Teinipoikien porukka huusi minulle "hyi v*t.tu"
Olin tulossa illalla töistä ja ohitin tuon jengin. Sieltä heidän joukostaan kuului tuo lausahdus, joka oli selvästi minulle suunnattu. En ollut sanonut heille mitään enkä ohi kulkiessani vilkaissut heihin päinkään. Ikävältähän se tuntui ja vähän pysäytti.
Samanlainen huutelu on minulle tuttua jo entuudestaan. Koin sitä teininä sekä samanikäisiltä että vähän vanhemmilta pojilta. Kaikenlaista halveksivaa käytöstä on tullut kohdattua vanhemmallakin iällä, teineiltä ja myös ihan aikuisilta (yleensä humalaisilta) miehiltä.
Nyt mietin, mistä tuollainen huutelu kertoo? Mihin sillä pyritään? Olen nelikymppinen nainen, normaalipainoinen, tavallisen näköinen, tavallisesti pukeutuva. Enkö saisi liikkua ulkona? Pitäisikö minun sulkeutua kotiin neljän seinän sisälle, jotten ällöttäisi ketään? Ja ennen kaikkea: eikö tuo huutelu ja yököttely ikinä lopu? Se on nöyryyttävää alentavaa.
Kokevatko kaikki muutkin tällaista, vai olenko jotenkin poikkeuksellisen "hyi"?
Kommentit (122)
Pysähtyisin varmasti kysymään, että minulleko sanoit? Teinit menee äkkiä hiljaisiksi 😂
N53
No kyllä oli tyhjäpäisiä nuoria! Ap, älä välitä sellaisista nulikoista, vaikka varmasti tuntuukin pahalta.
Kaikkea hyvää. 🤗
Vierailija kirjoitti:
Teinit on. Nykyään.
Muakin uhkaili teinipoika turpaan vetämisellä tässä kotipihassa, vaikken tehnyt mitään.
Nainen, vähän alle 40v
Vihervassarien vapaakasvatetut kultamussukat.
Kaikki ei aina pyöri SINUN ympärilläsi.
Tuommosta kielenkäyttöä se on naisten ulkonäöstä koko ajan esim. Ylilaudalla. Menee usko miehiin.
Mä kuljin nuorena tukka pystyssä ja herätin ilmeisen paljon huomiota pikkukylässä. Mieleen on iskostunut kun baarin jälkeen grillijonossa joku keski-ikäinen tuijotti mua kun ei ois ihmistä aiemmin nähnytkään ja kysyi että "no mikähän vtttu sinäkin luulet olevas?". Olin varmaan just ja just 18 ja tää mies varmaan 10-20v vanhempi aikuinen. Aloin tosin vaan nauramaan kun täysjurrinen hädin tuskin pystyssä pysyvä aikuinen mies arvostelee tosissaan vielä teinilikkaa.
Toinen mieleen jäänyt oli kaupungilla. Silloin olin kalju. Kaks teinityttöä katsoi mua nenän vartta pitkin, toinen katsoi halveksivasti silmiin ja totesi "hyi vttttu", hyvä ettei sylkäissyt päälle. Kaveri kikatteli vieressä.
Voitaisko opettaa nuorisolle tapoja ja suvaitsevaisuutta?
Mulle opetettiin pienenä, että jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, niin älä sano mitään.
Kasarilla joku valitti lehdessä teini pojat ajoi pyörillä ohi ja huusi anna mummo per... ja vit....
No ei välttämättä huutanut sulle. Joku saattoi tuossa porukassa kertoa juuri samaan aikaan jonkun jutun kun painelit ohi, tai näyttää esim puhelimesta kuvan, johon joku vastasi että hyi v. yleensä teinilaumoja ei mitkään 4kymppiset ihmiset kiinnosta eivätkä kiinnitä huomiota.
Eiköhän semmonen tartte vaan just silloin(kin) jonkun oljenkorren epävarmaan oloon. On vielä se pikkuteinikovisvaihe päällä ja päätä kivistää kun koittaa miettiä milleen olis uskottava. Ideat on laskettavissa hitaasti yhden käden sormilla.
Vierailija kirjoitti:
No ei välttämättä huutanut sulle. Joku saattoi tuossa porukassa kertoa juuri samaan aikaan jonkun jutun kun painelit ohi, tai näyttää esim puhelimesta kuvan, johon joku vastasi että hyi v. yleensä teinilaumoja ei mitkään 4kymppiset ihmiset kiinnosta eivätkä kiinnitä huomiota.
Kyllä kiinnostaa, mutta vain jos olet nainen ja vain, jos liikut yksin. On itseasiassa varmempaa kuulla teiniporukalta huorittelua tai mitä tahansa huutelua, kuin olla kuulematta, jos ohittaa porukan kadulla tai missä tahansa ollessaan yksin. Röyhkeimmät osoittavat kännykällä, ilmeisesti kuvatakseen. Avomiehen kanssa kulkiessa näin ei tapahdu.
Se on surullista, ettei vieläkään saa kulkea rauhassa. Teininä se huutelu alkoi ja jatkuu edelleen näin 42-vuotiaana. Lopettakaa jo. Olkaa ihmisiksi edes joskus.
Juu olen kokenut samaa, varsinkin teininä ja parikymppisenä. En osaa sanoa mikä tuollaisia tyyppejä vaivaa jotka kokevat asiakseen huudella muille.
Joukossa tyhmyys tiivistyy, niin se vaan on.
Hävettää nykyteinien vanhempien puolesta, minulle vihellelty mopoautosta ja huudettu "me r*iskataan sut". Ja näiden pitäisi vielä olla niitä parempien perheiden kasvatteja joiden vanhemmilla varaa ostaa monen tonnin kulkupeli noin fiksulle jälkikasvulle.
Aapeesee kirjoitti:
No mitä ihmeellistä tuossa on? Itsekin saatan kommentoida kadulla jos näen rumia ja vittumaisen oloisia ihmisiä. M38
Sä taidat olla näitä itseänsä täynnä olevia ääliöitä jotka tuijottaa esim kaupan kassajonossa. Nähty on... teikäläiset on kuvottavia, toljotetaan kuin lehmä uutta veräjää.
Vierailija kirjoitti:
Hävettää nykyteinien vanhempien puolesta, minulle vihellelty mopoautosta ja huudettu "me r*iskataan sut". Ja näiden pitäisi vielä olla niitä parempien perheiden kasvatteja joiden vanhemmilla varaa ostaa monen tonnin kulkupeli noin fiksulle jälkikasvulle.
Se, että jollakin perheellä on sijoittaa vaikka 3000-4000e mopoautoon, ei tarkoita että olisi jotenkin parempi perhe. Pikkurahallahan noita saa nykyään ja duunariperheelläkin (joS he olevinaan huonompia?) on varaa kerätä tuo summa.
Mulle yksi ilta joku teiniämmien lauma huuteli jotain, räkäsin päälle. Pitäisivät turpansa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinit on. Nykyään.
Muakin uhkaili teinipoika turpaan vetämisellä tässä kotipihassa, vaikken tehnyt mitään.
Nainen, vähän alle 40vTosi pelottavaa oikeasti. Huomaan miettiväni turvallisuusseikkoja entistä enemmän: välttelen väkijoukkoja, erityisesti teinien porukoita, mietin vaihtoehtoisia reittejä, en lähde ruokaostoksille myöhään illalla ainakaan kävellen, jne.
- ap
Joo, kyllä minä olen aina miettinyt tuollaisia asioita: Että jos on joku mielestäni uhkaavan näköinen porukka, niin en mene siihen välttämättä ihan lähelle.
Olen lapsiakin ainakin opettanut siihen, että menee mieluummin toiselle puolelle tietä ja välttää katsekontaktia., on joku epämääräinen tyyppi tai tyyppejä.
Mä kävelin joidenki nuorien ohi ja yks jätkä huutaa "OLIKO TOI NAINEN VAI MIES" ja sit joku tyttö huutaa "NII AINAKIN OLI TOSI VALTAVA"
Joo oon naiseksi kyllä pitkä, mutta ei ollu kivasti sanottu silti.
Antaa huudella.
Toisesta korvasta sisään toisesta ulos.
Ei tarvii kun tän palstan asenteita katsoa niin huomaa että kotoa se lähtee.