Teinipoikien porukka huusi minulle "hyi v*t.tu"
Olin tulossa illalla töistä ja ohitin tuon jengin. Sieltä heidän joukostaan kuului tuo lausahdus, joka oli selvästi minulle suunnattu. En ollut sanonut heille mitään enkä ohi kulkiessani vilkaissut heihin päinkään. Ikävältähän se tuntui ja vähän pysäytti.
Samanlainen huutelu on minulle tuttua jo entuudestaan. Koin sitä teininä sekä samanikäisiltä että vähän vanhemmilta pojilta. Kaikenlaista halveksivaa käytöstä on tullut kohdattua vanhemmallakin iällä, teineiltä ja myös ihan aikuisilta (yleensä humalaisilta) miehiltä.
Nyt mietin, mistä tuollainen huutelu kertoo? Mihin sillä pyritään? Olen nelikymppinen nainen, normaalipainoinen, tavallisen näköinen, tavallisesti pukeutuva. Enkö saisi liikkua ulkona? Pitäisikö minun sulkeutua kotiin neljän seinän sisälle, jotten ällöttäisi ketään? Ja ennen kaikkea: eikö tuo huutelu ja yököttely ikinä lopu? Se on nöyryyttävää alentavaa.
Kokevatko kaikki muutkin tällaista, vai olenko jotenkin poikkeuksellisen "hyi"?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Ei semmosten keskenkasvuisten pojanjolppien huuteluista kannata piitata. Huutelevat muillekkin. Tuskin ne nyt kuorossa huutelevat, joku pojankloppi porukasta huutelee. Jotain huomion hakemista kai se on. Se on sen huutelijan ongelma, ei siitä pidä ottaa koppia ja itselleen ongelmaa. Kokoontuvat johonkin ja naureskelevat ohikulkijoille.
Sen arvaa niiden kehon kielestä jo kaukaa että nyt on pahat mielessä ja on pakko haukkua jotenkin tai ainakin naureskella ja katsella. Ne on vähän sellasia pikkupiruja. Jo kouluaikana huomasi että meissä on hirveän ilkeitä yksilöitä jotka haluaa kiusata ja haukkua jatkuvasti, ne ei kasvaneet siitä pois.
Eihän niille mitään voi. Muistaa sitten sopivassa yhteydessä jos sattuvat etsimään töitä tai haluavat jotain. Asiat eivät yleensä jää harvojen tietoon paitsi isoissa kaupungeissa joissa kukaan ei tunne toisiaan.
Ajatelkaa että tuo kauhistelemamme käytös on arkipäivää kouluissa jonne kiusattujen lasten ja nuorten on pakko mennä joka aamu. Lisäksi fyysiset pahoinpitelyt. Kiusattu murskataan eikä aikuiset mahda mitään.
Mulle kerran joku nuorten miesten porukka sano kadulla vaan yhtä äkkiä että "hyi vttu sun ei pitäis syödä enää yhtään enempää!" :(
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa että tuo kauhistelemamme käytös on arkipäivää kouluissa jonne kiusattujen lasten ja nuorten on pakko mennä joka aamu. Lisäksi fyysiset pahoinpitelyt. Kiusattu murskataan eikä aikuiset mahda mitään.
Niin. Samanlaista se oli minunkin lapsuudessa 90-luvulla. Samanlaista se on ollut sinunkin lapsuudessasi. Aina ovat lapset kiusanneet toisiaan mitä raaoimmin keinoin ja aina tulevat kiusaamaan.
huuda niin äitskin pillu kun sitä lipaisin
Osa teineistä on käytöshäiriöisiä ja häiriintyneistä perheistä. Tällaisten nuorten kanssa teen itse päivittäin töitä. V-sana kuuluu heillä normaaliin puheeseen. Minäkään en usko että huuteluillaan sinua tarkoittivat.
Vierailija kirjoitti:
Teinit on. Nykyään.
Muakin uhkaili teinipoika turpaan vetämisellä tässä kotipihassa, vaikken tehnyt mitään.
Nainen, vähän alle 40v
Nyt kaikki naiset itsepuolustuskurssille!! Minä olen jo käynyt. Siellä saa sitten tietää järkyttäviä aseita, mitä kannetaan mukana. Paljon hyviä taitoja, joita täytyy pitää yllä ja pelot pois.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt samoin kuin sinulle. Kerran kävelin bussipysäkin ohi ja bussipysäkillä oli pari-kolme teinityttöä. Kun olin siinä pysäkin kohdalla niin kuului vaan hyi vttu! Lisäksi pysäkillä oli muistaakseni vielä joku pari vanhempaa ihmistä. Se tuntui nöyryyttävältä. Jotenkin tuntui että ne teinit sanoivat minulle. Just silloin kun olin heidän kohdalla kävelemässä.
