IL: 15-vuotiaan puukottajan perheen taustalta paljastuu uskomattoman surullinen tarina
Nyyh, voi voi pientä puukottajaa. :'(
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/51448d20-b781-4650-9bfb-3921b1061701
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
No voi että.
Pikkusiskoni molemmat biologiset vanhemmat käyttivät huumeita ja pikkusisko jäikin orvoksi lapsena. Silti pikkusisko ei ole koskaan käyttänyt huumeita itse, tehnyt rikoksia, tai käyttänyt lapsuuttaan perusteluna toiminnalleen.
Voi ettien että. Omat molemmat vanhemmat väkivaltaisia, sopimattomasti lasten edessä/lapsia kohtaan käyttäytyneitä hulluja. Näin jo todella pienenä että päihteistä ei mitään hyvää seuraa ja jouduin myös kasvattamaan sisarukseni kunnes kaikki jouduttiin lastensuojelun piiriin ( ja kyllä, jouduttiin, ei päästy). Sain kaikki sisarukset aikuisiälle päihteettöminä, mutta 1/4 ihan itse valitsi aikuisena kaljan ja huumeet ja rikolliset puuhastelut. Itse olen raivoraitis mutta mukava en ole. Ei viitsi mitään raskauttavaa kirjoitella tähän.
Mua ärsyttää ihan yhtä paljon se, että käytetään kurjaa lapsuutta väkivaltarikosten puolusteluun kuin se että sen selkeästi ollessa osasyy, aina vedetään esille että se ja tuokin valitsi olla hyvä ihminen.
Meidän lapsuuden lähiössä mm. kymmenvuotiaana käytti päihteitä. Siinä kun vähän juot ja imppaat ja kotona vanhemmat pieksää tai jopa r*****a niin kasva sitten tahdonvoimalla hyväksi ihmiseksi, huoh.
En itse ainakaan ole jotenkin parempi kun onnistuin parantamaan elämääni. Tai jos olen, ei se vähän korkeampi äly omaa ansiota ollut.
Onhan tuo ihana tarina, viisitoista minuuttiani julkisuudessa, koska olen äiti ja käytän huumeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi että.
Pikkusiskoni molemmat biologiset vanhemmat käyttivät huumeita ja pikkusisko jäikin orvoksi lapsena. Silti pikkusisko ei ole koskaan käyttänyt huumeita itse, tehnyt rikoksia, tai käyttänyt lapsuuttaan perusteluna toiminnalleen.
Pikkusiskosi on ilmeisesti jäänyt aika pienenä orvoksi ja se on hänet pelastanut. Jos hän olisi ollut 15v kun vanhemmat kuoli, olisi hänkin luultavasti menetetty tapaus.
Tuossakin perheessä ne kolme nuorinta voivat elää normaalin elämän, koska toivon mukaan ovat päässeet hyviin sijaisperheisiin eivätkä enää palaa lapsuuden perheeseen.
Ja tottakai osa ei sorru huonoille teille, vaikka kasvuolohuhteet on olleet huonot, mutta kyllähän se riskiä nuoren kohalla lisää, että elämä ei mene hyvin, jos lapuus kuluu vanhempien päihehuuruissa ja epävarmuudessa.
Se on helppo huudella, kun oma lapsuus on ollut jotakuinkin normaali ja vanhemmat edes jollain tasolla kunnollisia.
Hyvä on jos joku saa tuon kierteen omalta osaltaan poikki.
Pikkusisko oli 11v., itse olin silloin 17v. Pikkusisko oli se joka löysi äidin. Isän kuolemaa Hän ei muistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuollaiset ihmiset, joilla ei ole elämä miltään osin hallinnassa, hankkivat lapsia? Ja vieläpä USEITA lapsia?
Koska lapsilisät jotka menee viinaan ja huumeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuollaiset ihmiset, joilla ei ole elämä miltään osin hallinnassa, hankkivat lapsia? Ja vieläpä USEITA lapsia?
Itseasiassa lapsilisä on pieni juttu verrattuna asumistukeen tai toimeentulotukeen, kun perheessä on lapsia. 5 lasta takaa melkein samat tulot kuin 5000 e/kk brutto palkansaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi että.
Pikkusiskosi on ilmeisesti jäänyt aika pienenä orvoksi ja se on hänet pelastanut. Jos hän olisi ollut 15v kun vanhemmat kuoli, olisi hänkin luultavasti menetetty tapaus.
Tuossakin perheessä ne kolme nuorinta voivat elää normaalin elämän, koska toivon mukaan ovat päässeet hyviin sijaisperheisiin eivätkä enää palaa lapsuuden perheeseen.
