Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat jäävät lomalle, mutta lapset viedään päiväkotiin

Vierailija
06.06.2023 |

Myös lapset tarvitsevat lomaa ja aikaa palautua pitkistä päivistä ja raskaista viikoista. Aikuiset välillä unohtavat, kuinka kuormittavia päiväkotipäivät pienen lapsen näkökulmasta ovat.

Mielestäni myös lapsi tarvitsee lomaa päivähoidosta ja aikaa vanhempiensa kanssa. Osalla lapsista on tosi pitkiä päiviä, jotka kuormittavat. Kesällä päiväkoteja myös yhdistetään, joten hoidossa ei välttämättä olla samojen tuttujen lasten ja hoitajien kanssa, tämä voi myös aiheuttaa lapselle lisästressiä.

Jatkuvasti isossa lapsiryhmässä oleminen rasittaa ketä tahansa.

Ei turhaan sanota, että päivähoito on lapsen työpäivä. Lapsikin tarvitsee lomaa ja lapsi myös tietää, kun vanhempi on kotona lomalla, mutta itse täytyy mennä päivähoitoon.

Kommentit (558)

Vierailija
161/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt jaksako laulaa tätä samaa virttä päivästä toiseen. Vanhemmat vievät lapsensa päiväkotiin jos näin haluavat piste. Tässä maassa on lukuisia huostaanotettuja tai päihdeongelmaisten lapsia ja tällaisesta jaksetaan valittaa.

No, kyllä minä näin kahden lapsen äitinä ihmettelen suuresti miksi näin tehdään. Ihan järjetöntä! Meillä miehen kanssa tehdään niin, että otetaan tarkoituksella eri aikaan putkeen 4 viikon loman, jotta lapset saavat olla kotona mahdollisimman paljon kesällä.

En ota muuhun kantaa. Mutta onnekkaita ovat he jotka saavat joka kesä takuuvarmasti sen 3-4 viikkoa putkeen lomaa kesä-heinäkuussa. Ei meillä vaan sotella onnistu.

Meillä sotella onnistuu. Heinäkuu on ainoa, jolloin 4 tai 3 viikkoa ei onnistu. AINA onnistuu toukokuun lopusta 4 viikkoa tai elokuun puolesta välistä 4 viikkoa.

Toukokuun alusta tai syyskuussa saa sen vähintään kolme viikkoa. Kesäkuusta elokuun puoliväliin sai kahden viikon pätkissä. Tai joku pomon lellikki saattoi olla yksittäinen poikkeus. Kiitos sijaispula.

Vierailija
162/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli lehdessä kuva pariskunnasta rannalla ja kuvatekstissä kerrottiin että 1-v on päiväkodissa.

Mun kaveri on tollanen. Sen lapsi on tarhassa ja ite makaa rannalla. Kerran kysyin siltä, että missä sun lapsi, kun ei ole rannalla mukana. Se on tarhassa. Olin mitvit. Eikö olis kivaa, jos lapsikin nauttis rannalla olemista, niin vastaus oli, että pakko saada omaa aikaa.

Omaa aikaa lapsesta, kun eihän se näe lastaan muutenkaan, kun on töissä kaiken ajan.

Lähtökohta on se, että jos tekee lapsen, niin vanhemmat sen hoitaa pääsäntöisesti.

Oliko yh? Jos ei, niin ihmettelen suuresti miksei toinen vanhempi mahdollista toiselle sitä omaa aikaa esim. viikonloppuisin ja iltaisin. Tietenkin, jos kyse oli vain rannalla makoilusta, niin ehkä typerin syy...

Ei rannalla makoilu ei ole sen typerämpää kuin muukaan toiminta, sehän voi olla oikein rentouttavaa niille jotka siitä nauttii. Saa vaan olla ja ajatella omiaan kaikessa rauhassa. Siitä olen samaa mieltä, että jos perheessä on kaksi vanhempaa niin molempien pitäisi saada sitä omaa aikaa, jolla saa sitten tehdä ihan mitä haluaa. Vaikka vain maata. Jos on yh ilman tukiverkkoja niin silloin tavallaan ymmärrän että joskus vie lapsen päiväkotiin saadakseen vaan olla hetken. Mutta vain joskus, ei kovin usein.

Ei, mutta tarkoitin, että se rannalla makoilu tapahtuu yleensä päivisin, niin ei sinne varmaan sitten illalla toisen töistä kotiuduttua mennä... Eli on hemmetin outoa, että lapsi hoitoon, jotta mamma saa maata rannalla.

Mistä ihmeestä tiedät kenenkään makoilusta rannalla ja lasten olevan päiväkodissa?

Ja kenellä riittää siihen energiaa ja aikaa?

Ja mitä tåä toisten elämän kyttääminen?

Ja meitä eläkeläisiä aina syytetään kyttäämisestä, mutta itse en edes tiedä mitä naapurit tekevät, ovatko töissä vai makoilevat rannalla. Ettei vain sinäkin vai luule ja luo mielikuvia. Tänäkin kesänä harva on makoillut rannalla, kun kylmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt jaksako laulaa tätä samaa virttä päivästä toiseen. Vanhemmat vievät lapsensa päiväkotiin jos näin haluavat piste. Tässä maassa on lukuisia huostaanotettuja tai päihdeongelmaisten lapsia ja tällaisesta jaksetaan valittaa.

No, kyllä minä näin kahden lapsen äitinä ihmettelen suuresti miksi näin tehdään. Ihan järjetöntä! Meillä miehen kanssa tehdään niin, että otetaan tarkoituksella eri aikaan putkeen 4 viikon loman, jotta lapset saavat olla kotona mahdollisimman paljon kesällä.

En ota muuhun kantaa. Mutta onnekkaita ovat he jotka saavat joka kesä takuuvarmasti sen 3-4 viikkoa putkeen lomaa kesä-heinäkuussa. Ei meillä vaan sotella onnistu.

Kuka sanoi, että loman pitäisi olla tiettynä aikana? Ei kukaan. Sote-alalla loma on samalla tavalla kuin muillakin aloilla, vähintään kolme viikkoa täydestä vuosilomasta pitää saada yhtäjaksoisesti. Lapsen kannalta ei ole väliä, onko lomat yhdessä putkessa vai ei, kunhan vain on lomaa.

No esim tuossa jutussa puhuttiin nimenomaan siitä, miten kamalaa on jos lapsiparat joutuu olemaan kesällä hoidossa eikä ole kesälomaa.

Vierailija
164/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettehän te voi tietää, onko joku lomalla vai töissä?

Olen opettaja ja se kai tarkoittaa, että olen lomalla koko kesän.

No en ole. Minulla on lisäksi toinen työ, opinnot kesken ja autan iäkkäitä vanhempia naapurikaupunkiin.

Ovat lapseni lomalla 7 viikkoa, mutta nyt vielä päiväkodissa.

Hankinko siis lastenhoitajan 35e/tunti ja maksan samalla pk-maksua? Vai? Kertokaa te kun kaiken tiedätte.

Päiväkodissa ne tietävät. Jos tuot lapsen hoitoon vasta klo 9, niin takuulla olet lomalla tai työtön.

Vierailija
165/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen ymmärtää, että välil voi vanhemmillakin olla tyypilliset loma-ajat täynnä töitä tms. Silloin se on valitettavaa, mutta voi olla myös ainoa vaihtoehto. Mielestäni kenenkään lapsen hyvinvoinnista välittävän vanhemman tulisi kuitenkin yrittää saada asiansa järjestettyä niin, ettei lapsen tarvitse olla hoidossa koko kesää. Kesällä päiväkoti ei välttämättä ole auki, jolloin joutuu kesäpäivystykseen vieraiden tätien luokse.

Vierailija
166/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli lehdessä kuva pariskunnasta rannalla ja kuvatekstissä kerrottiin että 1-v on päiväkodissa.

Mun kaveri on tollanen. Sen lapsi on tarhassa ja ite makaa rannalla. Kerran kysyin siltä, että missä sun lapsi, kun ei ole rannalla mukana. Se on tarhassa. Olin mitvit. Eikö olis kivaa, jos lapsikin nauttis rannalla olemista, niin vastaus oli, että pakko saada omaa aikaa.

Omaa aikaa lapsesta, kun eihän se näe lastaan muutenkaan, kun on töissä kaiken ajan.

Lähtökohta on se, että jos tekee lapsen, niin vanhemmat sen hoitaa pääsäntöisesti.

Oliko yh? Jos ei, niin ihmettelen suuresti miksei toinen vanhempi mahdollista toiselle sitä omaa aikaa esim. viikonloppuisin ja iltaisin. Tietenkin, jos kyse oli vain rannalla makoilusta, niin ehkä typerin syy...

Ei rannalla makoilu ei ole sen typerämpää kuin muukaan toiminta, sehän voi olla oikein rentouttavaa niille jotka siitä nauttii. Saa vaan olla ja ajatella omiaan kaikessa rauhassa. Siitä olen samaa mieltä, että jos perheessä on kaksi vanhempaa niin molempien pitäisi saada sitä omaa aikaa, jolla saa sitten tehdä ihan mitä haluaa. Vaikka vain maata. Jos on yh ilman tukiverkkoja niin silloin tavallaan ymmärrän että joskus vie lapsen päiväkotiin saadakseen vaan olla hetken. Mutta vain joskus, ei kovin usein.

Ei, mutta tarkoitin, että se rannalla makoilu tapahtuu yleensä päivisin, niin ei sinne varmaan sitten illalla toisen töistä kotiuduttua mennä... Eli on hemmetin outoa, että lapsi hoitoon, jotta mamma saa maata rannalla.

Mistä ihmeestä tiedät kenenkään makoilusta rannalla ja lasten olevan päiväkodissa?

Ja meitä eläkeläisiä aina syytetään kyttäämisestä, mutta itse en edes tiedä mitä naapurit tekevät, ovatko töissä vai makoilevat rannalla. Ettei vain sinäkin vai luule ja luo mielikuvia. Tänäkin kesänä harva on makoillut rannalla, kun kylmää.

Tai niitä lämpöisiä päiviä ei ole huomattu, kum on katsottu kalenteria ja arveltu ettei voi olla lämmin ja jääty kotiin someen meuhkaamaan.

Vierailija
167/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tämä lainaamani kertoi kaverinsa tehneen.

Vierailija
168/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne lapset oikein lepää siellä kotona, kun nehän se työ on ja rasite eikä he pääse itseään pakoon? Ymmärrän hyvin, että vanhemmat haluaa levätä niin työstä kuin lapsistakin lomalla. Mitä lomaa se muuten olisi jos työpaikka vain vaihtuu työksi lastentarhassa?

Huoh..."Ymmärrän hyvin että vanhemmat haluaa levätä niin työstä kuin lapsistakin lomalla"...

Tämä. Näin ajattelevia on aivan helkkaristi.

Artikkeli puuttui ihan oikeaan ongelmaan.

Jos tuntuu että tarvitsee lomaa omasta lapsestaan on vaihtoehtoja.

-Ehkäisy kuntoon.

-Adoptio

-Huostaanotto.

On maailmankirjat sekaisin kun vanhemmat kokevat tarvitsevansa lomaa lapsistaan. Näin niitä yhteiskunnan varoja käytetään vimpanpäälle väärin. Ei minkään valtion perä kestä sitä että yhteiskuntta toimii lapsenvahtina, koska "mä tarvin lomaaaa mun lapsista"?

Nyt ryhtiä touhuun tai antakaa lapsenne pois niitä oikeasti haluaville.

Minä olen nyt viisikymppinen. Minun lapsuudessani lapset olivat kesällä mummoilla. Itsekin olin jopa kokonaisia kesiä mummolassa. Tai vaihtoehtoisesti vaihdoin mummolaa kesän mittaan. Mummot käyttivät mökillä, huvipuistoissa jne. Nykyisten lasten mummot ovat työelämässä. Harva ottaa lapsenlapsia viikkokausiksi tai on edes mahdollisuutta siihen. Siksi ne lapset ovat nykyisin päiväkodissa. Ja muuten omatkin vanhemmat kyllä viettivät aikaa kanssani, mutta oli kaikenlaista remonttia aina päällä. 

Juuri näin. Ja se pitäisi huomioida myös päiväkodissa, yhteiskunta ja työelämä on muuttunut valtavasti ja nykyisin lapset hoidetaan päiväkodissa.

Jäin juuri eläkkeelle ja olen elänyt sen ajan, kuinka monen lapsen hoito mummojen ja vähemmän työkykyisten hoidossa mentiin rimaa hipoen. Lasten tapaturmat ja kuoleman tapaukset yleisiä. Siksi luotiin kunnallinen päivähoito-oikeus jokaiselle lapselle. Se on lapsen etu ja oikeus.

Nykyään lapset tehdään vanhemmapa, isovanhemmat jäävät eläkkeelle myöhemmin, työelämän vaatimukset kiristyneet, eikä työntekijä voi sanella ehtojaan, pian olet entinen työntekijä jne.

Ihmettelen päivähoito henkilökunnan asennetta ja ulostuloa, miksi valita edes ammattia päiväkodista, jos asenne on tuo ja syyllistää vanhempia. Lastenhoito luulisi olevan heidän työtään, oli lapsi hoidossa minkä tahansa syyn perusteella. Syynä voi olla lääketiett. syyt, vanhempien sairaudet, taloudellinen tilanne, lastensuojelulliset syyt, kieli ja kulttuuri jne.

Joka vuosihan tuota muistutetaan, aikoinaan sisko vaihtoi työpaikkaa eikä lomaa ollut ja puolisonsa loma alkoi ja vei lapset hoitoon ja lähti kalaan kavereiden kanssa. Vähän siinä silmiä pyöriteltiin, kunnes joku sukulaisista kehtasi ääneen sanoa että milloin lasten loma on, ymmärsi mieskin yskän, tosin lähti äitinsä luo lasten kanssa lomailemaan.

Vierailija
169/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoi, että loman pitäisi olla tiettynä aikana? Ei kukaan. Sote-alalla loma on samalla tavalla kuin muillakin aloilla, vähintään kolme viikkoa täydestä vuosilomasta pitää saada yhtäjaksoisesti. Lapsen kannalta ei ole väliä, onko lomat yhdessä putkessa vai ei, kunhan vain on lomaa.

No esim tuossa jutussa puhuttiin nimenomaan siitä, miten kamalaa on jos lapsiparat joutuu olemaan kesällä hoidossa eikä ole kesälomaa.

Niin, mutta ei sanottu millon se kesäloma pitäisi olla. Kesäloma voi olla koska vaan touko- ja syyskuun välillä. Kyse on siitä, että on vanhempia jotka ei järjestä lapsilleen lainkaan tai juuri lainkaan lomaa hoidosta.

Vierailija
170/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en ole. Minulla on lisäksi toinen työ, opinnot kesken ja autan iäkkäitä vanhempia naapurikaupunkiin.

Hankinko siis lastenhoitajan 35e/tunti ja maksan samalla pk-maksua? Vai? Kertokaa te kun kaiken tiedätte.

Päiväkodissa ne tietävät. Jos tuot lapsen hoitoon vasta klo 9, niin takuulla olet lomalla tai työtön.

Ai jaa. Olen tuonut lapsen usein ysiksi päiväkotiin. Päiväkoti on työpaikkani vieressä. Teen hybridityötä eli ehdin aamulla tehdä kotona pari tuntia ja kävelen sitten lapsen kanssa päiväkotiin ja toimistolle. 

Vierailija
171/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sit mulla on tää palstalla olo. Riittää hyvin aikaa tähän ku lapset ovat päikyssä.

Vierailija
172/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä tätä logiikkaa. Mikä siitä rannalla makoilusta tekee typerämpää kuin jostain muusta toiminnasta? Kyllähän kesähelteellä pääsee rannalle illallakin, ainakin jos ei tosi myöhään ole töissä, ja viikonloppuisin.

Jos on kyse vain omasta ajasta! Eli kyse taisi olla vaan siitä, että saa maata rannalla. Sen takia kysyin, että onko yh, koska jos ei ole, niin kyllä sen toisen vanhemman täytyy järjestää sitä omaa aikaa kotona olevalle, mutta harvoin keskellä päivää pystyy töiden takia.

Niin mutta mitä väliä sillä on käyttääkö sen oman ajan rannalla vai missä? Jos on osallistuva puoliso niin en itsekään ihan ymmärrä tätä päiväkotiin vientiä, mutta jos ei niin sitten se voi olla tarpeen.

Ymmärrän, jos on vaikka lääkäriaika, niin sen takia vie, mutta en rannalla makoilun takia.

Ja ei ole mahdollista että olisi aamulla lääkäriaika ja sen jälkeen menisi rannalle, kun lapsi on päiväkodissa päiväunilla? Tuskin kukaan siellä rannalla koko päivää viettää, ehtii siinä päiväkotipäivän mittaan muutakin tehdä.

Vierailija
173/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esikoululaisen kanssa ei voi ainakaan lomailla kahta viikkoa toukokuussa ja kahta viikkoa syyskuussa.

Vierailija
174/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

He te joilla on työt ja opinnot tai muut satunnaiset menot kesällä, voitte ihan rauhassa olla tuntematta syyllisyyttä jutusta.

Vierailija
175/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen tätä teidän vastaustanne. Miksi ne teidän kakaroiden hoitajat eivät saa sanoa sitä, kun on oikeasti raskasta hoitaa niitä tuholaisia, joita ei opeteta edes kotona käyttäytymään? Mutta sitten annas olla kun joku sairaanhoitaja aloittaa sen ölinänsä työn raskaudesta niin siellä on 10 mammaa huutamassa rinnalla, että kyllä nyt on niin väärin kohdeltu sairaanhoitajia. Tämä on aivan käsittämätöntä kaksinaismoralismia.

Joku ihan oikeasti pientä palkkaa  vastaan hoitaa sun rääväsuisia ja kamalia pentuja ja sä kerrot, että et itse jaksa niitä myöskään hoitaa, mutta jonkun muun pitäisi silti aina joustaa. Lapsi tarvitsee lomaa, luulisi sillä opiskelevalla vanhemmalla olevan myös sen verran vapaata niistä opinnoista, että sen penskan ei tarvitse jatkuvasti ympäri vuoden olla siellä tarhassa? Mitä sä opiskelijana edes teet heinäkuussa kun kaikki kurssit ja ohjaajat ovat tauolla? Et ainakaan niitä ammattikorkean 5 opintopisteen kursseja, jotka saa tehtyä parissa tunnissa yhden illan aikana.

Jos olet kesäharjoittelussa tai juuri vaihtanut työpaikkaa niin onhan sulla varmaan myös sitten selvitys, vaikkakaan tässä ei ole kyse nyt siitä. Tässä artikkelissa oli kyse siitä, että vanhemmat jotka ovat lomalla silti tuovat lapsensa hoitoon. Se on iso ongelma. 

Vierailija
176/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se vaan on niin, että lapsen paras on siellä tarhassa, on ruokaa ja paikalla on selvinpäin olevia aikuisia.

Päivähoidon rajaaminen heikentää näiden, jo ennestään heikossa asemassa olevien lasten asemaa.

Kyllä sen lapsista huomaa millaiset ne kotiolot on.

Eikä se aina mene niin, että vanhempien sosioekonominen asema takaa lapselle hyvät olosuhteet kasvaa, perjantaina haettu lapsi tuodaan samoissa vaatteissa ja pesemättömänä maanantaina hoitoon, lapsi on saattanut olla melkein koko viikonlopun yksin, jääkaappiin on varattu ruokaa, kun vanhemmat ovat nukkuneet, eikä heitä saa häiritä.

