Miksi ihmiset luulevat, että tt-tuesta
maksetaan vuokra kokonaan? Ei ainakaan minulla mene noin, vaan Kelasta annetaan se perusosa ja erikseen asumistuki (joka on paljon pienempi kuin vuokra, ei kata koko vuokraa vaikka ei asuisi kalliissa asunnossa). Ja niillä pitää pärjätä. Ei mene niin, että vuokra maksetaan puolestasi täysin ja itselle jää käyttörahaksi se 555 e/kk.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni alakouluikäiselle kaverille sosiaalitoimisto kustantaa harrastuksen, joka maksaa 3000€ vuodessa. Meillä työssäkäyvillä ei ole varaa maksaa lapsellemme vastaavaa harrastusta, joten lapsemme on syrjäytymisvaarassa.
No ei kustanna. Varma tieto.
Helsingissä kustantaa. Kaverin vanhemmat ovat kuntoutujia.
Ei kustanna.
Perheessä on sairautta, joten lasten kotona asumista tuetaan kaikin tavoin. Ei puutu mitään materiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni alakouluikäiselle kaverille sosiaalitoimisto kustantaa harrastuksen, joka maksaa 3000€ vuodessa. Meillä työssäkäyvillä ei ole varaa maksaa lapsellemme vastaavaa harrastusta, joten lapsemme on syrjäytymisvaarassa.
Jos yhdelle kustantaa, se ei tarkoita sitä että kaikille muille myös.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset voivat luulla paljon, koska me ollaan töissä eikä muut maksa meidän juttuja.
Tämä on tietämättömien harhaluulo.
Lähdetään nyt siitä, että kenenkäs rahoittaalla koulutuksella olet siellä töissä?
Entäs sitten se, että sinähän saat verovähennyksiä? Se on se tulonhankkimisvähennys. Voit myös saada veroetuja kuten vähennyksiä työmatkoista, työvaatteista, yms.
Lisäksi olet ehkä kuullut sellaisesta asiasta kuin työnantajakulut? Aivan, työnantajakin osallistuu sinun kuluihisi, mm. työeläke, työterveyshoito (yhdessä Kelan kanssa), jne...
Et taida olla kovinkaan korkeantason hommissa, jos nämä perusasiat eivät ole hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mununkin vähän vaikea uskoa, mutta ehkä tuo on joku teemaluonteinen projekti tietyllä alueella. Mikään yleinen käytäntö ei todellakaan.
Hienoa että tukiloiset saa asua jossain kämpässä ettei kadulla tarvii asua. Vuokran omavastuu maksetaan toimeentulotuesta tai työmarkkinatuesta. Yleensä seon noin 100 euroa vuokraa pitää maksaa tuista. Sitten asumistuesta menee loput vuokrasta. Eihän siitä tuesta 555-595 euroa jää sitten laskujen ja vuokran jälkeen kuin 400 euroa kaikkeen muuhun kuten ruokaan ja harrastuksiin sekä vaatteisiin. Kaikki tajuaa ettei se riitä. siksi kannttaa tehdä pimeitä töitä.
Koska vuokra maksetaan kokonaan, kun se on tiettyjen rajojen sisällä. Joissain tilanteissa maksetaan myös rajat ylittävä vuokra.
Henkilökohtainen olen sitä mieltä, että vuokrien tulisi laskea tai ensisijaisia tukia pitäisi nostaa niin, että ihminen pystyisivät maksamaan vuokransa ensisijaisella tuella ja asumistuella. Oma vuokrani on 150 euroa alle rajan ja silti olen tarvinnut toimeentulotukea jo pelkkään vuokraan ollessani sairauspäivärahalla, kuntoutusrahalla ja työmarkkinatuella.
Tällä palstalla on ihan väärää tietoa tt-tuesta, en jaksa yrittää niitä oikaista.
Mä saan tt-tukea 160e/kk.
En jaksa enää välittää mitä petsutrollit täällä hokee.
Joo lääkkeet saa ilmaiseksi, mutta esim. mulla ei ole mitään lääkityksiä.
Satunnaiset Buranat joutuu kyllä maksamaan ihan itse.
Sähkölasku kyllä maksetaan, mutta eipä tuo iso summa ole kerrostalossa asuvalle.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on ihan väärää tietoa tt-tuesta, en jaksa yrittää niitä oikaista.
Mä saan tt-tukea 160e/kk.
En jaksa enää välittää mitä petsutrollit täällä hokee.
Joo lääkkeet saa ilmaiseksi, mutta esim. mulla ei ole mitään lääkityksiä.
Satunnaiset Buranat joutuu kyllä maksamaan ihan itse.
Sähkölasku kyllä maksetaan, mutta eipä tuo iso summa ole kerrostalossa asuvalle.
** persutrollit
Ei kela ole maksaneet minun hammaslääkärilaskua edes. Ne olen maksanut aina työmarkkinatuesta. Piti hommata lääkärin todistus terveydestäni omaan piikkiin myös ja se maksoi 300 euroa. Väittivät yhtäkkii että olen sairas ja tuet katkes siihen saakka kunnes toimitin lääkärin todistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Ai ei makseta kokonaan? Mistä MUUALTA saat sitten rahaa kuin tuista? muutenhan se nimenomaan maksetaan KOKONAAN.
Mutta moni ajattelee, että jos vuokra on vaikka 700 e, niin Kela maksaa sen ja päälle vielä toimeentulotuen perusosan eli yli 550 euroa. Ei mene tuolla tavalla, vaan siitä perusosasta (ja asumistuesta, jota muuten moni työssäkäyväkin saa) maksetaan myös vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Koska vuokra maksetaan kokonaan, kun se on tiettyjen rajojen sisällä. Joissain tilanteissa maksetaan myös rajat ylittävä vuokra.
Henkilökohtainen olen sitä mieltä, että vuokrien tulisi laskea tai ensisijaisia tukia pitäisi nostaa niin, että ihminen pystyisivät maksamaan vuokransa ensisijaisella tuella ja asumistuella. Oma vuokrani on 150 euroa alle rajan ja silti olen tarvinnut toimeentulotukea jo pelkkään vuokraan ollessani sairauspäivärahalla, kuntoutusrahalla ja työmarkkinatuella.
Huh, ei ainakaan minulle makseta. Mitähän pitäisi tehdä, että maksettaisiin? Minimimääräisellä työmarkkinatuella ja sairauspäivärahalla olen pärjännyt taloudellisesti paljon paremmin kuin tt-tuella, enkä silloin ole tarvinnut apua vuokraan, sain sen helposti maksettua kokonaan. Tt-tuen varassa kaikesta on tiukkaa.
Yksin eläjä saa tukea vain tiettyyn neliöön asti, olikohan se 37 neliöö korkeintaan. Asunnossani oli kymmenen neliöö liikaa ja niistä piti maksaa itse työttömyyskorvauksesta eikä niitä laskettu asumistukeen eikä toimeentulotukeen.
Tein pätkätöitä ja aina kahden kuukauden viimeiset palkat laskettiin toimeentulotuessa niin ettei niistä palkoista saanut jäädä kuin n. 500 euroa käyttöön ja siitä ylimääräiset palkat laskettiin seuraaville kuukausille. Työssä ollessa siis piti kaksi viimeistä kuukautta elää toimeentulotuen verran.
Kahden kuukauden tiliotteet vaadittiin ja laskettiin toimeentulotukeen. Tuntui väärältä että työssäkäyvänä piti pärjätä toimeentulo tuen määrällä kun ihmisellä on työssäkäyvänä paljon enemmän kuluja kuin kotona olevalla.
Asunto oli niin ihana ja uusi ollen ensimmäinen asukas etten alkanut sitä pienempään vaihtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä mielellään väitetään köyhän saavan todellista enemmän koska sillä voi perustella oman asenteensa myös sydämetön köyhien potkija ja kiusaajasieluinen hirvitys.
Ei ole kysymys ilkeydestä, vaan siitä ,että niiden, jotka voivat tehdä töitä ja itse maksaa elämisensä pitäisi tehdä niin eikä jäädä muiden elätettäväksi. Jos ei siihen esimerkiksi sairauden vuoksi pysty, niin sitten tuet on ihan ok. En minä halua köyhiä painaa alas, vaan nostaa ylös ja pitää huolta siitä että kaikki vaurastuu. Yhteiskunnassa, jossa vain 12% ihmisistä tekee tuottavaa työtä yhtälö ei vaan toimi.
-kokkari.
Ne, jotka voivat tehdä töitä, tekisivät töitä, jos niitä saisivat. Mutta kun kaikki eivät saa töitä. Meillä on työttömyyttä, koska työpaikkoja ei ole tarpeeksi kaikille eikä kaikilla aloilla eikä kaikkien alojen osaajille (kyse sekä rakenteellisista ongelmista että syrjinnästä).
Siksihän maamme peruslaki sanoo, että yhteiskunta korvaa työttömälle sen, ettei tämä voi hankkia itselleen toimeentuloa. Siksi puhummekin työttömyysKORVAUKSESTA.
Kokkarikin voisi mennä kouluun opettelemaan nämä perusfaktat, ettei puhu puppua netissä ja aiheuta meille muille myötähäpeää tietämättömyydellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kun nuo jotka kuvittelevat että saa kaiken, niin niillä on tietoa saatu Helsingin suunnalta. Siellä kun vuokrat ovat mitä ovat, niin näille tietäjille on uskoteltu, että jos heikosti omillaan toimeentuleva hankkii kämpän jonka vuokra on 1200 e per kk, niin toimeentulotuesta maksetaan toi vuokra kokonaan tai ainakin niin suuresti, että käteen sille asujalle jää käyttörahaa se tietty summa, joka laissa on määritetty, se jotain 500 euroa per kk. Tästä se johtuu.
Nuo tyypit kuvittelevat, että Kelalla ei ole mitään rajaa siellä pääkaupunkiseudulla.
Muualla maassa, jos ei rahaa ole, niin sitten pitää myydä omia tavaroita, että pärjää ja elää. Muualla maassa Kelan tuilla on rajat, miten maksetaan.Sellaisen, joka ei ole töissä eikä aio mennäkään, tai on jo eläkkeellä ei ole pakko asua Helsingissä. Jos ei itse maksa asumistaan, maksaja voi päättää asuinpaikan.
Ei voi. Suomi on oikeusvaltio ja täällä on vapaus valita asuinpaikkansa. Se on ihan perustuslaissamme, FYI.
Asutko jossain jenkeissä vai elätkö jossain fantasioissa, kun et tunne Suomen ajantasaista lainsäädäntöä?
Vierailija kirjoitti:
Mutta silti sulle maksetaan lääkkeet, sähkö, vesi... Vai mitä? Työssäkäyvälle noista voi tulla satasia kuussa.
Niin työsäkäyvällekin maksetaan, mikäli palkka on liian pieni. Sellaiselle työssäkäyvälle puolestaan ei makseta, joka on humputellut palkkansa liian kalliiseen talolainaan ja tuhlaa rahansa ulkomaan reissuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kun nuo jotka kuvittelevat että saa kaiken, niin niillä on tietoa saatu Helsingin suunnalta. Siellä kun vuokrat ovat mitä ovat, niin näille tietäjille on uskoteltu, että jos heikosti omillaan toimeentuleva hankkii kämpän jonka vuokra on 1200 e per kk, niin toimeentulotuesta maksetaan toi vuokra kokonaan tai ainakin niin suuresti, että käteen sille asujalle jää käyttörahaa se tietty summa, joka laissa on määritetty, se jotain 500 euroa per kk. Tästä se johtuu.
Nuo tyypit kuvittelevat, että Kelalla ei ole mitään rajaa siellä pääkaupunkiseudulla.
Muualla maassa, jos ei rahaa ole, niin sitten pitää myydä omia tavaroita, että pärjää ja elää. Muualla maassa Kelan tuilla on rajat, miten maksetaan.Sellaisen, joka ei ole töissä eikä aio mennäkään, tai on jo eläkkeellä ei ole pakko asua Helsingissä. Jos ei itse maksa asumistaan, maksaja voi päättää asuinpaikan.
Ei voi. Suomi on oikeusvaltio ja täällä on vapaus valita asuinpaikkansa. Se on ihan perustuslaissamme, FYI.
Asutko jossain jenkeissä vai elätkö jossain fantasioissa, kun et tunne Suomen ajantasaista lainsäädäntöä?
Ei somekansa tunne Suomen lakeja. He lukevat Amerikan, Kanadan ym. lakeja hyväksyessään somealustojen säännöt ja luulevat niitä suomalaiseksi. Tapaus nänni jne.
Vierailija kirjoitti:
Muualla maassa, jos ei rahaa ole, niin sitten pitää myydä omia tavaroita, että pärjää ja elää. Muualla maassa Kelan tuilla on rajat, miten maksetaan.
"että käteen sille asujalle jää käyttörahaa se tietty summa, joka laissa on määritetty, se jotain 500 euroa per kk. Tästä se johtuu."
Mistä syystä ihmiset jatkuvasti ymmärtävät väärin, että laissa olisi määritetty, että 500 euroa/kk pitää jäädä käteen käyttörahaksi? Voiko joku kertoa, joka kuvittelee, että asia menee noin, mistä olet saanut tällaisen käsityksen?
Ei kustanna.