Teinipoikien porukka huusi minulle "hyi v*t.tu"
Olin tulossa illalla töistä ja ohitin tuon jengin. Sieltä heidän joukostaan kuului tuo lausahdus, joka oli selvästi minulle suunnattu. En ollut sanonut heille mitään enkä ohi kulkiessani vilkaissut heihin päinkään. Ikävältähän se tuntui ja vähän pysäytti.
Samanlainen huutelu on minulle tuttua jo entuudestaan. Koin sitä teininä sekä samanikäisiltä että vähän vanhemmilta pojilta. Kaikenlaista halveksivaa käytöstä on tullut kohdattua vanhemmallakin iällä, teineiltä ja myös ihan aikuisilta (yleensä humalaisilta) miehiltä.
Nyt mietin, mistä tuollainen huutelu kertoo? Mihin sillä pyritään? Olen nelikymppinen nainen, normaalipainoinen, tavallisen näköinen, tavallisesti pukeutuva. Enkö saisi liikkua ulkona? Pitäisikö minun sulkeutua kotiin neljän seinän sisälle, jotten ällöttäisi ketään? Ja ennen kaikkea: eikö tuo huutelu ja yököttely ikinä lopu? Se on nöyryyttävää alentavaa.
Kokevatko kaikki muutkin tällaista, vai olenko jotenkin poikkeuksellisen "hyi"?
Kommentit (122)
Epäilen myös, että huudahdus oli täysin sinuun liittymätön. Tuskin edes huomasivat sinua. Kärsitkö (esimerkiksi nuoruuden kokemuksiin peilaten) itsetunto-ongelmista? Silloin yleensä henkilö ylikorostuneesti ajattelee kaikkien ympärillä olevien tuttujen ja tuntemattomien ajattelevan itsestään negatiivisesti, mikä ei todellisuudessa pidä paikkaansa.
Minulle taas samanmoiset teinipojat karjahtivat ohittaessani heitä. En ole tosin ihan varma, olivatko pojat vajaita tai nistejä. Kenties, koska mitään syytä karjumiseen en havainnut.
Jotkut teinit on ihan järkyttäviä apinoita, sitä ei missään nimessä kannata ottaa henkilökohtaisesti.
Teinit on. Nykyään.
Muakin uhkaili teinipoika turpaan vetämisellä tässä kotipihassa, vaikken tehnyt mitään.
Nainen, vähän alle 40v
Vierailija kirjoitti:
Jotkut teinit on ihan järkyttäviä apinoita, sitä ei missään nimessä kannata ottaa henkilökohtaisesti.
Ihan hirveän pahalta se tuntuu silti. En voi sille mitään.
- ap
Ei välttämättä ollut tosiaan sinulle tarkoitettu, ja mikäli oli, en kiinnittäisi epäkypsään teinilaumaan mitään huomiota.
Joo eihän ne nykyajan penikat osaa käyttäytyä kun ei ole heidänkään vanhempansa Kasvaneet Aikuisiksi ovat jääneet myös heidän vanhempansa murros ikäsen tasolle!
Eivät ole osanneet opettaa Hyviä käytöstapoja , ja aina joka vuosi maha pystyssä niin kun se muka toisi AIKUISUUTTA!
KYLLÄ alas on vajottu kyllä tuttua touhua .
Se alhainen käytös penikoilla kun kotona on joka asian saanut Jeesukselta Kristukselta Kaikki synnit pahat teot Anteeksi.
Ja toisilla kodeissa , Jeesus on suoraan jostakin Sadusta.
Jo päiväkoti ikäiset latelevat törkeyksiä kun kotona jompi kumpi vanhemmista niitä Lasten kuullen päästelee suustaan.
Niin vanha sanontakin sanoo , Minkä nuorena oppii sen vanhanakin taitaa!
Mulle on käynyt samoin kuin sinulle. Kerran kävelin bussipysäkin ohi ja bussipysäkillä oli pari-kolme teinityttöä. Kun olin siinä pysäkin kohdalla niin kuului vaan hyi vttu! Lisäksi pysäkillä oli muistaakseni vielä joku pari vanhempaa ihmistä. Se tuntui nöyryyttävältä. Jotenkin tuntui että ne teinit sanoivat minulle. Just silloin kun olin heidän kohdalla kävelemässä.
Vierailija kirjoitti:
Teinit on. Nykyään.
Muakin uhkaili teinipoika turpaan vetämisellä tässä kotipihassa, vaikken tehnyt mitään.
Nainen, vähän alle 40v
Tosi pelottavaa oikeasti. Huomaan miettiväni turvallisuusseikkoja entistä enemmän: välttelen väkijoukkoja, erityisesti teinien porukoita, mietin vaihtoehtoisia reittejä, en lähde ruokaostoksille myöhään illalla ainakaan kävellen, jne.
- ap
En näköjään pysty vastaamaan mitä haluaisin, mutta minä uskon ap:ta itsekin vastaavaa kohdanneena...
Asuin ennen Länsimäessä, siellä tommoinen huutelu teineiltä oli ihan normaalia. Onneksi pääsin pois:)
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt samoin kuin sinulle. Kerran kävelin bussipysäkin ohi ja bussipysäkillä oli pari-kolme teinityttöä. Kun olin siinä pysäkin kohdalla niin kuului vaan hyi vttu! Lisäksi pysäkillä oli muistaakseni vielä joku pari vanhempaa ihmistä. Se tuntui nöyryyttävältä. Jotenkin tuntui että ne teinit sanoivat minulle. Just silloin kun olin heidän kohdalla kävelemässä.
Juuri niin, se tuntuu nimenomaan nöyryyttävältä. Vaikka se huudahdus ei olisikaan ollut juuri minulle tarkoitettu (kuten jotkut ovat tässä ketjussa vihjaisseet), kuvaillun kaltainen kielenkäyttö ilmentää joko halua hallita tai välinpitämättömyyttä muista. Loukkaavalta ja alentavalta se tuntuu joka tapauksessa.
- ap
Sekopäisten perheiden sekopäisiä nuoria.
Kaikenlaiset oliot saavat lisääntyä, valitettavasti.
Hokivat omiaan, tuskin tarkoittivat sinua.
Oon mäkin kokenut halveksuntaa nuorempana ikäisiltäni teineiltä. Näin vanhempana ajateltuna se on varmaan teini-iän uhmaikää.
M30
Vierailija kirjoitti:
No kai äänestit Perussuomalaisia.
Jos et niin saat mitä ansaitset.
Eikö v-sana kuulu Perussuomalaisten sanavarastoon, vai mitä tarkoitat?
Katselitko heitä ohi kävellessäsi?
Teinien huutelu on yleensä typerä reagointi johonkin "provokaatioon". Provokaatioksi riittää tavallinen katsominen, mikä huonokäytöksisen teinin päässä kääntyy tuijottamiseksi tai paheksuvaksi katseeksi. Käytösongelmaiset teinit saattavat huudella ilman "provokaatiotakin" ihan vain höyrypäissään tai esittääkseen jotain kavereilleen.
Eipä tuosta kannata välittää. Toivoa toki voi, että oppivat käyttäytymään. Suuri osa oppii, kaikki eivät, heistä tulee huonokäytöksisiä aikuisia.
Nopein kai ne nyt sinua tarkoittaneet. Olet sekaisin.
Kävikö mielessäsi että se huudahdus ei kenties ollut sinulle tarkoitettu?