Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsemme koululuokalla hyvästä koulumenestyksestä ei palkittu yhtäkään oppilasta

Vierailija
04.06.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009625951.html?share=cda69dc1352240…

Täysin samaa mieltä äidin kanssa. Ehkä tämä asennemuutos todella on yksi asia joka on vaikuttanut Pisa-tulosten laskuun. Ei arvosteta enää sitä hyvää koulumenestystä tai anneta siitä tunnustusta. Miksi se on mennyt tähän?

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suorittavia tyttöjä ei tarvitse palkita. Ovat lähes aina luokan kivan hengen pilaajia.

Meillä 9,5 ka poikaa ei ole kertaakaan koko peruskoulun aikana palkittu, vaikka ei todellakaan ole mikään suorittaja. Joka vuosi olen odottanut josko nyt saisi stipendin hyvästä koulumenestyksestä tms, mutta luulen että kun tuo hyvä koulumenestys on niin suurpiirteinen kriteeri, että ei edes keskiarvon mukaan jaeta, vaan sekin menee jossain määrin pärstäkertoimen mukaan tai sitten tosiaan aina ollut joku vähän parempi. Muita stipendejä on kyllä jaettu vaikka kuinka paljon näiden vuosien aikana.

Tänä päivänä ka. 9.5 ei juuri koskaan riitä

luokan parhaan oppilaan keskiarvoksi, ainakaan isommissa kaupungeissa. Omien lasteni luokalla on aina ollut montakin, joiden keskiarvo asettuu väliin 9.7-9.9.

Vierailija
102/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti myös opettajien jälkikasvu on yliedustettuna stipendin saajien keskuudessa.

Opettajat pääsevät käsiksi koemateriaaleihin ym, joten helppo niillä treenauttaa lapsia ja kertoa mitä ja miten lukea, miten asioita kysytään jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti myös opettajien jälkikasvu on yliedustettuna stipendin saajien keskuudessa.

Jos näin on, se osoittaa että peruskoulu ei enää pysty tarjoamaan yhtäläisiä mahdollisuuksia, vaan ne jotka saavat kotoa apua, menestyvät paremmin.

Vierailija
104/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suorittavia tyttöjä ei tarvitse palkita. Ovat lähes aina luokan kivan hengen pilaajia.

Meillä 9,5 ka poikaa ei ole kertaakaan koko peruskoulun aikana palkittu, vaikka ei todellakaan ole mikään suorittaja. Joka vuosi olen odottanut josko nyt saisi stipendin hyvästä koulumenestyksestä tms, mutta luulen että kun tuo hyvä koulumenestys on niin suurpiirteinen kriteeri, että ei edes keskiarvon mukaan jaeta, vaan sekin menee jossain määrin pärstäkertoimen mukaan tai sitten tosiaan aina ollut joku vähän parempi. Muita stipendejä on kyllä jaettu vaikka kuinka paljon näiden vuosien aikana.

luokan parhaan oppilaan keskiarvoksi, ainakaan isommissa kaupungeissa. Omien lasteni luokalla on aina ollut montakin, joiden keskiarvo asettuu väliin 9.7-9.9.

Numerot ovat kärsineet inflaation. Tuohan tarkoittaa, että melkein joka taideaineessakin pitää olla kymppi. Ja kymppiin taas opsin mukaan pitäisi osoittaa poikkeuksellista taitoa, intoa ja toisten tukemista.

Vierailija
105/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samahan se on työelämässä. On tärkeämpää olla hyvä tyyppi kuin osata hommansa. Tyrmistyin, kun työpaikkahaastatteluun mennessäni minulle sanottiin, että älä tuo mukanasi mitään todistuksia. Olisin saanut paikan. En ottanut.