Vierailija
177/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta ei sanottu millon se kesäloma pitäisi olla. Kesäloma voi olla koska vaan touko- ja syyskuun välillä. Kyse on siitä, että on vanhempia jotka ei järjestä lapsilleen lainkaan tai juuri lainkaan lomaa hoidosta.

Kyllä siinä puhuttiin nimenomaan kesästä ja siitä miten rankkaa lasten on olla hoidossa kun on kesäsulkuja (yleensä juhannuksesta kuusi viikkoa) ja että päiväkodin hoitajatkin haluaisi olla lomalla silloin parhaaseen loma-aikaan.

Vierailija
178/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain pitäisi saada niitä kesähessuja sinne päiväkotiin, kun vakihenkilökunta lomailee. Mutta vallalla on jostain syystä sijaisten palkkaamiskielto vuosilomien ajaksi.

Kesähessut ei kyllä osaa antaa sitä varhaiskasvatusta, joihin jokaisella lapsella on oikeus.

Pitäisi saada jostain päteviä ammattilaisia lisää, mutta mistä? Vuosilomat on kuitenkin pakko myöntää.

Vierailija
179/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen tätä teidän vastaustanne. Miksi ne teidän kakaroiden hoitajat eivät saa sanoa sitä, kun on oikeasti raskasta hoitaa niitä tuholaisia, joita ei opeteta edes kotona käyttäytymään? Mutta sitten annas olla kun joku sairaanhoitaja aloittaa sen ölinänsä työn raskaudesta niin siellä on 10 mammaa huutamassa rinnalla, että kyllä nyt on niin väärin kohdeltu sairaanhoitajia. Tämä on aivan käsittämätöntä kaksinaismoralismia.

Joku ihan oikeasti pientä palkkaa  vastaan hoitaa sun rääväsuisia ja kamalia pentuja ja sä kerrot, että et itse jaksa niitä myöskään hoitaa, mutta jonkun muun pitäisi silti aina joustaa. Lapsi tarvitsee lomaa, luulisi sillä opiskelevalla vanhemmalla olevan myös sen verran vapaata niistä opinnoista, että sen penskan ei tarvitse jatkuvasti ympäri vuoden olla siellä tarhassa? Mitä sä opiskelijana edes teet heinäkuussa kun kaikki kurssit ja ohjaajat ovat tauolla? Et ainakaan niitä ammattikorkean 5 opintopisteen kursseja, jotka saa tehtyä parissa tunnissa yhden illan aikana.

Jos olet kesäharjoittelussa tai juuri vaihtanut työpaikkaa niin onhan sulla varmaan myös sitten selvitys, vaikkakaan tässä ei ole kyse nyt siitä. Tässä artikkelissa oli kyse siitä, että vanhemmat jotka ovat lomalla silti tuovat lapsensa hoitoon. Se on iso ongelma. 

Töitähän sitä koko heinäkuu tehtiin jotta ei tarvinnu pelkällä opintotuella kituuttaa lukuvuoden ajan. Ja tietysti myös kesällä oli kursseja.

Vierailija
180/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ihmettelen sitä miksi ne lastenhoitajat ovat niin pölkkypäitä, että kuvittelevat tuollaisten lomattomien lasten tulevan sellaisista perheistä, joissa on hyvä arki ja kivaa olla päivisin kotona? Siellä todennäköisesti on mielenterveysongelmia. Joku masentunut äiti makoilee siellä päivät pitkät. Ei se sille lapselleen saa ruokaa eteen tai virikkeitä. Illalla tilanne korjaantuu, kun isä tulee kotiin ja laittaa sapuskat. Miksi me lastensuojelun ihmiset emme saa sanoa, että niiden lomattomien lasten on parempi olla siellä päiväkodissa, kun huostaanoton perusteetkaan ei täyty, mutta kotihoito ei toimi päiväsaikaan. Miksi me emme saa sanoa, että lopettakaa pölkkypäät niiden vanhempien syyllistäminen, kun pahennatte vaan sen perheen tilannetta ja sen lapsen tilannetta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi