Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hahmotushäiriö: ilmansuunnat ja oikea ja vasen menevät sekaisin

Vierailija
01.06.2023 |

Tosi kiva on. En mielelläni anna kenellekään ohjeita miten mennä jonnekin. Todennäköisesti neuvon mitä sattuu ja sen jälkeen vasta hoksaan että olisikin pitänyt kehottaa oikean sijasta kääntymään vasemmalle. Onneksi nykyään ihmiset käyttävät kännykkää liikkuessaan vieraassa paikassa.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallista diagnoosia ei ole, mutta onhan tämä kiusallista. Joskus joku on ärtynyt, kun ilmansuunnat ovat menneet sekaisin. Joudun pyörittelemään ilmansuunnat päässäni varmistaakseni sen onko Tornioon lähdettäessä suunnattava luoteeseen vai sittenkin kaakkoon.

Vierailija
2/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää asiassa se, kun menee aikaa siihen, että mietit onko joku oikealla vai vasemmalla. Sen hahmottaa parhaiten, kun pohtii kummalla kädellä kirjoittaa käsin. Hitauden takia välillä tuntuu kuitenkin siltä kuin sinua pidettäisiin jotenkin vajaana, vaikka yleensä ajatukset kulkevat nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se mikään häiriö ole.

Vierailija
4/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasen ja oikea sekä numerosarjassa ja vieraskielisessä sanassa kaksi viimeistä numeroa/kirjainta menee sekaisin.

Onneksi tämä nyt jo tiedossa niin pitää olla tarkkana jos esim. soittaa johonkin niin että pitää valita numero.

Vierailija
5/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoen toisinaan päässäni rimpsua "pohjoinen, itä, etelä ja länsi, sitten koillinen, kaakko, lounas ja luode". Sormilla laskeminen auttaa hahmottamaan monesko ilmansuunnista mikin on, mutta sitä ei viitsi näkyvästi tehdä. Käyttävätkö muut täällä vastaavia konsteja?

Vieraaseen paikkaan mennessä katson usein reitin etukäteen navigaattorista ja katson katunäkymät Google Street View:sta. Erityisesti autolla liikkuessa käytän mielelläni navigaattoria, jos reitti ei ole tuttu, jottei tarvitsisi jännittää kuinka hyvin reitin muistaa ulkoa.

Vierailija
6/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustelut? Kyllä tästä käytetään nimitystä hahmotushäiriö. Toki varmasti siinäkin on eroa kuinka merkittävää haittaa ominaisuudesta on.

Vierailija
7/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käytössä sana Volvo kun mietiskelen kumpi on vasen ja kumpi oikea. On ainakin mua auttanut 👍

Vierailija
8/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä liittyykö hahmotushäiriöön jotenkin, mutta on myös vaikea muistaa jotain yksityiskohtia. Esimerkiksi vieraammat autot menevät helposti sekaisin. Voisin vahingossa hypätä työreissulla jonkun muun kuin kollegan auton lähelle pysäköityyn tummaan, samankokoiseen autoon. Siksi yleensä pyrin liikkumaan hitaasti ja seuraamaan mihin autoon muu seurue paussin jälkeen suuntaa.

Vierailija
9/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös on tuo. On raskasta kun ei opi mitään reittejä tai oppii tosi hitaasti. Esimerkiksi kun käyn koululla syömässä niin joudun aina erikseen muistelemaan mistä ovesta milloinkin on mentävä. Jos käyn vaikka jossain kaupunginosassa missä yleensä en kulje, niin turha odottaa että olisin ymmärtänyt matkasta sinne mitään, enkä muista seuraavalla kerralla mitään logiikkaa että miten kannattaa suunnata.

En muista tai tunnista oikeaa/vasenta ja yleisesti ottaen tilan hahmotus ja suuntavaisto ovat huonot.

Googletin joskus ja hahmotushäiriö ei ole vielä virallinen diagnoosi. Usein se liittyy ADHD:hen.

Vierailija
10/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös on tuo. On raskasta kun ei opi mitään reittejä tai oppii tosi hitaasti. Esimerkiksi kun käyn koululla syömässä niin joudun aina erikseen muistelemaan mistä ovesta milloinkin on mentävä. Jos käyn vaikka jossain kaupunginosassa missä yleensä en kulje, niin turha odottaa että olisin ymmärtänyt matkasta sinne mitään, enkä muista seuraavalla kerralla mitään logiikkaa että miten kannattaa suunnata.

En muista tai tunnista oikeaa/vasenta ja yleisesti ottaen tilan hahmotus ja suuntavaisto ovat huonot.

Googletin joskus ja hahmotushäiriö ei ole vielä virallinen diagnoosi. Usein se liittyy ADHD:hen.

Mulla on sama juttu ovien kanssa. En muista monesko ovi jokin oli, jos ne näyttävät samalta. Enkä useinkaan muista keitä kaikkia ihmisiä olen työpaikalla tervehtinyt. Tulee siksi tervehdittyä joskus samaa henkilöä päivän aikana useamman kerran.

Vierailija
11/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoen toisinaan päässäni rimpsua "pohjoinen, itä, etelä ja länsi, sitten koillinen, kaakko, lounas ja luode". Sormilla laskeminen auttaa hahmottamaan monesko ilmansuunnista mikin on, mutta sitä ei viitsi näkyvästi tehdä. Käyttävätkö muut täällä vastaavia konsteja?

Vieraaseen paikkaan mennessä katson usein reitin etukäteen navigaattorista ja katson katunäkymät Google Street View:sta. Erityisesti autolla liikkuessa käytän mielelläni navigaattoria, jos reitti ei ole tuttu, jottei tarvitsisi jännittää kuinka hyvin reitin muistaa ulkoa.

Nykynuorista moni ei edes tiedä mitä väli-ilmansuunnat ovat.

Vierailija
12/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuorista moni ei edes tiedä mitä väli-ilmansuunnat ovat.

Se ei liity tähän. Englanniksi väli-ilmansuunnilla on järkevämmät nimet. Riittää että tiedät silloin pääilmansuunnat.

Vierailija
13/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on käytössä sana Volvo kun mietiskelen kumpi on vasen ja kumpi oikea. On ainakin mua auttanut 👍

Liikutko paljon Volvolla ja sinulla päässä tekstistä muistijälki vai oletko muuten opetellut tuon käyttöön?

Vierailija
14/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole hahmotushäiriö, hahmotushäiriö on ihan muuta. Minulla on aina mennyt oikea ja vasen sekaisin, jopa inssissä, inssi vain kysyi että meneekö minulla nämä sekaisin sanoin että menee, ei laskenut virheeksi. Ja kyllä blondien autolla eli Volvolla meni myös, vaikka ratissa luki V( vasen)olvO(oikea).

Vierailija
15/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole hahmotushäiriö, hahmotushäiriö on ihan muuta. Minulla on aina mennyt oikea ja vasen sekaisin, jopa inssissä, inssi vain kysyi että meneekö minulla nämä sekaisin sanoin että menee, ei laskenut virheeksi. Ja kyllä blondien autolla eli Volvolla meni myös, vaikka ratissa luki V( vasen)olvO(oikea).

Miksi sinä tätä kuvailet ellet hahmotushäiriöksi? Niitä on käsittääkseni erilaisia.

Vierailija
16/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä tätä kuvailet ellet hahmotushäiriöksi? Niitä on käsittääkseni erilaisia.

https://mikontalolights.fi/mita-tarkoittaa-spatiaalinen-hahmottaminen/

Vierailija
17/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee minullakin oikea ja vasen sekaisin, myös suuntavaisto ihan olematon, eli lähden aina päinvastaiseen suuntaan kuin pitäisi, kartan avulla en osaa suunnistaa lainkaan. Google maps on ihan turha mulla, kun menen aivan sekaisin, jos sitä yritän käyttää. Kauppakeskuksissa ja muissa isoissa rakennuksissa eksyn joka kerta, vaikka miten yrittäisin painaa maamerkkejä mieleen.

Vierailija
18/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tota, että menen hukkaan tai en tiedä reittejä tai menen väärään autoon.

Päinvastoin, oon tosi hyvä tietämään missä olen ja minne päin pitää kääntyä että olen pohjoisessa/etelässä tai oikealla/vasemmalla ilman, että osaa nimetä ne. Reitit muistan helpolla ja jos katson maastoreitin etukäteen google mapsista, kun menen sen tiedän minne pitää käänyä ja milloin.

Muuten en osaa nimetä ilmansuuntia, oikeaa ja vasenta ja kirjoittaessa kaksi viimeistä kirjainta menee helposti sekaisin sekä numerosarjoissa sekaantuu kaksi viimeistä.

Vierailija
19/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikutko paljon Volvolla ja sinulla päässä tekstistä muistijälki vai oletko muuten opetellut tuon käyttöön?

Kyllä tuota muistisääntöä opetetaan ihan peruskoulussakin.

Vierailija
20/42 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustelut? Kyllä tästä käytetään nimitystä hahmotushäiriö. Toki varmasti siinäkin on eroa kuinka merkittävää haittaa ominaisuudesta on.

No eihän nämä ole mitään syntymässä annettuja asioita vaan opittuja asioita. Jos ei osaa vaikka koko kertotaulua ulkoa, onko sekin häiriö? Tai jos ei osaa jotain käytännön taitoa, vaihtaa pyörän kumeja?

En minä tiedä mitään 'häiriödiagnostiikkaa' tai tunne asiaa, että mitä kaikkia diagnosoitavissa olevia häiriöitä on. Tai jos on olemassa tämän niminen häiriö, miten se määritellään.

Mutta vastustan kyllä tätä, että kaikki patologisoidaan, jos ei taitu tasan samaan muottiin, kuin kaikki muutkin.