Minä taasen en kuule mitään ulkoillessa tai siis en reagoi kaupoissakaan en kuule musaa tai mainoksia, mistä ihmiset valittaa. Kuiteski olen hereillä ja tietoinen ympäristöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Samanlaista se oli minunkin lapsuudessa 90-luvulla. Samanlaista se on ollut sinunkin lapsuudessasi. Aina ovat lapset kiusanneet toisiaan mitä raaoimmin keinoin ja aina tulevat kiusaamaan.
Ei 70-luvulla kukaan edes yrittänyt tuollaisia huudella. Kotikasvatusta ei ole. Missä tuollaisia huudellaan? Minulle ei ole huudettu koskaan, mutta olenkin kuulemma vihaisen näköinen ulkoillessani. N
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 70-luvulla kukaan edes yrittänyt tuollaisia huudella. Kotikasvatusta ei ole. Missä tuollaisia huudellaan? Minulle ei ole huudettu koskaan, mutta olenkin kuulemma vihaisen näköinen ulkoillessani. N
70-luvullahan oli vielä kauheampaa. Silloin kuului arkeen, että toiset pojat vähän pieksivät toisia. Pennuilla oli tavallisestikin kouluissa lastoja, kipsejä ja mustia silmiä ja niitä pidettiin vain "pojat ovat poikia" tyylisinä juttuina. Pk-seudulla oli vielä paljon erilaisia katukorttelijengejä ja silloin ei todellakaan ollut asiaa mennä nuorena toisen jengin alueelle tai tuli saman tien turpaan. Myös opettajat, reksit ja kuraattorit heittivät vähintään läväreitä avokämmenelle ja kotona sai vyöstä tai risusta. Että semmoiset ruusuiset muistot minulla on 70-luvulta.
Keskenkasvuisia teinit ovat.
Luulevat olevansa kovempia tyyppejä mitä röyhkeämpiä ovat.
Eikä kaikilla empatiataitojakaan ole.
Parempi tottua. Kakaroita ei enää kasvateta
Vierailija kirjoitti:
Mulle kerran joku nuorten miesten porukka sano kadulla vaan yhtä äkkiä että "hyi vttu sun ei pitäis syödä enää yhtään enempää!" :(
Kuorossako ne sen sanoi?
No tietysti, niitä kiinnosti pippeli niin paljon enemmän.
jätit kertomatta miten esittelit tatuointeja idiootin merkkejä
En jaksa lukea koko ketjua, mutta villi veikkaus:
Siellä teinipoikien joukossa on erittäin itsestään epävarmoja yksilöitä. Joku heistä sai idean juuri sinun kohdallasi kokeilla, kuinka aikuinen tasapainoinen ihminen reagoi saadessaan arvolatautunutta negatiivista palautetta.
Ei nelikymppisten ulkonäkö ole teineille oikeasti mitään kommentoimisen arvoista. Voisit yhtä hyvin olla 50 tai 60 tai 70, ei sillä ole väliä. Olet heidän silmissään vaaraton äitihahmo eivätkä he usko voivansa saada tilanteessa rangaistusta. Siksi rohkeus hölmöilyyn löytyi juuri sinun kohdallasi.
Joukossa on luultavasti myös lapsia, joista tuntui pahalta olla mukana tilanteessa.
Paras reagointitapa on tapauskohtainen. Ei ole koskaan hyvä hermostua tai provosoitua näkyvästi, koska sitä huutelija on toivonut/pelännyt. Huomiotta jättäminen voi olla ok, mutta jos kommentti on ollut kuuluva, sekin on vähän huono. Paras olisi rauhallinen heitto, joka nolaa huutelijan lievästi kavereidensa edessä. Tai sitten vanha kunnon: "Etkös sinä ole Pullavaaran koulusta/Ritvan poika/Pullavaaran jalkapallokerhossa ...?" Jos keksit jonkun mistä teini voisi oikeasti kuvitella sinun tuntevan jonkun auktoriteetin, niin toimii kuin häkä.
Vierailija kirjoitti:
Kun olet keski-ikäinen mies, niin mummot käyttäytyvät joskus juuri noin, kuin teinit.
Enemmän kuin kerran kun olen kävellyt bussipysäkin ohi, niin mummo on huutanut:
- ei tommoinen mikään mies oo!
T: kohta kuusikymppinen ukonkäppänä
No nyt en kyllä tuota usko!
En koskaan ole kenenkään mummon , tai edes keski-ikäisen naisen huutelevan tuolleen vajakkimaisesti.
Kun minulla oli vauva yeini-ikäiset pojat alkoivat heitellä jotain kiviä yms päällemme.syöksyin vaunujen kanssa pyörävarastoon turvaan.
Kun hoidin lapsia 2 ja 5v ja ohitimme teini-ikäiset pojat niin huorittelivat ja huusivat uhkaavasti.
Mutta ketäpä nämä kiinnostaa,mun mielestä rikosoikeudellinen ikä pitäisi laskea 14 vuoteen.
Minua tulivat kiusaamaan kaupassa ja jatkoivat vielä ulkona. Pahin näistä teineistä sekos totaalisesti, kun sanoin, että mene sinä rys sä sinne mistä olet tullutkin. 😁