Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruuhkavuodet, lapset koko ajan kipeänä, haastava työ, mies ei osallistu tarpeeksi

Vierailija
06.06.2023 |

Olen todella uupunut, otsikossa tilanne tiivistettynä. Kaksi alle kouluikäistä lasta, molemmilla allergioita ja tuntuu että ovat koko ajan kipeinä ainakin jompi kumpi. Joulukuussa jaksoin laskea, että olivat neljänä päivänä päiväkodissa, sen jälkeen en ole jaksanut enää edes laskea.

Minulla ja miehellä molemmilla suht vaativat työt ja isot vastuualueet - jos siis jää töistä "sairas lapsi kotona"-päivälle, pitää ne työt joka tapauksessa jossain vaiheessa hoitaa, ei ole ketään muuta firmassa joka niitä puolesta tekisi. Arki on ihan hirveää päivästä toiseen selviytymistä, tuntuu ettei elämässä ole mitään iloa. Koko ajan stressi tekemättömistä töistä ja yrittää siirtää eteenpäin kokouksia ja tapaamisia, kaikki ei-pakollinen jää hoitamatta. Mies kyllä hoitaa pyydettäessä jotain, mutta käytännössä kaikki arjen pyöritys on minun harteillani. Hänellä minua isommpi palkka, ja vetoaa siihen, ettei hän voi jättää töitään hoitamatta (minä siis ilmeisesti voin?!) Nyt on esimerkiksi vuoden kiireisimmät päivät töissä, ja olen puolikasta päivää vajaa kaksi viikkoa hoitanut kipeää lasta kotona (luulimme, että alkaisi olla jo terve, päiväkodissa oli taas alkanut kuume nousta ja nyt taas kotona).

Itsestäni en ehdi huolehtia ollenkaan, hyvä kun joskus suihkuun ehtii, olen lihonnut ihan älyttömästi kun en ehdi liikkumaan muuta kuin joskus lasten kanssa touhutessa samalla. En muista, milloin olisin viimeksi päässyt kampaajalle, katselemaan uusia vaatteita (joita kipeästi tarvitsisin), näkemään ystäviä ilman lapsia. Alan olla henkisesti ja fyysisesti täysin loppu tähän ja mietin oikeasti jo irtisanoutuvani töistäni, ihan vaan sen takia kun en oikeasti koe enää selviäväni siitä. Työ itsessään on minulle tosi mieluinen, olen edennyt siellä hyvin ja jos vain pystyisin sitä täydellä panoksella tekemään, olisi se varmasti tosi mukavaa. Olen koko ajan pohjattoman väsynyt, aivot ihan sumussa ja tekemätön työ pursuaa joka puolelta. Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa, miten tätä voisi lähteä purkamaan? Alkaa olla tosi toivoton olo.

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat miehiä ja ovat tottuneet lapsesta saakka siihen, että äiti huolehtii heille kaiken.

Joten valitettavasti et voi muuttaa kuin itseäsi.

Vierailija
22/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkatkaa kodinhoitaja, joka voi tarvittaessa katsoa lasten perään.

Ei kukaan halua hoitaa toisten SAIRAITA lapsia, ja itsekin sairastua kaiken maailman kulkutauteihin. Ihan moraalitonta edes ehdottaa että ottaisi jonkun palkattoman (au pair) tartuttamaan itsensä.

Tuollaistahan se lasten kanssa on ja helpottanee joskus. Jos ei kykene samaan aikaan hoitamaan tehtäviään töissä, voi jäädä hoitovapaalle. Mistä lie tullut tämä odotus että voisi "saada kaiken" kun jokaisella kuitenkin on samat 24h käytössä. Jos siihen hommaa asian X joka tunnetusti vie paljon aikaa, on selvä että muualta joutuu tinkimään. Tai siis pitäisi olla selvää.

Niinpä, sitä juuri! Nuorempi täyttää juuri 3, joten en oikein voi enää jäädä hoitovapaalle, muuten varmaan jäisinkin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niitä pentuja oli pakko punkea tähän ylikansoitettuun maailmaan?

Ja tästä kommentista on tosi paljon apua kun ne lapset on jo tehty?

Jos yksikin lukijoista havahtuu sen ansiosta jättämään kersat tekemättä, niin kommentti on kovin arvokas.

Vierailija
24/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja viikko sitten sinulla oli ne yo-juhlien järjestäminen, raskasta on, mutta jss nyt tähänkin!