Ja tottakai osa ei sorru huonoille teille, vaikka kasvuolohuhteet on olleet huonot, mutta kyllähän se riskiä nuoren kohalla lisää, että elämä ei mene hyvin, jos lapuus kuluu vanhempien päihehuuruissa ja epävarmuudessa.
Se on helppo huudella, kun oma lapsuus on ollut jotakuinkin normaali ja vanhemmat edes jollain tasolla kunnollisia.
Hyvä on jos joku saa tuon kierteen omalta osaltaan poikki.
Suurin osa päihdenuorista on elänyt aivan normaalin ja turvallisen lapsuuden. Se nyt vaan on helpompi syyttää koko muuta maailmaa kuin sitä, että tuli itse mokattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puukottaminen on ap:n mielestä hymiön paikka...?
Ap:n mielestä lyödyn lyöminenkin on Ok. Hyväosaisten on niin hyvä olla hyviä ja potkaista maassa makaavaa ohimennessään.
Millä logiikalla minä olen hyväosainen?
Silläkö, että en käytä itse päihteitä, toisin kuin biologiset vanhempani?
Osuit naulankantaan. Se, että et ole sairastunut päihderiippuvuuteen tekee sinut hyväosaiseksi ja avaa ovet hyvään elämään.
Eihän se lastensuojelun syytä olla, että lapsia palautetaan vanhemmille. Ihan nitse ne vanhemmat ja lapset niitä sijoitusten purkamisia vaatii ja jos ei ole perusteita jatkaa, niin minkä se lastensuojelu voi asialle?
Siitä se vasta huuto syntyisi, jos lapsi otettaisiin huostaan ja sijoitettaisiin vastoin lakia.
Ei kiinnosta selitykset ja ininät. Minulla oli kans vaikeaa nuorena ja silti ei tullut mieleen alkaa toisia ihmisiä tuhoamaan. Tunsin myös monta lasta eroperheestä, missä oli ollut väkivaltaa tai alkoholismia. Kenestäkään heistä ei tullut mitään psykoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puukottaminen on ap:n mielestä hymiön paikka...?
Ap:n mielestä lyödyn lyöminenkin on Ok. Hyväosaisten on niin hyvä olla hyviä ja potkaista maassa makaavaa ohimennessään.
Millä logiikalla minä olen hyväosainen?
Silläkö, että en käytä itse päihteitä, toisin kuin biologiset vanhempani?
Osuit naulankantaan. Se, että et ole sairastunut päihderiippuvuuteen tekee sinut hyväosaiseksi ja avaa ovet hyvään elämään.
Joo, elämäni on ollut superhelppoa, kun en ole alkanut vetää huumeita.
Kukaan ei tule päihderiippuvaiseksi noin vain sattumalta. Ei edes, vaikka olisikin syntynyt päihdevanhemmille. Kyllä se riippuvuus vaatii aikamoisen marinoinnin ennen sitä riippuvuuden syntymistä.
Kyllä _minä_ olisin parempi, kyllä _minä_ olisin tehnyt parempia valintoja. Näinhän on äärimmäisen helppoa ja suorastaan älyllistä laiskuutta selitellä itsensä lisäksi vielä muillekin. Uskomatonta ylimielisyyttä ja empatiakyvyttömyyttä. Siitä olen samaa mieltä monen kanssa että tämän maan lastensuojelu on kriisissä eikä niitä lapsia mitään suojelemaan pystytä. Täällä joutuu kukin pärjäämään omillaan nykyään ellei käy hyvä tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä _minä_ olisin parempi, kyllä _minä_ olisin tehnyt parempia valintoja. Näinhän on äärimmäisen helppoa ja suorastaan älyllistä laiskuutta selitellä itsensä lisäksi vielä muillekin. Uskomatonta ylimielisyyttä ja empatiakyvyttömyyttä. Siitä olen samaa mieltä monen kanssa että tämän maan lastensuojelu on kriisissä eikä niitä lapsia mitään suojelemaan pystytä. Täällä joutuu kukin pärjäämään omillaan nykyään ellei käy hyvä tuuri.
Me ainakin ollaan saatu ihan asianmukaista apua lastensuojelusta.
Ne ketkä valittaa lastensuojelusta on yleensä niitä, keillä on yleisesti negatiivinen suhtautuminen lastensuojeluun.
Tässäkin näkee, että lastensuojelu on Suomessa epäonnistunut. Nykylait estävät lapsen pitämisen turvassa ja lastenkodeissa käytetään huumeita.
Pakkoadoptoitavaksi nämä lapset pitäisi mennä. Sijoitukset ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin näkee, että lastensuojelu on Suomessa epäonnistunut. Nykylait estävät lapsen pitämisen turvassa ja lastenkodeissa käytetään huumeita.
Pakkoadoptoitavaksi nämä lapset pitäisi mennä. Sijoitukset ei toimi.
Yleensä sijoitus ei ole ongelma, vaan se että ongelmaiset vanhemmat haluaa lapsen takaisin tai lapsi haluaisi takaisin ongelmaisten vanhempien luo.
Tosi empatiakyvyttömiä kommentteja. Tottakai ensisijainen vastuu on vanhemmilla. Mutta jos vanhemmat ovat kyvyttömiä lastenkasvatukseen, niin yhteiskunnan pitäisi tulla apuun. Luultavasti jotain merkkejä näkyy myös ulospäin, jos 13-vuotias käyttää kamaa äidin kavereiden kanssa. Siinä kohtaa olisi pitänyt huostaanottaa pysyvästi.
Itse olen ns. hyvästä perheestä, niin onhan lähtökohdat elämään silloin hiukan erilaiset. Onhan se helppo tuomita, mutta voi olla, että itselläkin olisi elämä vähän erilaista tällä hetkellä, jos 13-vuotiaana harrastuksena olisi ollut huumeet vanhempien kanssa. Sen sijaan itse 13-vuotiaana kävin koulussa, harrastin, matkustelin perheen kanssa, sain kuukausirahaa, jolla kävin shoppailemassa kavereiden kanssa. Hieman erilainen lähtökohta elämään.
Vierailija kirjoitti:
Tosi empatiakyvyttömiä kommentteja. Tottakai ensisijainen vastuu on vanhemmilla. Mutta jos vanhemmat ovat kyvyttömiä lastenkasvatukseen, niin yhteiskunnan pitäisi tulla apuun. Luultavasti jotain merkkejä näkyy myös ulospäin, jos 13-vuotias käyttää kamaa äidin kavereiden kanssa. Siinä kohtaa olisi pitänyt huostaanottaa pysyvästi.
Itse olen ns. hyvästä perheestä, niin onhan lähtökohdat elämään silloin hiukan erilaiset. Onhan se helppo tuomita, mutta voi olla, että itselläkin olisi elämä vähän erilaista tällä hetkellä, jos 13-vuotiaana harrastuksena olisi ollut huumeet vanhempien kanssa. Sen sijaan itse 13-vuotiaana kävin koulussa, harrastin, matkustelin perheen kanssa, sain kuukausirahaa, jolla kävin shoppailemassa kavereiden kanssa. Hieman erilainen lähtökohta elämään.
Yhteiskuntahan tulee apuun, kuten tässäkin tapauksessa.
Millaista apua sen yhteiskunnan olisi pitänyt tarjota?
Kannattaa muistaa, että yhteiskunnalla ei ole mitään kaikkivoipia valtuuksia elää elämää ihmisten puolesta ja esimerkiksi lastensuojelun toimintaa määrittelee lait.
Olisi myös erittäin mielenkiintoista kuulla tämänkin tarinan toinen puoli. Harmi vaan, että emme sitä voi kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole olemassa mitään pysyviä huostaanottoja. On aina lähtökohtana, että sijoitus on väliaikainen ja se puretaan jos sitä ei enää tarvita.
Vanhemmilla ja lapsilla on myös oikeus tavata sijoitusaikanakin, kunhan tapaamiset on lasten parhaaksi ja vanhemmat pystyy noudattamaan tapaamissääntöjä, esimerkiksi antamaan ne puhtaat seulat.
Lapsen ja biologisten vanhempien välistä suhdetta pitää tukea lastensuojelun taholta ja antaa sille mahdollisuuksia, vaikka vanhempi olisi tehnyt mitä. Laki katsoo sen olevan olevan lapsen etu, eikä yksittäinen sosiaalityöntekijä voi sille yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa lapsilisä on pieni juttu verrattuna asumistukeen tai toimeentulotukeen, kun perheessä on lapsia. 5 lasta takaa melkein samat tulot kuin 5000 e/kk brutto palkansaajalle.
Normi-ihmiselle lapsi on merkittävä kuluerä, joten niitä ei hankita enempää, kuin mihin terveys, aika ja varallisuus antaa periksi.
Roskasakille lapset ovat tulon lähde. Mitään ei tehdä lasten kasvattamiseksi mutta tuet pistetään omaan taskuun.
TYHMIÄ on sellaiset vanhemmat, jotka siirtävät traumansa omiin lapsiinsa