Lukiko kukaan viime annasta (48) päiväkotijuttua?
Siinä " tarhatädit" ihmettelivät ja paheksuivatkin sitä yleistä tapaa, että lapset kiikutetaan hoitoon vanhemman/vanhempien vapaa- ja lomapäivinäkin. Välillä he joutuvat kysymään vanhemmilta, milloin lapsella on lomaa päiväkodista, eikä ole harvinaista, että lapsi on vuodesta toiseen päiväkodissa, tauotta. Vaikka vanhemmilla on vapaata ja lomaa työstä!
Surullista.
Kommentit (39)
päiväkotiin sen aikaa kun isoveli on eskarissa. Kerran jäi kotiin, mutta huusi ja kiukutteli vain että tahtoo päiväkotiin. Ei ne vanhemmat aina ole niin julmia kuin päällepäin näyttää. :) Mielestäni olisi paljon julmempaa pakottaa lapsi jäämään kotiin ja ikävöimään pk-kavereita joista on tullut lapselle tosi tärkeitä!
tunniksi. Tällaisislle lapsille säännöllisyys, vaikkapa pidemmätkin päivät, luo turvallisuutta elämään, eikä äitiä tarvitse alkaa odottaa hakemaan heti lounaan jälkeen.
Meillä rutiineja rakastavan lapsen kanssa paluu hoitoon vapaapäivien jälkeen on ollut ihan kaaosta ja pitkä kesäloma oli tietysti kiva, mutta paluu arkeen oli sen jälkeen tosi vaikeaa
voi olla ihan lapsen pelastus että se tuodaan hoitoon joka päivä. Varsinkin kun muut lapset kotona. Sehän kertoo vaan siitä, että tästä lapsesta ei pidetä kotona. Täälläkin kerrotaan, miten jotakin lasta ei rakasta. Kyllä se on lapsen etu saada olla kavereiden ja pysyvien hoititätien, jotka kuitenkin huolehtivat, kanssa päivät. Mieluummin kuin epäkypsän lastaan rakastamattoman äidin luona.
että siinä rutiinit häiriintyisi! Kyllä lapsikin ymmärtää poikkeustilanteet.
Varmaan kuitenkin jutussa on tarkoitettu sitä, että lapsi on säännöllisesti kaikki vanhempien loma-ajat hoidossa.
Sama juttu kuin ne vanhemmat, jotka kiikuttavat lapset hoitoon puolikuntoisina. Se on lapselle työpäivää vastaava ponnistus olla hoidossa.
Mutta toisaalta päivä, pari ei maailmaa kaada. Ulkopuolisen on sitä paitsi vaikea arvioida vanhemman loman tai ' loman' tarvetta. Minä olen esim. käyttänyt vapaapäiviä sairauteni hoidoissa juoksemiseen.
on sitten pph,roskakuski tai mikätahansa niin eiköhän kaikille kuulu palkka tehdyistä töistä myös ylitöistä.Miksi kaikki pph:n kohdalla ottaa puheeksi rahan ahneuden? Kukaan rahaa ajatteleva,ei ole pph!!!!
vien lapsen lomapäivinä päiväkotiin syömään. On siellä 10.30-14.30, syö ruoan ja välipalan ja minä saan tarpeellisen lepotauon. Minusta loma ei ole lomaa, jos joudun olemaan 24h/lapsen kanssa.
Vertaapa, sanoisitko, että hoitovapaalainen on lomalla?
ei siis vain yleisinä lomapäivinä. Lapset menee silloin hyvään varahoitopaikkaan. Ja kellään ei ole mitään ongelmaa.
vanhemmalla tulisi olla vapaa-aikaa omasta vapaa-ajastaan. Toki perheenjäsenet tarvitsevat joskus lomaa toisistaankin, mutta samalla periaatteella puolison pitäisi aina mennä töihin, että toinen saa lomailla rauhassa. Vapaa-aika on vapaa-aikaa ja jos on valinnut vanhemmuuden, niin siihen kannattaa totutella ettei perhettä voi sulkea vapaa-aikansa ulkopuolelle :D Lähinnä ajattelin pidempiä loma-aikoja, päivä nyt ei lapsen hyvinvointia horjuta.
Olen varmaan poikkeava kun tuntuu ihanalta viettää lasten kanssa lomaa. En pysty vertaamaan sitä hoitovapaaseen, jolloin huhkin hiki hatussa kotitöitä ja hoidin pieniä lapsia työkseni. Lomalla voi ottaa paljon rennommin ja kotonaoloa osaa arvostaa ihan toisella tavalla kuin hoitovapaalla, onhan se enemmän poikkeuksellista kuin arkea. Hyvää vastapainoa työlle.
24h lapsia pitää varmaan hoitaa jos on yh, sairaita lapsia tai mies tyyliin rekkakuski, mutta muuten luulisi löytyvän lomillakin hetkiä omille menoille ja jutuille. Vai ovatko isät isiä lapsilleen vain teoriassa?
meille kun ei niistä ylitöistä makseta mitään! Tuntipalkka on käsittämättömän pieni ja siitä lasketaan esim. päiväpalkka jakamalla tuo onneton summa KOKO kuukauden päivillä ei siis työpäivillä. Laskekaapa siitä sitten tuntipalkka kun koko palkka on bruttona 1200 ja risat :( Ja minullakin on niitä vanhempia, jotka pitävät lapset hoidossa pitkät päivät ja sittenkin vielä myöhästellään ja selitellään... Ihan kuin mulla ei ois omaa elämää sen klo 17 jälkeen. Onhan mulla oma perhekin ja harrastukset.... No menee jo aiheen yli, mutta lapset oireilevat, jos ovat koko ajan hoidossa eivätkä saa pitää ollenkaan lomaa.
t. pian ex-pph, joka jo uupuu työtaakkansa ja vanhempien paineiden alla
jos vanhemmat eivät toimi sovitusti?
että pk ei ole lapsen hoitopaikka vanhempien vapaa-aikana. En ikinä vie lastani päiväkotiin, jos olen vapaalla (teen osa-aikatyotä). Lomat lapsi on aina kotona. Vanhempia on monenlaisia.
juuri itsekkäiden vanhempien takia olen lomalla 21.-22.12.Pitäisivät kuitenkin lapsia hoidossa 18.00 asti ja oman perheen joulu ei olisi rauhallinen!!!!
Turha ruveta taas hoitajia mollaamaan tämän takia. Mutta nykyisin vanhemmat ovat todella itsekkäitä ja haluavat sitä OMAA AIKAA.
Jotkut kun vaan ei tunntu ymmärtävän että lapsikin tarvitsee ja kaipaa lomaa. Muutama lapsi löytyy meidän pvkodista, jotka oikeesti on ollut tauotta 3 vuotta putkeen hoidossa (jos sairasteluja ei lasketa) ja yhden tälläisen äiti kehtasi viime viikolla kysyä meiltä pvkodin henkilökunnalta - että " pitäisköhän meidän " petterin" tulla perjantaina vapaapäivän sijasta sittenkin hoitoon, kun näyttää olevan tuo lelupäivä silloin, tulee pian muruselle paha mieli..?"
Mitä hv.. Siinä kohtaa sanoimme kyllä suoraan että eiköhän ole parempi pitää ihan vaan kotipäivä äidin kanssa.
Sairaslomalla on tarkoitus levätä ja hoitaa itsensä kuntoon.