Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat jäävät lomalle, mutta lapset viedään päiväkotiin

Vierailija
06.06.2023 |

Myös lapset tarvitsevat lomaa ja aikaa palautua pitkistä päivistä ja raskaista viikoista. Aikuiset välillä unohtavat, kuinka kuormittavia päiväkotipäivät pienen lapsen näkökulmasta ovat.

Mielestäni myös lapsi tarvitsee lomaa päivähoidosta ja aikaa vanhempiensa kanssa. Osalla lapsista on tosi pitkiä päiviä, jotka kuormittavat. Kesällä päiväkoteja myös yhdistetään, joten hoidossa ei välttämättä olla samojen tuttujen lasten ja hoitajien kanssa, tämä voi myös aiheuttaa lapselle lisästressiä.

Jatkuvasti isossa lapsiryhmässä oleminen rasittaa ketä tahansa.

Ei turhaan sanota, että päivähoito on lapsen työpäivä. Lapsikin tarvitsee lomaa ja lapsi myös tietää, kun vanhempi on kotona lomalla, mutta itse täytyy mennä päivähoitoon.

Kommentit (558)

Vierailija
121/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vauvan kanssa kotona ja todellakin vien tuon pahimmassa uhmaiässä olevan 3-vuotiaan hoitoon. Me tullaan hulluksi täällä kaikki, kun kotoa ei pysty poistumaan lapsen huonon käytöksen takia eikä mulla vaan riitä kädet hoitaa huutavaa vauvaa ja uhmaavaa lasta. Lapsi on lyhyitä päiviä hoidossa 3-4 kertaa viikossa. Vasta oli vauvan syntymän aikaan viisi viikkoa poissa hoidosta ja voin sanoa, että oli pitkät viisi viikkoa ne.

Piti sitten toinen tehdä, vaikka et edes ensimmäistä osannut kasvattaa.

Vierailija
122/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvät hyssäkät. Johtuisikohan se 3-vuotiaan uhmailu siitä vauvan syntymästä? Oisko takana ehkä huomionhakua, mustasukkaisuutta? Auttaakohan siihen se, että hänet viedään päiväkotiin, että äiti saa olla vauvan kanssa kahden? Vai auttaisiko se, että äiti puuhailisi hänen kanssaan isojen lasten juttuja, kun vauva on päiväunilla? Meillä auttoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua pitivät kummajaisena kun hain omani pois vaikka kesken päivän päiväkodista, jos sain työt tehtyä oletettua aiemmin.

Syy. Halusin viettää aikaa lasteni kanssa.

Lapset on kulkenut mukana remonttien keskellä, olleet lääkärikäynnillä, kaupassa jne. Tukiverkkoja ei liiemmin ollut, mutta en nyt päiväkotia sellaisena pitänyt.

Minä nyt vain satuin pitämään lasteni seurasta yli kaiken.

^ Tämä.

Tästä siinä on perimmältään kyse. Halu olla omien lasten kanssa. Eikä kokea rasitteeksi, työlääksi tai vaivaksi.

Yksinkertaista.

Vierailija
124/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne lapset oikein lepää siellä kotona, kun nehän se työ on ja rasite eikä he pääse itseään pakoon? Ymmärrän hyvin, että vanhemmat haluaa levätä niin työstä kuin lapsistakin lomalla. Mitä lomaa se muuten olisi jos työpaikka vain vaihtuu työksi lastentarhassa?

Huoh..."Ymmärrän hyvin että vanhemmat haluaa levätä niin työstä kuin lapsistakin lomalla"...

Tämä. Näin ajattelevia on aivan helkkaristi.

Artikkeli puuttui ihan oikeaan ongelmaan.

Jos tuntuu että tarvitsee lomaa omasta lapsestaan on vaihtoehtoja.

-Ehkäisy kuntoon.

-Adoptio

-Huostaanotto.

On maailmankirjat sekaisin kun vanhemmat kokevat tarvitsevansa lomaa lapsistaan. Näin niitä yhteiskunnan varoja käytetään vimpanpäälle väärin. Ei minkään valtion perä kestä sitä että yhteiskuntta toimii lapsenvahtina, koska "mä tarvin lomaaaa mun lapsista"?

Nyt ryhtiä touhuun tai antakaa lapsenne pois niitä oikeasti haluaville.

Minä olen nyt viisikymppinen. Minun lapsuudessani lapset olivat kesällä mummoilla. Itsekin olin jopa kokonaisia kesiä mummolassa. Tai vaihtoehtoisesti vaihdoin mummolaa kesän mittaan. Mummot käyttivät mökillä, huvipuistoissa jne. Nykyisten lasten mummot ovat työelämässä. Harva ottaa lapsenlapsia viikkokausiksi tai on edes mahdollisuutta siihen. Siksi ne lapset ovat nykyisin päiväkodissa. Ja muuten omatkin vanhemmat kyllä viettivät aikaa kanssani, mutta oli kaikenlaista remonttia aina päällä. 

Vierailija
125/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia mutta minulla on tänä kesänä elämäni ensimmäinen kesäloma aikuisiässä.

Terveisin 37-vuotias pätkätyöläinen

Vierailija
126/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloinen yksinhuoltajaäiti, joka kuitenkin haluaa elättää itsensä työllä, on varmaan tämän yhteiskunnan (tai ainakin palstan) haukutuin ihmisryhmä. Huono työntekijä kun joutuu lasten takia olemaan pois töistä, huono vanhempi kun lapsi joutuu olemaan paljon hoidossa. Mitäs ei tienaa enemmän, mitäs meni hankkimaan lapset huonon miehen kanssa, mitäs ei palkkaa hoitajaa kotiin (mitä sitten jos koko oma palkka menee siihen), mitäs ei ole osallistuvia hyviä isovanhempia naapurissa, mitäs menee töihin eikä jää kotiin, mutta toisaalta haukut tulee siitäkin kun saa yh-korotuksen lapsilisään ja alennusta päivähoitomaksusta.

Vierailija
127/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa oli kyselty kokemuksia usean eri päiväkodin hoitajilta. 2 hoitajaa kertoi, että yleensä lapset ovat lomalla ainakin 1-2 viikkoa mutta lyhimmillään lomaa on vain joitakin päiviä tai ei ollenkaan.

"Muiden vastaajien kokemuksen mukaan lapset olivat keskimäärin lomalla kuukauden ajan kesällä riippuen vanhempien töistä. Osa oli myös pidempiä aikoja, kuten noin 68 viikkoa. Näiden vastaajien päiväkodeissa lapset olivat lyhimmilläänkin kesälomilla viikosta kahteen viikkoon.*

Vanhempia yleisesti syyttelevä artikkeli saatiin aikaan 2 hoitajan kokemuksista, ja heidänkin kohdallaan kyse oli yksittäisistä lapsista. Ilmeisesti kyse on jostain heikomman toimeentulon alueesta, sillä lomat olivat muillakin lapsilla tavanomaista lyhyempiä.

Tuon artikkelin olisi pitänyt käsitellä lapsiperheiden köyhyyttä ja sitä miten huono-osaisia perheitä tuetaan (tai ei tueta) ja miten näiden lasten hyvinvointia voitaisiin parantaa.

Sen sijaan päätettiin osoitella kaikkia vanhempia.

Toki sillä osoittelulla saa myytyä paremmin lehtiä.

Vierailija
128/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne lapset oikein lepää siellä kotona, kun nehän se työ on ja rasite eikä he pääse itseään pakoon? Ymmärrän hyvin, että vanhemmat haluaa levätä niin työstä kuin lapsistakin lomalla. Mitä lomaa se muuten olisi jos työpaikka vain vaihtuu työksi lastentarhassa?

Huoh..."Ymmärrän hyvin että vanhemmat haluaa levätä niin työstä kuin lapsistakin lomalla"...

Tämä. Näin ajattelevia on aivan helkkaristi.

Artikkeli puuttui ihan oikeaan ongelmaan.

Jos tuntuu että tarvitsee lomaa omasta lapsestaan on vaihtoehtoja.

