Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhemmat jäävät lomalle, mutta lapset viedään päiväkotiin

Vierailija
06.06.2023 |

Myös lapset tarvitsevat lomaa ja aikaa palautua pitkistä päivistä ja raskaista viikoista. Aikuiset välillä unohtavat, kuinka kuormittavia päiväkotipäivät pienen lapsen näkökulmasta ovat.

Mielestäni myös lapsi tarvitsee lomaa päivähoidosta ja aikaa vanhempiensa kanssa. Osalla lapsista on tosi pitkiä päiviä, jotka kuormittavat. Kesällä päiväkoteja myös yhdistetään, joten hoidossa ei välttämättä olla samojen tuttujen lasten ja hoitajien kanssa, tämä voi myös aiheuttaa lapselle lisästressiä.

Jatkuvasti isossa lapsiryhmässä oleminen rasittaa ketä tahansa.

Ei turhaan sanota, että päivähoito on lapsen työpäivä. Lapsikin tarvitsee lomaa ja lapsi myös tietää, kun vanhempi on kotona lomalla, mutta itse täytyy mennä päivähoitoon.

Kommentit (558)

Vierailija
361/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se usein menee. Onneksi itse lopetin työt päiväkodissa. Mulle ihan sama kuka lapset hoitaa. Mielestäni vanhempien tehtävä mutta ei näköjää...

Ei kai nyt sentään usein? Tuossa jutussa sanottiin, että näitä perheitä kuitenkin on ja jopa ns. normiperheitä, joissa ei ole sosiaalisia syitä ainakaan näkyvillä. 

Minä en tunne ketään, joka veisi säännöllisesti lastaan hoitoon omalla vuosilomallaan. Ihan yksittäisen päivän loman alussa tai lopussa voi viedä, mutta tällöin kyse on tyyliin 1-2 päivää vuodessa. Tätäkään ei moni vie. Itse vein kerran, kun jäin lomalle ja muutimme, niin sen yhden ylimääräisen muuttopäivän oli vielä päikyssä loman alussa, kun kannettiin tavaroita ja ei ollut muuta hoitopaikkaa 3-vuotiaalle. Seuraavana päivänä jäikin sitten kotiin, kun purettiin tavaroita.

Vierailija
362/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen hoitopäivä usein on myös pitempi kuin aikuisen työpäivä, koska jos sama aikuinen hakee ja vie niin päivälle kertyy pituutta.

Osa käy vielä kaupassa ym asioilla ennen lapsen hakua.

Näin yh na ja myyjänä ei kyllä ole. Jos yrittää kaksivuorotyössä tehdä 30-37.5h. Ei ole kaikki sellaisella alallakaan josta pääsee 16 myöskään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena ne muistelee miten äiskä heitti sen aina hevonvttuun jotta ei tarvinnut olla sen kaa. 

Vierailija
364/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen hoitopäivä usein on myös pitempi kuin aikuisen työpäivä, koska jos sama aikuinen hakee ja vie niin päivälle kertyy pituutta.

Osa käy vielä kaupassa ym asioilla ennen lapsen hakua.

Näin yh na ja myyjänä ei kyllä ole. Jos yrittää kaksivuorotyössä tehdä 30-37.5h. Ei ole kaikki sellaisella alallakaan josta pääsee 16 myöskään.

Sekin on varmaan huonon vanhemman merkki ettei pysty teleporttaamaan itseään päiväkodille tasan samalla hetkellä kun työvuoro loppuu, vaan lapsi joutuu olemaan siellä hieman pidempään. Hyihyi, huonot vanhemmat ei halua olla lastensa kanssa vaan tuhlaa aikaa johonki työmatkaan.

Vierailija
365/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se usein menee. Onneksi itse lopetin työt päiväkodissa. Mulle ihan sama kuka lapset hoitaa. Mielestäni vanhempien tehtävä mutta ei näköjää...

Ei kai nyt sentään usein? Tuossa jutussa sanottiin, että näitä perheitä kuitenkin on ja jopa ns. normiperheitä, joissa ei ole sosiaalisia syitä ainakaan näkyvillä. 

