Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asia jota moni laihduttaja ja paastoaja ei ymmärrä

Vierailija
01.06.2023 |

Moni terveysasiantuntija ja lääkäri on toitottanut monta vuotta että laihduttamalla ja paadtoamalla vain lihoaa ja keho turpoaa, koska sen laihdutus- ja paastokuurin aikana keho menee säästöliekille ja rasvan polttamisen sijaan varastoi rasvana jokaikisen pienen energiamäärän jonka se vain saa.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1600 kuulostaa tosi vähältä kun on tottunut näihin n. 2000 kcal "suosituksiin" :O

2000 kcal on aivan liikaa naiselle, pitäisi liikkua todella paljon. Itse lihoisin, jos söisin joka päivä 2000 kcal edestä, noin 1800 sopii minulle ja jos haluan laihtua, pitää syödä sitäkin vähemmän. Liikunnalla voi tasapainoa rukata jonkin verran, muttei niin paljoa kuin moni luulee. N50

Suositukset onkin tehty lähinnä keskiverto ihmisille.

Joskus kun tehdään henkilökohtaiset suositukset niin ne saattaa yllättää. Olen itse 170cm pitkä ja paljon liikkuva mies, mutta kun kävin ylipainon takia lääkärissä niin tutkivat ja tulivat siihen tulokseen että 2000 kaloria on minun kropalleni lähes tuplasti liikaa ja sain uuden 1100 kalorin suosituksen sen tilalle koska vika on kuulema yliaktiivisessa aineenvaihdunnassani.

Yliaktiivinen aineenvaihdunta, joka ei kuitenkaan kuluta mitään? JÄnnä combo, en ole ennen moisesta kuullut.

Vierailija
62/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia keskitysleireiltä vapautetut olivat kaikki kuin Michelin-ukkoja.

Tämä on aina yhtä i dioo ttimainen kommentti vä hä-älyisiltä ihmisiltä.

Jos et erota omaehtoista laihduttamista tai paastoamista kidutuksesta, niin sillehän ei kukaan voi mitään.

Mutta väännetään nyt rautalangasta niille, jotka aina muna hiessä näitä yläpeukuttaa, kun on olevinaan niin fiksua:

Keskitysleirillä ihmiset olivat  hyvin pitkiä aikoja täysin aliravittuina, vailla mahdollisuutta vaikuttaa siihen itse. Normaalitilanteessa ihmisen eloonjäämisvietti on niin vahva, että ihminen ei itse itselleen moista tee. Ainoastaa vaikeasti mt-ongelmaiset, eli pahasta anoreksiasta kärsivät tekevät itselleen niin, mutta silloin puhutaan jo hyvin vakavasta tilanteesta, joka suurella todennäköisyydellä johtaa kuolemaan.

Jos joku ei vielä tiennyt, niin anoreksia on mielen sairauksista tilastollisesti tappavin.

Palataan sinne keskistysleirille: nuo ihmiset tuossa tilanteessa sairastuivat myös mieleltään. Ja tämä sama havainto tehtiin kuuluisassa ihmiskokeessa

https://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Starvation_Experiment

Eli jos nyt palataan aloittajan viestiin, niin se on monelta osin ihan totta, ja sen todistaa lukemattomat pitkittäistutkimukset viimeisen n. 70 vuoden ajalta. Laihduttaminen lihottaa pitkällä aikavälillä, ja mitä useammin laihduttaa, sen varmemmin lihoo ja sen vaikeampaa laihduttaminen on.

Ihmiselimistö on eloonjäämiskoneisto, ja koko ihmislajin olemassaolon aikana ei ole ollut kuin viimeiset muutama vuosikymmen tilanne, jossa ravintoa on saatavilla niin paljon kuin sielu sietää. Siksi elimistömme edelleen tulkitsee vähentyneen energiansaannin helposti uhaksi, ja käynnistää toimet nälkäkuoleman vastustamiseksi. 

Täältäkin voi lukea vähän lisää siitä, mitä rajusta laihduttamisesta seuraa:

https://www.nytimes.com/2016/05/02/health/biggest-loser-weight-loss.html

Ja sitten voi jatkaa itsensä tyhmäksi tekemistä jos edelleen huvittaa.