-Ehkäisy kuntoon.

-Adoptio

-Huostaanotto.

On maailmankirjat sekaisin kun vanhemmat kokevat tarvitsevansa lomaa lapsistaan. Näin niitä yhteiskunnan varoja käytetään vimpanpäälle väärin. Ei minkään valtion perä kestä sitä että yhteiskuntta toimii lapsenvahtina, koska "mä tarvin lomaaaa mun lapsista"?

Nyt ryhtiä touhuun tai antakaa lapsenne pois niitä oikeasti haluaville.

Minä olen nyt viisikymppinen. Minun lapsuudessani lapset olivat kesällä mummoilla. Itsekin olin jopa kokonaisia kesiä mummolassa. Tai vaihtoehtoisesti vaihdoin mummolaa kesän mittaan. Mummot käyttivät mökillä, huvipuistoissa jne. Nykyisten lasten mummot ovat työelämässä. Harva ottaa lapsenlapsia viikkokausiksi tai on edes mahdollisuutta siihen. Siksi ne lapset ovat nykyisin päiväkodissa. Ja muuten omatkin vanhemmat kyllä viettivät aikaa kanssani, mutta oli kaikenlaista remonttia aina päällä. 

Minun lapsuudessa ysärillä kaikilla kavereilla oli myös mummo joka oli eläkkeellä ja joka tuli hoitamaan jos oli kipeänä tai kesälomalla. Tosin ei mun vanhemmat kyllä juuri tainnut ilman lapsia lomaillakaan, paitsi isä, joka oli myös kaikki viikot poissa työn takia ja usein viikonloppuja harrastusten. Että ehkä ihan hyvä että oli ne mummot apuna...

Vierailija
129/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli lehdessä kuva pariskunnasta rannalla ja kuvatekstissä kerrottiin että 1-v on päiväkodissa.

Mun kaveri on tollanen. Sen lapsi on tarhassa ja ite makaa rannalla. Kerran kysyin siltä, että missä sun lapsi, kun ei ole rannalla mukana. Se on tarhassa. Olin mitvit. Eikö olis kivaa, jos lapsikin nauttis rannalla olemista, niin vastaus oli, että pakko saada omaa aikaa.

Omaa aikaa lapsesta, kun eihän se näe lastaan muutenkaan, kun on töissä kaiken ajan.

Lähtökohta on se, että jos tekee lapsen, niin vanhemmat sen hoitaa pääsäntöisesti.

Oliko yh? Jos ei, niin ihmettelen suuresti miksei toinen vanhempi mahdollista toiselle sitä omaa aikaa esim. viikonloppuisin ja iltaisin. Tietenkin, jos kyse oli vain rannalla makoilusta, niin ehkä typerin syy...

Vierailija
130/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvät hyssäkät. Johtuisikohan se 3-vuotiaan uhmailu siitä vauvan syntymästä? Oisko takana ehkä huomionhakua, mustasukkaisuutta? Auttaakohan siihen se, että hänet viedään päiväkotiin, että äiti saa olla vauvan kanssa kahden? Vai auttaisiko se, että äiti puuhailisi hänen kanssaan isojen lasten juttuja, kun vauva on päiväunilla? Meillä auttoi.

Meillä elettiin kuopuksen vauvavuosi aika lailla sen 3-vuotiaan esikoisen ehdoilla. Oli siis kotihoidossa. Oli kyllä elämäni rankin vuosi enkä todellakaan ole mitenkään ylpeä äitiydestäni silloin. Kuopus oli helppo vauva, mutta nukkui levottomasti, eikä esikoinen nukkunut päivällä, joten olin aivan kuolemanväsynyt. Miehellä oli paljon työmatkoja, joten olin tosi paljon lasten kanssa yksin. Jälkeenpäin ajatellen olisi varmasti ollut kaikkien kannalta parempi, jos se 3v olisi mennyt osa-aikaisesti päiväkotiin pelkän 2x viikossa kerhon sijaan.

Vierailija
131/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja puhuu asiaa. Mutta. Se päiväkodin rytmi toimii monille lapsille, eikä kaikki vanhemmat pysty tarjoamaan vastaavaa (rytmiä, ruokaa, aktiviteetteja, kavereita) kotona. Semmosen ylläpito on työlästä jos on muita kuormittavia tekijöitä. Kaikki ei siihen vain pysty (sairaudet, ym), ja siksi on mielestäni parempi että tällaisten vanhempien lapset on siellä päiväkodissa just niin paljon kun vanhemmat näkee olevan tarpeen.

Ja sitten ollaan me alkoholistiperheiden lapset, jotka välttyi lomakänniläisten pilkalta ja piiskalta ja sai ruokaa päiväkodissaolon ajan. Tällaisessa tilanteessa mikä vaan on parempi kuin koti.

Miksi asia vaivaa aloittajaa niin paljon? Onko lasten kanssa lomailu niin raskasta että harmittaa kun toiset sluibaa? Voit sinäkin laittaa lapsesi lomalla muutamaksi päiväksi hoitoon, se saattaa laskea ahdistusta taas sen verran että pystyy suhtautumaan muiden vaikeuksiin empatialla.

Vierailija
132/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoja tosiaan tarvittaisiin, mutta ehkäpä itsekkyys on heihinkin tarttunut nykyajan myötä. Voivat oola vielä työelämässäkin toki.

Ja ennenkaikkia huonot välit lasten lasten vanhempiin, etenkin miniöihin. Lasten kustannuksella.

ADD ja ADH on lisääntynyt. Eräs syy löytyy myös  lehden jutusta.

Vierailija
133/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana vanhempia syyllistävä artikkeli taas. Kiinnostaisi tietää mihik dataan perustuu tämä, että on keksitty että vanhemmat lahtökohtaisesti vievät lapsen päiväkotiin kun ovat itse lomalla? Todennäköisesti ei mihinkään, kunhan keksitään tämä päästä.

Jos asiasta haluaa keskustella laajemmin, niin olisi hyvä että on ihan oikeata tutkimusdataa, eikä vain näiden kouluttamattomien tätien (sori) omaa mututuntumaa.

Selkeästi ei nyt ymmerretä näitä tiettyjä realitetteja, aikuisten kesälomakkausi on toukokuusta-syyskuuhun, joten kesäloma voi ihan hyvin olla joskus muulloin kuin juhannuksesta sen 4 viikkoa. Ihan turhaa nillitystä, kesähoidosta.

Eikä tosiaan kaikilla aikuisillakaan ole pitkää lomaa, ja jos on vaikka opiskelija samaan aikaan niin voi olla sen loman palkkatöistä voi joutua käyttämään vaikka opintoihin.

Mielenkiintoinen näkemys opettajista ja heidän kesälomistaan. Isäni oli opettaja ja opettajankokouksia oli vielä koulujen päättymisen jälkeen, samoin elokuussa ennen koulujen alkamista. Hän myös valmisteli materiaalia yms kaikkea töihin liittyvää paperihommaa lomallaan.

Artikkelin viimeisin lause on paras.

Työ on raskasta, toivoisimme, että saisimme pitää loman silloin, kun itselleme sopii

No eikös tämä ole varmaan kaikkien työssäkäyvien toive? Lomat anotaan, ja sitten työnantaja päättää milloin se pidetään, vaikka 2 viikkoa syyskuussa ja 2 toukokuussa. Oikeasti on aika luksusta saada edes se 4 viikkoa putkeen, köytännössä meillä sen voi saada sen niin että pitää sen loman joko toukokuussa tai syyskuussa.

Ei savua ilman tulta.

Ai, hoitajat ovat kouluttamattomia, jo on aikoihin eletty.

Vierailija
134/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja puhuu asiaa. Mutta. Se päiväkodin rytmi toimii monille lapsille, eikä kaikki vanhemmat pysty tarjoamaan vastaavaa (rytmiä, ruokaa, aktiviteetteja, kavereita) kotona. Semmosen ylläpito on työlästä jos on muita kuormittavia tekijöitä. Kaikki ei siihen vain pysty (sairaudet, ym), ja siksi on mielestäni parempi että tällaisten vanhempien lapset on siellä päiväkodissa just niin paljon kun vanhemmat näkee olevan tarpeen.

