Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosiaaliturvan heikennys heikentää myös työssäkäyvien asemaa!

Vierailija
01.06.2023 |

Keskiluokan on lyhytnäköistä ja typerää tuudittautua siihen, että heikkenevä sosiaaliturva kohdistuisi vain sairaisiin ja työttömiin. Yhtään peittelemättömiä tavoitteita on ollut mm. huonontaa palkansaajien asemaa sote-palveluista leikkaamalla (työterveyden kattavuus vaihtelee), työttömyysturvasta leikkaamalla (siitä huolimatta että sitä rahoitetaan myös palkansaajien maksamin vakuutusmaksuin), poistamalla ammattiliittojäsenyyden verovähennysoikeus ja poistamalla asiantuntijatyö työaikalainsäädännön suojasta.

Köyhimpien sosiaaliturvaa on myös luvattu heikentää, siitä huolimatta että tasosta on tullut EU-noottia ennenkin ja siitä huolimatta että perustuslain mukaan riittävään toimeentuloon on kaikilla subjektiivinen oikeus. Säästöjä saadaan ehkä vähän. Olennaisimmin saadaan "oikeudenmukainen" ympäristö, jossa on pakko ottaa vastaan työ kuin työ, tuleepa rahalla toimeen tai ei. Eli halpatyövoimaa pääomalle. Ehkä "oikeudenmukaista" "vastikkeellista" työvoimaa ulkomaisten sijoitusyhtiöiden omistamiin hoivapalvelufirmoihin, koska "nehän voi aina ulkoiluttaa mummoja".

Entä rikkaat? Työnantajaliitoille verovähennykset taattaisiin edelleen. Osakesäästötilien verotuksesta kevennettäisiin 200 mil suoraan rikkaimpien taskuun. Nämä tähän mennessä kuultua. Eiköhän rahalle löydetä muitakin ehdotuksia ison rahan luo.

Niin miten kukaan työssäkäyvä keskiluokkainen voi kuvitella hyötyvänsä näistä päätöksistä mitenkään?

Voit mielistellä isompaa koiraa pienemmille räksyttäen niin paljon kuin lystäät, mutta turha kuvitella olevasi mitään muuta kuin välipala siinä vaiheessa kun toinen isompi hurtta tulee vastaan, sulle ei suojaa ole tulossa.

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Mielelläni maksan 50e siitä, että köyhiltä viedään saman verran.

Vierailija
2/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ollaan siinä pisteessä, että kaikkien on tehtävä töitä piste. Ilmaiset lusimiset on lusittu muuttuneen maailman myötä ja vanhaan ei ole paluuta, vaikka demaripäättäjät yrittivät viimeiseen asti velanotolla muuta väittää. Kokeilkaapa itse velalla elämistä. Raja tulee vastaan ihan varmasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa. Mielelläni maksan 50e siitä, että köyhiltä viedään saman verran.

Taitaa lasku vaan nousta sataseen siitä että köyhältä lähtee 20 eur.

Oikeisto aina väittää toimintaansa loogiseksi. Sitä se toki onkin, 1% kannalta, mutta mitä ne loput 19% mukana juoksevat?

Vierailija
4/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ollaan siinä pisteessä, että kaikkien on tehtävä töitä piste. Ilmaiset lusimiset on lusittu muuttuneen maailman myötä ja vanhaan ei ole paluuta, vaikka demaripäättäjät yrittivät viimeiseen asti velanotolla muuta väittää. Kokeilkaapa itse velalla elämistä. Raja tulee vastaan ihan varmasti.

Miten se velka vähenee kun säästöt heti syydetään varakkaimmille?

Vierailija
5/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhiä kurittamalla montaa miljoonaa säästä. Se on vähän nappikauppaa mitä sosiaalituesta voidaan säästää. Mutta olle kokoomuksen osa populismia, niin tuntuu uppoavan joihinkin kansalaisiin. Siksi vasemmisto!

Vierailija
6/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmaisia lusimisia ei ole edes vankilassa.

Teepä sinä työsi, äläkä valita. Piste.

Mitä tarkoitat velalla elämisellä?

Vierailija
7/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asiantuntijatyössä. Minulla on tietty kokonaisuus hoidettavana. Välillä mikään työmäärä ei riitä, toisinaan on leppoisaa. On tyhmää, että saldojen rajoissa ainoastaan saa tasata työmääriään. Hiljaisena hetkenä voisin lähteä vaikka kalaan. Jos työmäärä kasaantuu liian isoksi ja valtava työtuntimäärä on jatkuvaa, vaihdan maisemaa. Ei asiantuntijat ole missään heikossa työmarkkina-asemassa. Samasta syystä en kuulu liittoihin. Työterveys on hyvä. Puolisolla on pääomia, joita haluaisi hyödyntää osakemarkkinoilla. Tuo 50 000:n katto on aivan liian alhaalla oikean tilin tekemiseen. 

Vierailija
8/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen asiantuntijatyössä. Minulla on tietty kokonaisuus hoidettavana. Välillä mikään työmäärä ei riitä, toisinaan on leppoisaa. On tyhmää, että saldojen rajoissa ainoastaan saa tasata työmääriään. Hiljaisena hetkenä voisin lähteä vaikka kalaan. Jos työmäärä kasaantuu liian isoksi ja valtava työtuntimäärä on jatkuvaa, vaihdan maisemaa. Ei asiantuntijat ole missään heikossa työmarkkina-asemassa. Samasta syystä en kuulu liittoihin. Työterveys on hyvä. Puolisolla on pääomia, joita haluaisi hyödyntää osakemarkkinoilla. Tuo 50 000:n katto on aivan liian alhaalla oikean tilin tekemiseen. 

Sinua on sitten onni lykästänyt! En nimittäin itse tunne yhtäkään asiantuntijatehtävissä työskentelevää, joka saisi ilman erityisjärjestelyitä edes saldovapaitaan pitoon ilman että työt pinoutuvat huolestuttavasti. Yksityisellä tai julkisella. Jaa no veli kertoi joskus tuntevansa yhden rakennusalalta, eli kai se mahdollista -joskaan ei ehkä todennäköistä- on.

Sinällään tässä toki huomataan, että panostukseen palkkiot eivät aina ole aivan tasapainossa, mutta tottahan osakemarkkinoilla pitäisi voida verotta tienata vaikka palkkatyöstä menisi sama moninkertaisesti?

Vierailija
9/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinua on sitten onni lykästänyt! En nimittäin itse tunne yhtäkään asiantuntijatehtävissä työskentelevää, joka saisi ilman erityisjärjestelyitä edes saldovapaitaan pitoon ilman että työt pinoutuvat huolestuttavasti. Yksityisellä tai julkisella. Jaa no veli kertoi joskus tuntevansa yhden rakennusalalta, eli kai se mahdollista -joskaan ei ehkä todennäköistä- on.

Sinällään tässä toki huomataan, että panostukseen palkkiot eivät aina ole aivan tasapainossa, mutta tottahan osakemarkkinoilla pitäisi voida verotta tienata vaikka palkkatyöstä menisi sama moninkertaisesti?

Ei osakesäästötilin katon nosto mitenkään poista osakemarkkinoilla toimimisen verollisuutta. Se mahdollistaa ainoastaan tienata siellä paremmin. Osakekaupoissa normaalisti verotetaan jokaisessa transaktiossa ja osingonmaksuissa. Osakesäästötilillä vasta kun raha nostetaan sieltä ulos. Tämä mahdollistaa paremmin esim. sen, että kauppoja tekee paljon ja kerryttää niillä voittoja. Verot maksetaan heti kun rahan ottaa käyttöön, ihan niin kuin palkankin kohdalla. 

Vierailija
10/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllisyys ei nouse tuista leikkaamalla, pahoinvointi vaan lisääntyy.

Vierailija
11/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos niitä tukia ei ole kohta varaa maksaa niin minkäs teet? Yhteiskunnan hyysäämisellä on seurauksensa ja se on nyt nähtävissä. Työttömyystuilla eläviä on entistä enemmän, ja osa heistä on täysin työkykyisiä. Työt eivät vaan kiinnosta koska on kivempi maata kotona ja katsella kännykkää.

Vierailija
12/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos niitä tukia ei ole kohta varaa maksaa niin minkäs teet? Yhteiskunnan hyysäämisellä on seurauksensa ja se on nyt nähtävissä. Työttömyystuilla eläviä on entistä enemmän, ja osa heistä on täysin työkykyisiä. Työt eivät vaan kiinnosta koska on kivempi maata kotona ja katsella kännykkää.

Faktoja olisi kivempi lukea kuin mutua. Niin työttömien kuin maksettujen etuuksien määrä ovat kaskeneet vuoden 2020 jälkeen, jolloin korona. Huippuvuosina moöemmissa tilastoissa erottuvat ilman koronan apua 2014-2017. Ainii sillon oliki oikeistohallitus.

Mutku kiva läyhää fiilismäyhää.

Vierailija
13/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä yhteiskunnan oma ongelma, jos on koukuttanut heikoimmat täysin kännykän orjiksi.

Vierailija
14/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä yhteiskunnan oma ongelma, jos on koukuttanut heikoimmat täysin kännykän orjiksi.

Ei se ole yhteiskunnan vika sen enempää kuin sekään, että osa suomalaisista polttaa tupakkaa tai tuuttaa heroiinia suoniinsa. Kyllä se on ihan yksilön oma valinta, jolle voi tehdä jotain. 

Vierailija
15/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU ei huomioi sosiaaliturvaa katsoessaan lainkaan asumistukia. Jos Suomessa poistettaisiin asumistuet kokonaisuudessan ja nostettaisiin köyhimpien toimeentulotukia ja minini työttömyystukia vaikkapa 50 euroa niin EU näkisi että Suomessa köyhien tilanne parantunut. 

Vierailija
16/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän taitaa vaikuttaa ay-maksujen verovapauden poisto ja muu liittojen alasajoon liittyvä. Siinäpä saa sitten jokainen neuvotella itselleen paitsi palkat niin myös lomat jne.

Vierailija
17/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siinäpä kysymys. Miten saada työkuntoiset nuoret ja aikuiset töihin? Eritoten he joita ei vaan yksinkertaisesti työt nappaa. Eriasia ovat he, joilla erilaista terveyshaittaa.

Vierailija
18/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin viimeeks töissä v 2004 t: m52

Vierailija
19/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktoja olisi kivempi lukea kuin mutua. Niin työttömien kuin maksettujen etuuksien määrä ovat kaskeneet vuoden 2020 jälkeen, jolloin korona. Huippuvuosina moöemmissa tilastoissa erottuvat ilman koronan apua 2014-2017. Ainii sillon oliki oikeistohallitus.

Mutku kiva läyhää fiilismäyhää.

Vuoden 2020 jälkeen Suomi on ottanut vielä valtavasti lisää velkaa. Se ei ole mannaa taivaalta eikä sitä velkaa voida vain ottaa pää märkänä lisää jatkuvasti lisää ilman aikomustakaan maksaa takaisin kuten viime vuosina toimittu. 

Vierailija
20/112 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olin viimeeks töissä v 2004 t: m52

Mitä olet tehnyt viimeiset 20 vuotta?