Minä en tunne ketään, joka veisi säännöllisesti lastaan hoitoon omalla vuosilomallaan. Ihan yksittäisen päivän loman alussa tai lopussa voi viedä, mutta tällöin kyse on tyyliin 1-2 päivää vuodessa. Tätäkään ei moni vie. Itse vein kerran, kun jäin lomalle ja muutimme, niin sen yhden ylimääräisen muuttopäivän oli vielä päikyssä loman alussa, kun kannettiin tavaroita ja ei ollut muuta hoitopaikkaa 3-vuotiaalle. Seuraavana päivänä jäikin sitten kotiin, kun purettiin tavaroita.

Niinhän tuossa jutussa sanottiin, että 1-3 perhettä per päiväkoti on yleensä tämmöisiä joista ei ainakaan ole tiedossa mitään erityistä syytä tälle toiminnalle. Kai tää sit on usein, ja kannattaa haukkua kaikki vanhemmat kyvyttömiksi.

Vierailija
366/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on näitä uraihmisten lapsia joita pidetään kesälomat päiväkodissa.

Eivät kyllä pääsääntöisesti ole todellakaan. Uraihmisillä on sitten lastenhoitajat loma-ajalle/iltoihin erikseen. Heillä on enemmän valinnanvaraa. Lapset saavat lepäillä kotona tutun hoitajan kanssa, kenellä varmasti riittää huomiota annettavaksi kun ei ole muita lapsia siinä lisäksi. Tai sitten saattaa olla mummu tai vaari myös hoitamassa.

Vierailija
367/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä siellä päiväkodissa tiedetään mitä kukakin vanhempi päivän aikana tekee? Itsekin vein lapsem aamulla hoitoon verkkareissa ja tuli fiilis, että katsotaanko tässä nyt että lomallaan se lapsia tänne raahaa, kun ei ollut toimistotyön vaatimaa siistiä pukeutumista. Teen kotona etätöitä. Mietin kyllä jos pitäisin lasta kotona etäpäivinä nyt kesän ajan, mutta töiden ohella en pysty lapselle tarjoamaan muuta virikettä kuin telkkarin katsominen, joten lienee lapsenkin etu olla päiväkodissa.

Juuri näin.

Meille päiväkoti oli aikoinaan se ainoa tukiverkko lähellä meitä. Emme tosiaan voineet ottaa (päiväkoti-ikäisiä) lapsia kotiin koko (koululaisten) kesäloman ajaksi. Ihmetyttää taas kerran, miten aikuisten kesälomat olisivat muka alkaneet nyt kesäkuun alussa.

Jos aikuisella on pakollinen meno kuten vaikka lääkärikäynti ja joutuu olemaan töistä poissa, niin eihän sinne menoon voi pikkulasta ottaa mukaan.

Vierailija
368/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tunne ketään, joka olis vienyt lapsensa päiväkotiin viettääkseen itse lomapäiviä. Sen sijaan tunnen useamman perheen, joissa vanhemmat eivät ole olleet muutamaan vuoteen yhtä aikaa lomalla jotta saataisiin pidettyä lapsia lomalla mahdollisimman monta viikkoa.

No minä tiedän ainakin lukuisia. Lomallahan ne äitiyslomalaisetkin sitäpaitsi ovat.

Äitiyslomalaisten lapset on yleensä osa-aikahoidossa ja heillä on kyllä pitkät kesälomat ja ekstralomia muulloinkin. Tai näin ainakin kaikilla minun tutuilla, siis niillä joitten lapset ylipäätään on olleet päiväkodissa silloin.

Jännä että ne ketkä tunnen ovat taas pitäneet max sen ajan lomalla kun päiväkoti ollut kiinni. Ihan on lapset olleet hoidossa enimmäkseen myös isyysloman aikana. Ja todella kysymys jostain just 2-vuotiaista.

Missähän se isukki on ollut jos lapsi on pitänyt viedä hoitoon isyysvapaallakin? Tiedän kyllä useamman isän joitten mielestä isyysvapaa on hyvää aikaa esim kalareissulle poikien kanssa, joten jos se lasten isä on tällainen valioyksilö niin en kauheasti syyllistäisi äitiä siitä että lapsi menee päiväkotiin...

