Psykiatrian ja mielenterveyspalveluiden nousu ja tuho
Mielenkiintoisia aikoja eletään. Diagnoosit ovat huipussaan, eikä varsinaisesti odotettua laskua ole vielä tapahtunut.
Eduskuntavaalien ääniharvana toimi somepsykoterapeutti tietämättömillä vaalilupauksillaan.
Pakkohoitopaikkojen laskun ja mt-palveluiden ruuhkautumisesta huolimatta asiakaslukuun suhteutettuna Suomi on edelleen kärkimaita mt-palveluiden ja niiden henkilökunnan määrässä.
Samaan aikaan mielenterveysalan ammattilaiset ovat viimeaikoina olleet avoimempia kuin koskaan ennen alan ongelmista ja yhä useammat myöntävät diagnoosien ja hoitojen perustuvan lähinnä tyhjälle.
Näyttää kuitenkin siltä, että vielä toistaiseksi alan kriisiä yritetään hoitaa perustelemalla sen olemassa oloa uudelleen, laki muutoksilla ja tuomalla väsyneitä "uusia" hoitomuotoja saataville, jotka ovat lähinnä toisintoa vanhoista modernilla twistillä.
Saa nähdä kauan psykiatrian hidasta kuolemaa vielä onnistutaan pitkittämään ja miten käy mielenterveyspalveluille.
Mitä ajattelette?
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että kyllä Chatgpt haastaa omia ajatuksia ja esim. tunnistaa taustalla olevia ongelmia, joita ei itse nosta keskusteluun. Se osaa ottaa huomioon sen oman kirjoittamisen tunnesävyn todella yllättävän hyvin ja vastaa itse lempeällä sävyllä. Hyvin koulutettu. Parempi kuin moni ammattilainen ihminen.
Chat gpt on varmaan ihan jees. Muttakun sä et nyt tajua sitä että sinä jonka Mt on ottanut jostain osumaa. Et todellakaan analysoi niitä vastauksia/ keskustelua oikein. Sinä analysoit sen sillain mikä on sinulle helpointa. Hirveän isolla todennäköisyydellä niin että sinulle ei olekkaan oikeastaan mitään ongelmaa.
Terapeuttikin voi olla ihan jees. Mutta sinä et nyt tajua, että ei ne terapeutit keskimäärin mitään järjen jättiläisiä ole, ja niillä on yleensä hyvinkin vinoutunut ma
Kyl ne ketkä on käyneet koulut on yleensä aika päteviä. Koulussa on tosi paljon mm seurattua terapiointia. Ja kyllä kaikki ei todellakaan läpäise opintoja.. Eikä tonne kouluunkaan mennä ihan noin vaan.
Toinen asia on myös se että melko helposti terapeutit opastaa psykiatrille jos liian haastava tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Monesti ihminen itse säheltää elämänsä siihen kuntoon, että ongelmia, ahdistusta ja masennusta tulee. Vika on siis henkilön omassa käyttäytymisessä. Mutta mitä tekevät terapeutit? Ryhtyvät etsimään syitä muista ihmisistä. Ja eihän siitä tietenkään mitään hyötyä ole.
No eivät rupea. Ellet sä itse onnistu uhriutumaan ja syyttämään muita. Lähtökohta jokaisella Suomessa terapeutin/ psykologin/ psykiatrin koulutuksen saaneella on se että ensin tutkitaan kokonaiskuvaa. Ei etsitä syitä muista ihmisistä.
Muutenkin erittäin erikoinen ajatus. Jos ihminen hakeutuu terapiaan niin 80% se syy löytyy itsestään.
Miksi te muuten kuvittelette ihmisten tulevan ylipäätään terapiaan?
un ystävä kävi kolme vuotta terapeutilla ilman apua, hänen oli pakko vain valita se terapeutti, jolla oli vapaata. Sittemmin hän lopetti terapian jameni pari kertaa psykologitaustaisen henkilön vastaanotolle, jossa häenlle kerrottiin, mikä luonteenpiirre hänen ongelmansa oikeasti aiheuttaaa ja miten sitä voisi kehittää. Hän sai noista kahdesta kerrasta enemmän apua, kuin 3 vuodesta aikaisemmin. Näin käy, kun terapiapalvelut on niin ruuhakutuneet, että terapeutin valinta ei toimi milläänjärkevällä tavalla.
Itse taas olen tämä, joka diagnosoitiin useammaan vuoden psyykkisesti sairaaksi ja loppujenlopuksi löytyikin harvinainenfyysinen sairaus. Aina oltiin työntämässä van ssrri-tä kouraan ja kaaikki oireet johtui vaan muka ahdistuksesta. SSRI lääkkeet saa jotenkinihankäsittämättömän helposti.
Joku suomalainen psykiatri sanoi suosivansa perheen ottamista mukaan terapiaan, koska se, joka oireilee ja hakee apua, on usein perheen vähiten häiriintynyt jäsen.