Miksi ihmiset luulevat, että tt-tuesta
maksetaan vuokra kokonaan? Ei ainakaan minulla mene noin, vaan Kelasta annetaan se perusosa ja erikseen asumistuki (joka on paljon pienempi kuin vuokra, ei kata koko vuokraa vaikka ei asuisi kalliissa asunnossa). Ja niillä pitää pärjätä. Ei mene niin, että vuokra maksetaan puolestasi täysin ja itselle jää käyttörahaksi se 555 e/kk.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Yleensä mielellään väitetään köyhän saavan todellista enemmän koska sillä voi perustella oman asenteensa myös sydämetön köyhien potkija ja kiusaajasieluinen hirvitys.
Ei ole kysymys ilkeydestä, vaan siitä ,että niiden, jotka voivat tehdä töitä ja itse maksaa elämisensä pitäisi tehdä niin eikä jäädä muiden elätettäväksi. Jos ei siihen esimerkiksi sairauden vuoksi pysty, niin sitten tuet on ihan ok. En minä halua köyhiä painaa alas, vaan nostaa ylös ja pitää huolta siitä että kaikki vaurastuu. Yhteiskunnassa, jossa vain 12% ihmisistä tekee tuottavaa työtä yhtälö ei vaan toimi.
-kokkari.
Kyllä minulla ainakin maksetaan koko vuokra, vedet ja sähköt. Räpylään jää 555e/kk. Asumistuki n.240e/kk ja toimeentulotukea tulee 686e/kk tai jotain sinnepäin.
Kyllä asumismenot huomioidaan laskelmassa. Tai sitten itse olet jättänyt laittamatta rastin ruutuun, niin ei sinulle tokikaan kauhota rahaa menoon, jota et itse hae.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kun nuo jotka kuvittelevat että saa kaiken, niin niillä on tietoa saatu Helsingin suunnalta. Siellä kun vuokrat ovat mitä ovat, niin näille tietäjille on uskoteltu, että jos heikosti omillaan toimeentuleva hankkii kämpän jonka vuokra on 1200 e per kk, niin toimeentulotuesta maksetaan toi vuokra kokonaan tai ainakin niin suuresti, että käteen sille asujalle jää käyttörahaa se tietty summa, joka laissa on määritetty, se jotain 500 euroa per kk. Tästä se johtuu.
Nuo tyypit kuvittelevat, että Kelalla ei ole mitään rajaa siellä pääkaupunkiseudulla.
Muualla maassa, jos ei rahaa ole, niin sitten pitää myydä omia tavaroita, että pärjää ja elää. Muualla maassa Kelan tuilla on rajat, miten maksetaan.Toi ei pidä paikkaansa, ei Helsingissä makseta koko vuokraa, vuokratukimääriin on taulukot, ne löytyy jostakin netistä. Ylimenevän vuokran osan joutuu maksamaan niistä mitä saa muihin menoihin ja jos sen jälkeen käteen jää vain 50 euroa niin sillä on tultava koko kk toimeen.
Hei ystävä hyvä, mut jotkut kuvittelevat että maksetaan! Niitä kirjotuksia on ollut tälläkin palstalla monet monituiset kerrat, joku vielä oikein sepittelee, että hänellä kela maksaa kaiken: vuokran, lääkkeet (juu, näillä sepittelijöillä on yleensä aina vakiolääkitys), lääkärissäkäynnit (käyvät yksityisellä) ja ties mitä muuta vielä. Ja käyttörahaa jää aina se tietty lakimääräinen summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitsisikö joku pelkillä tuilla elävä laskea kaikki saamansa summat bruttona yhteen ja kertoa sen täällä? Tuollaisten irtonaisten summien tuijottamisessa ei ole mitään järkeä.
Noin 1300€/kk nettona saan tukia. Toimeentulotuki + asumistuki, asunto Helsingissä.
BRUTTONA
Toimeentulotuki ja asumistuki ei makseta veroja.
Sekoitti varmaan muihin tukiin, saisiko kuntoutustukea tms. Itsellä tt-tuki + asumistuki yht. 900 e (tuosta sitten pois vuokrat ym), enkä asu missään perähikiällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä mielellään väitetään köyhän saavan todellista enemmän koska sillä voi perustella oman asenteensa myös sydämetön köyhien potkija ja kiusaajasieluinen hirvitys.
Ei ole kysymys ilkeydestä, vaan siitä ,että niiden, jotka voivat tehdä töitä ja itse maksaa elämisensä pitäisi tehdä niin eikä jäädä muiden elätettäväksi. Jos ei siihen esimerkiksi sairauden vuoksi pysty, niin sitten tuet on ihan ok. En minä halua köyhiä painaa alas, vaan nostaa ylös ja pitää huolta siitä että kaikki vaurastuu. Yhteiskunnassa, jossa vain 12% ihmisistä tekee tuottavaa työtä yhtälö ei vaan toimi.
-kokkari.
No, miten aiot kokkari pakottaa työnantajat palkkaamaan työttömiä? Koska ei sinne muuten pääse! Ja sitäpaitsi en tähänastisen lähihistorian valossa usko, että ei olisi ilkeydestä kyse. Sen kyllä uskon että pystyt väittämään päinvastaista, mutta se ei jostain syystä näy koskaan kokkarien toimissa. Puhetta kyllä maailmaan mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kun nuo jotka kuvittelevat että saa kaiken, niin niillä on tietoa saatu Helsingin suunnalta. Siellä kun vuokrat ovat mitä ovat, niin näille tietäjille on uskoteltu, että jos heikosti omillaan toimeentuleva hankkii kämpän jonka vuokra on 1200 e per kk, niin toimeentulotuesta maksetaan toi vuokra kokonaan tai ainakin niin suuresti, että käteen sille asujalle jää käyttörahaa se tietty summa, joka laissa on määritetty, se jotain 500 euroa per kk. Tästä se johtuu.
Nuo tyypit kuvittelevat, että Kelalla ei ole mitään rajaa siellä pääkaupunkiseudulla.
Muualla maassa, jos ei rahaa ole, niin sitten pitää myydä omia tavaroita, että pärjää ja elää. Muualla maassa Kelan tuilla on rajat, miten maksetaan.Toi ei pidä paikkaansa, ei Helsingissä makseta koko vuokraa, vuokratukimääriin on taulukot, ne löytyy jostakin netistä. Ylimenevän vuokran osan joutuu maksamaan niistä mitä saa muihin menoihin ja jos sen jälkeen käteen jää vain 50 euroa niin sillä on tultava koko kk toimeen.
Pitää paikkansa.
Ei pidä, ei se ole mikään automaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitsisikö joku pelkillä tuilla elävä laskea kaikki saamansa summat bruttona yhteen ja kertoa sen täällä? Tuollaisten irtonaisten summien tuijottamisessa ei ole mitään järkeä.
Sen verran voin kertoa, että kun saan pakolliset laskut maksettua, tuista on yleensä jäänyt käyttörahaa noin 190-250 euroa. Nyt elän leveämmin kun saan työkokeilun ansiosta muiden tukien lisäksi sen yhdeksän euroa per työpäivä.
Sisältääkö pakolliset laskut ruuan ja muut päivittäistavarat?
Ei sisällä. Sen voin myöntää, että muutaman laskun verran on ylimääräistä menoa, eli ei välttämätöntä.
Minä olen masennuksen takia sairaslomalla jäänyt yh,nyt haetaan lääkärin ehdotuksesta määräaikaista eläkettä. Saamme tt tukea 9 v lapseni kanssa 350 e kk, toki lääkkeet minulle maksetaan. Paljonko tuosta voisi leikata? Toki lapsilisä ja isänsä maksama elatustuki tulee tuohon päälle mutta ne sain jo kun olin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Muualla maassa, jos ei rahaa ole, niin sitten pitää myydä omia tavaroita, että pärjää ja elää. Muualla maassa Kelan tuilla on rajat, miten maksetaan.
Sellaisen, joka ei ole töissä eikä aio mennäkään, tai on jo eläkkeellä ei ole pakko asua Helsingissä. Jos ei itse maksa asumistaan, maksaja voi päättää asuinpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla maassa, jos ei rahaa ole, niin sitten pitää myydä omia tavaroita, että pärjää ja elää. Muualla maassa Kelan tuilla on rajat, miten maksetaan.Sellaisen, joka ei ole töissä eikä aio mennäkään, tai on jo eläkkeellä ei ole pakko asua Helsingissä. Jos ei itse maksa asumistaan, maksaja voi päättää asuinpaikan.
lasten kanssa se ei ole niin helppoa. joutuu vaihtamaan koulua jne. omaa lasta kiusattiin toisessa koulussa,nyt ei nykyisessä eikä suostu muuttamaan. itse voisin muuttaa vaikka metsään mökkiin asumaan mutta lapsi ei ole samaa mieltä.
1050e, josta puolet vuokraan. Kämppä on rotanloukku jossa ei mahdu ees kääntymään kunnolla. Kalusteet muilta saatuja, 30 vuotta vanhoja. Vaatteet ku n a r k k a ri l la
Söpöä kun joku on niin kateellinen tästä.
Lapseni alakouluikäiselle kaverille sosiaalitoimisto kustantaa harrastuksen, joka maksaa 3000€ vuodessa. Meillä työssäkäyvillä ei ole varaa maksaa lapsellemme vastaavaa harrastusta, joten lapsemme on syrjäytymisvaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla maassa, jos ei rahaa ole, niin sitten pitää myydä omia tavaroita, että pärjää ja elää. Muualla maassa Kelan tuilla on rajat, miten maksetaan.Sellaisen, joka ei ole töissä eikä aio mennäkään, tai on jo eläkkeellä ei ole pakko asua Helsingissä. Jos ei itse maksa asumistaan, maksaja voi päättää asuinpaikan.
lasten kanssa se ei ole niin helppoa. joutuu vaihtamaan koulua jne. omaa lasta kiusattiin toisessa koulussa,nyt ei nykyisessä eikä suostu muuttamaan. itse voisin muuttaa vaikka metsään mökkiin asumaan mutta lapsi ei ole samaa mieltä.
Joskus voi olla niin, ettei muiden asumisesta suostuta enää maksamaan, vaan jokainen aikuinen joutuu itse maksamaan oman ja alaikäisten lastensa asumisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran voin kertoa, että kun saan pakolliset laskut maksettua, tuista on yleensä jäänyt käyttörahaa noin 190-250 euroa. Nyt elän leveämmin kun saan työkokeilun ansiosta muiden tukien lisäksi sen yhdeksän euroa per työpäivä.
Sisältääkö pakolliset laskut ruuan ja muut päivittäistavarat?
No ei sisällä.
Ois varmaan kivempi tehdä töitä jos isot herrat ottais verot vaan omaan taskuun niinkuin jossain maissa tehdään. Köyhälle antaminen harmittaa näitä eniten.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni alakouluikäiselle kaverille sosiaalitoimisto kustantaa harrastuksen, joka maksaa 3000€ vuodessa. Meillä työssäkäyvillä ei ole varaa maksaa lapsellemme vastaavaa harrastusta, joten lapsemme on syrjäytymisvaarassa.
No ei kustanna. Varma tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kustanna. Varma tieto.
Helsingissä kustantaa. Kaverin vanhemmat ovat kuntoutujia.
Kyllä suomalainen työssäkäyvä ihminen on sairas. Sen sijaan että olisi kiitollinen että on töissä ja saa vielä palkkaa, eikä joudu tt tuella kitkuttamaan keskittyy vain kadehtimaan itseään köyhempiä. Älkää huoliko vielä se teillekin koittaa kovat ajat.
Työttömyystuesta maksetaan.