Muita ison perinnön saaneita?
Isäni kuoli äkillisesti, äiti on kuollut jo aikaisemmin. Olen ainut lapsi eikä muita perillisiä ole. Sain perintönä metsää 100 hehtaaria ja peltoa 50 hehtaaria. Pelto on ollut vuosikymmeniä vuokralla muilla maajusseilla.
Minua ei metsänhoito kiinnosta. Myin kaikki pois kertarysäyksellä ja nyt pähkäillään kannattaako työntekoa lopettaa. Työ itsessäään mukavaa ja leppoista. Valtion virka, 5000e/k.
Metsästä sain 800k ja pelloista 500k. Näistä verottaja ottaa vielä osansa pois.
Joskus kasarilla markka-aikana on ollut metsä halpaa ja ostovoima oli todella hyvä. Isäni oli sen ajan mittapuulla hyvätuloinen ja ostelikin ahkerasti metsää.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sait nuo pellot myytyä tuohon hintaan?
Meillä naapuri myi vuosi sitten 42 ha peltoa hintaan 420 000 e. Ostajana oli helsinkiläinen rahoitusalan pikkupomo, joka ei itse viljele niitä.
Mun kaveri kans sai perinnön. Tilin täyteen rahaa, 2 asuntoa ja järjetön pläntti metsää ja peltoa. Jos oikein muistan, niin sai 850 000 pelto + metsä yhteensä ja ostaja oli helsinkiläinen rahoitusalalla oleva tyyppi.
Nyt siinä pellolla kerrostaloja ja metsäalueella rivitaloja. KAveri oli miettinyt, että paljonkohan se jätkä on kuitannut noista rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Missä valtionvirassa tienaa 5000 e/kk? Yleensä virkamiehet ei tienaa sen kummemmin kuin muutkaan. Tuon tienaat, jos olet jokin päällikkö kuten kunnanjohtaja tms.
Olen lukion äidinkielenopettaja ja tienaan tuon ja joinain vuosina ylikin.
Eli 1 300 000 miinus verot, reipas 200 000 verolaskurin mukaan. Riippuu tietysti iästä, mutta alle nelikymppisenä en vielä miljoonalla työntekoa lopettaisi. Jos työtahti rassaa niin koita ensin saisitko tehdä lyhennettyä työaikaa (edelleenkin, ellei eläkeikä ole jo aivan nurkan takana).
Mieti rauhassa miten haluat sijoittaa ja kuinka paljon, sekä miten paljon haluat laittaa "mukavaan elämään" jo lähiaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sait nuo pellot myytyä tuohon hintaan?
Meillä naapuri myi vuosi sitten 42 ha peltoa hintaan 420 000 e. Ostajana oli helsinkiläinen rahoitusalan pikkupomo, joka ei itse viljele niitä.
Mun kaveri kans sai perinnön. Tilin täyteen rahaa, 2 asuntoa ja järjetön pläntti metsää ja peltoa. Jos oikein muistan, niin sai 850 000 pelto + metsä yhteensä ja ostaja oli helsinkiläinen rahoitusalalla oleva tyyppi.
Nyt siinä pellolla kerrostaloja ja metsäalueella rivitaloja. KAveri oli miettinyt, että paljonkohan se jätkä on kuitannut noista rahaa.
Tietysti kannattaa muistaa, että yksittäinen ihminen ei kykenisi asuntoja ja kerrostaloja taikomaan.
Kyllä tuossa on sijoitettu rahoja ja taustalla voi olla paljon analyyttistä dataa ja niin sanottua parempaa tietoa.
Lisäksi tuossa on ollut niin sanottua raakamaata. Se on tarvinnut todennäköisesti kaavoittaa, rakentaa infat yms. Raakamaan hinta on kokonaisuudessa pisara meressä. Kerrostalon rakentamiskustannukset ovat luokkaa 50 miljoonaa euroa riippuen.
Riippuu tietysti ihan minkä ikäinen olet. Yli viisikymppisenä voikin jo harkita työelämästä pois jäämistä ja elää sijoitustuotolla + jonkin verran syödä pääomaa. Jos elintaso on sellainen että tuo riittää. Jos olet nuorempi tai kaipaat elintasoa niin sitten en vielä töistä luopuisi - ehkä keventäisin tekemällä lyhyempää työaikaa tai kevyempää ja heikommin palkttua työtä.
Onhan tommosista perinnöistä vaivaa, varsinkin jos itseä ei oikein kiinnosta ruveta tilalliseksi tai muuten omaisuutta hankala hyödyntää. Kaikesta on myös kuluja ja ne perintöverot pitää kuitata.
Itse perin 145 hehtaaria metsää, maa-alue sisältää myös 17 järvenrantatonttia, kolme asuinkiinteistöä ja kesämökin.
Metsätalousyrittäjyydessä on omat kommervinkkinsä, mutta jeesiä siihen saa, jos on ummikko.
Itseä ärsyttää nuo asunnot, kun niitä ei voi itse hyödyntää. Yksi ulkomailla, yksi vanha maatilakompleksi, joka pitäisi totaalirempata ja homevauriotakin on, purku maksaa, ja yksi on koirankoppiyksiö pikkupaikkakunnalla. Mökki on saaressa.
Pitää myydä sen minkä pystyy/menee kaupaksi ja koittaa keksiä jokin toinen sijoitusmuoto.
Jos työ on mukavaa ja leppoisaa, niin eihän tuo kuulosta siltä, että siitä pitäisi päästä eläkepäiville kiireellä. Jos haluat vaihtelua, niin piristäisikö opintovapaalla opiskelu? Tai joku muu sapattivapaa?
Itse ajattelisin, että tuollaisen pääoman turvin töissä olisi entistä leppoisampaa, kun tietäisi, että voi nostaa kytkintä, jos menee ilmapiiri ikäväksi tai tulee jotain omituista hiostusta.
Pääomien sijoittamisesta saa itselleen mukavan harrastuksen, jonka parissa kuluu aika mukavasti.
Minulla on vähän sama "ongelma".
2 perintöä, pari kämppää ja irtorahaa. En aio todellakaan sinkkuna lapsettomana viiskymppisenä sijoittaa, kuin minimin.
Todellakin lähden läppärihommiin lämpimään. En tiedä vielä mihin? Euroopan ulkopuolella kiinnostaisi asua, mutta ei koskaan sotarikollisvaltio Usaan.
Ei ole tuollaisia murheita.