Ihan kotona on ollut nämä ketä tiedän, äiti, isä ja vauva siis yhdessä. Ja pieni taapero sitten pidetty päivähoidossa aivan normaaliin tapaan. Samalla vielä ihmetellään kun lapsi oireilee.

Vierailija
369/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidettiin lapsi hoidossa kesäloman ensimmäinen viikko, koska remontoitiin kotia itse se aika. Tänä kesänä lapsi kotona koko loman ajan.

Vierailija
370/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen ihmettelen, miten se päivähoidon henkilökunta tietää, että vanhemmat juurikin lomailevat?

Meillä oli vuosia tilanne, että opiskelimme paremmin työllistäviin ammatteihin ja olimme kesät töissä (= ei lomaa). Puoliso valmistui ensin, ja meillä oli silloin talon rakennusprojekti vuosien ahtaalla elämisen jälkeen, joten hän piti pari viikkoa lomaa lapsien kanssa ja loput lomasta paiski täyttä päivää työmaalla, itse olin edelleen töissä kesät. Molempien valmistuttua ja päästyä työelämään vakituisesti on ollut mahdollista pitää pitkät lomat lasten kanssa, esikoinen oli jo ehtinyt kouluun tässä vaiheessa.

Tätä varmasti tapahtuu ihan vain "oman lomailunkin" takia, mutta ihan vain näkökulmana, että siellä taustalla voi olla myös syy jonka tarkoituksena on edistää koko perheen hyvinvointia.

Vierailija
371/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tunne ketään, joka olis vienyt lapsensa päiväkotiin viettääkseen itse lomapäiviä. Sen sijaan tunnen useamman perheen, joissa vanhemmat eivät ole olleet muutamaan vuoteen yhtä aikaa lomalla jotta saataisiin pidettyä lapsia lomalla mahdollisimman monta viikkoa.

No minä tiedän ainakin lukuisia. Lomallahan ne äitiyslomalaisetkin sitäpaitsi ovat.

Äitiyslomalaisten lapset on yleensä osa-aikahoidossa ja heillä on kyllä pitkät kesälomat ja ekstralomia muulloinkin. Tai näin ainakin kaikilla minun tutuilla, siis niillä joitten lapset ylipäätään on olleet päiväkodissa silloin.

Jännä että ne ketkä tunnen ovat taas pitäneet max sen ajan lomalla kun päiväkoti ollut kiinni. Ihan on lapset olleet hoidossa enimmäkseen myös isyysloman aikana. Ja todella kysymys jostain just 2-vuotiaista.

Missähän se isukki on ollut jos lapsi on pitänyt viedä hoitoon isyysvapaallakin? Tiedän kyllä useamman isän joitten mielestä isyysvapaa on hyvää aikaa esim kalareissulle poikien kanssa, joten jos se lasten isä on tällainen valioyksilö niin en kauheasti syyllistäisi äitiä siitä että lapsi menee päiväkotiin...

Ihan kotona on ollut nämä ketä tiedän, äiti, isä ja vauva siis yhdessä. Ja pieni taapero sitten pidetty päivähoidossa aivan normaaliin tapaan. Samalla vielä ihmetellään kun lapsi oireilee.

No, nää on varmaan niitä jotka ajattelee että on parempi ettei lapsen rutiinit liikaa muutu toisen syntyessä. Kyllähän tällaistakin joissain lähteissä suositellaan, ettei saisi olla liikaa muutoksia lapsen elämässä kerrallaan ja jotkut sitten ottaa sen ehkä turhan kirjaimellisesti. Tosin en tunne ketään joka ois näin toiminut, mutta mitä noita perhepalstoja lukee niin kyllä siellä niitä äitejä on jotka on kovin tarkkoja rutiineista.

Vierailija
372/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen ihmettelen, miten se päivähoidon henkilökunta tietää, että vanhemmat juurikin lomailevat?

Meillä oli vuosia tilanne, että opiskelimme paremmin työllistäviin ammatteihin ja olimme kesät töissä (= ei lomaa). Puoliso valmistui ensin, ja meillä oli silloin talon rakennusprojekti vuosien ahtaalla elämisen jälkeen, joten hän piti pari viikkoa lomaa lapsien kanssa ja loput lomasta paiski täyttä päivää työmaalla, itse olin edelleen töissä kesät. Molempien valmistuttua ja päästyä työelämään vakituisesti on ollut mahdollista pitää pitkät lomat lasten kanssa, esikoinen oli jo ehtinyt kouluun tässä vaiheessa.

Tätä varmasti tapahtuu ihan vain "oman lomailunkin" takia, mutta ihan vain näkökulmana, että siellä taustalla voi olla myös syy jonka tarkoituksena on edistää koko perheen hyvinvointia.

Oisko vaikka siksi että vanhemmat ihan itse kertovat? Aina tämä sama jankkaus, miten muka päiväkodissa tiedetään Valehtelevatko vanhemmat sitten olevansa lomalla? Toki voihan ne valehdella ihan kaikesta, onhan se mahdollista, eikä siten voi olla varmasti tietää tätäkään asiaa.

Mutta siis ihan on äiti-ja isätutuissakin näitä tällaisia, jotka vievät lomillaan ja vapailla lapsensa (jopa 1v) hoitoon.

Vierailija
373/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli lehdessä kuva pariskunnasta rannalla ja kuvatekstissä kerrottiin että 1-v on päiväkodissa.

Mitä sitten? Ei kait kaikki vanhemmat tollasia tolloja ole, että laittaa 1 veen päikkyyn, että pääsevät itse rannalle. Vai onko noin?!😔 Itselläni on ollut todellakin etuoikeus pitää omat lapseni aina sinne eskariin asti kotihoidossa. Ja korostan vielä, että tää on ollut etuoikeus, mihin kaikilla ei ole mahdollisuutta. Mut siltikin vähän kummastuttaa, että siskoni on laittamassa nyt 5kk vauvaa, sillon kun täyttää sen 1,5 vuotta, päiväkotiin. Syynä taloudelliset syyt (ymmärrettävää sinänsä), koska hoitovapaakorvaus on pieni. Molemmat vanhemmat on ihan hyvissä valtion viroissa ja heille toi hoitovapaarahan pienuus tuli jotenkii yllätyksenä. Mun mielestä 1,5 vuotias päiväkodin muiden lapsien ryhmään tungettuna on vielä aika pieni siihen hommaan, etenkin kun nyt vielä ollaan tosi tarkkoja siitä, ettei vaan ole liikaa melua nyt ympärillä, koska toinen pelkää ja sukulaislapset aiheuttaa jonkun biohasardivaaran pöpöineen..... Joo kaikki myö ollaa oltu sen vastasyntyneen kans tos tilassa ja monella on vastasyntyneestä useampikin kokemus. Näillä on ensimmäinen lapsi kyseessä.

Ja myönnän, että meni tämä vähän ohi aiheen!

Vierailija
374/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti osa suomalaisisssta on niin hemmmetin epäsosiaalisia ja sisäänpäinkääntyneitä ihmisiä, etteivät osaa verkostoitua ja luoda minkäänlaista yhteisöllisyyttä elämäänsä, joten käyttävät sitten päiväkotia lastenhoitajana lomallaan?

Normaalistihan joku perheen läheinen voisi katsoa lasten perään sillä aikaa, kun äiti ja isi on rannalla tai jossain missä nyt ovatkaan ns. omaa aikaa tai parisuhdeaikaa viettämässä.

Miksi hankkia lapsia, jos ei ole sosiaalisia taitoja eikä empatiaa tuon vertaa, ettei häiritse kun se oma lapsi nököttää päiväkodissa koko kesän? Jos ei saa lomaa kesälle, niin aina voi ottaa palkatontakin edes joksikin aikaa. 

Vierailija
375/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyll ne vanhemmatkin on lomansa ansainnu eikö pääse lastenhoitajat pitää lomiaan vai eikö niitä oo tarpeeks?

