Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairastunut ihminen hylätään?

Vierailija
06.06.2023 |

Kysymys otsikossa. Olin lukenut tästä ilmiöstä aikanaan itsekin, mutta tuli todistettua omalla kohdalla. Sairastelin ensin pitkään ilman, että oireille löytyi syytä. Olin tuolloin niin väsynyt, etten itse jaksanut enää pitää yhteyttä kovin usein kavereihin. Kerroin kyllä, mistä tämä johtui. Lopulta kun vakava sairaus löytyi ja kerroin asiasta kavereille, oli reaktio suurimmalla osalla "onpa kurja juttu", eikä heistä enää kuulunut mitään. Todella harva on kysynyt, miten jaksan, vaikka tietävät sairaudestani. Vain yksi ihminen omien perheenjäsenteni lisäksi kysyy säännöllisesti, miten jaksan. Sairaus toki vaikuttaa elämääni, enkä pysty enää esimerkiksi tekemään monia asioita, joita pystyin tekemään ennen sairastumistani.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset ei enää osaa kohdata kuolemaa ja siitä muistuttavaa sairautta. ollaan vieraannuttu kuolemasta.

Vierailija
2/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihmiset ei enää osaa kohdata kuolemaa ja siitä muistuttavaa sairautta. ollaan vieraannuttu kuolemasta.

Ihmisille tulee epämukava olo sairaan seurassa, siksi annetaan olla "rauhassa".Monelle naminami lavastettua someharhaa elävälle elämän rajallisuus voi olla järkytys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuuluu osana vanhenemiseen. Hyvän päivän kaverit alkaa vähenemään dramaattisesti siinä 25 ikävuoden jälkeen.

Vierailija
4/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat todellisuudessa tylyjä, kylmiä ja itsekkäitä. Jos jotakin ns hyvää tehdään, pitää sen näkyä ja kuulua vähintäänkin somessa - että siitä hyötyy jotenkin. Jonkun tutun sairaus ja kuolema? Ei kiinnosta, me kuollaan hei kaikki, nyt vaan on sun vuorosi 🙄 Äläkä hei viitsi laittaa mulle enää viestiä, kuormitun siitä, positiivisuus kärsii ja ai niin; olet energiavaras!

Vierailija
5/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuneen itsekkyys. Hän kuvittelee, että voi seistä piiska kourassa vaatimassa paljon tekemättä itse mitään. 

Vierailija
6/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todennut tämän itsekin omalla kohdallani. Sairastin muutaman vuoden ja tuntui kuin kaikki olisivat vetäytyneet poispäin. Tajusin että puhuin ehkä liikaa siitä, miten huonosti voin.

Muutama ystävä ollut tukenani,

ne joilla on itselläänkin ollut joskus vaikeaa.

Vierailija
7/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäännyit kavereistasi ennen diagnoosia, joten eivät he enää siitä sitten niin kauheasti ole yhteyksissä, kunet oikein mitään yhdessäkään jaksaisi tehdä.

Mitä, jos ottaisit itse yhteyttä ja ehdottaisit sellaista tekemistä, johon pystyt?

Vierailija
8/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mutu on, että tosi monien on vaikea suhtautua toisten vaikeisiin tunteisiin. Sairaus väistämättä herättää vaikeita tunteita ja joidenkin on tosi vaikea kohdata niitä. Olen kohdannut paljon kolmekymppisiä, jotka ihan pokkana sanovat, että eivät osaa suhtautua esim. itkeviin ihmisiin, vaan vaivaantuvat tosi paljon.

Eli kaikki kiva on kyllä ok, mutta vaikeita tunteita ei vain pystytä kohtaamaan. Itse olen sitä mieltä, että tuonkin taidon voisi opetella. 

Vierailija
9/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät osaa kohdata asioita tai pelkäävät, että heille itselleen koituisi harmia tai vaivaa.

Olen tämän huomannut itse tosi konkreettisesti.  Nimittäin kaksi sellaista ihmistä, joiden kanssa olin päivittäin tekemisissä netissä ja joiden kanssa nähtiinkin vuosien aikana monta kertaa,  katosivat elämästäni kumpikin kuin pieru saharaan, kun kerroin heille läheisen päihdeongelmasta. Kumpikaan ei ole ollut yhtään missään tekemisissä sen jälkeen.  Alussa tuntui pahalta, mutta aattelin että en tuollaisten ihmisten ns. ystävyydellä tee yhtään mitään

Vierailija
10/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesta syystä. Jotkut hylkäävät, koska ovat vain itsekkäitä, sairas kaveri ei enää ole samalla tavalla "kiva" kuin ennen, joten unohtuu. Mutta on niitäkin, jotka eivät vaan jotenkin kestä kohdata ihmiselämän haurautta, sairautta ja kuoleman mahdollisuutta. Olin itsekin nuorena tällainen. Minua alkoi ahdistamaan ihan jumalattomasti, kun kuulin jonkun vakavasta sairaudesta, ja se ahdistus oli niin paha että pakotti ottamaan etäisyyttä. Keski-iässä vasta oli pakko kohdata omien vanhempien vanhenemisen kautta se fakta silmästä silmään, että ihmiset sairastuu ja kuolee, minullekin voi niin käydä ihan koska vaan, mutta sen ei saa antaa lamauttaa niin kauan kuin toimintakykyä on, vaan elää hetki kerrallaan vaikka tietääkin että voi olla ettei tämä jatku. Nuorena tuntui, että jos ei tiukasti kiellä mahdollisuutta, että sairastuu tai kuolee, hajoaa psyykkisesti jotenkin kokonaan. Näin usein untakin, jossa olin liukuhihnalla, joka meni kohti murskainta, avuttomana ja peloissani - se oli näkemykseni elämästä, kuolemanpelon varjostama ahdistava matka kohti vääjäämätöntä kuolemaa.

Vierailija
11/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osata olla tukena, ahdistaa toisen sairaus (ja kuolevaisuus) koska samalla joutuisi kohtaamaan oman haavoittuvaisuutensa ja rajallisuutensa. On myös mahdollista, etteivät ko. ihmissuhteet ole todellisuudessa koskaan olleetkaan niin läheisiä kuin sairastunut aikaisemmin kuvitteli. Siis että yksinkertaisesti ne läheiset eivät välitä tarpeeksi.

Vierailija
12/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävyys on myös tarve, jossa tyydytetään niitä omia narsistisia tarpeita. Suhde on solmittu johonkin tiettyyn elämän tilanteeseen ja vaiheeseen ja kun sen motiivit ei enää täyty ystävyys päättyy siinä missä parisuhdekin. 

Vierailija
13/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni:

-kun en pystynyt enää tekemään samoja asioita kuin ennen, meni kaveruudelta pohja. minulle olisi riittänyt kahvittelu jomman kumman kotona, toiselle ei.

-diagnoosin saamisen jälkeen minun oli vaikea olla terveiden, aktiivisten kaverien kanssa. teki pahaa siksi, kun en itse enää pystynyt samaan ja siksi itsekin otin etäisyyttä.

-toiset eivät koskaan ns. kypsy, vaan pysyvät aina pinnallisempina ihmisinä, joita ei vaikeista asioista keskustelu tai toisten vastoinkäymiset kiinnosta. osa muuttuu, jos omalle kohdalle osuu joku vastoinkäyminen, toisiin se ei vaikuta.

Vierailija
14/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siis ap voisit/jaksaisit tehdä kaveriesi kanssa? Mikset ehdota heille mitään yhteistä tekemistä?

Voi nimittäin olla kavereille vaikeaa ehdottaa mitään, kun eivät tiedät, mitä voit tehdä.

Vierailija
15/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas on rinnasteinen luuserille, vanhalle ja elämänhallinnan menettäneelle. Sellainen ei sovi tietyntyyppisten ihmisten statukseen ja he kokevat vahvasti, että sairastunut ystävä vie heidän omaa markkina-arvoaan alas, joten sairas siivotaan ystävien luettelosta pois.

Vierailija
16/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani ihan itse eristäydyin. Kerroin ystävilleni, ettei syy ole heissä, mutten halunnut jutella/ tavata, koska mullehan ei tapahtunut yhtään mitään, kun vain makasin kotona ja tuijotin telkkaria. Itse aiheutin sen, enkä todellakaan ajattele, että läheisteni/ ystävieni tehtävä ois mua jotenkin tekohengittää elämään. Ei varmasti ole helppo yrittää kulkea tousen vierellä tukien, kun toinen on käpertynyt sairauteensa.

Vierailija
17/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairas on rinnasteinen luuserille, vanhalle ja elämänhallinnan menettäneelle. Sellainen ei sovi tietyntyyppisten ihmisten statukseen ja he kokevat vahvasti, että sairastunut ystävä vie heidän omaa markkina-arvoaan alas, joten sairas siivotaan ystävien luettelosta pois.

Suurimmalla osalla se on tämä, mutta tällaista ei toki kehtaa myöntää edea itselleen.

Vierailija
18/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kuvittelevat, että sairastuneen elämä on vain sitä sairautta. Tietysti vakavia sairauksiakin on erilaisia, ja ajan kanssa pään sisältökin muuttuu, mutta lähtökohtaisesti ihmiset "jättävät rauhaan" sairastuneet kun ajattelevat, että varmaan sairastunut haluaa vain itsekseen sairastaa. Ettei puolin eikä toisin kuormita enempää. Sairastuminen on korkeintaan "perheen asia", ei muun lähipiirin.

Paskamainen ajattelu- ja toimintatapa kyllä, tämä muistetaan.

T. Syöpäsairaan puoliso, jonka omatkin kaverit kaikkosivat

Vierailija
19/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on epätietoisuuden aikana ennen diagnoosia yrittänyt parhaansa olla läsnä ja tukena, muistaen myös itsensä sekä omat asiansa, välillä, ehkä jopa liikaakin, joustaen, vääntyen ja kääntyen vaikka solmuun auttaakseen, yrittänyt ymmärtää, niin siinä vaiheessa, kun diagnoosi viimein löytyy, ei välttämättä enää jaksakaan ja katsoo viisaimmakseen poistua takavasemmalle jättäen diagnosoidun ammattilaisten autettavaksi.

Ne ystävätkin kun ovat ihan vain ihmisiä, joilla on omakin elämänsä elettävänä, eivätkä suinkaan mitään yliluonnollisia ilmiöitä, vaikka heiltä on saatettu vaatiakin ummet ja lammet sekä aakeet ja laakeet siinä sairastellessa edes tajuamatta sitä eivätkä toiset ole siitä halunneet jo ennestään vaikeassa ja epävarmassa tilanteessa mitään sanoa.

Vierailija
20/63 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kuolevaisuuden kohtaaminen on liian rankka paikka. 

Väärin sinua kohtaan Ap, olen pahoillani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi