Psykiatrian ja mielenterveyspalveluiden nousu ja tuho
Mielenkiintoisia aikoja eletään. Diagnoosit ovat huipussaan, eikä varsinaisesti odotettua laskua ole vielä tapahtunut.
Eduskuntavaalien ääniharvana toimi somepsykoterapeutti tietämättömillä vaalilupauksillaan.
Pakkohoitopaikkojen laskun ja mt-palveluiden ruuhkautumisesta huolimatta asiakaslukuun suhteutettuna Suomi on edelleen kärkimaita mt-palveluiden ja niiden henkilökunnan määrässä.
Samaan aikaan mielenterveysalan ammattilaiset ovat viimeaikoina olleet avoimempia kuin koskaan ennen alan ongelmista ja yhä useammat myöntävät diagnoosien ja hoitojen perustuvan lähinnä tyhjälle.
Näyttää kuitenkin siltä, että vielä toistaiseksi alan kriisiä yritetään hoitaa perustelemalla sen olemassa oloa uudelleen, laki muutoksilla ja tuomalla väsyneitä "uusia" hoitomuotoja saataville, jotka ovat lähinnä toisintoa vanhoista modernilla twistillä.
Saa nähdä kauan psykiatrian hidasta kuolemaa vielä onnistutaan pitkittämään ja miten käy mielenterveyspalveluille.
Mitä ajattelette?
Kommentit (164)
On olemassa niitäkin vertailevia tutkimuksia, joissa masennuspotilaista toinen ryhmä saa hoitoa, ja verrokkiryhmä ei saa hoitoa. Masennuksen paranemisprosentti oli molemmissa ryhmissä yhtä hyvä.
Eli masennuksen hoito saattaa olla aivan hukkaan heitettyä resurssien tuhlausta, sillä masennuksella on taipumus parantua itsestään ajan kanssa.
Olen käynyt niin monella psykiatrilla/psykologilla/terapeutilla, että minusta tuntuu, että voisin jo ihan hyvin pystyttää oman terapiapalveluni.
Mistä haluaisit puhua? Ai jaa. Okei. Mitä sitten tapahtui? Okei. Miltä sinusta tuntui tämä? Joo. Niin. Aivan. Voisi ehkä olla hyvä käydä puhumassa tästä jossain. Hmmm. Niin. Totta. Okei. Ai jaa. Juu. Jaa. Joo. Meiltä alkaakin aika loppua. Laitetaanko uutta aikaa?
Tuo olisi jo täysin keskitason suoritus. :D
Vierailija kirjoitti:
On olemassa niitäkin vertailevia tutkimuksia, joissa masennuspotilaista toinen ryhmä saa hoitoa, ja verrokkiryhmä ei saa hoitoa. Masennuksen paranemisprosentti oli molemmissa ryhmissä yhtä hyvä.
Eli masennuksen hoito saattaa olla aivan hukkaan heitettyä resurssien tuhlausta, sillä masennuksella on taipumus parantua itsestään ajan kanssa.
Eipä mulla ole parantunut odottamalla sillä persoonallisuushäiriö taustalla johon en ole saanut psykoterapiaa kunnes vasta nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kohdannut monia mt-ammattilaisia, joiden soisin tulevan tekoälyn korvaamiksi.
Tekoäly todennäköisemmin valehtelee vähemmän kuin psykiatri
Juuri näin!
T: Antti Laine
Ps: en pidä tekoälystä, mutta olet oikeassa
T: Antti Laine, lähdetkö treffeille?
Vierailija kirjoitti:
Syötetään mielialalääkkeitä aivan surutta vaivaan kuin vaivaan, lääkeoireista saadaan hyvä pohja persoonallisuushäiriö ja mt diagnooseille.
Näin se homma toimii.
Se toimii juuri näin! Terveistä tehdään väkisin sairaita.
Muistakaa kertoa mitä laatua ne teidän mielenterveysongelmat ovat!
On eri asia olla masentunut ja surullinen kuin potea pahaa oloa siksi että on ilkeä ihminen toisille tai tekee pahoja asioita.
Kaikesta kuitenkin maksetaan...
Vierailija kirjoitti:
Kuka on T: Antti Laine?
Kaikkihan mut tuntee. Etkö sä tunne? Mut tunnetaan Saksaa myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötetään mielialalääkkeitä aivan surutta vaivaan kuin vaivaan, lääkeoireista saadaan hyvä pohja persoonallisuushäiriö ja mt diagnooseille.
Näin se homma toimii.Se toimii juuri näin! Terveistä tehdään väkisin sairaita.
Itsevarma ihminen on kuulemma narsisti. Voi olla myös kuulemma sisäisesti paha ihminen vaikka ulkoapäin ei näy mitään viitteitä sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Saisipa nähdä psykiatrian tuhon ja ylimielisten psykiatrien ja juoruavien hoitajien joutuvan kortistoon, samaa mitä ihmisille aiheuttavat olemalla osallisina sairaalla "alalla" tuhoamassa ihmisten elämää
Olen tismalleen samaa mieltä.
T: Antti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsevarma ihminen on kuulemma narsisti. Voi olla myös kuulemma sisäisesti paha ihminen vaikka ulkoapäin ei näy mitään viitteitä sellaiseen.
Olen lempeä ihminen, älä huoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennuksella on myös taipumus uusia. Kertaalleen uusinut masennus uusii vielä helpommin. Pitäisi pystyä löytämään ne potilaat jotka eniten hyötyvät terapiasta ja /tai lääkityksestä. Ylidiagnostiikka ja ylihoito ovat ongelmia, mutta ei masennusta voi sivuuttaa sillä, että kyllä se varmaan pian menee ohi.
Tämä uusiutuminen on normaalia persoonallisuushäiriöisille, siis jatkuvaa tietenkin.
Muillekin voi tulla masennuskausia, täysin normaalia mutta ovat erilaisia ihmisiä.
Katsokaa vanhoja kotimaisia elokuvia!
Ei noissa mielenterveyspalveluissa näytä mikään riittävän. Vaikka kaikilla olisi oma terapeutti, niin valitettaisiin silti, kun mitään ei saa, eikä kukaan auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin T: Antti Laine minäkin olen. Älä huoli, olen turvallinen nainen.
No mites sä löydät mut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: Antti Laine, lähdetkö treffeille?
Mulla on kysyjiä Saksaa myöten. Voin lähteä, jos oot mukava. En tykkää ilkeistä naisista.
Joo ok. Oon se liian mukava ja siksi yleensä liian peloittava. Jos se ei haittaa etkä halua pelätä tai roikkua niin voin lähteä sun kanssa treffeille. Oon aika fiksu ja tolleennoin.
Mäkin oon nero. Mä synnyin sellaiseksi. Kaikki tietää, että mä asun nykyään taas Hollolassa.
En sanonut että olen nero, olen vain älykäs nainen T: Antti Laine.
Kuule, mulle kelpaisi yksinkertainenkin nainen, jos olisi vaan hyvä nainen.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt niin monella psykiatrilla/psykologilla/terapeutilla, että minusta tuntuu, että voisin jo ihan hyvin pystyttää oman terapiapalveluni.
Mistä haluaisit puhua? Ai jaa. Okei. Mitä sitten tapahtui? Okei. Miltä sinusta tuntui tämä? Joo. Niin. Aivan. Voisi ehkä olla hyvä käydä puhumassa tästä jossain. Hmmm. Niin. Totta. Okei. Ai jaa. Juu. Jaa. Joo. Meiltä alkaakin aika loppua. Laitetaanko uutta aikaa?
Tuo olisi jo täysin keskitason suoritus. :D
Ymmärrän sarkasmisi. Työ vaikuttaa yksinkertaiselta ja rahastukselta.
Mutta tästä tulee mieleeni myös se ilmiö, miten terapiassa käyneet tuntuvat kuvittelevan, että terapia pätevöittää heidät kaiken mielenterveyden asiantuntijoiksi. Terapiassa käyneet viljelevät poikkeuksetta terapiakliseitä, tyrkyttävät niitä muille kuten myös heidän analyysiään muista ja diagnoosiehdotuksia muille.
Tuo on huvittavaa, miten ylimielisesti he terapian jälkeen kuvittelevat olevansa muita hoksaavampia mielen asioissa. Yleensä heidän analyysinsä myös menevät aivan pieleen, kun näkökulma on erittäin subjektiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin T: Antti Laine minäkin olen. Älä huoli, olen turvallinen nainen.
No mites sä löydät mut?
Onko Hollolassa sopiva maamerkki olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Ei noissa mielenterveyspalveluissa näytä mikään riittävän. Vaikka kaikilla olisi oma terapeutti, niin valitettaisiin silti, kun mitään ei saa, eikä kukaan auta.
No juuri näin. Se on kuin veden kantamista kaivoon.
No tämä juuri, että mielenterveyden tutkimus on vielä hyvin kehittymätöntä. Siksi hoitokin on vain arvailua ja mutuilua. On aivan ymmärrettävää, että kun ongelmista ymmärretään vielä nykyään niin vähän, niin hoitotuloksetkin ovat melko sattumanvaraisia.
Itse olen hämmästynyt siitä, miten sokeasti mielenterveyden hoitoon luotetaan. Kun ajattelee juurikin tuota muun lääketieteen kehitystä ja vertaa sitä mielenterveyden tutkimuksen kehitykseen, niin itse en osaa jälkimmäiseen vielä luottaa.