Vanhemmat jäävät lomalle, mutta lapset viedään päiväkotiin
Myös lapset tarvitsevat lomaa ja aikaa palautua pitkistä päivistä ja raskaista viikoista. Aikuiset välillä unohtavat, kuinka kuormittavia päiväkotipäivät pienen lapsen näkökulmasta ovat.
Mielestäni myös lapsi tarvitsee lomaa päivähoidosta ja aikaa vanhempiensa kanssa. Osalla lapsista on tosi pitkiä päiviä, jotka kuormittavat. Kesällä päiväkoteja myös yhdistetään, joten hoidossa ei välttämättä olla samojen tuttujen lasten ja hoitajien kanssa, tämä voi myös aiheuttaa lapselle lisästressiä.
Jatkuvasti isossa lapsiryhmässä oleminen rasittaa ketä tahansa.
Ei turhaan sanota, että päivähoito on lapsen työpäivä. Lapsikin tarvitsee lomaa ja lapsi myös tietää, kun vanhempi on kotona lomalla, mutta itse täytyy mennä päivähoitoon.
Kommentit (558)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkun pitkäaikaistyöttömätkin pitävät lapsiansa päivähoidossa vaikka voisivat olla hoidossa kotona.
Näissä voi olla syynä lapsen etu.
Todellakin on lapsen etu päästä ikätoveriensa seuraan.
Ei todellakaan ole alle kolmevuotiaaksi asti, siihen asti lapsi tarvitsee vanhempiensa seuraa ja ylipäätään leikkii lähinnä itsekseen. Tuon ikävuoden jälkeenkin riittävät kerhot, muskarit ja pihapiirin tenavat hiekkalaatikolla ihana hyvin.
Nykypäivän keskitysleirejä..., anteeksi, varhais"kasvatus"laitoksia ei tarvitse oikeasti kukaan, niistä on vain haittaa lapsien valtaosan kehitykselle. Korkeintaan silloin on päiväkotivankilasta hyötyä jos kotona menee vielä kauheammin kuin päiväkodin vankileireillä, eli jos kotona on narkkis/alkkis-sekopäävanhempia. Silloinkin parempi tehdä huostaanotto.
Täysin samaa mieltä. Miksi vanhemmat eivät ymmärrä tätä asiaa? Eivät halua ymmärtää, kun se niin kätevää vaan dumpata ne lapset sinne päiväkotiin ja unohtaa koko päiväksi. Oksennan kun joku tosissaan selittää että on jonkun 2-vuotiaan etu olla laitoksessa samalla kun äiti kotona.
En kyllä tunne ketään, joka olis vienyt lapsensa päiväkotiin viettääkseen itse lomapäiviä. Sen sijaan tunnen useamman perheen, joissa vanhemmat eivät ole olleet muutamaan vuoteen yhtä aikaa lomalla jotta saataisiin pidettyä lapsia lomalla mahdollisimman monta viikkoa.
Siis ihanko todella tää ois jotenkin yleistä? Itselle päiväkoti-ikäisen äitinä aivan vieras ajatus, enkä ole kuullut kenenkään ikinä noin toimivan. Toki kyllähän sitä kaikenlaisia ongelmaperheitä ja välinpitämättömiä vanhempia on nykypäivänäkin, että varmaan tätäkin sakkia on. Toki tiedän perheitä joissa lapsella ei juurikaan ole kesälomaa, mutta se on kyllä aina vanhempien töistä johtuvaa ja lomaa yritetään järjestää muuhun aikaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tunne ketään, joka olis vienyt lapsensa päiväkotiin viettääkseen itse lomapäiviä. Sen sijaan tunnen useamman perheen, joissa vanhemmat eivät ole olleet muutamaan vuoteen yhtä aikaa lomalla jotta saataisiin pidettyä lapsia lomalla mahdollisimman monta viikkoa.
No minä tiedän ainakin lukuisia. Lomallahan ne äitiyslomalaisetkin sitäpaitsi ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin hoitajat suhtautuivat aina vihamielisesti ja syyllistävästi, kun en pystynyt ottamaan lasta pois hoidosta kesäkuun alusta elokuulle, kuten "hyvät vanhemmat". Ilmeisesti se kuuden viikon kesäloma lapsellani oli liian lyhyt, vaikka vaati hirveän sumplimisen sekin.
Jonkin verran lomaa piti jättää kuitenkin meidän vanhempien siihen myös vaadittuun kahden viikon joululomaan sekä viikon hiihtolomaan.
Miten nämä kuvittelevat työssäkäyvien pystyvän vaatimiinsa lomamääriin?
Ei sekään käy päiväkodille, jos lapsi pitää pitkän loman, vaan menettää päivähoitopaikan, kun tuijotetaan päiväkodin käyttöastetta ja henkilöstömitoitusta.
Ja muutenkin päiväkodin lomavaatimukset eivät enää vastaa tätä päivää ja työelämää.
Heinäkuussa lapsi pitäisi olla lomalla 5vk, syyslomalla 1vk, joululomalla 1vk, hiihtolomalla viikko eli lapsi pois päiväkodista 8vk, vaikka vanhemmilla 4vk kesällä ja viikko talvella lomaa.
Vanhemmilla yhteensä siis 10 viikkoa lomaa, niin miten siitä ei järjesty lapselle 8 viikkoa lomia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkun pitkäaikaistyöttömätkin pitävät lapsiansa päivähoidossa vaikka voisivat olla hoidossa kotona.
Näissä voi olla syynä lapsen etu.
Todellakin on lapsen etu päästä ikätoveriensa seuraan.
Ei todellakaan ole alle kolmevuotiaaksi asti, siihen asti lapsi tarvitsee vanhempiensa seuraa ja ylipäätään leikkii lähinnä itsekseen. Tuon ikävuoden jälkeenkin riittävät kerhot, muskarit ja pihapiirin tenavat hiekkalaatikolla ihana hyvin.
Nykypäivän keskitysleirejä..., anteeksi, varhais"kasvatus"laitoksia ei tarvitse oikeasti kukaan, niistä on vain haittaa lapsien valtaosan kehitykselle. Korkeintaan silloin on päiväkotivankilasta hyötyä jos kotona menee vielä kauheammin kuin päiväkodin vankileireillä, eli jos kotona on narkkis/alkkis-sekopäävanhempia. Silloinkin parempi tehdä huostaanotto.
Onneksi minun lasten päiväkodit on olleet mukavia ja hoitajat myös. Uskoisin että he pitäisivät aika loukkaavana, jos heidän suurella sydämellä tekemästään työstä puhutaan tuohon sävyyn. Aina päiväkodista hakiessa on vastassa hymyilevä aikuinen ja iloinen lapsi, joka kertoo mitä kivaa on tänään leikitty ja puuhattu. Toki tämä lapsi on jo 5v ja kaipaa kavereita, sosiaalinen tyyppi kun on.
Alle kolmevuotiaat ei tosiaan saa päiväkodista oikein mitään, ja se aika olikin myös näin vanhempana aika rankkaa kun lapsi oli päiväkotipäivien jälkeen silminnähden väsynyt. Vaikka ilolla se sinne meni aina silloinkin ja hoitajat oli aivan ihania meidän sen ajan päiväkodissa.
Kyllä sen huomaa niistä lapsista, joilla ei ole esim tänä koko kesänä lomaa. Ovat parhaassa tapauksessa yli viikon putkia hoidossa, yksi vapaapäivä ja taas yli viikko putkeen. Sitten ihmetellään kun nää lapset oireilee, onhan he jo olleet vuoden yhtä soittoa päiväkodin aitojen sisällä. Olen nyös huomannut, että kummasti ne lapset, joilla on sitä lomaa ja vanhemmat tahtovat lomansa lastensa kanssa viettää ovat niitä "normaaleja" lapsia. Ne, jotka on koko kesän hoidossa on näitä jotka kiroilevat, rikkovat tahallaan leluja, lyövät, purevat, huutavat suoraa kurkkua, sanovat kaikesta vastaan, eivät pue itse, heittelevät tavaroita, kaatavat tuolit ja tönivät pienempiä kumoon (listaa näiden kullannuppujen normi arkikäytöksestä voisi jatkaa ikuisuuden).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä tiedän ainakin lukuisia. Lomallahan ne äitiyslomalaisetkin sitäpaitsi ovat.
Äitiyslomalaisten lapset on yleensä osa-aikahoidossa ja heillä on kyllä pitkät kesälomat ja ekstralomia muulloinkin. Tai näin ainakin kaikilla minun tutuilla, siis niillä joitten lapset ylipäätään on olleet päiväkodissa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä kertoo vaihtelusta asiassa. Sun tuttavapiirissä näitä on, minun ei.
Miten äitiyslomat tähän liittyi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiyslomalaisten lapset on yleensä osa-aikahoidossa ja heillä on kyllä pitkät kesälomat ja ekstralomia muulloinkin. Tai näin ainakin kaikilla minun tutuilla, siis niillä joitten lapset ylipäätään on olleet päiväkodissa silloin.
Jännä että ne ketkä tunnen ovat taas pitäneet max sen ajan lomalla kun päiväkoti ollut kiinni. Ihan on lapset olleet hoidossa enimmäkseen myös isyysloman aikana. Ja todella kysymys jostain just 2-vuotiaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten äitiyslomat tähän liittyi?
ÄitiysLOMA = äiti silloin kotona. Miksi laittaa oman pienen lapsensa automaationa vieraalle hoitoon?
En myös ymmärrä sitä et vauva kotona ja alle kolme vuotias viedään päiväkotiin. Ymmärrän jos kyse jostain 4-5 v jolla siellä ehkä on kavereita mutta en ymmärrä alle kolmivuotiaan viemistä hoitoon.
Nämä on näitä uraihmisten lapsia joita pidetään kesälomat päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että ne ketkä tunnen ovat taas pitäneet max sen ajan lomalla kun päiväkoti ollut kiinni. Ihan on lapset olleet hoidossa enimmäkseen myös isyysloman aikana. Ja todella kysymys jostain just 2-vuotiaista.
Päiväkoti on kiinni kuusi viikkoa, se on kyllä ihan hyvän mittainen loma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten äitiyslomat tähän liittyi?ÄitiysLOMA = äiti silloin kotona. Miksi laittaa oman pienen lapsensa automaationa vieraalle hoitoon?
Ei muuten ole olemassa sellaista kuin äitiysLOMA.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan hyvä lapsen sosiaalisten suhteiden takia?
Vierailija kirjoitti:
Meidän pihassa ulkomaalaistaustainen perhe pitää lapset koko kesän tarhassa. Vanhemmat tietenkin kotona. En ymmärrä systeemiä. En myöskään muita jotka jäävät kotiin makaa ja muksut hoidossa.
No miten ne lapset sitten oppii suomen kielen ja kulttuurin?
En ole viettänyt yhtään vapaa- tahi lomapäivää ilman lasta neljään vuoteen. Mutta joskus on käynyt mielessä, että olisipa kiva hiukan hengähtää ja käydä edes kaupungilla ilman lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän se isukki on ollut jos lapsi on pitänyt viedä hoitoon isyysvapaallakin? Tiedän kyllä useamman isän joitten mielestä isyysvapaa on hyvää aikaa esim kalareissulle poikien kanssa, joten jos se lasten isä on tällainen valioyksilö niin en kauheasti syyllistäisi äitiä siitä että lapsi menee päiväkotiin...
Kannatan edelleen jokaiselle lapsia haluaville soveltuvuustestejä, missä arvioidaan pystyykö huolehtimaan lapsistaan, onko siihen psyykkisiä rahkeita ja varaa.