Ruuhkavuodet, lapset koko ajan kipeänä, haastava työ, mies ei osallistu tarpeeksi
Olen todella uupunut, otsikossa tilanne tiivistettynä. Kaksi alle kouluikäistä lasta, molemmilla allergioita ja tuntuu että ovat koko ajan kipeinä ainakin jompi kumpi. Joulukuussa jaksoin laskea, että olivat neljänä päivänä päiväkodissa, sen jälkeen en ole jaksanut enää edes laskea.
Minulla ja miehellä molemmilla suht vaativat työt ja isot vastuualueet - jos siis jää töistä "sairas lapsi kotona"-päivälle, pitää ne työt joka tapauksessa jossain vaiheessa hoitaa, ei ole ketään muuta firmassa joka niitä puolesta tekisi. Arki on ihan hirveää päivästä toiseen selviytymistä, tuntuu ettei elämässä ole mitään iloa. Koko ajan stressi tekemättömistä töistä ja yrittää siirtää eteenpäin kokouksia ja tapaamisia, kaikki ei-pakollinen jää hoitamatta. Mies kyllä hoitaa pyydettäessä jotain, mutta käytännössä kaikki arjen pyöritys on minun harteillani. Hänellä minua isommpi palkka, ja vetoaa siihen, ettei hän voi jättää töitään hoitamatta (minä siis ilmeisesti voin?!) Nyt on esimerkiksi vuoden kiireisimmät päivät töissä, ja olen puolikasta päivää vajaa kaksi viikkoa hoitanut kipeää lasta kotona (luulimme, että alkaisi olla jo terve, päiväkodissa oli taas alkanut kuume nousta ja nyt taas kotona).
Itsestäni en ehdi huolehtia ollenkaan, hyvä kun joskus suihkuun ehtii, olen lihonnut ihan älyttömästi kun en ehdi liikkumaan muuta kuin joskus lasten kanssa touhutessa samalla. En muista, milloin olisin viimeksi päässyt kampaajalle, katselemaan uusia vaatteita (joita kipeästi tarvitsisin), näkemään ystäviä ilman lapsia. Alan olla henkisesti ja fyysisesti täysin loppu tähän ja mietin oikeasti jo irtisanoutuvani töistäni, ihan vaan sen takia kun en oikeasti koe enää selviäväni siitä. Työ itsessään on minulle tosi mieluinen, olen edennyt siellä hyvin ja jos vain pystyisin sitä täydellä panoksella tekemään, olisi se varmasti tosi mukavaa. Olen koko ajan pohjattoman väsynyt, aivot ihan sumussa ja tekemätön työ pursuaa joka puolelta. Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa, miten tätä voisi lähteä purkamaan? Alkaa olla tosi toivoton olo.
Kommentit (93)
Miksi ihmeessä työnantaja haluaa pitää kaltaistasi töissä? Ei koskaan paikalla, palaverit siirtyvät, työt jäävät tekemättä jne. Koko viestisi kertoo vain siitä, että naisia ei pidä palkata johtotehtäviin, olet aivan liian kallis hankinta.
Taidat olla tyypillinen työpaikan marisija, jonka jälkiä saa korjailla ja tekemättömiä töitä paikkailla. Vaihda vähemmän vaativiin hommiin tai jää vanhempain vapaalle jos et jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä työnantaja haluaa pitää kaltaistasi töissä? Ei koskaan paikalla, palaverit siirtyvät, työt jäävät tekemättä jne. Koko viestisi kertoo vain siitä, että naisia ei pidä palkata johtotehtäviin, olet aivan liian kallis hankinta.
Mun mielestä ap ei missään kohtaan kertonut olevansa jatkuvasti töistä poissa naiseutensa vuoksi tai naistenvaivojensa vuoksi. Luitkohan sä jonkun toisen aloituksen ja vastasit vahingossa tänne, vai heräsitkö jostain voimafantasioista just?
Kaikki nuo arkea helpottavat palvelut käyttöön ja mies on vaan laitettava osalllistumaan. Jos ei sairaan lapsen hoitoon osallistu päivällä , niin sillä viikolla hoitaa sitten KAIKKI muut asiat, että ap pääsee edes iltalenkille.
Vierailija kirjoitti:
Koko ajanhan tässä on pelko päällä tästä, mikä vaan lisää stressiä. Itseäni kehumatta, olen työssäni tosi hyvä ja tehokas, pystyn tekemään suurimman osan etänä ja lasten sairastelupäivinä teen vaan niin paljon kun pystyn välillä n. Klo 8-22. Työni saan siis juuri ja juuri hoidettua, mutta jaksamiseni rajoilla.
Ap
Lyhennetty työaika tai virkavapaa?
Työnantajani ei katsoisi tällaista peliä, että vain toinen vanhemmista on jatkuvasti pois töistä sairaan lapsen vuoksi. Täytyy mennä 50/50 poissaolot ja lapsen sairaudesta lääkärin todistus.
Kasvata selkäranka. Valkoinen valhekin ok. Seuraavan kerran kuin lapsi kipeä, sanot miehelle että sinulla on pakollinen työmeno (mene siis toimistolle), joten nyt vaan miehen on jäätävä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ap ei missään kohtaan kertonut olevansa jatkuvasti töistä poissa naiseutensa vuoksi tai naistenvaivojensa vuoksi. Luitkohan sä jonkun toisen aloituksen ja vastasit vahingossa tänne, vai heräsitkö jostain voimafantasioista just?
En ole se jota lainaat, mutta nainen on se joka hoitaa lapset kun isä porskuttaa entisessä elämässään tavalliseen tapaan. Ja edelleen jostain käsittämättömästä syystä valtaosa naisista lisääntyy. Siksi nainen on tietyssä iässä paska nakki työnantajalle.
Jännää. Meillä on ihan sama juttu, vaikka vaimo ei käy töissä.
Oikea ratkaisu on tukiverkoston käyttäminen (isovanhemmat, sisarukset, tai raha). Jos ei ole tukiverkostoa tai varaa maksaa jollekin siitä että vapauttaa teiltä vastuita niin sitten pitää vaan yrittää yksinkertaistaa hommaa. Jos ei ole pakko tehdä, niin sitten se jää pois.
Virkavapaa/vuorotteluvapaa jommalle kummalle? Ei tarvitsisi työtään kokonaan jättää, mutta saisi lapsille nyt aikaa.
Entinen kollegani oli jatkuvasti pois lasten sairauksien vuoksi, sai lähteä ensimmäisten joukossa yt-neuvotteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkatkaa kodinhoitaja, joka voi tarvittaessa katsoa lasten perään.
Ei kukaan halua hoitaa toisten SAIRAITA lapsia, ja itsekin sairastua kaiken maailman kulkutauteihin. Ihan moraalitonta edes ehdottaa että ottaisi jonkun palkattoman (au pair) tartuttamaan itsensä.
Tuollaistahan se lasten kanssa on ja helpottanee joskus. Jos ei kykene samaan aikaan hoitamaan tehtäviään töissä, voi jäädä hoitovapaalle. Mistä lie tullut tämä odotus että voisi "saada kaiken" kun jokaisella kuitenkin on samat 24h käytössä. Jos siihen hommaa asian X joka tunnetusti vie paljon aikaa, on selvä että muualta joutuu tinkimään. Tai siis pitäisi olla selvää.
Niinpä, sitä juuri! Nuorempi täyttää juuri 3, joten en oikein voi enää jäädä hoitovapaalle, muuten varmaan jäisinkin.
Ap
Lyhennetty työaika MOLEMMILLE vanhemmille ja kaikki kotityöt ja lasten asiat uudestaan jakoon. Listaatte yhdessä kaikki tehtävät ja jaatte ne keskenänne. Lasten sairauden takia poissaolot 50/50. ja siivooja joka toinen viikko.
Miksi ihmeessä lyhennetty työaika, jos lapsia saa olla palkallisesti hoitamassa kotona? TUohan olisi vain tyhmää.
No siksi että arjessa jäisi vähän muuhunkin aikaa kuin pelkkään työn ja kotitöiden ja lastenhoidon suorittamiseen tukka putkella.
Tarkennan nyt vielä, että en ole töistä pois lasten sairastellessa, en edes itse sairaana, teen vaan etänä lasten hoitamisen ohessa niin pitkiä päiviä, että saan kaiken hoidettua. Alkaa vaan stressata, kun teen sitten iltaisin, viikonloppuisin ja lomiani lyhentämällä tarvittavia, että selviän, mutta alkaa tuntua rankalta.
Houkuttelisikin ajatus olla jossain vaikka kaupassa töissä, missä monta ihmistä hoitaa samoja asioita ja voisi oikeasti sairastaa vaikka influenssan rauhassa, ei vaan vetää lisää buranaa että saa kuumeen laskemaan.
Kuitenkin ilman tätä sairastelukierrettä olen unelmatyössäni, johon olen päässyt oman osaamiseni ja kokemukseni ansiosta ja surettaisi heittää oma ura kokonaan roskakoriin.
Ap
Vaimo haisee ihan kakalle kotona, ei tee mieli harrastaa seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo haisee ihan kakalle kotona, ei tee mieli harrastaa seksiä.
Ymmärrän. Siksi on maksullisia.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajani ei katsoisi tällaista peliä, että vain toinen vanhemmista on jatkuvasti pois töistä sairaan lapsen vuoksi. Täytyy mennä 50/50 poissaolot ja lapsen sairaudesta lääkärin todistus.
Tarjoaako työnantaja sitten sen lääkärin lapselle? Ihan kamala ajatus että terveyskeskuksessa aletaan ottaa vastaan hyvätuloisten ihmisten lapsia joilla on flunssa jotta saadaan vielä hyvätuloisemmalle työnantajalle tärkeä paperi.
Jos miehellä kerran niin hyvä palkka, niin hän varmastikin maksaa lastenhoitajan?
Jaksamisia ap, toivottavasti löydätte jotain ratkaisuja/apua arkeenne. Olisiko osa-aikainen työ mahdollista jossain vaiheessa?
Joopajoo. Ei sitä niin vain vaihdetakaan vähemmän vaativaan. Yritetty on. Mutta ei. Vain vielä vaativampaan pääsisi, siinäkään ei tosin juuri palkka nousisi.