Ei valitettavasti ole alle kouluikäisistä lapsista vielä kumpikaan kirjoittanut ylioppilaaksi. Lasten synttäritkin olen muuten ulkoistanut, isommalla Hoplop, pienemmälle tilaan kaiken valmiina kondiittorilta, ei olisi enempää aikaa käyttää noihin(kaan).

Ap

Vierailija
25/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanoi ,että on lihonut. Ei ne läskit tule liikkumattomuudesta ( jouduthan steppaamaan päivät pitkät hoitaessasi esim lapsia jakäydessäsi töissä) , se lihavuus tulee liiasta syömisestä ja juomisesta.

Kampaajalla ei tarvitse käydä ,kuin parin kuukauden välein. Hyvä leikkaus takaa sen ,että kampaus on kaunis itselaitettuna 10 minuutissa suihkun jälkeen.

Vierailija
26/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota 6 kk palkaton työvapaa tai vaikka vuorotteluvapaa. Ja elä se aika rahan kulutus minimoiden. Mutta pelasta sillä terveytesi.

Vierailija
27/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan halua hoitaa toisten SAIRAITA lapsia, ja itsekin sairastua kaiken maailman kulkutauteihin. Ihan moraalitonta edes ehdottaa että ottaisi jonkun palkattoman (au pair) tartuttamaan itsensä.

Tuollaistahan se lasten kanssa on ja helpottanee joskus. Jos ei kykene samaan aikaan hoitamaan tehtäviään töissä, voi jäädä hoitovapaalle. Mistä lie tullut tämä odotus että voisi "saada kaiken" kun jokaisella kuitenkin on samat 24h käytössä. Jos siihen hommaa asian X joka tunnetusti vie paljon aikaa, on selvä että muualta joutuu tinkimään. Tai siis pitäisi olla selvää.

Niinpä, sitä juuri! Nuorempi täyttää juuri 3, joten en oikein voi enää jäädä hoitovapaalle, muuten varmaan jäisinkin.

Ap

Voithan, kukaan ei vaan maksa sinulle siitä. Mikään ei estä irtisanoutumasta ja jäämästä kotiin hoitamaan lapsia. Niitä ihan itse hankittuja.

Vierailija
28/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voithan, kukaan ei vaan maksa sinulle siitä. Mikään ei estä irtisanoutumasta ja jäämästä kotiin hoitamaan lapsia. Niitä ihan itse hankittuja.

Niin, se on silloin irtisanoutuminen ja työttömyys/kotiäitiys, ei hoitovapaa (ilmeisesti ihan mieluisasta työstä). Ja saa sanoa uralle hyvästit.

Vierailija
29/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja viikko sitten sinulla oli ne yo-juhlien järjestäminen, raskasta on, mutta jss nyt tähänkin!

Ei valitettavasti ole alle kouluikäisistä lapsista vielä kumpikaan kirjoittanut ylioppilaaksi. Lasten synttäritkin olen muuten ulkoistanut, isommalla Hoplop, pienemmälle tilaan kaiken valmiina kondiittorilta, ei olisi enempää aikaa käyttää noihin(kaan).

Ap

Mikset tilaa isosta marketista ruokakasseja parin viikon välein. Kerran teet kunnon listan ja siihen näppäilet lisää tai pois. Ei maksa kuin 10e ja säästää valtavasti ,kun eka tilauksessa katsoo kilohinnat ja tilaa kaupan omia tuotteita esim. Toimii ja tulee edulliseksi.kaupassakäynti lasten kanssa tai ilmankin vie aikaa ja on tosi rasittavaa.

3 vuotta olemme tilanneet, eikä lopetetakkaan.

Vierailija
30/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tuon ratkaissut hoitajalla. Pari kertaa viikossa vähintään on hoitaja lapselle ja silloin itse käyn salilla, kampaajalla, teen töitä. Yhteensä viikkotunteja hoitajalle tulee noin 15 ja lähes aina on sama hoitaja. Mies maksaa 70 % tuosta ilosta. Itse hän on ehkä kerran kuukaudessa paikalla fyysisesti, lopun aikaa hoitaa lasta etäyhteydellä eli puhuvat puhelimessa. Kun mies on kotona niin silloin me vietämme yhteistä aikaa kaksi iltaa ja itse olen toisen viikonlopun omissa menoissani ja mies toisen omissaan. Eikä tuo nyt niin kalliiksi tule, etteikö se omaa elämää pelastaisi. Priorisoin asian noin.

Olen keskijohdossa, vastaan firman VP:lle. Mies on alemmassa johdossa ja vastaa työstään toiselle johtajalle.

Hoitaa lasta etäyhteydellä😂 Hienosti selität älytttömän paskan tilanteen siedettäväksi.

