Lapsemme koululuokalla hyvästä koulumenestyksestä ei palkittu yhtäkään oppilasta
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009625951.html?share=cda69dc1352240…
Täysin samaa mieltä äidin kanssa. Ehkä tämä asennemuutos todella on yksi asia joka on vaikuttanut Pisa-tulosten laskuun. Ei arvosteta enää sitä hyvää koulumenestystä tai anneta siitä tunnustusta. Miksi se on mennyt tähän?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorittavia tyttöjä ei tarvitse palkita. Ovat lähes aina luokan kivan hengen pilaajia.
Meillä 9,5 ka poikaa ei ole kertaakaan koko peruskoulun aikana palkittu, vaikka ei todellakaan ole mikään suorittaja. Joka vuosi olen odottanut josko nyt saisi stipendin hyvästä koulumenestyksestä tms, mutta luulen että kun tuo hyvä koulumenestys on niin suurpiirteinen kriteeri, että ei edes keskiarvon mukaan jaeta, vaan sekin menee jossain määrin pärstäkertoimen mukaan tai sitten tosiaan aina ollut joku vähän parempi. Muita stipendejä on kyllä jaettu vaikka kuinka paljon näiden vuosien aikana.
Jos hän on koulussa, jossa tuo on tavallinen keskiarvo? Omalla sama juttu, mutta selvästi on joitakin, joilla on vielä korkeampi keskiarvo.
Jostainhan ne parhaiden lukioiden sisäänoton keskiarvorajat tulevat. Pääkaupunkiseudun lukioiden kärkikymmenikköön ei taida alle 9 keskiarvolla päästä. Tarkoittaa sitä, että siellä on tuhansia yhtä hyviä tai parempia.
Varmasti siellä on muutamia muita samalla keskiarvolla ja paremmallakin, mutta tiedän että on aina ollut luokkansa parhaita, ei ole siis mikään peruskeskiarvo kuitenkaan. Jotenkin ajattelisi että edes joku vuosi olisi stipendin saanut hyvästä koulumenestyksestä, mutta ei. Etenkin kun joka vuosi stipendejä on jaettu lukuisia, joten aika iso osa luokasta on jonkun stipendin kuitenkin joskus saanut.
Milloin ovat tulleet stipendit suomalaisiin kouluihin, 80 luvun puolesta välistä 90 luvun puoleen väliin koulussa jossa olin kukaan ei saanut stipendejä?
Kyllä se usein menee niin päin, että ne sosiaalisesti lahjakkaat ovat myös hyviä koulussa. Ei se takapenkin mörökölli useinkaan ole millään tavalla kiva tyyppi.
Itse soisin, että hyvästä koulumenestyksestä palkittaisiin enemmän. Koulua käydään kuitenkin oppimisen vuoksi. Lapsi joka oppii ja edistää aktiivisuudellaan myös muiden oppimista ansaitsee stipendin.
Kyllä noita tsempparistipendejä ja hymy-patsaita on tärkeä jakaa niitäkin, mutta eivät ne voi olla ainoa palkitsemisen kriteeri. Myös oppimistuloksista pitää palkita, koska niiden takana on aina paljon pitkäjänteistä työtä.
Se on sääli että oikeasti hyvät, lahjakkaat ja taitavat lapset eivät saa tunnustusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorittavia tyttöjä ei tarvitse palkita. Ovat lähes aina luokan kivan hengen pilaajia.
Meillä 9,5 ka poikaa ei ole kertaakaan koko peruskoulun aikana palkittu, vaikka ei todellakaan ole mikään suorittaja. Joka vuosi olen odottanut josko nyt saisi stipendin hyvästä koulumenestyksestä tms, mutta luulen että kun tuo hyvä koulumenestys on niin suurpiirteinen kriteeri, että ei edes keskiarvon mukaan jaeta, vaan sekin menee jossain määrin pärstäkertoimen mukaan tai sitten tosiaan aina ollut joku vähän parempi. Muita stipendejä on kyllä jaettu vaikka kuinka paljon näiden vuosien aikana.
Mun lapsi on jäänyt keskiarvolla 9,7 ilman stipendiä, koska kaverillaan oli ka 9.71. Eikä siinä mitään, järjestys oli selvä.
Mutta onhan se noloa, että samaan aikaan rinnakkaisluokalla jaetaan koulumenestysstipendi oppilaalle, jolla on ka 8,9. Sillä luokalla kun ei kenelläkään ollut sen parempaa, ja stipendejä pitää jääräpäisesti jakaa 1 kpl / luokka, vaikka se loisi kuinka epäreilun tilanteen.
Joten olen lainaamani kanssa samaa ihmetellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän on koulussa, jossa tuo on tavallinen keskiarvo? Omalla sama juttu, mutta selvästi on joitakin, joilla on vielä korkeampi keskiarvo.
Jostainhan ne parhaiden lukioiden sisäänoton keskiarvorajat tulevat. Pääkaupunkiseudun lukioiden kärkikymmenikköön ei taida alle 9 keskiarvolla päästä. Tarkoittaa sitä, että siellä on tuhansia yhtä hyviä tai parempia.
Varmasti siellä on muutamia muita samalla keskiarvolla ja paremmallakin, mutta tiedän että on aina ollut luokkansa parhaita, ei ole siis mikään peruskeskiarvo kuitenkaan. Jotenkin ajattelisi että edes joku vuosi olisi stipendin saanut hyvästä koulumenestyksestä, mutta ei. Etenkin kun joka vuosi stipendejä on jaettu lukuisia, joten aika iso osa luokasta on jonkun stipendin kuitenkin joskus saanut.
Lisään vielä, että lapseni ei myöskään ole mikään takapenkin mörökölli, vaan kaikilta opettajilta aina saanut palautetta että on aktiivinen tunnilla ja opiskelut sujuvat hyvin.
Oliko lapsesi kuudennella tai yhdeksännellä luokalla? Niillä olijoita palkitaan menestyksestä, muilla luokilla on monenlaisia eri aiheita palkita.
Jo 70-luvulla pyrittiin, ettei yksi ja sama saa aina niitä stipendejä. Sain 7 luokalla, luokan parhaasta todistuksesta, kasilla en saanut ja opettaja kertoi minulle ennen juhlasaliin menoa, että minulla on paras todistus, mutta stipendi annetaan nyt uudesta aiheesta, olikohan paras ainekirjoitus tms, että joku muukin saa stipendin vuorostaan. Ysillä taas sain stipendin luokan parhaasta todistuksesta. Omien lasteni kouluissa on ollut paljon enemmän stipendejä ja niissä on ollut mitä moninaisempia syitä myöntämiseen. Nuo alakoulun ja yläkoulun "päättö" stipendit ovat pääasiassa siitä oppimismenestyksestä. Tuon jutun äidin kaipaamaa opintoihin keskittymistä palkitaan "tsemppari" stipendillä, minkä saa numeroitaan eniten parantanut. Yläkoulussa palkitaan jokaisesta aineesta vielä erikseen paras (tai harrastanein taitoainessa). Yksi omistani sai kuvaamataiteesta, toinen taas keräsi useamman tietoaineen stipendit, vaikkei saanutkaan parhaan todistuksen stipendiä.
Vierailija kirjoitti:
Se on sääli että oikeasti hyvät, lahjakkaat ja taitavat lapset eivät saa tunnustusta.
Ainakin oma näppituntumani on, että suurin osa stipendeistä jaetaan yhä mainitsemillasi perusteilla.
Eiköhän nämä lahjakkaat oppilaat ole saaneet arvostusta ja huomiota tähänkin mennessä ihan tarpeeksi. Nyt painotetaan yrittämistä ja sosiaalisia taitoja ja muiden auttamista. Lukekaapa Eriksonin haastattelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin oma näppituntumani on, että suurin osa stipendeistä jaetaan yhä mainitsemillasi perusteilla.
No ei meidän koulussa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nämä lahjakkaat oppilaat ole saaneet arvostusta ja huomiota tähänkin mennessä ihan tarpeeksi. Nyt painotetaan yrittämistä ja sosiaalisia taitoja ja muiden auttamista. Lukekaapa Eriksonin haastattelu.
Niin kaipa nykyään ajatellaan että hyvä todistus on tarpeeksi hyvä palkinto näille hyvin suoriutuneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi on jäänyt keskiarvolla 9,7 ilman stipendiä, koska kaverillaan oli ka 9.71. Eikä siinä mitään, järjestys oli selvä.
Mutta onhan se noloa, että samaan aikaan rinnakkaisluokalla jaetaan koulumenestysstipendi oppilaalle, jolla on ka 8,9. Sillä luokalla kun ei kenelläkään ollut sen parempaa, ja stipendejä pitää jääräpäisesti jakaa 1 kpl / luokka, vaikka se loisi kuinka epäreilun tilanteen.
Joten olen lainaamani kanssa samaa ihmetellyt.
Meidän lasten koulussa pienryhmäluokat saivat kaikki samat stipendit. Pieni ero saajissa, kun toisilla luokilla 26 oppilasta ja näillä joku 8.
Kyllä se vähän antaisi toivoa, että koulumenestykselläkin voisi pärjätä, eikä pelkästään paskanpuhumisella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kaipa nykyään ajatellaan että hyvä todistus on tarpeeksi hyvä palkinto näille hyvin suoriutuneille.
Eli toisille jaetaan säälipalkintoja?
Nykyään ei koulumenestyksellä kai ole enää niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli toisille jaetaan säälipalkintoja?
Juuri näin. Kaikille jotain. Tasapuolista ja tasapäistämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsellani on myös keskiarvo 9.5, mutta hän ei ole saanut stipendiä koskaan. Syy on se, ettei hän ole koskaan ollut kaikista paras missään aineessa. Kaksi kertaa on saanut hymypatsaan.
Vierailija kirjoitti:
Linkki
Vierailija kirjoitti:
Milloin ovat tulleet stipendit suomalaisiin kouluihin, 80 luvun puolesta välistä 90 luvun puoleen väliin koulussa jossa olin kukaan ei saanut stipendejä?
En ole varma, sainko stipendin jo -76 ala-asteella. Mutta keväällä -77 ainakin sain yläasteella. Yläasteella sai vähintään yksi luokaltaan jonkin stipendin joka kevät. Jostain liikunnasta yms sai sitten yksi koko koulussa.
Mielensäpahoittajat ry taas vauhdissa.