Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsemme koululuokalla hyvästä koulumenestyksestä ei palkittu yhtäkään oppilasta

Vierailija
04.06.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009625951.html?share=cda69dc1352240…

Täysin samaa mieltä äidin kanssa. Ehkä tämä asennemuutos todella on yksi asia joka on vaikuttanut Pisa-tulosten laskuun. Ei arvosteta enää sitä hyvää koulumenestystä tai anneta siitä tunnustusta. Miksi se on mennyt tähän?

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluavustajana olen seurannut opettajanhuoneessa näiden stipendien jakoja. Juurikin pahimmille häiriköille keksitään mitä ihmeellisimpiä tunnustuspalkintoja, "että tulisivat joskus huomioiduksi ja saisivat positiivista kannustusta.. " Juupa juu ja samalla unohdetaan ne tunnolliset ja hyvät oppilaat, jotka kiltisti tekevät läksynsä ja antavat muille luokassa työrauhan. Ihan väärin!

Kiusaajat ja väkivaltaiset rääväsuut saavat stipendejä! Tähänkö muidenkin yilisi pyrkiä???

Joo just. Eli annetaan sitä positiivista palautetta niille, jotka eivät yleensä sitä saa (ehkä eivät ansaitse??).

Vierailija
62/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsista ei kumpikaan ole saanut koskaan stipendiä, vaikka ovat kaikista aineista saaneet aina pelkkiä kiitettäviä, ja useita kymppejä myös molemmilla. Moni luokalta, kenellä on huonompi todistus, on saanut stipendin hyvästä koulumenestyksestä ja niin sai tänäkin vuonna. Mistä tämä voi johtua?

Vierailija
64/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus äidiltä.

Mun mielestä koulumaailmassa arvostetaan ja arvioidaan lapsen temperamenttia ja persoonaa ihan liikaa. Surullista, jos tämä on siirtynyt stipendin jakoonkin.

Itse esim. olin koulussa tunnollinen. Saavuin ajoissa, tein koulutehtäväni hyvin, kuuntelin ohjeita ja olin häiritsemättä muita. Tämä ei kuitenkaan riittänyt 10 käytösnumeroon saati muihin kiitoksiin. Tämän lisäksi kun lapsen pitää olla myös puhelias, viitata paljon ja olla sellainen rento tyyppi, joka aikuisten silmään vaikuttaa kivalta kaverilta.

Tosiasiassa nämä rennot tyypit olivat jo valmiiksi hierarkian huipulla ja pahimpia kiusaajia. Itse taas olin kiusatuksi joutumisen takia sulkeutunut, enkä uskaltanut viitata, kun minulle olisi naurettu koko päivä, jos olisikin tullut väärä vastaus tai jos muuten vaan olin liikaa esillä.

Meillä stipendit menivät luokan parhaalle oppilaalle arvosanojen perusteella. Itse olin ehkä kolmanneksi paras, joten sain stipendin vain 9. luokalla ja lukiossa kolmannella, kun valmistuvia muistettiin erityisesti.

Ei haitannut, että aina sama hyvä oppilas palkittiin

joka vuosi. Hän ei ollut kiusaaja ja jaksoi opiskella, vaikka häntä hyvästä koulumenestyksestä kiusattiinkin.

Vierailija
65/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kirjoitus äidiltä.

Mun mielestä koulumaailmassa arvostetaan ja arvioidaan lapsen temperamenttia ja persoonaa ihan liikaa. Surullista, jos tämä on siirtynyt stipendin jakoonkin.

Itse esim. olin koulussa tunnollinen. Saavuin ajoissa, tein koulutehtäväni hyvin, kuuntelin ohjeita ja olin häiritsemättä muita. Tämä ei kuitenkaan riittänyt 10 käytösnumeroon saati muihin kiitoksiin. Tämän lisäksi kun lapsen pitää olla myös puhelias, viitata paljon ja olla sellainen rento tyyppi, joka aikuisten silmään vaikuttaa kivalta kaverilta.

Tosiasiassa nämä rennot tyypit olivat jo valmiiksi hierarkian huipulla ja pahimpia kiusaajia. Itse taas olin kiusatuksi joutumisen takia sulkeutunut, enkä uskaltanut viitata, kun minulle olisi naurettu koko päivä, jos olisikin tullut väärä vastaus tai jos muuten vaan olin liikaa esillä.

Meillä stipendit menivät luokan parhaalle oppilaalle arvosanojen perusteella. Itse olin ehkä kolmanneksi paras, joten sain stipendin vain 9. luokalla ja lukiossa kolmannella, kun valmistuvia muistettiin erityisesti.

joka vuosi. Hän ei ollut kiusaaja ja jaksoi opiskella, vaikka häntä hyvästä koulumenestyksestä kiusattiinkin.

Opettajat suosivat tietynlaisia sosiaalisia, ulospäinsuuntautuneita tyyppejä, useimmiten tyttöjä, kun naisia sattuvat itse olemaan. Myös opettajat ikävä kyllä harrastavat kiusaamista, heillä on omat suosikkinsa ja inhokkinsa.

Vierailija
66/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään arvostetaan enemmän kaiken maailman tubettajia ym, jotka tuskin suurin osa kovin älykkäitä ovat, mutta juurikin jollain tapaa hyviä tyyppejä.

Alueen yrittäjäthän ne stipendit antavat. Ehkäpä tekoälyn myötä ei välkkyjä alaisia enää tarvita, vaan hidasälyisempiä ja vähempään tyytyviä. Yrittäjät kannustavat mahdollisia tulevia työntekijöitä. EK toimii suunnannäyttäjänä. Koulutusta ei arvosteta, vaan mahdollisimman halpaa duunaria.

Vierailija
67/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kirjoitus äidiltä.

Opettajat suosivat tietynlaisia sosiaalisia, ulospäinsuuntautuneita tyyppejä, useimmiten tyttöjä, kun naisia sattuvat itse olemaan. Myös opettajat ikävä kyllä harrastavat kiusaamista, heillä on omat suosikkinsa ja inhokkinsa.

Oma kokemus oli sellainen, että nimenomaan pojilta vaadittiin paljon vähemmän kuin tytöiltä. Jos jollain pojalla oli vaikka yhtenä päivänä ollut vähemmän häiriökäyttöytymistä kuin tavallisesti, niin hirveä suitsutus. Samaan aikaan oli melkein puoliluokallista tyttöjä, jotka eivät koskaan saaneet mitään kiitosta, vaikka olivat koko ala-ateen kuusi vuotta ketään häiritsemättä.

T. Se, jolle vastasit

Vierailija
68/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsista ei kumpikaan ole saanut koskaan stipendiä, vaikka ovat kaikista aineista saaneet aina pelkkiä kiitettäviä, ja useita kymppejä myös molemmilla. Moni luokalta, kenellä on huonompi todistus, on saanut stipendin hyvästä koulumenestyksestä ja niin sai tänäkin vuonna. Mistä tämä voi johtua?

Itse olen pohtinut että ovatko vaan jotenkin ärsyttäviä tyyppejä opettajien mielestä, kavereita on kyllä molemmilla, eivätkä mitään kiusaajiakaan ole, vaikka jotain selvittelyitä on kaveriporukoissa vuosien aikana ollut. Hiljaisia, ujojakaan eivät ole, vaan yleensä aktiivisia tunneilla. Toisaalta en ole itse ollut aktiivinen missään luokan toiminnassa, tai pitänyt opettajaan juurikaan yhteyttä, joten josko sekin sitten kuitenkin vaikuttaisi. Mietin vaan, koska mielestäni kummallista oli se, että hyvästä koulumenestyksestä meni taas stipendi jollekin muulle, jolla ei ollut niin hyvä todistus kuin omalla lapsellani.

Vierailija
69/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kirjoitus äidiltä.

Oma kokemus oli sellainen, että nimenomaan pojilta vaadittiin paljon vähemmän kuin tytöiltä. Jos jollain pojalla oli vaikka yhtenä päivänä ollut vähemmän häiriökäyttöytymistä kuin tavallisesti, niin hirveä suitsutus. Samaan aikaan oli melkein puoliluokallista tyttöjä, jotka eivät koskaan saaneet mitään kiitosta, vaikka olivat koko ala-ateen kuusi vuotta ketään häiritsemättä.

T. Se, jolle vastasit

Minulla taas nimenomaan kaksi poikaa, ketkä pärjänneet aina erinomaisesti koulussa, mutta eivät ole saaneet koskaan stipendejä. T. 63&68

Vierailija
70/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pohtinut että ovatko vaan jotenkin ärsyttäviä tyyppejä opettajien mielestä, kavereita on kyllä molemmilla, eivätkä mitään kiusaajiakaan ole, vaikka jotain selvittelyitä on kaveriporukoissa vuosien aikana ollut. Hiljaisia, ujojakaan eivät ole, vaan yleensä aktiivisia tunneilla. Toisaalta en ole itse ollut aktiivinen missään luokan toiminnassa, tai pitänyt opettajaan juurikaan yhteyttä, joten josko sekin sitten kuitenkin vaikuttaisi. Mietin vaan, koska mielestäni kummallista oli se, että hyvästä koulumenestyksestä meni taas stipendi jollekin muulle, jolla ei ollut niin hyvä todistus kuin omalla lapsellani.

Olisko valinta kohdistunut eniten keskiarvoaan nostaneeseen? Näitä ainakin välillä palkitaan.

Vierailija
71/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko valinta kohdistunut eniten keskiarvoaan nostaneeseen? Näitä ainakin välillä palkitaan.

Voi olla. Kerrottiin vaan, että stipendi on hyvästä koulumenestyksestä.

Vierailija
72/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoita valituksesi koulun rehtorille!

Vierailija
73/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän nuoren koulussa jaettiin stipendit lukuaineista. Meidän nuori sai stipendin matikasta.

Vierailija
74/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeelliseksi mennyt touhu.

Vierailija
75/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli luokan ylivoimaisesti paras keskiarvo koko yläasteen (ja paras myös rinnakkaisluokiin verrattuna). Silti 7- ja 8-luokilla koulumenestyksestä palkittiin stipendillä joku toinen luokallani ja 9.:llä luokalla parhaan oppilaan stipendi minun luokallani jaettiin minun ja toisen luokkamme oppilaan kesken, jolla oli selvästi huonompi keskiarvo eli sain luokkatasomme ylivoimaisesti parhaana oppilaana puolikkaan stipendirahan.

Olin rankasti kiusattu koko yläasteen. Joka kerta, kun avasin tunnilla suuni, joku rääväsuu pilkkasi. Silti osallistuin, silti tulin kouluun joka päivä. Kai tämä sitten oli sitä hirveää ja tuomittavaa sosiaalista lahjattomuutta minun osaltani eikä sitä arvostettavaa sitkeyttä. Yksi pahimmista kiusaajistani palkittiin selvästi suuremmalla stipendillä "koulumenestyksen parantamisesta".

Vierailija
76/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan saanut stipendiä koulussa. Samat naamat ne sai joka vuosi. Ehkä asiaan vaikutti se, että käytiin naapurikunnassa koulua. Oman kunnan lapset sai tietysti ne aina ja juurikin lahjoittavan tahon lapset/lapsenlapset. Siitä jäi todella ikävä fiilis, kun ysillä jo tiesi, että taas ne samat saa stipendin. Olo oli se, että mitä me muut täällä juhlallisuudessa tehdään odottamassa.

Omat lapseni eivät ole myöskään saaneet. Olen sanonut, että semmoista se on. Enemmän merkitsee se miten päättää käyttäytyä ja opiskella, koska siitä on oma tulevaisuus kiinni. Stipendi on Suomessa vähän turha käsite kyllä.

Vierailija
77/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy koululta.

Vierailija
78/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysiltä päässeille jaettiin stipendejä vuosi sitten paljon, paljon kaikkea höpöä. Mutta väliäkö niillä, omallani ysin keskiarvo ilman sen kummempaa ponnistelua ja palkintona siitä pääsi heittämällä opiskelemaan sitä mitä halusi sinne minne halusi, kun alle 10% ensisijaisista hakijoista pääsee sisään. Ei jäänyt kaipaamaan stipendiä.

Vierailija
79/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä koululle kuuntelemaan todistuksenjakotilaisuuteen, millä perustein stipendit kenellekin annetaan, niin ei tarvitse sitä ihmetellä. Aina voi myös kysyä opettajalta.

Stipendin saamisen perusteet tulevat siltä yhdistykseltä, järjestöltä tms. joka stipendin on lahjoittanut. Jos luokalle jaetaan stipendit parhaasta koulumenestyksestä ja reilusta kaveruudesta, niin koulu ei voi mennä muuttamaan niin, että annettaisiinkin koulumenestysstipendit niille kahdelle, joilla on parhaat keskiarvot. Ja häirikkökin voi saada stipendin, jos hänellä on paras keskiarvo tai stipendi jaetaan vaikka kädentaidoista, ja hän sattuu olemaan niiltä taidoilta ihan ylitse muiden. 

Minusta on hienoa, että on muitakin stipendejä, kuin se paras keskiarvo luokalla. Esimerkiksi juuri taito-ja taideaineissa voi myös loistaa muutkin oppilaat, kuin se, jolla on paras todistus muuten.

Vierailija
80/141 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä koululle kuuntelemaan todistuksenjakotilaisuuteen, millä perustein stipendit kenellekin annetaan, niin ei tarvitse sitä ihmetellä. Aina voi myös kysyä opettajalta.

Stipendin saamisen perusteet tulevat siltä yhdistykseltä, järjestöltä tms. joka stipendin on lahjoittanut. Jos luokalle jaetaan stipendit parhaasta koulumenestyksestä ja reilusta kaveruudesta, niin koulu ei voi mennä muuttamaan niin, että annettaisiinkin koulumenestysstipendit niille kahdelle, joilla on parhaat keskiarvot. Ja häirikkökin voi saada stipendin, jos hänellä on paras keskiarvo tai stipendi jaetaan vaikka kädentaidoista, ja hän sattuu olemaan niiltä taidoilta ihan ylitse muiden. 

Minusta on hienoa, että on muitakin stipendejä, kuin se paras keskiarvo luokalla. Esimerkiksi juuri taito-ja taideaineissa voi myös loistaa muutkin oppilaat, kuin se, jolla on paras todistus muuten.

Häirikkö/kiusaaja jolla paras todistus ei yleensä stipendiä saa, mutta sellainen jolla huono todistus voi saada.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan