Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykiatrian ja mielenterveyspalveluiden nousu ja tuho

Vierailija
02.06.2023 |

Mielenkiintoisia aikoja eletään. Diagnoosit ovat huipussaan, eikä varsinaisesti odotettua laskua ole vielä tapahtunut.

Eduskuntavaalien ääniharvana toimi somepsykoterapeutti tietämättömillä vaalilupauksillaan.

Pakkohoitopaikkojen laskun ja mt-palveluiden ruuhkautumisesta huolimatta asiakaslukuun suhteutettuna Suomi on edelleen kärkimaita mt-palveluiden ja niiden henkilökunnan määrässä.

Samaan aikaan mielenterveysalan ammattilaiset ovat viimeaikoina olleet avoimempia kuin koskaan ennen alan ongelmista ja yhä useammat myöntävät diagnoosien ja hoitojen perustuvan lähinnä tyhjälle.

Näyttää kuitenkin siltä, että vielä toistaiseksi alan kriisiä yritetään hoitaa perustelemalla sen olemassa oloa uudelleen, laki muutoksilla ja tuomalla väsyneitä "uusia" hoitomuotoja saataville, jotka ovat lähinnä toisintoa vanhoista modernilla twistillä.

Saa nähdä kauan psykiatrian hidasta kuolemaa vielä onnistutaan pitkittämään ja miten käy mielenterveyspalveluille.

Mitä ajattelette?

Kommentit (164)

Vierailija
121/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapia voi olla hyvää, jos on oikeanlainen ja riittävän osaava terapeutti. Terapian laatua ei kuitenkaan valvota mitenkään ja se, että vakavasti masentunut tai muuten ongelmainen jaksaisi etsiä ja osaisi tunnistaa itselle sopivan terapeutin ja terapiamuodon, on usein käytännössä ihan liikaa vaadittu. 

Samoin ei ole rahaa etsiä tai käydä terapiassa, vaikka voisi saada kelan tukeakin. 

Siksi moni jää ilman hoitoa. 

Vierailija
122/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja tätä porukkaa. Kerran on käyty terapiassa. Selvästikään ei ole toiminut ja nyt kuvitellaan tietävänsä jostain jotain..

Huvittaa eritoten tuo kysy chat gpt tai kaverilta. Se ongelma on hyvin usein just se että ihmisellä on tosi kovat defenssit. Harva kaveri/ sukulainen/ ystävä sanoo tarpeeksi suoraan.  Saati itse hyväksyy mitä sanotaan.

Minulla on ainakin isommat defenssit hoitoalan ammattilaisia kohtaan. Tekevät vain työtään, kuka milläkin kapasiteetilla, mutta yhtä kaikki rahaa vastaan eikä heitä kiinnosta, miten minulle käy.

Sä voit jatkaa sen chat gpt kanssa. Saat sieltä omille ajatuksille tukea. Tai ainakin voit tulkita keskustelun niin kuin haluat.

Sinä tässä tulkitset omiasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen huomannut, että kyllä Chatgpt haastaa omia ajatuksia ja esim. tunnistaa taustalla olevia ongelmia, joita ei itse nosta keskusteluun. Se osaa ottaa huomioon sen oman kirjoittamisen tunnesävyn todella yllättävän hyvin ja vastaa itse lempeällä sävyllä. Hyvin koulutettu. Parempi kuin moni ammattilainen ihminen. 

Chat gpt on varmaan ihan jees. Muttakun sä et nyt tajua sitä että sinä jonka Mt on ottanut jostain osumaa. Et todellakaan analysoi niitä vastauksia/ keskustelua oikein. Sinä analysoit sen sillain mikä on sinulle helpointa. Hirveän isolla todennäköisyydellä niin että sinulle ei olekkaan oikeastaan mitään ongelmaa.

Vierailija
124/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku psykiatrisen kulttuurin ylivallan kaataa, niin tekoäly keskusteluapuna ja älykellot jne elämäntapojen sparraajina ja biohakkerointi fyysisen terveyden parantajana. Mutta nuo 2 viimeistä on tarjolla vain koulutetulle ja valmiiksi hyvässä asemassa olevalle luokalle ja keskusteluapukin.. no, se jää nähtäväksi.

Kulttuuri muuten menee koko ajan siihen suuntaan, että tuotetaan lisää ongelmia (lisää eristäytymistä, lisää taloudellisia ongelmia, lisää terveysongelmia kun apua saa sairauksiin huonommin jne.), niin ei hyvältä näytä. 

Vierailija
125/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen huomannut, että kyllä Chatgpt haastaa omia ajatuksia ja esim. tunnistaa taustalla olevia ongelmia, joita ei itse nosta keskusteluun. Se osaa ottaa huomioon sen oman kirjoittamisen tunnesävyn todella yllättävän hyvin ja vastaa itse lempeällä sävyllä. Hyvin koulutettu. Parempi kuin moni ammattilainen ihminen. 

Chat gpt on varmaan ihan jees. Muttakun sä et nyt tajua sitä että sinä jonka Mt on ottanut jostain osumaa. Et todellakaan analysoi niitä vastauksia/ keskustelua oikein. Sinä analysoit sen sillain mikä on sinulle helpointa. Hirveän isolla todennäköisyydellä niin että sinulle ei olekkaan oikeastaan mitään ongelmaa.

Sinä projisoit nyt omia kokemuksiasi todella vahvasti tässä. 

Vierailija
126/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä lailla terapeutin kanssa pitää tulkita, mitä terapeutti sanoo, eikä ole mikään pakko edes kuunnella.

Vierailija
127/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chat gpt.

Moi. Minä tunnen itseni väsyneeksi.

Gpt.   Väsymys voi olla merkki että nukut liian vähän.

Tunnen oloni myös tyhjäksi.

Gpt. Ihmisellä voi tulla ajanjaksoja jotka ovat vaikeita. Joissa elämäntarkoitus puuttuu.

Mitä suosittelet?

Gpt. Nuku enemmän. Liiku ja syö terveellisesti.

Tee kivoja asioita.

Ota yhteyttä johonkin kuka voi auttaa.

Joo. Tää on kyl upea terapeutti.

Vierailija
128/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyspalveluista puhuttaessa ihmiset yleensä yleistää tosi rankasti ja pahimmillaan jää vielä jankkaamaan.

Jos itsellä on ollut lääkkeet huono ratkaisu. -> Lääkkeet on kaikille huono ratkaisu.

Itsellä vain terapia on toiminut. -> Muillekin vain terapia voi toimia. 

Jne. 

Vierailija
129/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku psykiatrisen kulttuurin ylivallan kaataa, niin tekoäly keskusteluapuna ja älykellot jne elämäntapojen sparraajina ja biohakkerointi fyysisen terveyden parantajana. Mutta nuo 2 viimeistä on tarjolla vain koulutetulle ja valmiiksi hyvässä asemassa olevalle luokalle ja keskusteluapukin.. no, se jää nähtäväksi.

Kulttuuri muuten menee koko ajan siihen suuntaan, että tuotetaan lisää ongelmia (lisää eristäytymistä, lisää taloudellisia ongelmia, lisää terveysongelmia kun apua saa sairauksiin huonommin jne.), niin ei hyvältä näytä. 

Voi olla, että asiat tulevat lopulta muuttumaan nopeasti. Tosin psykiatrit tulevat pitämään valta-asemastaan kiinni kynsin ja hampain. 

Kulttuuri on sitten toinen juttu :/

Vierailija
130/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä projisoit nyt omia kokemuksiasi todella vahvasti tässä. 

Minä projisoin kokemuksia ihmisistä jotka tarvitsevat oikeasti apua. 

Vierailija
131/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chat gpt.

Gpt. Ihmisellä voi tulla ajanjaksoja jotka ovat vaikeita. Joissa elämäntarkoitus puuttuu.

Mitä suosittelet?

Tee kivoja asioita.

Todellisuudessa: 

ChatGPT sanoi:

Moi. Ikävä kuulla, että tunnet itsesi väsyneeksi. Haluatko kertoa vähän enemmän onko kyse fyysisestä väsymyksestä, henkisestä uupumuksesta vai molemmista? Onko se ollut lyhytaikaista vai jatkunut jo pidempään?

Jos haluat, voin auttaa sinua selvittämään syitä, ehdottamaan tapoja palautua tai vaikka luomaan rauhoittavan iltarutiinin.

Tästä olisin sitten voinut jatkaa. Ei olis ollenkaan ollut nopea. 

Vierailija
132/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä lailla terapeutin kanssa pitää tulkita, mitä terapeutti sanoo, eikä ole mikään pakko edes kuunnella.

Kyllä se terapeutti yleensä pitää huolta että sanoma on mennyt perille. Toisin kuin chat gpt.

Vierailija
133/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Chat gpt.

Mitä suosittelet?

Tee kivoja asioita.

Todellisuudessa: 

ChatGPT sanoi:

Moi. Ikävä kuulla, että tunnet itsesi väsyneeksi. Haluatko kertoa vähän enemmän onko kyse fyysisestä väsymyksestä, henkisestä uupumuksesta vai molemmista? Onko se ollut lyhytaikaista vai jatkunut jo pidempään?

Jos haluat, voin auttaa sin

Jep. Eri tekoäly sovellus. 

Ja nimenomaan sä olisit päättänyt miten haluat jatkaa.

Vierailija
134/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Chat gpt.

Mitä suosittelet?

Tee kivoja asioita.

Todellisuudessa: 

ChatGPT sanoi:

Moi. Ikävä kuulla, että tunnet itsesi väsyneeksi. Haluatko kertoa vähän enemmän onko kyse fyysisestä väsymyksestä, henkisestä uupumuksesta vai molemmista? Onko se ollut lyhytaikaista vai jatkunut jo

Vaikkapa autisti jolla on PDA, tarvitsee tunnetta siitä, että on itse kontrollissa. 

Vierailija
135/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyppä chat gpt onko se yhtä hyvä kuin perinteinen Psykiatri.

Vierailija
136/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taatusti on kysymättäkin. Terapeutti on sitten vähän eri asia.

Vierailija
137/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta myös ääni ChatGPT:lle.

Vierailija
138/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taatusti on kysymättäkin. Terapeutti on sitten vähän eri asia.

Kysy terapeutista/ psykologista.

Kysy sen jälkeen miksi ei ole. Kerro mitä vastaa.

Vierailija
139/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele, että diagnoosit ovat nousussa. Olen nelikymppinen ja minulle yritetään väkisin diagnosoida autismia. Perusteluihin oli kirjattu mm. että minulla on rutiineja (ei ole), kuormitun sosiaalisissa tilanteissa (en kuormitu), minulla on vaikeuksia vuorovaikutuksessa (ei ole kyllä aiemmin tullut tietooni, että olisi), ja että olen keskimääräistä vähemmän kiinnostunut muista ihmisistä (olen ihan normaalin verran kiinnostunut muista ihmisistä).

Esim. nuo rutiinit oli laitettu oireeksi sen perusteella, että teen iltatoimet ennen nukkumaanmenoa.

Kokemusteni jälkeen olen alkanut toivoa alan pikaista luhistumista.

Itse olen kokenut paljon johdattelevaa kyselyä. Tyyliin "Kerro ongelmistasi asian x suhteen". Siis oletetaan jo valmiiksi, että sinulla tietenkin on ongelmia. "Kyllä tuo on varmasti stressaavaa, ei ihme, jos ahdistaa!" Uskallapa myöntää, että on vähän ollut joo stressiä, niin diagnoosi paukahtaa. Tuntuu siltä, että normaalit tunteet ja ongelmat elämässä halutaan väkisin diagnosoida.

Vierailija
140/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että asiat tulevat lopulta muuttumaan nopeasti. Tosin psykiatrit tulevat pitämään valta-asemastaan kiinni kynsin ja hampain. 

Kulttuuri on sitten toinen juttu :/

Mikä sen muutoksen saisi aikaan?