Kun lapsen/lapsia hankkii, niin ei niistä mitään lomaa ole. Jestas millaista ajattelua. 80-luvulla, jolloin 3 lastamme ovat syntyneet, ei olisi tullut kuuloonkaan, että isommat lapset ois viety päiväkotiin, vaikka äiti/isä oli kotona vauvan kanssa. Meillä ainakin isommat lapset nauttivat, kun saivat olla kotona vauvaloman aikana. Seurakunnankerho oli 2 x vko parin tunnin ajan ja siellä mielellään kävivät. Lapsen leikkivät myös paljon naapureiden lasten kanssa joko meillä tai naapurissa. Se tarkoitti sitä, että piti olla valmis vastaanottamaan naapurinkin lapsia kotiimme. Tämä, että lapset viedään päiväkotiin johtuu siitä, että yhteiskuntamme sallii ja hyväksyy sen. En usko hetkeäkään, että sosiaalitapausten määrä ois kasvanut. Aikuisten mukavuudenhalu on sen sijaan kasvanut. Koti on pääsääntöisesti lapsen paras paikka. Tämmöset subjektiiviset päivähoito-oikeudet pitäisi lakkauttaa ja terveet vanhemmat hoitakoot terveet lapset kotona.

Vierailija
376/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on että aina vouhotetaan kesälomasta. Miksi se kesällä pidetty loma on jotenkin tärkeämpi kuin muulloin? Oma lapsi on viime vuodet ollut 6-7vko lomalla syksyn ja talven aikana, mutta kesällä meillä ei ole lomaa. Työpaikka jossa toimin esimiehenä on matkailualalla ja vahvasti sesonkipainotteinen kesä ja joulunaika. Näinä aikoina on tehtävä koko vuoden tili, eikä silloin lomailla vaan tehdään työt kun niitä on.

Kummasti vaka-työntekijöille kelpaa mennä omilla kesälomillaan hotelleihin, kesäravintoloihin jne ja täysin unohtavat ilmeisesti että joku näissäkin toimii yrittäjänä ja työskentelee elantonsa eteen.

Vierailija
377/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko vaikka siksi että vanhemmat ihan itse kertovat? A

Juuri näin on. Ja miksipä eivät kertoisi. kyllähä tälläkin palstalla tosi moni sanoo, että on ihan ok, että esim. sisarus on hoidossa sillä aikaa, kun toisen kanssa ollaan rannalla, shoppailemassa jne. ja tottakai, jos perheessä on isoja ongelmia, niin aina ongelmaa on ensiksi paras yrittää poistaa päivähoidolla , mutta tosi pian sen jälkeen muilla keinoilla

Vierailija
378/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi se kesällä pidetty loma on jotenkin tärkeämpi kuin muulloin?"

Tuostahan artikkelissa ei ollut kyse.

Vierailija
379/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussakin annettiin ymmärtää että jos lapsi on jatkuvasti päiväkodissa niin mitä järkeä oli tehdä lapsi.

Vierailija
380/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko vaikka siksi että vanhemmat ihan itse kertovat? Aina tämä sama jankkaus, miten muka päiväkodissa tiedetään Valehtelevatko vanhemmat sitten olevansa lomalla? Toki voihan ne valehdella ihan kaikesta, onhan se mahdollista, eikä siten voi olla varmasti tietää tätäkään asiaa.

Mutta siis ihan on äiti-ja isätutuissakin näitä tällaisia, jotka vievät lomillaan ja vapailla lapsensa (jopa 1v) hoitoon.

En kyllä tästäkään jutusta selaamalla löytänyt, että tämä perustuisi nimenomaan tietoon vanhempien kertoman perusteella.

Näissä tilanteissa tietysti eri juttu, mutta se, ettei lapsilla ole paljon lomaa, ei automaattisesti tarkoita, että vanhemmat olisivat lomalla lokoilemassa rantatuoleissa. Tai jos ovat jopa sanoneet, että ovat lomalla, niin ei se silti tarkoita, etteikö heillä olisi vaikka esimerkiksi juuri se talon rakennusprojekti, tai jotain muuta aikaa vievää "työtä" johon loma täytyy käyttää lepäilyn sijaan.

Henkilökunta tietää vain sen verran, mitä heille kerrotaan, ja se ei aina ole koko totuus. Mitään velvollisuutta tilittää menojaan kun ei vanhemmilla ole ja elämänvaihe voi olla jokin hyvinkin raskas ja henkilökohtainen, jota ei halua kertoa. Siksi vähän himmaisin tässä syyttelyssä kun ne faktat ei yksinkertaisesti voi olla tiedossa.