Ja sitten ollaan me alkoholistiperheiden lapset, jotka välttyi lomakänniläisten pilkalta ja piiskalta ja sai ruokaa päiväkodissaolon ajan. Tällaisessa tilanteessa mikä vaan on parempi kuin koti.

Miksi asia vaivaa aloittajaa niin paljon? Onko lasten kanssa lomailu niin raskasta että harmittaa kun toiset sluibaa? Voit sinäkin laittaa lapsesi lomalla muutamaksi päiväksi hoitoon, se saattaa laskea ahdistusta taas sen verran että pystyy suhtautumaan muiden vaikeuksiin empatialla.

Jos lukisit edes aloituksen. Siinä puhuttiin lapsista, joilla ei ole lainkaan lomaa päivähoidosta. Ei siitä, voiko joku viedä lapsen osa-aikaisesti hoitoon tai muutamaksi päiväksi.

Vierailija
135/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli lehdessä kuva pariskunnasta rannalla ja kuvatekstissä kerrottiin että 1-v on päiväkodissa.

Mun kaveri on tollanen. Sen lapsi on tarhassa ja ite makaa rannalla. Kerran kysyin siltä, että missä sun lapsi, kun ei ole rannalla mukana. Se on tarhassa. Olin mitvit. Eikö olis kivaa, jos lapsikin nauttis rannalla olemista, niin vastaus oli, että pakko saada omaa aikaa.

Omaa aikaa lapsesta, kun eihän se näe lastaan muutenkaan, kun on töissä kaiken ajan.

Lähtökohta on se, että jos tekee lapsen, niin vanhemmat sen hoitaa pääsäntöisesti.

Oliko yh? Jos ei, niin ihmettelen suuresti miksei toinen vanhempi mahdollista toiselle sitä omaa aikaa esim. viikonloppuisin ja iltaisin. Tietenkin, jos kyse oli vain rannalla makoilusta, niin ehkä typerin syy...

Ei rannalla makoilu ei ole sen typerämpää kuin muukaan toiminta, sehän voi olla oikein rentouttavaa niille jotka siitä nauttii. Saa vaan olla ja ajatella omiaan kaikessa rauhassa. Siitä olen samaa mieltä, että jos perheessä on kaksi vanhempaa niin molempien pitäisi saada sitä omaa aikaa, jolla saa sitten tehdä ihan mitä haluaa. Vaikka vain maata. Jos on yh ilman tukiverkkoja niin silloin tavallaan ymmärrän että joskus vie lapsen päiväkotiin saadakseen vaan olla hetken. Mutta vain joskus, ei kovin usein.

Vierailija
136/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artikkelissä jää huomioimatta mahdollisuus, ettei vanhemmillakaan ole lomaa esim. työpaikan vaihtamisen takia. Paha siinä on lomailla lasten kanssa, jos vanhemmatkaat eivät ole lomaa töistä saaneet.

Itse olen vaihtanut työpaikkaa kymmeniä kertoja ja koskaan ei ole vielä tullut vastaan sellaista paikkaa, joka ei antaisi uudelle työntekijälle jonkin verran vapaata kesällä. Ei kertaakaan. Voi olla että se vapaa on palkaton, eli pitää laittaa aikaisemmasta duunista saadut lomarahat talteen ja elää niillä sitten se kesäloma. Mutta kyllä 1-2vk ihminen pärjää palkattomalla vapaalla vaikkei olisi mitään merkittäviä säästöjäkään aikaisemmasta duunista. Mun mielestä se on vähän rahan ahneutta jos ei mukamas raaski olla edes sitä yhtä viikkoa pois kesällä töistä oman lapsensa kanssa lomalla.

Kuntapuolella olin kerran eikä lomia ollut kertynyt muuta kuin 4 päivää ja ne sain vapaaksi kun hautasin omaisen. Muuta lomaa ei ollut kahteen vuoteen. Varaa ei ollut ottaa palkatonta, koska olin perheen ainoa elättäjä ja minulla oli toisiaan 4 muutakin ihmistä ruokittavana joista yksi oli aikuinen. Olin töissä 3/4 viikonloppua kuukaudessa, kaikki pyhät ja tein ylitöitä jotta perheellä olisi kaikki tarvittava. Kädestä suuhun elettiin minun laitoshuoltajan palkalla ja mies velkaannutti toisesta päästä. Joten joskus ei ole mitään säästöjä eikä ole vaihtoehtojakaan.

Isäkö ei sitten voinut ottaa lapsesta vastuuta välillä?

Vierailija
137/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kuka noin tekee. Minä totaaliyh, en vie edes vapaapäivinä lasta päiväkotiin, koska lapsi ansaitsee vapaapäivät. Lomat lapsi on aina pois päiväkodista. En vie lasta omilla sairauspäivinäni päiväkotiin, olen luullut että kaikki toimivat samoin mutta ehkä sitten ei. Jos mulla on lääkärikäyntejä yms niin kunnalta saa tilapäistä kotipalvelua niille päiville.

Sullapa on hyvä asuinpaikka, jos siellä saa kotipalvelua noin helposti. Kaikkialla ei saa, vaan se päiväkoti on tosiaan ainoa vaihtoehto hoitoavuksi.

Vierailija
138/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne on taas kokoontunut kaikki täydelliset vanhemmat, jotka on kokoaikatöissä käyviä opiskelijoita, jotka yksinhuoltajina ja ilman turvaverkkoja pystyvät järjestämään asiansa niin, että lapset ovat tarhassa vaan kaksi tuntia päivässä ja muuten heidän kanssaan vietetään intensiivistä laatuaikaa käpylehmiä tehden.

Mä voin ihan rehellisesti sanoa, etten mä jaksaisi olla noin liimautuneena lapseeni. Mä rakastan mun lasta enemmän kuin mitään ja yritetään pitää tarhapäivät lyhyinä ja kotona puuhaillaan yhdessä kaikkea, mutta mä kyllä tarvitsen ihan omaakin aikaa ollakseni hyvä äiti. Lapsi saa olla kesällä kuukauden kesälomalla vanhempien kanssa, mutta jos mulla jotain yksittäisiä lomapäiviä on, niin kyllä mä vien lapsen tarhaan ja vietän itse päiväni vaikka lukien tai tehden rauhassa ihan mitä haluan.

Vierailija
139/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artikkelissä jää huomioimatta mahdollisuus, ettei vanhemmillakaan ole lomaa esim. työpaikan vaihtamisen takia. Paha siinä on lomailla lasten kanssa, jos vanhemmatkaat eivät ole lomaa töistä saaneet.

Itse olen vaihtanut työpaikkaa kymmeniä kertoja ja koskaan ei ole vielä tullut vastaan sellaista paikkaa, joka ei antaisi uudelle työntekijälle jonkin verran vapaata kesällä. Ei kertaakaan. Voi olla että se vapaa on palkaton, eli pitää laittaa aikaisemmasta duunista saadut lomarahat talteen ja elää niillä sitten se kesäloma. Mutta kyllä 1-2vk ihminen pärjää palkattomalla vapaalla vaikkei olisi mitään merkittäviä säästöjäkään aikaisemmasta duunista. Mun mielestä se on vähän rahan ahneutta jos ei mukamas raaski olla edes sitä yhtä viikkoa pois kesällä töistä oman lapsensa kanssa lomalla.

Kuntapuolella olin kerran eikä lomia ollut kertynyt muuta kuin 4 päivää ja ne sain vapaaksi kun hautasin omaisen. Muuta lomaa ei ollut kahteen vuoteen. Varaa ei ollut ottaa palkatonta, koska olin perheen ainoa elättäjä ja minulla oli toisiaan 4 muutakin ihmistä ruokittavana joista yksi oli aikuinen. Olin töissä 3/4 viikonloppua kuukaudessa, kaikki pyhät ja tein ylitöitä jotta perheellä olisi kaikki tarvittava. Kädestä suuhun elettiin minun laitoshuoltajan palkalla ja mies velkaannutti toisesta päästä. Joten joskus ei ole mitään säästöjä eikä ole vaihtoehtojakaan.

