IL: 15-vuotiaan puukottajan perheen taustalta paljastuu uskomattoman surullinen tarina
Nyyh, voi voi pientä puukottajaa. :'(
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/51448d20-b781-4650-9bfb-3921b1061701
Kommentit (112)
Miksi lapsia piti tehdä viisi???? Lapset palautetaan liian helposti päihdevanhemmille. Kunnon sijaisperheet ja lapset sinne rauhassa kasvamaan ilman pelkoa palautuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Lapset huostaan jo synnäriltä, jos perheessä päihdeongelma.
minut pakotettiin tapaamaan nisti isää joka myi huumeita.luulin lapsena kaiken olevan unta, ja huojennus oli iso kun selvisi etten ollut kuvitellut sitä kaikkea. isä tapettiin lopulta huumevelkojen takia.
Entä lastensuojelun osuus? Aika tehottomaltap vaikutti
Näitä huumesukuja on paljon, ja lisää tulee koko ajan. Toivoisin huumevalistusta joka ei tähtää siihen että kerrotaan miten kivaa ja haitatonta on huumeiden käyttö, vaan näytettäisiin just nää tällaiset tarinat kaikessa raadollisuudessaan. Ja lapset pois ikuisiksi ajoiksi huumevanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei tainnut olla kyse mistään sikiöistä. Puukkoja ei käsittääkseni myöskään voi siirtyä verenkiertoon sikiölle.
Tietysti vanhemmilta saadaan paljon ominaisuuksia, mutta mikään ei tee sikiöstä tai lapsesta automaattisesti päihteidenkäyttäjää.
Suurin tekijä on ympäristö.
Automaattisesti sikiö voi olla jo syntyessään addikti ja häntä voidaan synnyttyä lääkitä vierotusoireidn vuoksi. Ei ole mustavalkoisuutta, vaan kyseessä on pitkä ketju. Kyseessä on laaja ongelma, jonka lonkerot ulottuvat pitkälle niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Lapsi voi periä addiktiogeenin tai aggressio-addiktiogeenin vanhemmaltaan. Se ei yksin tarkoita, että lapsesta tulisi väkivaltainen huumehemmo, mutta se tarkoittaa, että lapsi voi lapsuuden ja teinivuosiensa aikana joutua taistelemaan sellaisten asioiden kanssa, joiden vuoksi muut eivät joudu taistelemaan.
Esim. väkivaltaan taipuvaisen geeenin omaavan ensireaktio on väkivalta. Jos sitä haluaa oppia hillitsemään, se tunne pitää tunnistaa ja se pitää vaientaa. Sellainen ihminen, jolla väkivaltareakiota ei ole, ei tarvitse oppia tunnistamaan väkivallan hyökyaaltoa omassa kropassaan, eikä tarvitse opetella painamaan sitä alas.
Lasten aivot kehittyvät koko lapsuuden ja nuoruuden ajan (noin kolmekymppiseksi asti). Aivan kaikella on merkitystä ja nimenomaan sillä on merkitystä miten asioita ja vaikeuksia opetetaan käsittelemään. Mitä teen ja miten toimin kun ruumista tai aivoja pakottaa? Millä työkaluilla taistelen omaa itseäni vastaan? Sitä vastaan mitä lapsesta asti on kotona nähnyt ja siellä opetettu toimimaan?
Ei se itsestään tapahdu, vaan se vaati itsensä uudelleen ohjelmoimista. Luet ohjeen, harjoittelet sitä, omaksut sen ja saat muutettua toimintamallin. Aika harva lapsi tai nuori lähtee kirjaston psykologian osastolle lueskelemaan miten pitäisi toimia. Aika harva lapsi tai nuori edes tunnistaa, että hänellä voi olla ongelma (ainakin ongelmallinen perhe). Ongelmaperheen lapselle ongelmat ovat normaali, eivät ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on ihminen ihan itse joka päättää omasta toiminnastaan. Turhaa syyttää kaikkia muita.
Eli sikiö on vastuussa siitä, että napanuoran kautta kulkee päihteitä sikiön verenkiertoon? Syytät lasta, jolle vanhempi antaa viinaa maidon sijan?
15v. ei ole sikiö.