Minä hain opettajan paikkaa. Oli hyvät koulu- ja työtodistukset sekä pitkähkö työhistoria. Olen myös persoonana mukava, empaattinen ja positiivinen sekä reipas. Työtodistuksia ei katsottu lainkaan ja tuntui työhaastattelussa, ettei minua edes haluta ko. paikkaan . Tilalleni oli valittu jännä tyyppi, jolla huonompi koulutus, pitkäaikaisia mielenterveysongelmia (kirjoittanut netissä näistä itse, googlasin uteliaisuutta, millainen tyyppi tilalleni valittu). Lähtökohtaisesti työ olisi ollut juuri sitä, mitä halusin. Jälkeenpäin mietin, että onneksi minua ei ko. paikkaan valittu. Haastattelussa tuli monta kertaa outo olo. Tuntui, että mielipiteitäni ei arvosteta ym. Työnhaussa törmää välillä kummallisiin asioihin ja ihmisiin.

Vierailija
106/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoja kommentteja, että joka vuosi sama oppilas saa stipendin ja että lapsen luokan ope antaa stipendit epäreilusti?

Meidän koulussa stipendejä saavat vain kutosluokkalaiset ja ysit. Valtaosa stipendeistä menee niille parhaiten menestyneille.

Eikä yksittäinen ope päätä yhtään stipendiä. Kaikki opet ehdottavat esim yseistä stipendin saajia, luokanohjaajat ja rehtori palaveeraavat ja päättävät ehdokkaat. Isossa opekokouksessa vielä päätetään ne lopulliset saajat.

Tietysti, jos esim paikallinen Martta-yhdistys antaa yhden stioendin kotsa-taidoista, niin kotsan opet sen päättää.

Jotkut lahjoittajat haluu antaa kannustusstipendin esim siitä sinnikkyydestä, reiluudesta tms, se annetaan noilla perusteilla.

Mutta suurin osa menee ehdottomasti niille menestyneille.

Ope

Meillä 6. luokalla oman pojan keskiarvo oli paras, lähes 10. Silti parhaan oppilaan stipendi annettiin tytölle, jolla oli ihan vähän huonompi keskiarvo. Poika ja tyttö siis kysyivät toistensa keskiarvon. Tästä jäi outo olo. Pojan mukaan sijaisopettaja ei tykännyt pojista ja itsellä vain tyttöjä. Suosi siis tyttöjä. Yleensäkin tuntuu, että tytöt saavat hyvän käytöksensä vuoksi paremmat numerot. Itselläni on myös tyttö, joka on saanut monta stipendiä ihan ansiosta, koska ka melkein 10 ka.

Vierailija
107/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quoteu=Vierailija]

Vierailija kirjoitti:

Outoja kommentteja, että joka vuosi sama oppilas saa stipendin ja että lapsen luokan ope antaa stipendit epäreilusti?

Meidän koulussa stipendejä saavat vain kutosluokkalaiset ja ysit. Valtaosa stipendeistä menee niille parhaiten menestyneille.

Eikä yksittäinen ope päätä yhtään stipendiä. Kaikki opet ehdottavat esim yseistä stipendin saajia, luokanohjaajat ja rehtori palaveeraavat ja päättävät ehdokkaat. Isossa opekokouksessa vielä päätetään ne lopulliset saajat.

Tietysti, jos esim paikallinen Martta-yhdistys antaa yhden stioendin kotsa-taidoista, niin kotsan opet sen päättää.

Jotkut lahjoittajat haluu antaa kannustusstipendin esim siitä sinnikkyydestä, reiluudesta tms, se annetaan noilla perusteilla.

Ope

Meillä 6. luokalla oman pojan keskiarvo oli paras, lähes 10. Silti parhaan oppilaan stipendi annettiin tytölle, jolla oli ihan vähän huonompi keskiarvo. Poika ja tyttö siis kysyivät toistensa keskiarvon. Tästä jäi outo olo. Pojan mukaan sijaisopettaja ei tykännyt pojista ja itsellä vain tyttöjä. Suosi siis tyttöjä. Yleensäkin tuntuu, että tytöt saavat hyvän käytöksensä vuoksi paremmat numerot. Itselläni on myös tyttö, joka on saanut monta stipendiä ihan ansiosta, koska ka melkein 10 ka.

Olen törmännyt vastaavaan ja ihmetellyt. Ei silleen, että välttämättä saaja olisi aina ollut tyttö, mutta just noin että omalla lapsella ollut parempi keskiarvo ja silti joku toinen saanut stipendin todistuksen perusteella.

Vierailija
108/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalta luokalta palkittiin tsempparina ja hengen nostattajana tyttö, joka ei suostu puhumaan kuin bestikselleen, koska muut ovat lapsellisia. 🤣 Ei muuta ku syksyä kohti stipendi taskussa.

Vierailija
109/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekalta luokalta palkittiin tsempparina ja hengen nostattajana tyttö, joka ei suostu puhumaan kuin bestikselleen, koska muut ovat lapsellisia. 🤣 Ei muuta ku syksyä kohti stipendi taskussa.

Joskus tuntuu siltä että stipendit arvotaan.

Vierailija
110/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quoteu=Vierailija]

Vierailija kirjoitti:

Ope

Olen törmännyt vastaavaan ja ihmetellyt. Ei silleen, että välttämättä saaja olisi aina ollut tyttö, mutta just noin että omalla lapsella ollut parempi keskiarvo ja silti joku toinen saanut stipendin todistuksen perusteella.

Voisiko joku opettaja hieman avata miksi nuo stipendit jaetaan välillä noin? Jos on selkeästi koulumenestyksen perusteella jaettava stipendi, eikä mikään tsempparistipendi.

Vierailija
111/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Numerot ovat kärsineet inflaation. Tuohan tarkoittaa, että melkein joka taideaineessakin pitää olla kymppi. Ja kymppiin taas opsin mukaan pitäisi osoittaa poikkeuksellista taitoa, intoa ja toisten tukemista.

Ei välttämättä. Oma lapseni oli alakoulussa tällaisella luokalla, jolla monella yli 9.5 ka. Yläkoulussa hajaantuivat eri luokille, mutta sielläkin nämä samat oppilaat ovat luokkiensa parhaita poikkeuksetta. Joskus vaan kasaantuu samoille luokille paljon hyviä. Painotetuilla luokilla on myös usein paljon tosi hyviä oppilaita, koska niihin on poikkeuksetta pääsykokeet.

Vierailija
112/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historiatonta kirjoittelua, sillä mikä muka on muuttunut? 1980-luvulla sain kevätpörriäisstipendin. Se tuli hyvästä kaveruudesta ja asenteesta kouluun. Tottakai minulla oli myös hyvät numerot, sillä nämä asiat kulkevat helposti käsi kädessä.

Vierailija
113/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samahan se on työelämässä. On tärkeämpää olla hyvä tyyppi kuin osata hommansa. Tyrmistyin, kun työpaikkahaastatteluun mennessäni minulle sanottiin, että älä tuo mukanasi mitään todistuksia. Olisin saanut paikan. En ottanut.

Eli tärkeämpää on esittää osaavansa kuin oikeasti osata. Niin feikkiä tämä nykyaika. No, Pisa-tulokset eivät anna armoa.

Mun keskiarvoni on aina ollut 9,5, mutta eipä sillä keskiarvolla ole töissä hommia hoideltu. Omituista, jos aikuiset ihmiset eivät ymmärrä, mitä eroa on koulumenestyksellä, Pisa-menestyksellä ja työelämässä menestymisellä.

Koulumenestys, älykkyys ja menestys työelämässä korrelloivat voimakkaasti keskenään. Ei mutuilua vaan tutkimusta.

Vierailija
114/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Oma lapseni oli alakoulussa tällaisella luokalla, jolla monella yli 9.5 ka. Yläkoulussa hajaantuivat eri luokille, mutta sielläkin nämä samat oppilaat ovat luokkiensa parhaita poikkeuksetta. Joskus vaan kasaantuu samoille luokille paljon hyviä. Painotetuilla luokilla on myös usein paljon tosi hyviä oppilaita, koska niihin on poikkeuksetta pääsykokeet.

Myös eri opettajien antamissa arvosanoissa on aika paljon eroja. Oma lapseni on painotusluokalla, jonne mennään pääsykokeen kautta, ja esimerkiksi painotusaineessa ei juuri kenelläkään ole kymppiä, vaikka tekevät todella kunnianhimoisia projekteja. Muutenkin tällä luokalla näyttää olevan varsin tiukka arvostelu.

Sen sijaan tunnen tavisluokilta lapsia, jotka saavat kymppejä taideaineista melko tavanomaisilla suorituksilla.

Tärkeintähän tietenkin on, että saa tehdä niitä asioista joista tykkää ja oppii oppimaan. Numerot unohtuvat, taidot kulkevat mukana läpi elämän.

Vierailija
115/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tärkeämpää on esittää osaavansa kuin oikeasti osata. Niin feikkiä tämä nykyaika. No, Pisa-tulokset eivät anna armoa.

Mun keskiarvoni on aina ollut 9,5, mutta eipä sillä keskiarvolla ole töissä hommia hoideltu. Omituista, jos aikuiset ihmiset eivät ymmärrä, mitä eroa on koulumenestyksellä, Pisa-menestyksellä ja työelämässä menestymisellä.

Koulumenestys, älykkyys ja menestys työelämässä korrelloivat voimakkaasti keskenään. Ei mutuilua vaan tutkimusta.

Onko näin?

Vierailija
116/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki korreloivat, mutta työelämässä vaaditaan työnkuvasta riippuen monenlaisia eri taitoja. Keskiarvo ei niitä taitoja tuo.

Vierailija
117/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin vaikutti se, että silmäätekevän, varakkaan perheen lapsi otti oman lapseni silmätikuksi, koska oli kateellinen lapseni hyvästä koulumenestyksestä. Hän syytti lastani milloin mistäkin, muun muassa kiusaamisesta. Sitten opettajan selän takana lällätteli ja oli vahingoniloinen lapselleni, joka joutui puhutteluihin. No, opettaja ei ilmeisesti uskaltanut antaa stipendiä lapselleni näistä tapahtumista johtuen, vaikka olisi keskiarvon puolesta sen ansainnut, vaan se meni toiselle, jolla oli kyllä hyvä keskiarvo hänelläkin, mutta ei niin hyvä.

Vierailija
118/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on ihan hyvä, että palkitaan eri asioista koska kaikkia tarvitaan. En kyllä ole kuullut ettei palkittaisiin ketään koulumenestyksestä. Ihan hyvä et palkitaan myös toisten auttamisesta yms erikoistaidoista, koska ne ovat tärkeitä. Toisaalta tulee mieleen sekin, että miksi pitäisi edes palkita. On kouluja joissa keskiarvojen keskiarvo on yli 9 niin siellä pitää olla 10 keskiarvo että koskaan saa mitään stipendiä. Jossain kouluissa 9 oppilas on tähtioppilas ja saa stipendin joka vuosi. Enemmän nämä taitavat vanhempia häiritä. Ei mun poika ikinä vikise, että miksi ei saanut stipendiä vaikka keskiarvo 9.5 tai miksi veli sai tsempparin kun oli vaan 7. Aikuisten pätemistä lasten stipendeillä.

Vierailija
119/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quoteu=Vierailija]

Vierailija kirjoitti:

Ope

Niin joku pärstä/persoonkerroin siinä on sit pakosti ollut. Tai jos on ollut mukavat vanhemmat?

Vierailija
120/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan puolisona voin kertoa, että ei ole helppoa aina päättää kuka sen saa. Hän esim. haluaisi antaa sen sellaiselle, joka oikeasti omaa erityistaitoja omassa aineessa eli omaa vaikka erityistä matemaattista ajattelukykyä. Sitten ollaan helposti tilanteessa että pitää päättää annetaanko se sellaiselle, joka on tunnollinen ja tehnyt kaiken ja saanut keskiarvoksi kokeista 10-. Tai sitten sellaiselle, joka jättänyt osan tekemättä, heitellyt tyttöjä kumeilla tunnilla mutta saanut ihan samat tulokset ja ainoana osannut ratkaista jonkun tehtävän, jolla näkee että oikeasti omaa matemaattista ajattelukykyä. Tässä ollaan helposti asetelmassa hunsvotti, mutta fiksu ja vähemmän fiksu ja tunnollinen- asetelmassa. Naiset antaa stipendin tunnolliselle ja miehet antais sille oikeasti älykkäälle. Vois olla toistekin päin, mutta edelleen tytöt on miellyttämishaluisempia...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan