Kumpaa kellonaikamuotoa käytät? 10:00 vai 10.00 ?
Itse olen aina käyttänyt muotoa 10:00 mutta nyt vasta opin, että suomen kielen pilkkunipottajalautakunnan tms. mukaan oikea muoto onkin 10.00
Aika erikoista. Kaksoispistehän se aina on ollut.
Kommentit (100)
Suomessa käytetään 10.00. Nämä opittiin jo ala-asteella.
Vierailija kirjoitti:
Taidamme olla eri ikäpolven lapsia, sillä minulle opetettiin ala-asteella 10:00.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidamme olla eri ikäpolven lapsia, sillä minulle opetettiin ala-asteella 10:00.
Aivan varmasti.
10 nolla nolla. Ei vaan, käytän 10.00 kuten Suomessa on tapana.
Kaksoispisteellä tietysti kuten digitaalikello näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ihan varma, että ei suositus aina ole ollut 10.00
Itse asiassa tajusin tämän vasta jossain vaiheessa kun ihmettelin Windowsin kelloa, että miksi se näyttää niin hassulta ja syy oli se, että kun valitsee alueeksi/kieleksi suomen, se laittaa siihen pisteen, mutta sen pystyy onneksi asetuksista vaihtamaan.
Sehän olisi loogista, että päivämäärässä käytetään pistettä ja kellonajassa kaksoispistettä. Silloin ne erottuvat selvästi, kun merkitään peräkkäin molemmat.
Mikä peruste tälle epäloogiselle pisteen käytölle kellonajassa edes on?
Kaksoispistettä. Koska se tekee selväksi kyseessä olevan kellonaika.
Esim 10.8 jättää tulkinnanvaraa onko kyseessä päivämäärä vai kellonaika.
80-luvulla olen peruskoulun käynyt ja kaksoispisteellä on tullut kellonaika merkittyä ja päiväykset pisteellä erotettuna.
Virallinen on pisteellä, mutta itse käytän niin kuin aikoinaan opetettiin eli kaksoispisteellä. Osaan kyllä hahmottaa molemmilla tavoilla kirjoitetun ajan.
Vierailija kirjoitti:
Sehän olisi loogista, että päivämäärässä käytetään pistettä ja kellonajassa kaksoispistettä. Silloin ne erottuvat selvästi, kun merkitään peräkkäin molemmat.
Anteeksi mitä? Jos asiayhteydestä ei ilmene tarkoitetaanko kellonaikaa vai päivämäärää, kellonajan eteen voi laittaa kello tai lyhenteen klo. Keskellä lausetta tätä ongelmaa ei ole koska 6.10. tarkoittaa 6. lokakuuta ja 6.10 tarkoittaa kellonaikaa kymmenen yli kuusi aamulla.
Tapaaminen on 2.3 6.7.
Onnea vaan tuon tulkitsemiseksi oikein!
Vierailija kirjoitti:
Kaksoispistettä. Koska se tekee selväksi kyseessä olevan kellonaika.
Esim 10.8 jättää tulkinnanvaraa onko kyseessä päivämäärä vai kellonaika.
Vain kirjoitustaidottomien takia.
Minä olen aina tiennyt, että virallisesti oikea tapa on käyttää pistettä. Ja olen aina käyttänyt tätä vastoin kaksoispistettä. Jos sääntö on aivan hölmö, sitä kuuluu vastustaa. Pisteellä kellonaika voi sekoittua päivämääriin, kaksoispisteellä ei, joten jälkimmäinen on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä? Jos asiayhteydestä ei ilmene tarkoitetaanko kellonaikaa vai päivämäärää, kellonajan eteen voi laittaa kello tai lyhenteen klo. Keskellä lausetta tätä ongelmaa ei ole koska 6.10. tarkoittaa 6. lokakuuta ja 6.10 tarkoittaa kellonaikaa kymmenen yli kuusi aamulla.
Mutta edelleenkään ei ole mitään perustetta sille, miksi se EI VOISI OLLA kaksoispiste? Miksi on haluttu luopua selkeästä ja loogisesti tavasta käyttää kaksoispistettä, jolloin ei jää mitään tulkinnanvaraa.
Kaksoispistettä