Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat jäävät lomalle, mutta lapset viedään päiväkotiin

Vierailija
06.06.2023 |

Myös lapset tarvitsevat lomaa ja aikaa palautua pitkistä päivistä ja raskaista viikoista. Aikuiset välillä unohtavat, kuinka kuormittavia päiväkotipäivät pienen lapsen näkökulmasta ovat.

Mielestäni myös lapsi tarvitsee lomaa päivähoidosta ja aikaa vanhempiensa kanssa. Osalla lapsista on tosi pitkiä päiviä, jotka kuormittavat. Kesällä päiväkoteja myös yhdistetään, joten hoidossa ei välttämättä olla samojen tuttujen lasten ja hoitajien kanssa, tämä voi myös aiheuttaa lapselle lisästressiä.

Jatkuvasti isossa lapsiryhmässä oleminen rasittaa ketä tahansa.

Ei turhaan sanota, että päivähoito on lapsen työpäivä. Lapsikin tarvitsee lomaa ja lapsi myös tietää, kun vanhempi on kotona lomalla, mutta itse täytyy mennä päivähoitoon.

Kommentit (558)

Vierailija
81/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa ei ollenkaan otettu huomioon sitä, että on myös vanhempia, joilla ei ole lomaa kesällä ja siksi pakko pitää lapsi hoidossa, vaan puhuttiin aivan kuin kaikki kesällä lapsensa hoidossa pitävät tekisivät sen vain laiskuuttaan. Ei kaikilla ole mummoja ja muita ilmaishoitajia, jotka ottaa kotiin lapsen seuraksi, jos itsellä ei kesälomaa.

Artikkelin aihe on, että vanhemmat ovat lomalla ja vievät lapsensa päiväkotiin. 

Vierailija
82/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain työpaikoissa varmaan saa lomaa ihan vaan pyytämällä vaikka olisi juuri aloittanut. Itse en sellaisessa paikassa ole vielä ollut joten typerää yleistää että olisi yleinen käytäntö. Ja jos palkka on muutenkin joku 2000 euroa niin ei siitä paljon säästetä tai palkattomia oteta. Edellisessä työpaikassani ei saanut edes palkatonta vapaata kuin max 1 päivän kerralla eikä sitäkään jatkuvasti saanut ottaa.

Ei kukaan pidä sun tilannetta verrannollisena siihen, että itse lomailee ja lapsi on hoidossa.

Juurihan tuossa joku besserwisseri toitotti, että jos on tällainen tilanne niin täytyy ottaa palkatonta, että lapsi saa lomaa. Tai säästää etukäteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa ei ollenkaan otettu huomioon sitä, että on myös vanhempia, joilla ei ole lomaa kesällä ja siksi pakko pitää lapsi hoidossa, vaan puhuttiin aivan kuin kaikki kesällä lapsensa hoidossa pitävät tekisivät sen vain laiskuuttaan. Ei kaikilla ole mummoja ja muita ilmaishoitajia, jotka ottaa kotiin lapsen seuraksi, jos itsellä ei kesälomaa.

Mistä ne päiväkodissa tietää oletko lomalla vai töissä.

Vierailija
84/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne lapset oikein lepää siellä kotona, kun nehän se työ on ja rasite eikä he pääse itseään pakoon? Ymmärrän hyvin, että vanhemmat haluaa levätä niin työstä kuin lapsistakin lomalla. Mitä lomaa se muuten olisi jos työpaikka vain vaihtuu työksi lastentarhassa?

Toivottevasti tämä oli ironiaa.

Vierailija
85/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa leikkikoulut ym. ei TODELLAKAAN kestä 10 h päivässä, kuten monen suomalaislapsen päiväkotipäivät. Ja onko teillä vanhemmilla oikeasti käsitystä siitä, millaista päiväkodissa arki on? Näillä hoitajilla on, hehän ovat siellä olleet vuosikausia töissä. Ikätovereiden seura ei välttämättä ole niin kivaa, pieni aidattu piha ainoana ulkoilupaikkana päivästä toiseen, ikuinen meteli ja jonotus. Ainakin omat lapset tykkäsi kotona piirtää itsekseen, leikkiä legoilla, muovailla ym. Ja etätyöthän voi usein ajoittaa suhteellisen vapaasti. Aloitin itse hommat usein klo 4, olin tehnyt jo 4 h töitä, kun lapset heräsi. Kun on tahtoa, löytyy tie.

Vierailija
86/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt nillitetään ettei pitäis viedä lasta varhaiskasvatukseen mikäli vanhemmat lomalla töistä.

Keväämmällä eräs eteläsuomen varhaiskasvatuksen Boss, naispuoleinen sellainen kertoi aika painokkaasti televisiouutisten haastattelussa ETTEI varhaiskasvatuksella ja vanhempien työssäkäymisellä ole MITÄÄN yhteyttä.

Mikäli jo johtajat on näin pihalla niin ei voi kuin pahoitella tilannetta.

Ennen nimittäin päivä- ja vuorohoito nimenomaan oli siksi että se mahdollisti vanhempien työssä käymisen ja lapset oli sen aikaa päiväkodissa hoidossa kun vanhemmat töissä.

Vierailija
87/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne päiväkodissa tietää oletko lomalla vai töissä.

Koska nää ihan itse kertoo. Siis ne vanhemmat.

Vierailija
88/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain työpaikoissa varmaan saa lomaa ihan vaan pyytämällä vaikka olisi juuri aloittanut. Itse en sellaisessa paikassa ole vielä ollut joten typerää yleistää että olisi yleinen käytäntö. Ja jos palkka on muutenkin joku 2000 euroa niin ei siitä paljon säästetä tai palkattomia oteta. Edellisessä työpaikassani ei saanut edes palkatonta vapaata kuin max 1 päivän kerralla eikä sitäkään jatkuvasti saanut ottaa.

Ja molemmat vanhemmatko ovat juuri aloittaneet uudessa työpaikassa?

Onko tämä sinulle kermaperseelle mahdoton ajatus, että näin voi todellakin olla?

Vierailija
89/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

V.1972 Lapset menivät päiväkotiin 3 kk ikäisenä kun työllä elätetiin perhe. v1976 lapset menivät samsta syystä päiväkotiin 6 kk.ikäisenä.Jos oli töissä kaupassa ja arkivapaa, lapsi pidettiin kotona.Sama asia jos oli äitiysloma,toisia perhen lapsia ei viety päiväkotiin.Ei onnistunut kesälomat: Lapsi päiväkodissaa, huoltajat lomalla. Mihin maailma on mennyt v2023?

Vierailija
90/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne lapset oikein lepää siellä kotona, kun nehän se työ on ja rasite eikä he pääse itseään pakoon? Ymmärrän hyvin, että vanhemmat haluaa levätä niin työstä kuin lapsistakin lomalla. Mitä lomaa se muuten olisi jos työpaikka vain vaihtuu työksi lastentarhassa?

Miksi niitä lapsia edes tehdään?

Ehkäisy kuntoon niin saa levätä.

Vierailija
91/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te ajattelette, että ne lapset tekevät kotona, jotka nyt ovat päiväkodissa? Niissä kodeissa, joissa vanhempi ei ehkä ole palkkatöissä tai opiskele? Ajatteletteko te, että ne lapset pääsee biitsille, leikkipuistoon, pelaa vanhempansa kanssa Afrikan tähteä tai lukevat päivät pitkät? Vai meneekö se sittenkin niin, että se lapsi tuijottaa zombiena ruutua sen ajan mitä on hereillä?

Jos vanhempi ei osaa yhtään aktivoida lastaan tai olla lapsen kanssa, lapsi kannattaa antaa pois. Adoptiojonot on pitkiä, lapselle taatusti löytyy koti, jossa hän saa tuntea itsensä lapseksi. 

Vierailija
92/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artikkelissä jää huomioimatta mahdollisuus, ettei vanhemmillakaan ole lomaa esim. työpaikan vaihtamisen takia. Paha siinä on lomailla lasten kanssa, jos vanhemmatkaat eivät ole lomaa töistä saaneet.

Itse olen vaihtanut työpaikkaa kymmeniä kertoja ja koskaan ei ole vielä tullut vastaan sellaista paikkaa, joka ei antaisi uudelle työntekijälle jonkin verran vapaata kesällä. Ei kertaakaan. Voi olla että se vapaa on palkaton, eli pitää laittaa aikaisemmasta duunista saadut lomarahat talteen ja elää niillä sitten se kesäloma. Mutta kyllä 1-2vk ihminen pärjää palkattomalla vapaalla vaikkei olisi mitään merkittäviä säästöjäkään aikaisemmasta duunista. Mun mielestä se on vähän rahan ahneutta jos ei mukamas raaski olla edes sitä yhtä viikkoa pois kesällä töistä oman lapsensa kanssa lomalla.

Kuntapuolella olin kerran eikä lomia ollut kertynyt muuta kuin 4 päivää ja ne sain vapaaksi kun hautasin omaisen. Muuta lomaa ei ollut kahteen vuoteen. Varaa ei ollut ottaa palkatonta, koska olin perheen ainoa elättäjä ja minulla oli toisiaan 4 muutakin ihmistä ruokittavana joista yksi oli aikuinen. Olin töissä 3/4 viikonloppua kuukaudessa, kaikki pyhät ja tein ylitöitä jotta perheellä olisi kaikki tarvittava. Kädestä suuhun elettiin minun laitoshuoltajan palkalla ja mies velkaannutti toisesta päästä. Joten joskus ei ole mitään säästöjä eikä ole vaihtoehtojakaan.

Vierailija
93/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli lehdessä kuva pariskunnasta rannalla ja kuvatekstissä kerrottiin että 1-v on päiväkodissa.

Mun kaveri on tollanen. Sen lapsi on tarhassa ja ite makaa rannalla. Kerran kysyin siltä, että missä sun lapsi, kun ei ole rannalla mukana. Se on tarhassa. Olin mitvit. Eikö olis kivaa, jos lapsikin nauttis rannalla olemista, niin vastaus oli, että pakko saada omaa aikaa.

Omaa aikaa lapsesta, kun eihän se näe lastaan muutenkaan, kun on töissä kaiken ajan.

Lähtökohta on se, että jos tekee lapsen, niin vanhemmat sen hoitaa pääsäntöisesti.

Vierailija
94/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa taas tällaiselta höpöhöpö artikkelilta. Tulee mieleen se vuosientakainen kunnanjohtajan avautuminen siitä, kuinka vanhemmat pitävät lapset päiväkodissa ja lähtevät itse lomalle etelään :D Ihan kuin se päiväkoti hoitaisi lapsia 24/7.

Päiväkotienn kasvatuskumppanuuden ei tulisi olla vanhempien selkään puukottamista ja panettelua.

Eivät hoitajat ole selvinnäkijöitä, jotka tietävät vanhempien asiat paremmin kuinvanhemmat itse.

Varmaan kun isovanhemmat hakee, niin kertovat, että onkin kiva kun kotona odottaa vanhempien lähettämä postikortti sieltä etelästä...

Vielä hauskempaa olisi jos lähettäisivät kuvia lintsiltä ja korkeasaaresta; terkut vuoristoradasta! Päästään kaikkiin hurjiin laitteisiin kun ei oo pituusrajotteisia mukana. Oo nätisti siellä päikyssä, kai mummi on vieny teitä uimaan?

Vierailija
95/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se usein menee. Onneksi itse lopetin työt päiväkodissa. Mulle ihan sama kuka lapset hoitaa. Mielestäni vanhempien tehtävä mutta ei näköjää...

Usein?! Älä nyt viitsi. Jutussakin jokainen sanoi, että ne on ne muutamat harvat perheet, 1-3 per päiväkoti jotka tätä harrastaa. Suurin osa vanhemmista haluaa olla lastensa kanssa ja hoitaa heidät hyvin.

Vierailija
96/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vain kylmää faktaa, että lapset "unohdetaan" hoitoon myös vanhempien lomien ajaksi. Räikeimmän tapauksen tiedän opettaja perheestä, missä kummatkin vanhemmat opettajina pitkien kesälomien kera ja pieni lapsensa hoidossa lähes koko kesän - lomaa piti vain kaksi viikkoa. Kesäkuu meni lapsella itkiessä, kun tiesi, että vanhemmat koulussa olevat sisaruksensa jäivät kotiin yhdessä lomailevien vanhempiensa kanssa.

Trollolloo ja pimpelipom.

Vierailija
97/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain pitäisi saada niitä kesähessuja sinne päiväkotiin, kun vakihenkilökunta lomailee. Mutta vallalla on jostain syystä sijaisten palkkaamiskielto vuosilomien ajaksi.

Vierailija
98/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin hoitajat suhtautuivat aina vihamielisesti ja syyllistävästi, kun en pystynyt ottamaan lasta pois hoidosta kesäkuun alusta elokuulle, kuten "hyvät vanhemmat". Ilmeisesti se kuuden viikon kesäloma lapsellani oli liian lyhyt, vaikka vaati hirveän sumplimisen sekin.

Jonkin verran lomaa piti jättää kuitenkin meidän vanhempien siihen myös vaadittuun kahden viikon joululomaan sekä viikon hiihtolomaan.

Miten nämä kuvittelevat työssäkäyvien pystyvän vaatimiinsa lomamääriin?

Ei sekään käy päiväkodille, jos lapsi pitää pitkän loman, vaan menettää päivähoitopaikan, kun tuijotetaan päiväkodin käyttöastetta ja henkilöstömitoitusta.

Ja muutenkin päiväkodin lomavaatimukset eivät enää vastaa tätä päivää ja työelämää.

Heinäkuussa lapsi pitäisi olla lomalla 5vk, syyslomalla 1vk, joululomalla 1vk, hiihtolomalla viikko eli lapsi pois päiväkodista 8vk, vaikka vanhemmilla 4vk kesällä ja viikko talvella lomaa.

Vierailija
99/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se usein menee. Onneksi itse lopetin työt päiväkodissa. Mulle ihan sama kuka lapset hoitaa. Mielestäni vanhempien tehtävä mutta ei näköjää...

Tuskin oli suuri tappio kenellekkään.

Vierailija
100/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä lapsia edes tehdään?

Ehkäisy kuntoon niin saa levätä.

Niinhän se kertoi mielipiteenään tuossa lehtijutussa eräsmpäiväkodin työntekijäkin.

Eipä tarvi ihmetellä että miksi nimettömänä.

Saman kun kertoo koskien erään maanosan ihmisten lapsentekoa, niin syyllistyy låhes anteeksiantamattomaan tekoon.

Siellä kun lastenteko elinkelvottomiin olosuhteisiin, keinoruokittavaksi ulkomaitten avulla on lähes ihmisoikeus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän