväksyin, etten nukahda normaaliin aikaan ja että voin nukkua kahdessa erässä.

Vierailija
11/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaisin kännykkä, TV ja muut koneet kiinni. Tukeva iltapala, lämmin suihku, lue vaikka kirjaa.

Päivärutiinit kuntoon lasten kanssa, herää aina samaan aikaan, myös viikonloppuisin..

Monipuolinen ruokavalio ja runsaasti liikuntaa..

Vierailija
12/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se etten ottanut enää stressiä unettomuudesta. 

Vierailija
13/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen kyllä päivän liikkeessä, työssäni kävellään melkein koko ajan ja loppupäivän juoksen taaperon perässä. Tiedän että vaikka lenkkeily raittiissa ilmassa voisi vielä auttaa, mutta kun voimat vaan loppuu kesken. Ap

Vierailija
14/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä nukahdan vasta 3.00 ja nukun tuonne 11.00... 

Vierailija
15/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun taktiikka:

- fyysinen työ (porrassiivous)

- aamulla kupillinen kahvia ja toinen mokoma termariin mukaan, ei enempää päivän aikana

- ei päiväunia kotiin tultua vaikka miten tekisi mieli

- kevyet ruokailut, mutta useasti, ettei tule ähkyä -> ensin toivoton väsymys, mutta sitten piristyy liikaa. Olen 2 kk syönyt pelkkiä keittoja. Kehon on helppo ne sulattaa. Ei enää mitään iltakahdeksan jälkeen.

- melatoniini tässä yhdeksän aikaan. Valmisteessa myös yrttejä, jotka tukevat unta

Vierailija
16/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita elintavat kuntoon niin uni paranee.. Mulla noita samoja ongelmia ollut paljon, juuri nyt on ollut niin masentunut vaihe että ei vaan ole itse jaksanut, vaikka tiedän kokemuksesta että se auttaa.. Mä nukun monesti päiväunet jos sattuu vaan päivällä nukuttaa, lapset ovat jo sen verran isoja että pärjää tunnin pari ihan keskenään... Pienemmät lapset voi ottaa viereen päiväunille.

Vierailija
17/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kauhein tunne kun on rättiväsynyt muta ei saa nukahdettua. Tuolla on joku syy miksi keho toimii noin mutta en nyt muista mistä se johtui.

Vierailija
18/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vain pysty nukahtaa ennen kahta toista. Muistan kun nuorenankin kukuin aina tuonna 1.00 saakka. Eikai keho enää pysty tälläistä rytmiä muuttamaan jos on vuosikausia tehnyt näin. Kerran koitin jotain  neljä viikkoa sitkeästi herätä joka päivä klo 7.00, vaikka en olut nukkunut yöllä ollenkaan. En silti saanut unta 22.00-00.00 maissa. Nyt nukahdan luonnollisesti tuossa 3.00-4.00 ja nukun kun tukki tuonne 11.00. Tämän takia työ joka alkaisi klo 8.00 ei sovi minulle koska terveys menisi sitten piloille(eli en nukkuisi öisin juuri ollenkaan)

Vierailija
19/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun taktiikka:

- fyysinen työ (porrassiivous)

- aamulla kupillinen kahvia ja toinen mokoma termariin mukaan, ei enempää päivän aikana

- ei päiväunia kotiin tultua vaikka miten tekisi mieli

- kevyet ruokailut, mutta useasti, ettei tule ähkyä -> ensin toivoton väsymys, mutta sitten piristyy liikaa. Olen 2 kk syönyt pelkkiä keittoja. Kehon on helppo ne sulattaa. Ei enää mitään iltakahdeksan jälkeen.

- melatoniini tässä yhdeksän aikaan. Valmisteessa myös yrttejä, jotka tukevat unta

Ai niin, ei raskasta liikuntaa enää illalla. Siinä menee vaan hormonit (mm adrenaliini, kortisoli ja mahdolliset liikunnan hyväolohormonit) sekaisin ja ne valvottaa.

Vierailija
20/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilaria illalla väsyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan