Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykiatrian ja mielenterveyspalveluiden nousu ja tuho

Vierailija
02.06.2023 |

Mielenkiintoisia aikoja eletään. Diagnoosit ovat huipussaan, eikä varsinaisesti odotettua laskua ole vielä tapahtunut.

Eduskuntavaalien ääniharvana toimi somepsykoterapeutti tietämättömillä vaalilupauksillaan.

Pakkohoitopaikkojen laskun ja mt-palveluiden ruuhkautumisesta huolimatta asiakaslukuun suhteutettuna Suomi on edelleen kärkimaita mt-palveluiden ja niiden henkilökunnan määrässä.

Samaan aikaan mielenterveysalan ammattilaiset ovat viimeaikoina olleet avoimempia kuin koskaan ennen alan ongelmista ja yhä useammat myöntävät diagnoosien ja hoitojen perustuvan lähinnä tyhjälle.

Näyttää kuitenkin siltä, että vielä toistaiseksi alan kriisiä yritetään hoitaa perustelemalla sen olemassa oloa uudelleen, laki muutoksilla ja tuomalla väsyneitä "uusia" hoitomuotoja saataville, jotka ovat lähinnä toisintoa vanhoista modernilla twistillä.

Saa nähdä kauan psykiatrian hidasta kuolemaa vielä onnistutaan pitkittämään ja miten käy mielenterveyspalveluille.

Mitä ajattelette?

Kommentit (164)

Vierailija
41/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele, että diagnoosit ovat nousussa. Olen nelikymppinen ja minulle yritetään väkisin diagnosoida autismia. Perusteluihin oli kirjattu mm. että minulla on rutiineja (ei ole), kuormitun sosiaalisissa tilanteissa (en kuormitu), minulla on vaikeuksia vuorovaikutuksessa (ei ole kyllä aiemmin tullut tietooni, että olisi), ja että olen keskimääräistä vähemmän kiinnostunut muista ihmisistä (olen ihan normaalin verran kiinnostunut muista ihmisistä).

Esim. nuo rutiinit oli laitettu oireeksi sen perusteella, että teen iltatoimet ennen nukkumaanmenoa.

Kokemusteni jälkeen olen alkanut toivoa alan pikaista luhistumista.

Vierailija
42/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohdannut monia mt-ammattilaisia, joiden soisin tulevan tekoälyn korvaamiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohdannut monia mt-ammattilaisia, joiden soisin tulevan tekoälyn korvaamiksi.

Tekoäly todennäköisemmin valehtelee vähemmän kuin psykiatri

Vierailija
44/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ala voisi laittaa lapun luukulle että suljettu lopuksi elämää. Kiitos. Hirveää humpuukia. Miten joku lääkitys voi muuttaa ihmisen ajatuksia ja kaikkea mikä hänen elämään liittyy. Ei voi olla muuta kuin huuhaata ja lääke- ja sairaalateollisuuden bisnestä. Muuttakaa vaan kaikki sairaalarakennuksiin. Niitä alkaa olemaan niin hirveesti kun kansa on niin niin sairas eikä rahaa ole isompiin asuntoihin kuin sairaalahuone.

Siis psykiatri käytännössä PAKOTTAA ajattelemaan samalla tavalla kuin hän ja olemaan samaa mieltä. Muuten olet hullu ja sairas ja lääkkeitä lisätään. Käytännössä mielipiteitäsi lääkitään.

Vierailija
45/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja siis olen ollut esim. parilla psykiatrisella sairaanhoitajalla, jotka eivät sanoneet koko 45 minuutin aikana muuta kuin m-hmm, ahaa ja ai jaa.

Mikä järki käydä tuollaisilla? Onko niiden koko työpäivä tuota samaa?

Vierailija
46/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteyskuntajärjestelmille jotka on voimassa, ei voi oikeen mitään. Köyhien tyhjäntoimittajien vuoksi aikoinaan kehitetty kontrollointi järjestelmä psykiatria itse asiassa on. Mutta jossain diktatuurissa työttömyys voi olla laitonta, jonka vuoksi passitetaan vankilaan pakkotöihin. Että mikä järjestelmä sitten olisi paras. Työelämä muuttuu automatiosaation vuoksi niin dramaattisesti, joten entistä enemmän väestöä psykiatrian piirissä tulevaisuudessa. Toivotaan alan uudistumista.

Vierailija
47/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse saanut enemmän apua äänikirjoista, kuin 5-vuotta mielenterveyspalveluita käyttäneenä.
Voin suositella.

Vierailija
48/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina jankataan resurssien puuttumisesta, mutta mikään määrä resursseja ei riitä, jos hoito on tehotonta, kuten se on. Suomessa ja maailmalla on ollut hienoja projekteja, joilla potilaiden vointi on parantunut merkittävästi, mutta niille ei ole jäänyt tilaa biologisten selitysmallien ja lääketeollisuuden vallatessa alaa. Nykysysteemissa moni ongelma kroonistuu, kun ihmistä ja sen elämää ei katsota kokonaisuutena vaan aletaan lievittämään yksittäistä oiretta lääkkeillä.

Vierailija
49/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ala voisi laittaa lapun luukulle että suljettu lopuksi elämää. Kiitos. Hirveää humpuukia. Miten joku lääkitys voi muuttaa ihmisen ajatuksia ja kaikkea mikä hänen elämään liittyy. Ei voi olla muuta kuin huuhaata ja lääke- ja sairaalateollisuuden bisnestä. Muuttakaa vaan kaikki sairaalarakennuksiin. Niitä alkaa olemaan niin hirveesti kun kansa on niin niin sairas eikä rahaa ole isompiin asuntoihin kuin sairaalahuone.

Siis psykiatri käytännössä PAKOTTAA ajattelemaan samalla tavalla kuin hän ja olemaan samaa mieltä. Muuten olet hullu ja sairas ja lääkkeitä lisätään. Käytännössä mielipiteitäsi lääkitään.

Höpö höpö. Psykiatri ei pakota sua ajattelemaan mitenkään. Psykiatri etsii ne sun elämän ongelma kohdat ja ohjaa sut ihan itse tajuamaan missä menee vikaan.

Vierailija
50/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Psykiatri ei pakota sua ajattelemaan mitenkään. Psykiatri etsii ne sun elämän ongelma kohdat ja ohjaa sut ihan itse tajuamaan missä menee vikaan.

Hahhahhahaa! Johan vitsin murjaisit :D Oletpa naiivi. Kyllä, minulla on tästä ihan oikea kokemus.

Vierailija
51/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja siis olen ollut esim. parilla psykiatrisella sairaanhoitajalla, jotka eivät sanoneet koko 45 minuutin aikana muuta kuin m-hmm, ahaa ja ai jaa.

Mikä järki käydä tuollaisilla? Onko niiden koko työpäivä tuota samaa?

Psyk. sairaanhoitaja ei ehdi vastata muuta, koska yrittää muistaa sanasta sanaan, mitä olet sanonut, jotta voi kirjata sen ylös.

Vierailija
52/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalialalla näkee nyt todella psyykkisesti huonovointisia asiakkaita. Täältä katsottuna psykiatria ei vedä ja ihmisten tilanteen ovat pahentuneet pahasti.

Ensin ihminen odottaa 4-7 kuukautta, että pääsee terveyskeskuksen lääkärille, jotta saisi lähetteen. Tämän jälkeen hän jonottaa psykiatriaan noin 3 kuukautta, että saisi tutkimukset, mahdollisen diagnoosin ja hoidon.

Sanon näin 25 vuoden työkokemuksella.

Kuitenkin useimmat kunnat, seurakunnat, yhdistykset yms. tarjoavat runsaasti matalankynnyksen mt-palveluita. Tämän lisäksi valtakunnalliset numerot, chatit jne.

Lisäksi suurimman osan ongelmat ratkeaisi tarjoamalla jotain tähdellistä apua ja/tai tukijärjestelmien muutoksella. Keskusteluapua meillä on jo nyt riittämiin.

Ainut ongelma on se että nämä k

Matalan kynnyksen ja kunnan mt-palvelut on ainoita joihin suurella osalla ihmisistä on varaa. Oikeaan terapiaan ei ole varaa tai ei saa aikoja.

Vierailija
53/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykiatri ei edes kuuntele, mitä asiakas oikeasti sanoo vaan tulkitsee omiaan.

Vierailija
54/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta luo mielenterveysongelmia jolloin pitäisi muuttaa yhteiskuntaa mutta ketään ei kiinnosta tai se uhkaa eliitin asemaa.

Vierailija
55/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Psykiatri ei pakota sua ajattelemaan mitenkään. Psykiatri etsii ne sun elämän ongelma kohdat ja ohjaa sut ihan itse tajua

Joko sinulle on sattunut surkea psykiatri. Tai todennäköisempi vaihtoehto valehtelet itsellesi.

Vierailija
56/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nepsy-diagnooseissa ollaan siinä pisteessä, että nyt halutaan alkaa purkamaan. Uskon kuitenkin että neuropsykiatria korvaa psykiatrian lähitulevaisuudessa hetkeksi ennen kuin sit tulee osaksi ehkä jotain muuta, toivottavasti vähemmän huuhata tieteenalaa. Ainakin siis noiden pohjmmiltaan psykiatristen luokitusten osalta.

Alan yksi johtavista neurotutkijoista Raymond Donal kumppaneineen (2022) ihmettelivät Neuron lehdessä julkaistussa artikkelissa, että psykiatriassa ei ole edelleenkään ensimmäistäkään neurobiologiselta pohjaltaan tunnettua häiriötä huolimatta massiivisesta tutkimuspanostuksesta ja totesivat, että psykiatrian yritys löytää etiologia häiriöille en on ollut jatkuva epäonnistumisten sarja: "The scale of investment in functional neuroimaging as a research tool in psychiatry dwarfs that of other recent innova-

tions, - Yet, it is sobering to acknowledge that

functional neuroimaging, in particular modalities such as func-

tional magnetic resonance imaging (fMRI) and magnetoenceph-

alography/electroencephalography (MEG/EEG), plays no role in

clinical psychiatric decision making, nor has it defined a neurobi-

ological basis for any psychiatric condition or symptom dimen-

sion. Thus, it remains difficult to refute a critique that psychiatrys

most fundamental characteristic is its ignorance, that it cannot

successfully define the object of its attention, while its attempts

to lay bare the etiology of its disorders have been a litany of fail-

ures (Scull, 2021)."

57/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseisellä somepsykoterapeutilla on ihan järkeviä ajatuksia ja pointteja mielenterveyden hoidosta kuitenkin.

Meidän käsitys mielenterveyden ongelmista ja hoidosta on usein hieman liian raskas. Mielenterveysongelmat nähdään tavallisesti SAIRAUTENA joihin tarvitaan HOITOA (lääkitys ja terapia).

Tosiasiassa suurin osa mielenterveyden ongelmista on normaaleja, lähes jokaisen elämään kuuluvia vaiheita, joihin usein auttaa suht kevyt keskusteluapu, pieni tuki (muoto yksilöllinen) ja AIKA. Myös ihmisen oma apu itselleen on keskiössä: pidä huolta omasta syömisestä, nukkumisesta ja levosta, päivärytmistä, opettele itsetuntemusta ja kasvata omaa resilienssiä pikkuhiljaa.

Oikeita mielenterveyssairauksia on esim kaksisuuntainen mielialahäiriö, psykoosit, vakavat masennukset on sellaisia mitkä tarvitsee vahvan hoitokontaktin ja hoidon ja niihin pitää suunnata nämä raskaammat resurssit.

En voisi olla enempää samaa mieltä! 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
58/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Psykiatri ei pakota sua ajattelemaan mitenkään. Psykiatri etsii ne sun elämän ongelma kohdat ja ohjaa sut ihan itse tajua

Kyllä ne kuuntelee. Todella tarkkaan. Psykiatria itsessään on yllättävän helppoa. Ihminen toimii aikalailla samalla tapaa aina. Eri asia kykeneekö asiakas ottamaan totuudet vastaan.

Vierailija
59/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisipa nähdä psykiatrian tuhon ja ylimielisten psykiatrien ja juoruavien hoitajien joutuvan kortistoon, samaa mitä ihmisille aiheuttavat olemalla osallisina sairaalla "alalla" tuhoamassa ihmisten elämää

Vierailija
60/164 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Psykiatri ei pakota sua ajattelemaan mitenkään. Psykiatri etsii ne sun

Mielikuvitusrikas neurootikko osaa kyllä analysoida itsensä puhki, ja psykiatri huhkii kirjansa kanssa ja läimii sen pohjalta F-koodeja. Näin se menee.