Turhan monimutkaiseksi menee, nyt. Tosiasia kuitenkin on että ihminen ei voi lihoa olemalla syömättä. Paino putoaa kun sisäänmenevä ruoka vähenee, ihan sama onko se naapurin Pena laihiksella tai sitten keskitysleirin vanki jolle ei anneta tarpeeksi ruokaa.

Säästöliekkiajatus on vedetty aika överiksi ja uudeksi tekosyyksi sille, ettei kannata laihduttaa tai paastota. Paastoaminenkin on kuitenkin ikivanha juttu eri kulttuureissa ja siitäkin on tutkimuksissa löydetty sellaisia hyötyjä joita ei normaalilla laihdutuskuurilla voi saavuttaa.

Mutta kai nämä ovat pitkälti myös yksilöllisiä asioita. Ehdottomasti suurin tekijä on ihmisen pääkoppa ja tahdonvoima ja näistä tekijöistä johtuen se paino tulee takaisin useimmilla. Minulla toimii paastoaminen yhtenä työkaluna siihen, että pysyn ihannepainossani vielä keski-iässäkin. Eikä se paino lähde minulla heti raketin lailla ylöspäin kun alan syödä normaalisti. Päinvastoin, mahalaukku on kutistunut siinä kohtaa sen verran että ei tahdo edes mahtua niin paljon ruokaa kuin sitä ennen. Takaisin huippulukemiini paisuminen vaatisi pitkällistä ja täydellistä antautumista ylensyömiselle, eli se olisi täysin oma mokani eikä tapahtuisi mitenkään minusta riippumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista bodareista taitaa tulla takuuvarmoja läskejä myöhemmin kun vähän väliä ovat dieetillä

Vierailija
64/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laihdutin aikoinaan 72-kiloisesta 38-kiloiseksi syömällä kurkkua, salaatinlehtiä ja ruisleipäpalan päivässä. Olisiko pudotuksessa mennyt puoli vuotta.

En huomannut mitään säästöliekkiä kyllä, koska paino putosi ainakin kilon viikossa.

Jos nyt unohdetaan mitä tuo teki kropan toiminnalle ja mielenterveydelle niin ihan hyväksi havaittu laihdutusmenetelmä tuo niukka syöminen.

Joo, anoreksia se on oikein pätevä laihdutusmenetelmä. Sanoisin rumasti, mutta ei kai sitä sairaalle ihmiselle saa.

Miksi pitää ilkeillä? Ei edellinen kirjoittaja väittänyt anoreksian olevan hyvä laihdutusmenetelmä.

Tottahan edellinen kirjoittaja vain kirjoittaa. Itsekin sairastin anoreksiaa useamman vuoden. Ei siinä mitään säästöliekkejä ollut. Anoreksiaa sairastavilla on raudanluja itsehillintä ja kontrolli ruokaan. Suuret liikuntamäärät lisäksi. Ei laihduttaminen rakettitiedettä ole. 

Vierailija
65/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia keskitysleireiltä vapautetut olivat kaikki kuin Michelin-ukkoja.

Just näin. Se on se syömättömyys joka lihottaa ei se jatkuva puputtaminen. 

Vierailija
66/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ihmiset jotka vinkuvat, että pitää syödä koko ajan ja tasaisin väliajoin, vinkuvat vuorostaa myös siitä kun ovat lihavia tai eivät laihdu. 

Vierailija
67/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikös se ole jo moneen kertaan tutkittu ja todettu, ettei mitään säästöliekkiä ole olemassakaan. Syö vähemmän kuin kulutat - siihen perustuu joka ainoa dieetti ja laihdutus. Siis ihan ainoa. Oikotietä nyt vaan ei ole

Kyllä se ns säästöliekki on olemassa, mutta nyt sitä käytetään pirun huonona tekosyynä siihen, ettei laihdu.

Säästöliekki, painavat luut, raskas ruumiinrakenne jne. lihavien tekosyyt.

Vierailija
68/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laihdutin aikoinaan 72-kiloisesta 38-kiloiseksi syömällä kurkkua, salaatinlehtiä ja ruisleipäpalan päivässä. Olisiko pudotuksessa mennyt puoli vuotta.

En huomannut mitään säästöliekkiä kyllä, koska paino putosi ainakin kilon viikossa.