Isäkö ei sitten voinut ottaa lapsesta vastuuta välillä?

Mies joka velkaannuttaa vaimonsakin ei vaikuta oikein luotettavalta lapsen hoitajalta.

Vierailija
140/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni lapsilla pitää ehdottomasti olla myös lomaa päivähoidosta kesäaikaan. Pitkä hoitopäivä on raskas lapsille. Vieras paikka, vaihtuvat hoitajat ja paljon ääntä. Se on raskasta. Toki ymmärrän, että kaikilla ei välttämättä ole työn vuoksi mahdollisuutta pitkiin vapaisiin, mutta siihen kannattaa pyrkiä.

Samanaikaisesti itseäni naurattaa tämä nykymaailman kaksinaismoralismi. Kesäaikana kotona oleminen ja lasten kotihoito on suositeltavaa, mutta talviaikana lähestulkoon katastrofi. Lapsesta tulee syrjäytynyt ja epäsosiaalinen, jos hän ei ole hoidossa. Näinhän meitä pelotellaan. Kotihoidon tuen lakkauttamisesta puhutaan usein ja se on oikeastaan samantekevää, koska tuesta on tehty niin pieni, ettei sillä yksikään perhe taloudellisesti yksinään pärjää.

Päivähoitoa suositellaan sosiaalisten taitojen harjoittelun verukkeella. Sosiaaliset taidot ovat sitä, että lapsi ymmärtää mikä on oikein ja väärin, eli miten kohdellaan muita. Nämä asiat opitaan kyllä yleensä ihan kotona. Eli että äitiä ei lyödä kauhalla eikä hiekkalapiolla. Ihan pienet lapsethan eivät kavereita edes kaipaa.

Kotihoito olisi oikeasti paras vaihtoehto kaikille alle 3-vuotiaille ja ympäri vuoden. Toivottavasti päättäjätkin ymmärtäisivät sitä tukea.

Sinulla on väärä käsitys sosiaalisista taidoista. Sosiaaliset taidot ovat sitä, että lapsi osaa toimia ryhmässä, osaa leikkiä yhdessä muiden lasten kanssa. Osaa olla kiva kaveri, joka ei käytä väkivaltaa tai komentele. Osaa solmia ystävyyssuhteita ja kannatella niitä. Lapsi ei koskaan käyttäydy äidin kanssa samoin kuin toisten lapsien, joten äidin kanssa ei sosiaalisia taitoja pelkästään opi. Monelle jo puheenkin kehitys vaatii ikätasoista seuraa, kun äitihän tulkkaa ties mitä möngerryksiä. 

Meillä lapsi ei saa käyttää väkivaltaa tai komennella kotonakaan. Äidin ja isän kanssa keskustellaan asioista. Kotona on sisaruksia, naapurissa on lapsia, lapsen kanssa käydään kerhossa, muskarissa, mummolassa, kaupassa, kirjastossa, leikkipuistossa. Siellä lapsi puhuu muille ihmisille, kaiken ikäisille ihmisille. Ei se niin vaikeaa ole.

Valtaosa suomalaisista lapsista on nykyisin ainokaisia. Työttömän perheen naapurin lapset ovat siellä päiväkodissa. 

Eikö työttömien vanhempien lapsille kuulu varhaiskasvatus vai mitä tarkoitat? Ja missä ne työttömien lapset pitäisi olla?

Jos lapsella ei ole vakituista hoitopaikkaa, miten samaan aikaan voi olla työttömänä työnhakijana ja työllistyä. TE toimiston tarkoitus on välittää elinkeinoelämälle lyhyellä varoitusajalla työvoimaa esim. sijaisia ja se työpaikka on otettava jopa muutaman tunnin varoitusajalla tai seuraavana päivänä ja pahimmillaan kunnallisen hoitopaikan saaminen kestää kuukausia ja siinä ajassa työtä ei enää ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan