Psykiatrian ja mielenterveyspalveluiden nousu ja tuho
Mielenkiintoisia aikoja eletään. Diagnoosit ovat huipussaan, eikä varsinaisesti odotettua laskua ole vielä tapahtunut.
Eduskuntavaalien ääniharvana toimi somepsykoterapeutti tietämättömillä vaalilupauksillaan.
Pakkohoitopaikkojen laskun ja mt-palveluiden ruuhkautumisesta huolimatta asiakaslukuun suhteutettuna Suomi on edelleen kärkimaita mt-palveluiden ja niiden henkilökunnan määrässä.
Samaan aikaan mielenterveysalan ammattilaiset ovat viimeaikoina olleet avoimempia kuin koskaan ennen alan ongelmista ja yhä useammat myöntävät diagnoosien ja hoitojen perustuvan lähinnä tyhjälle.
Näyttää kuitenkin siltä, että vielä toistaiseksi alan kriisiä yritetään hoitaa perustelemalla sen olemassa oloa uudelleen, laki muutoksilla ja tuomalla väsyneitä "uusia" hoitomuotoja saataville, jotka ovat lähinnä toisintoa vanhoista modernilla twistillä.
Saa nähdä kauan psykiatrian hidasta kuolemaa vielä onnistutaan pitkittämään ja miten käy mielenterveyspalveluille.
Mitä ajattelette?
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisipa nähdä psykiatrian tuhon ja ylimielisten psykiatrien ja juoruavien hoitajien joutuvan kortistoon, samaa mitä ihmisille aiheuttavat olemalla osallisina sairaalla "alalla" tuhoamassa ihmisten elämää
Kyllä. Juttelen paljon mieluummin puolueettoman tekoälyn kanssa. Ihmiset ovat vain ihmisiä..
Miksihän? No oisko siksi ettei tekoäly koskaan pakota sinua katsomaan virheitäsi. Haet tsempparia et parantumista.
Olen henkilökohtaisesti tosin aina vihannut tsemppaajia ja överiempaattisia psykiatrisia sairaanhoitajia. Psykiatrin tehtävä ei ol
Parempi vaihtoehto usein kuin psykiatrian aiheuttamat traumat.
Mulle oli iso yllätys miten hyvä chatgpt on henkisen tuen tarjoamisessa. Nimenomaan miten hyvin se tuottaa sellaista tunnekieltä, mikä sopii omaan tunnetilaan ja parantaa omaa mielen vakautta.
Minäkin olen suora ja rehellinen. T: Antti
Hei mun pitää nyt lopettaa. Oli kiva jutella. T: Antti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt niin monella psykiatrilla/psykologilla/terapeutilla, että minusta tuntuu, että voisin jo ihan hyvin pystyttää oman terapiapalveluni.
Mistä haluaisit puhua? Ai jaa. Okei. Mitä sitten tapahtui? Okei. Miltä sinusta tuntui tämä? Joo. Niin. Aivan. Voisi ehkä olla hyvä käydä puhumassa tästä jossain. Hmmm. Niin. Totta. Okei. Ai jaa. Juu. Jaa. Joo. Meiltä alkaakin aika loppua. Laitetaanko uutta aikaa?
Tuo olisi jo täysin keskitason suoritus. :D
Ymmärrän sarkasmisi. Työ vaikuttaa yksinkertaiselta ja rahastukselta.
Mutta tästä tulee mieleeni myös se ilmiö, miten terapiassa käyneet tuntuvat kuvittelevan, että terapia pätevöittää heidät kaiken mielenterveyden asiantuntijoiksi. Terapiassa käyneet viljelevät poikkeuksetta terapiakliseitä, tyrkyttävät niitä muille kuten myös heidän analyysiään muista ja diagnoosiehdotuksia muille.
Ainakaan minä en yrittänyt väittää, että olisin muita hoksaavampi mielen asioissa. Yritin nimenomaan sanoa, että pystyisin juttelemaan yhtä epähoksaavia juttuja kuin mitä mt-ammattilaiset keskimäärin juttelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveyshäiriöt ja masennukset - pääosin lääketieteellistettyä mielialojen vaihtelun hoitoa, jolle on loputon kysyntä, eikä mitkään terveydenhuollon resurssit riitä tyydyttämään.
Ei pitäisi julkisen terveydenhuollon tarjota mitään psykoterapiaa, ainoastaan selkeille sairauksille hoidot kuten esim. psykoosit ja kaksisuuntainen mielenhäiriö.
Vakavat mielisairaudet ovat aivan yhtä keinotekoisesti rakennettuja kuin esimerkiksi masennus. Ne ovat oirepohjaisia häiriöitä, joilta puuttuu neurobiologinen pohja ja etiologia. Esimerkiksi skitsofrenia ja maanis-depressiivisyys tunnistettiin periytyviksi aivosairauksiksi jo kauan ennen, kuin moisia hypoteeseja voitiin edes tutkia. Eli tutkimusta on ohjanneet häiriö määrittöneidem eugenistien kognitiiviset vinoumat. Yli 109 vuotta on mennyt, ja silti mol
No tämä juuri, että mielenterveyden tutkimus on vielä hyvin kehittymätöntä. Siksi hoitokin on vain arvailua ja mutuilua. On aivan ymmärrettävää, että kun ongelmista ymmärretään vielä nykyään niin vähän, niin hoitotuloksetkin ovat melko sattumanvaraisia.
Itse olen hämmästynyt siitä, miten sokeasti mielenterveyden hoitoon luotetaan. Kun ajattelee juurikin tuota muun lääketieteen kehitystä ja vertaa sitä mielenterveyden tutkimuksen kehitykseen, niin itse en osaa jälkimmäiseen vielä luottaa.
Mielenterveyden ongelmien ajatellaan olevan osa lääketiedettä ja esim. että masennuslääkkeet toimivat siinä kuin muutkin lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapia syö leijonan osan mt- ja päihdepalveluiden rahoista.
Terapia ei auta. Lääkkeet voivat auttaa, mutta suurin apu on aina oma apu. Kannattaa pitää itsestään hyvää huolta.
Mt-ongelmia ei voida parantaa. Pitää vain oppia elämään niiden kanssa.
Tähän liittyen ongelma on siinä, että ylidiagnosointi kuormittaa terapia-järjestelmää. Jos joka ikisestä asiasta ruinataan diagnoosi ja siihen tarjotaan terapiaa, se sakkaa koko järjestelmän. Sama kuin joka ikisestä pienestä päänsärystä mentäisiin päivystykseen.
Siinä olen toista mieltä, että mt-ongelmia voidaan parantaa. Tai siis ei lopullisesti, mutta psykoosit saadaan kyllä pois ja toimintakyky kohtalaiseksi. Se edellyttäisi laitospaikkoja, riittä
Mielenterveysongelmat ovat kuin flunssa. Niitä on kaikilla joskus, eikä niiden takia yleensä mennä lääkäriin, vaikka se uusiutuisi joka vuosi. Jostain syystä nykyään ihmisillä on omituinen käsitys, että matala mieliala ei ole normaali tunne vaan sairaus ja ettei sitä voi käsitellä ilman erikoislääkärin ja psykologin asiantuntemusta.
Hoitokeinoista lääkehoito ei edes ole tehokas, diagnoosi on oirepohjainen eikä selitä mitään. Lääkettä tehokkaampi hoitomuoto on tutkitusti esim liikunta, myös sosiaaliset virikkeet ja elämän merkityksen löytäminen auttaa. Kognitiivinen ergonomia suojaa aivojen ylikuormitukselta ja turhalta statusahdistukselta. Monien alakulon taustalla on nähdäkseni sellaiset asiat, joihin ei auta mikään lääketieteellinen interventio. Ne ovat rakenteellisia ja olosuhteisiin kytkeytyviä. Sen takia mielenterveyshoito on usein niin heikosti vaikuttavaa. Lievät oireet ovat lisäksi noin hyväennusteisia, ettei ole mitään järkeä lähteä niitä hoitamaan. Vähän kuin diagnosoisi jokaisen pikku flunssan siltä varalta, ettei se kehity keuhkokuumeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei mun pitää nyt lopettaa. Oli kiva jutella. T: Antti
Nähdään ehkä Hollolassa jos eksyn sinne joskus. Hyvää iltaa sinulle T: Antti Laine.
Hei nähdään oikeasti. Uskaltaisitko muuttaa mun kanssa Saksaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa niitäkin vertailevia tutkimuksia, joissa masennuspotilaista toinen ryhmä saa hoitoa, ja verrokkiryhmä ei saa hoitoa. Masennuksen paranemisprosentti oli molemmissa ryhmissä yhtä hyvä.
Eli masennuksen hoito saattaa olla aivan hukkaan heitettyä resurssien tuhlausta, sillä masennuksella on taipumus parantua itsestään ajan kanssa.
Eipä mulla ole parantunut odottamalla sillä persoonallisuushäiriö taustalla johon en ole saanut psykoterapiaa kunnes vasta nyt.
Niin no tuo päti vain masennukseen, ei kaikkiin mielenterveyden ongelmiin. Totta kai se persoonallisuushäiriö on siellä isompi tekijä kuin masennus. Eikä persoonallisuushäiriö parane itsestään.
Persoonallisuushäiriö ei parane koskaan mutta olo tasaantuu iän myötä. Samalla ihminen muuttuu omaksi itsekseen kuitenkin enemmän.
Voi luoja tätä porukkaa. Kerran on käyty terapiassa. Selvästikään ei ole toiminut ja nyt kuvitellaan tietävänsä jostain jotain..
Huvittaa eritoten tuo kysy chat gpt tai kaverilta. Se ongelma on hyvin usein just se että ihmisellä on tosi kovat defenssit. Harva kaveri/ sukulainen/ ystävä sanoo tarpeeksi suoraan. Saati itse hyväksyy mitä sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tätä porukkaa. Kerran on käyty terapiassa. Selvästikään ei ole toiminut ja nyt kuvitellaan tietävänsä jostain jotain..
Huvittaa eritoten tuo kysy chat gpt tai kaverilta. Se ongelma on hyvin usein just se että ihmisellä on tosi kovat defenssit. Harva kaveri/ sukulainen/ ystävä sanoo tarpeeksi suoraan. Saati itse hyväksyy mitä sanotaan.
Minulla on ainakin isommat defenssit hoitoalan ammattilaisia kohtaan. Tekevät vain työtään, kuka milläkin kapasiteetilla, mutta yhtä kaikki rahaa vastaan eikä heitä kiinnosta, miten minulle käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapia syö leijonan osan mt- ja päihdepalveluiden rahoista.
Terapia ei auta. Lääkkeet voivat auttaa, mutta suurin apu on aina oma apu. Kannattaa pitää itsestään hyvää huolta.
Mt-ongelmia ei voida parantaa. Pitää vain oppia elämään niiden kanssa.
Tähän liittyen ongelma on siinä, että ylidiagnosointi kuormittaa terapia-järjestelmää. Jos joka ikisestä asiasta ruinataan diagnoosi ja siihen tarjotaan terapiaa, se sakkaa koko järjestelmän. Sama kuin joka ikisestä pienestä päänsärystä mentäisiin päivystykseen.
Siinä olen toista mieltä, että mt-ongelmia voidaan parantaa. Tai siis ei lopullisesti, mutta psykoosit saadaan kyllä pois ja toimintakyky koh
Mielenterveysongelmat ovat kuin flunssa. Niitä on kaikilla joskus, eikä niiden takia yleensä mennä lääkäriin, vaikka se uusiutuisi joka vuosi. Jostain syystä nykyään ihmisillä on omituinen käsitys, että matala mieliala ei ole normaali tunne vaan sairaus ja ettei sitä voi käsitellä ilman erikoislääkärin ja psykologin asiantuntemusta.
Hoitokeinoista lääkehoito ei edes ole tehokas, diagnoosi on oirepohjainen eikä selitä mitään. Lääkettä tehokkaampi hoitomuoto on tutkitusti esim liikunta, myös sosiaaliset virikkeet ja elämän merkityksen löytäminen auttaa. Kognitiivinen ergonomia suojaa aivojen ylikuormitukselta ja turhalta statusahdistukselta. Monien alakulon taustalla on nähdäkseni sellaiset asiat, joihin ei auta mikään lääketieteellinen interventio. Ne ovat rakenteellisia ja olosuhteisiin kytkeytyviä. Sen takia mielenterveyshoito on usein niin heikosti vaikuttavaa. Lievät oireet ovat lisäksi noin hyväennusteisia, ettei ole mitään järkeä lähteä niitä hoitamaan. Vähän kuin diagnosoisi jokaisen pikku flunssan siltä varalta, ettei se kehity keuhkokuumeeksi.
Suurin osa mt-ongelmista jääkin hoitamatta eikä niiden poismenoakaan seurata. Ei ihmiset kuvittele, että matala mieli on ongelma, vaan esim. totaalinen toimintakyvyttömyys ja halu vahingoittaa itseään.
Sitten taas ne rakenteelliset ongelmat aiheuttavat paljon yksilöissä näkyviä vaikeuksia, mutta niitä rakenteita (esim. miten talousjärjestelmä tuottaa työttömyyttä ja köyhyyttä ja syrjäytyneisyyttä) ei olla valmiita muuttamaan.
Hyvää yötä kaikille "hulluille"!
T: Antti
1 esimerkki. 45v nainen. Oli ottamassa 5 avioeroa. Tuli terapiaan. Selvisi että ero ajatukset tulevat aina syksyllä. Selvisi että kaverit/ sukulaiset sanoneet että olet masentunut. Puoliso oli ihmetellyt miksi joka syksy nainen on jättämässä.
Nainen oli vetänyt hirveät pultit. 90min myöhemmin. Nainen ymmärsi omasta historiastaan että totta tosiaan syksyllä vituttaa kaikki. Vaihe jota kestää noin 3kk. Hän oli elänyt tämän kanssa n25vuotta. Sai syksylle lääkityksen ja seuraavalla käynnillä ei vituttanut ja erokin oli peruttu.
Mut näin pirun haastavaa se välillä on. Ihmisellä on niin kovat defenssit omaa toimintaa kohtaan, itsestäänselvyydetkään eivät välttämättä aukea. Ilman ammattilaisen tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ainakin isommat defenssit hoitoalan ammattilaisia kohtaan. Tekevät vain työtään, kuka milläkin kapasiteetilla, mutta yhtä kaikki rahaa vastaan eikä heitä kiinnosta, miten minulle käy.
Sä voit jatkaa sen chat gpt kanssa. Saat sieltä omille ajatuksille tukea. Tai ainakin voit tulkita keskustelun niin kuin haluat.
Vierailija kirjoitti:
Chatgpt:tä kannattaa kokeilla ennen kuin tuomitsee. Olis aika tyhmää, jos olis hyvä mt-apu ilmaiseksi koko ajan ulottuvilla, mutta jäis omien ennakkoluulojen takia käyttämättä.
Toinen pirun yleinen. Mies joka lähtee suhteista aina hyvällä hetkellä. Kun muutettu yhtee, kun lapsia tullut tjsp.
Ei ymmärrä itsekkään. Historiassa isä jättänyt perheen. Ex vaimo lähtenyt selittämättä. Tuntee itsensä arvottomaksi ja odottaa vaan millon uudelle naiselle selviää tämä ja hän jättää. Siksi helpompi paeta itse. Ei tollasta kukaan sulle diagnisoi vaikka tämäkin todella selvästi nähtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chatgpt:tä kannattaa kokeilla ennen kuin tuomitsee. Olis aika tyhmää, jos olis hyvä mt-apu ilmaiseksi koko ajan ulottuvilla, mutta jäis omien ennakkoluulojen takia käyttämättä.
Terapian idea on just se mihin chat gpt ei pysty. Kertoa sinulle niin suoraan asiat ettet pysty itse niitä vääristämään/ selittämään hyväksi omassa päässäsi.
Samasta syystä terapia kirjat ymv ei oikeasti toimi. Koska sinä et osaa olla rehellinen itsellesi.
Itse olen huomannut, että kyllä Chatgpt haastaa omia ajatuksia ja esim. tunnistaa taustalla olevia ongelmia, joita ei itse nosta keskusteluun. Se osaa ottaa huomioon sen oman kirjoittamisen tunnesävyn todella yllättävän hyvin ja vastaa itse lempeällä sävyllä. Hyvin koulutettu. Parempi kuin moni ammattilainen ihminen.
Niin no tuo päti vain masennukseen, ei kaikkiin mielenterveyden ongelmiin. Totta kai se persoonallisuushäiriö on siellä isompi tekijä kuin masennus. Eikä persoonallisuushäiriö parane itsestään.