Jos nyt unohdetaan mitä tuo teki kropan toiminnalle ja mielenterveydelle niin ihan hyväksi havaittu laihdutusmenetelmä tuo niukka syöminen.

Joo, anoreksia se on oikein pätevä laihdutusmenetelmä. Sanoisin rumasti, mutta ei kai sitä sairaalle ihmiselle saa.

Miksi pitää ilkeillä? Ei edellinen kirjoittaja väittänyt anoreksian olevan hyvä laihdutusmenetelmä.

Tottahan edellinen kirjoittaja vain kirjoittaa. Itsekin sairastin anoreksiaa useamman vuoden. Ei siinä mitään säästöliekkejä ollut. Anoreksiaa sairastavilla on raudanluja itsehillintä ja kontrolli ruokaan. Suuret liikuntamäärät lisäksi. Ei laihduttaminen rakettitiedettä ole. 

Pelko ja itsehillintä eivät ole sama asia. Anorektikot pelkäävät syömistä yli kaiken. Ei kannata ihannoida sellaista mikä on sairasta.

Jos kyse olisi itsehillinnästä ja oikeasta kontrollista, silloin se toimisi myös siihen suuntaan, että pystyisi lopettamaan laihduttamisen kun se menee liian pitkälle. Anorektikko ei pysty. Koska kyseessä on sairaus, ei mitkään hienot luonteenpiirteet.

Vierailija
69/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hän nimenomaan kertoi anorektikon ruokavalion olevan tehokas tapa pudottaa painoa. Pirin vetäminenkin on, vaikka harva sitä kehtaa ääneen sanoa.

Vierailija
70/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikös se ole jo moneen kertaan tutkittu ja todettu, ettei mitään säästöliekkiä ole olemassakaan. Syö vähemmän kuin kulutat - siihen perustuu joka ainoa dieetti ja laihdutus. Siis ihan ainoa. Oikotietä nyt vaan ei ole

Kyllä se ns säästöliekki on olemassa, mutta nyt sitä käytetään pirun huonona tekosyynä siihen, ettei laihdu.

Säästöliekki, painavat luut, raskas ruumiinrakenne jne. lihavien tekosyyt.

Lääkitys, geenit ja rauta-arvot 😅

Vierailija
71/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa. Anorexia on kumottu maailmasta! Ja Sudanissa menee hyvin!

Vierailija
72/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähes viisikymppinen ja aina ollut hoikka. Syön kaksi kertaa päivässä. Päivällinen ja pieni iltapala. En mä ikinä suunnitellut ryhtyväni pätkäpaastolle, tämä on mulle luonnollinen rytmi. Olen myös laskenut, että jos syön 1400kcal päivässä niin en liho enkä laihdu. Tuohon määrään ei älyttömästi syödä. Työni on istumatyötä enkä juuri harrasta mitään liikuntaa, mikä on tietysti huono asia. Nuorempana olin aktiivisempi.

Jos puhutaan ylipainosta niin omiin havaintoihini perustuen ne työkaverit, jotka syövät koko ajan jotain, ovat ylipainoisia. En tarkoita sitä että koko ajan menisi herkkuja, mutta jatkuvasti esim. pala leipää, omena, pähkinöitä jogurtti ja lisäksi ateriat.

Joskus ihmettelen kun netissä näkee kirjoituksia siitä että henkilö ei laihdu ollenkaan vaikka mielestään tekee kaiken oikein. Listataan mitä on syöty ja listaa lukiessa vaan hämmästelee että miten tuolla syömisellä ei muka laihdu. Usein kyse on jonkinlaisesta itsepetoksesta. Napostellaan, eikä näitä huomioida ollenkaan, niin ikään huomiotta jäävät kaloripitoiset juomat. Lasketaan energiansaanti alakanttiin ym. Jos nyt ajatellaan vaikka jotain kahvila cafe mochaa esimerkiksi niin sellaisessa on noin 500kcal. Jos tuokin jää laskuista pois niin ei ihme ettei laihdu,

Vierailija
73/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laihduta! Syö monipuolisesti.

Vierailija
74/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, joku poistattanut aamuisen viestini jossa kerroin että vaihdoin kitukuurit ja paastoamisen järkevään laihduttamiseen.

Laihduin kyllä kitukuureilla ja 9 kuukaudessa 10 kg, sitten tyssähti 4 kuukaudeksi. Sätin itseäni kun en syö tarpeeksi vähän(vaikka oikeasti söin liian vähän). Olin väsynyt enkä jaksanut harrastaa liikuntaa vaikka rakastan liikuntaa ja minulla on laji jossa haluan edistyä. Joinakin päivinä olin niin nälkäinen että en meinannut jaksaa nousta sängystä.

Nyt laitoin Noom-sovelluksen 2 viikkoa sitten ja paino on pudonnut siinä ajassa yli 2 kiloa! Kitukuurilla tippui paljon hitaammin. Sovellus määrittää joka päivälle kulutuksen mukaisen kalori-ikkunan jonka sisällä voi syödä laihtuakseen. Myöskään itseään ei tarvitse ajatella että kaikki herkut ovat loppuelämäksi kielletty, vaan voi syödä jotain herkkua 50-200 kcal päivässä, näin ei edes tule kielletyn herkun himoja ja olenkin syönyt kerran viikossa 50 g jäätelöä tai suklaata.

Esim. eilen ikkuna oli 2150-2950 kcal ja kulutukseni älykellon mukaan 3050 kcal(siivosin koko päivän). Syötyä tuli vähän ikkunan alle 1915 kcal ja laihduin eilisestä 300 g. Olen kyllä tyytyväinen vaikka olikin opettelemista siinä että syö enemmän ja yrittää jättää 1000 kcal päivät vähemmälle.

Tykkään kyllä paastostakin ja nuorempana paastosin säännöllisesti viikon syksyisin ja keväisin mutta nyt sairauksien vuoksi minulla on huonoja kokemuksia paastosta enkä jaksa treenata. Nyt jaksaminen treeneihin on paljon parempi ja ylipäätään arkiaktiivisuus korkeampi ja käveltyäkin tulee noin 13 000- 15 000 askelta päivässä, eli kalorinkulutus isompi.

Luin myös kansainväliseltä pätkäpaastosivulta kuinka monet ovat lihoneet heti huimasti kun ovat lopettaneet laihduttamisen.

Eli minä nyt toistaiseksi jätän kitukuurit ja jatkan tällä tavalla.

Vierailija
75/76 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat ihmiset jotka vinkuvat, että pitää syödä koko ajan ja tasaisin väliajoin, vinkuvat vuorostaa myös siitä kun ovat lihavia tai eivät laihdu. 

Tuo menee pieleen että pitäisi syödä kokoajan, muka jopa 5-6 kertaa päivässä ja aamulla enemmän että sitten illalla ei tule ahmittua.

Itse luotan omalla kohdallani ihan omaan kokemukseeni ja mikä itsellä sopii ja toimii.

Paras itselleni on syömistä 3 kertaa päivässä, klo 12 ja 20 välillä. Enkä rajoita mitään, vaan ihan normaalisti syön.

Aamupala 12 ja sitten päivällinen ja iltapala ennen kasia. 8 ja 16 malli.

Ennemmin aamulla kärsii nälästä kuin illalla mutta kunhan lopettaa syömisen ajoissa ennen nukkumista. Omalla kohdallani tämä on paras enkä sorru makeisiin tai ahmimiseen koska harvemmin niihin aamusta sortuu.

Se että aamupala olisi päivän tärkein ateria on harhaa, tai no on se minullakin mutta tosiaa vasta ns.lounasaikaan.

Eli kannattaa etsiä omaan elämään sopiva rytmi eikä kuunnella kaikkia ihme suosituksia kun ne ei kaikille sovi.

Ihan älytöntä syödä mussuttaa 5 tai 6 kerta pv jolloin määrät on niin vähän että ei ihme että on heti taas nälkä.

Kuuntele oman kehon singnaaleja, äläkä ihmeellisiä ja älyttömiä syö KOKOAJAN niin laihdut ohjeita.

Vierailija
76/76 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin vaan lihoin kun aloin noudattaa sitä aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala mallia.

Ihan liikaa syömistä tuossa tulee.

Kolme tai 2 runsaampaa ateriaa päivässä on parempi nii pysyy nälkä poissa muttei syödä koko aikaa. Voi jopa laihtua.

Ei kukaan laihdu syömällä 5 kertaa pv ellei tosiaan sitten syö pelkkää salaattia.