15 v. on ollut sikiö ja hänellä on vanhempansa geenit. Hän on vanhempiensa kasvattama tai kasvattamatta jättämä, hän on myös yhteiskunnan ja ympäristön tulos. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ihan sikiövaiheesta ja geeneistä asti. 15 v. ei myöskään ole aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Entä lastensuojelun osuus? Aika tehottomaltap vaikutti
Suomen lastensuojelu on ollut jo kauan aika retuperällä. Joskus se toimii, joskus ei. Lasu ei esimerkiksi aina puutu päivänselviin asioihin, mutta saattaa käydä kimppuun "täydellä voimalla" perättömien lastensuojeluilmoitusten takia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsia piti tehdä viisi???? Lapset palautetaan liian helposti päihdevanhemmille. Kunnon sijaisperheet ja lapset sinne rauhassa kasvamaan ilman pelkoa palautuksesta.
No kun vanhempien oikeudet.
Sijoituksessa painotetaan biovanhempien oikeuksia ihan liikaa. He saa aina uusia mahdollisuuksia, uusia mahdollisuuksia yrittää uudelleen, pettää lapsen luottamuksen ja lupailla kuin taivaalta.
Itse kieltäydyin tapaamasta biovanhempiani kun olin 11v. Olin heille vain mahdollisuus leikkiä perhettä ja saada viranomaiset tyytyväisiksi. Ei biovanhempia minun hyvinvointini kiinnostanut. Perheeni adoptoi minut ollessani teini.
Vierailija kirjoitti:
Äiti pääsi päidekuntoutukseen ja toivoo, että ylisukupolvinen päihderiippuvuus lakkaisi. Toivo on siitä kiva, että sen kanssa ei tarvitse tehdä mitään. Tahtominen onkin sitten jo tekemistä! Ei tuo suku pääse ikinä irti päihteistä, ne on liian mukava tapa viettää aikaa ja huomata, että "näin olen enemmän elossa" tms.
Minkä ikäinen olit kun sinun äitisi lopetti huumeidenkäytön?
Vierailija kirjoitti:
No voi että.
Pikkusiskoni molemmat biologiset vanhemmat käyttivät huumeita ja pikkusisko jäikin orvoksi lapsena. Silti pikkusisko ei ole koskaan käyttänyt huumeita itse, tehnyt rikoksia, tai käyttänyt lapsuuttaan perusteluna toiminnalleen.
No voi että.
Häpäiset silti itsesi kertomalla miten tietämätön olet ihmisen fysiologiasta ja psykologiasta. Luulisi sinun tietävän paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Näitä huumesukuja on paljon, ja lisää tulee koko ajan. Toivoisin huumevalistusta joka ei tähtää siihen että kerrotaan miten kivaa ja haitatonta on huumeiden käyttö, vaan näytettäisiin just nää tällaiset tarinat kaikessa raadollisuudessaan. Ja lapset pois ikuisiksi ajoiksi huumevanhemmilta.
Mutta kun alkoholi aiheuttaa krapulaa ja jo muutaman päivän dokaamisen jälkeen olo on sen verran veltto ja huono, ettei jaksa enää juopotella. Haluan bilettää päivästä toiseen.
Ei, tämä ei ole mikään alkoholia ylistävä kirjoitus, mutta tuon suuntaisia selityksiä on narkkareilta joskus kuultu ja nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi että.
Pikkusiskoni molemmat biologiset vanhemmat käyttivät huumeita ja pikkusisko jäikin orvoksi lapsena. Silti pikkusisko ei ole koskaan käyttänyt huumeita itse, tehnyt rikoksia, tai käyttänyt lapsuuttaan perusteluna toiminnalleen.
No voi että.
Häpäiset silti itsesi kertomalla miten tietämätön olet ihmisen fysiologiasta ja psykologiasta. Luulisi sinun tietävän paremmin.
Kyllä elämässä kaikista suurin merkitys on valinnoilla.
Toki niistä on varmasti kivempi syyttää kaikkia muita.
Kovasti syytellään muita, mutta mitä se "parempi apu" olisi sitten ollut?
Harvempi on ihan vapaaehtoisesti antamassa lapsia huostaan ja pysyvästi elämään perheisiin, missä lapsilla olisi vakaa kasvuympäristö vaikka pelkoa tulla palautetuksi perheeseen missä on ongelmia. Yleensä huostaanottoa vastustetaan ja näkemys ei ole yhteneväinen sosiaaliviranomaisten kanssa.
Harva myöskään aktiivisesti etsii keinoa päästä kiinni edes omaan elämään, tai keinoa pysytellä poissa ongelmista.
Ei kukaan voi elää elämää toisen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on ihminen ihan itse joka päättää omasta toiminnastaan. Turhaa syyttää kaikkia muita.
Eli sikiö on vastuussa siitä, että napanuoran kautta kulkee päihteitä sikiön verenkiertoon? Syytät lasta, jolle vanhempi antaa viinaa maidon sijan?
Ei.
Mutta jos itse päättää kulkea samaa tietä kuin vanhempansa, kaikista tukitoimista huolimatta, on se ihan oma valinta.
Tirsk. Tukitoimia paikassa, josta saa huumeita ja jossa kohdellaan kuin paskaa :D
Tukitoimet ovat ihan muuta kuin mitä noissa laitospaskoissa on tarjolla. Nuoria addikteja asutetaan kerrostalokämppiin, joissa on myyjiä ja pyöritellään ihmeissään silmiä, missä meni vikaan O.o
Arvoalueelle perheiden keskellekö ne käyttäjät pitäisi sijoittaa?
Kyllä käyttäjät myyjiä löytää asuinpaikasta riippumatta.
Epänormaalien perheiden lapsille on äärimmäisen tärkeää nähdä normaali. Se, että oman perheen näyttämä vaihtoehto ei ole ainoa, eikä oikea. Ei lapsi tiedä mitä hän ehkä haluaisi mieluummin tavoitella jos hänellä ei ole vaihtoehtoja. Jos päihdeperheen lapsella on vain päihdeperheiden kavereita, ei hän koskaan pääse sellaiseen tilaan, jossa ei ole pelon ja painostuksen tunnelmaa, jatkuvaa väkivallan uhkaa jne. Kun lapsi pääsee sellaiseen tilaan hänelle syntyy vaihtoehto ja hän alkaa tekemään vertailuja ja hänellä on mahdollisuus pyrkiä pois painostavasta tilasta ja pyrkiä kohti rauhallista tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti syytellään muita, mutta mitä se "parempi apu" olisi sitten ollut?
Harvempi on ihan vapaaehtoisesti antamassa lapsia huostaan ja pysyvästi elämään perheisiin, missä lapsilla olisi vakaa kasvuympäristö vaikka pelkoa tulla palautetuksi perheeseen missä on ongelmia. Yleensä huostaanottoa vastustetaan ja näkemys ei ole yhteneväinen sosiaaliviranomaisten kanssa.
Harva myöskään aktiivisesti etsii keinoa päästä kiinni edes omaan elämään, tai keinoa pysytellä poissa ongelmista.
Ei kukaan voi elää elämää toisen puolesta.
Järjestelmä on mätä, korjatkaa se.
T. Vilja Eerika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti pääsi päidekuntoutukseen ja toivoo, että ylisukupolvinen päihderiippuvuus lakkaisi. Toivo on siitä kiva, että sen kanssa ei tarvitse tehdä mitään. Tahtominen onkin sitten jo tekemistä! Ei tuo suku pääse ikinä irti päihteistä, ne on liian mukava tapa viettää aikaa ja huomata, että "näin olen enemmän elossa" tms.
Minkä ikäinen olit kun sinun äitisi lopetti huumeidenkäytön?
Äitini ei ole lopettanut huumeidenkäyttöä, koska se vaatisi itseltä tekoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Mutta jos itse päättää kulkea samaa tietä kuin vanhempansa, kaikista tukitoimista huolimatta, on se ihan oma valinta.
Tirsk. Tukitoimia paikassa, josta saa huumeita ja jossa kohdellaan kuin paskaa :D
Tukitoimet ovat ihan muuta kuin mitä noissa laitospaskoissa on tarjolla. Nuoria addikteja asutetaan kerrostalokämppiin, joissa on myyjiä ja pyöritellään ihmeissään silmiä, missä meni vikaan O.o
Kannattaa toki itse hankkia paremmat oltavat, jos kerran tukitoimetkin on niin huonoja.
Kysymys on lapsista. Aikuisten tehtävä on varmistaa, että tukitoimet ovat hyviä. Aikuisilla on vastuu lapsista.
Suomen kannattaa valita suuntansa ihan jokaisen yksilön kohdalla
On paljon esim lapsena hyväksikäytettyjä jotka eivät kosta kokemaansa vääryyttä muille. Mikään ei oikeuta väkivaltaan.
Arvoalueelle perheiden keskellekö ne käyttäjät pitäisi sijoittaa?
Kyllä käyttäjät myyjiä löytää asuinpaikasta riippumatta.