Vierailija
31/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikset tilaa isosta marketista ruokakasseja parin viikon välein. Kerran teet kunnon listan ja siihen näppäilet lisää tai pois. Ei maksa kuin 10e ja säästää valtavasti ,kun eka tilauksessa katsoo kilohinnat ja tilaa kaupan omia tuotteita esim. Toimii ja tulee edulliseksi.kaupassakäynti lasten kanssa tai ilmankin vie aikaa ja on tosi rasittavaa.

3 vuotta olemme tilanneet, eikä lopetetakkaan.

Käytetään kyllä tilauspalveluita ja kotiinkuljetuksia.

Ap

Vierailija
32/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lyhennetty työaika MOLEMMILLE vanhemmille ja kaikki kotityöt ja lasten asiat uudestaan jakoon. Listaatte yhdessä kaikki tehtävät ja jaatte ne keskenänne. Lasten sairauden takia poissaolot 50/50. ja siivooja joka toinen viikko.

Vierailija
33/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänelle siitä on varmaan iloa. Olen huomannut, että monilla oikein kiiluu silmissä, kun saa päästä sanomaan, että mitäs teit lapsia.

Vierailija
34/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä molemmilla hyvä työ niin olisiko aupairin tai muun kodinhoitajan palkkaaminen kannattavampi ratkaisu etenkin pitkällä tähtäimellä kuin sinun töistä poisjäänti? Jonkun pitää koti ja sairaat lapset hoitaa se lienee selvä. Eli valinta on lähinnä noiden kahden välillä koska kuulostaa siltä ettei mies ole tuohon vaihtoehto lainkaan ja noin ette voi jatkaa. Nyt todennäköisesti lapsetkin kärsivät kun heidänkin kanssa ollaan puolivillaisesti koko ajan vain työt mielessä.

En ole ap, mutta vastaavassa tilanteessa, vaativassa työssä minäkin. Vaativuudesta huolimatta bruttopalkka on vain 3900 e kuussa, siitä nettoaa vähän päälle kaksi tonnia. Pankkilainalla hankittu kerrostaloasunto Pk-seudulla. Koko palkka menee elämisen pakollisiin kustannuksiin ja lainan hoitoon. Ei ole mitenkään rahaa palkata kodinhoitajia tai ostaa niin isoa asuntoa, että siinä olisi aupairille huone.

No sitten kannattaa vaihtaa vähemmänvaativaan työhön, josta saa saman palkan. Ei työnantajalla ole intressiä maksaa siitä, että työntekijä on kotona lasten kanssa.

Vierailija
35/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lyhennetty työaika MOLEMMILLE vanhemmille ja kaikki kotityöt ja lasten asiat uudestaan jakoon. Listaatte yhdessä kaikki tehtävät ja jaatte ne keskenänne. Lasten sairauden takia poissaolot 50/50. ja siivooja joka toinen viikko.

Miksi ihmeessä lyhennetty työaika, jos lapsia saa olla palkallisesti hoitamassa kotona? TUohan olisi vain tyhmää.

Vierailija
36/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänelle siitä on varmaan iloa. Olen huomannut, että monilla oikein kiiluu silmissä, kun saa päästä sanomaan, että mitäs teit lapsia.

Jep, ja kun sitä ei oikein voi ennakkoon tietää, millaiset lapset tulee - maailman helpoimmat ja aurinkoiset, jotka ei sairastele koskaan vai monisairaat tai vaikka kehitysvammaiset lapset, temperamenttiset, allergiset, mitä vaan.

Vierailija
37/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirry tekemään lyhyempää työaikaa ja mies maksaa sulle sitten kompensaatiota säästöihin eläkeikää varten sekä isomman osan talouden yhteisistä kuluista ja antaa sulle käyttörahaa.

Vierailija
38/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ja kun sitä ei oikein voi ennakkoon tietää, millaiset lapset tulee - maailman helpoimmat ja aurinkoiset, jotka ei sairastele koskaan vai monisairaat tai vaikka kehitysvammaiset lapset, temperamenttiset, allergiset, mitä vaan.

Sitä kutsutaan riskiksi. Se joka ottaa riskin, kantaa seuraukset.

Vierailija
39/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku selittää mikä ihmeen järki noissa ruuhkavuosissa on, koska kaikki puhuvat niistä vain negatiiviseen sävyyn?

Vierailija
40/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää saigonille, lähde mökille, jätä lapset miehelle, laita puhelin kiinni, polta yrttiä ja juo viiniä. Vietä näin pari viikkoa ja ymmärrät mikä on oleellista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi