Asia jota moni laihduttaja ja paastoaja ei ymmärrä
Moni terveysasiantuntija ja lääkäri on toitottanut monta vuotta että laihduttamalla ja paadtoamalla vain lihoaa ja keho turpoaa, koska sen laihdutus- ja paastokuurin aikana keho menee säästöliekille ja rasvan polttamisen sijaan varastoi rasvana jokaikisen pienen energiamäärän jonka se vain saa.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Esim paasto on ollut ihmiselle joskus normaali olotila ja ketogeeninen ruokavalio luotu jo 1900-luvan alussa vaikeiden sairauksien hoitoon ja nyt ne on trendidieettejä.
Nyt trendiksi on noussut pelkällä ruokavaliolla laihduttaminen. Huolestuttavaa. Mitä enemmän meille tulee sitä ikää sitä enemmän merkitystä on lihaskunnolla. No, jostain sitä kai sitten pitää aloittaa, kun tilanne on todella huolestuttava, kun ylipuolet suomalaisista on ylipainoisia. Ja nyt sille ei "asiantuntijoiden" mukaan saisi tehdä mitään kun voi mennä esim säästöliekille, hui. No, joku sen jo sanoikin, että säästöliekki ei ole este laihtumiselle.
Vierailija kirjoitti:
Esim paasto on ollut ihmiselle joskus normaali olotila ja ketogeeninen ruokavalio luotu jo 1900-luvan alussa vaikeiden sairauksien hoitoon ja nyt ne on trendidieettejä.
Vhh on peäisin jo 1800-luvulta. (ainakin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt trendiksi on noussut pelkällä ruokavaliolla laihduttaminen. Huolestuttavaa. Mitä enemmän meille tulee sitä ikää sitä enemmän merkitystä on lihaskunnolla. No, jostain sitä kai sitten pitää aloittaa, kun tilanne on todella huolestuttava, kun ylipuolet suomalaisista on ylipainoisia. Ja nyt sille ei "asiantuntijoiden" mukaan saisi tehdä mitään kun voi mennä esim säästöliekille, hui. No, joku sen jo sanoikin, että säästöliekki ei ole este laihtumiselle.
Laihtuminenhan hoidetaan juurikin syömällä. Ei se estä liikkumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöä. Säästöliekki tarkoittaa vain, että laihtumisen "hyötysuhde" vähän vähenee, ei sitä ettei laihdu ollenkaan. Eli jos nyt syöt 2200 kcal ja vähennät 1200 kcal:iin päivässä, laskennallisesti pitäisi laihtua vähän reilu kilon joka viikko kalorivajeen perusteella, mutta saatakin laihtua vaikka vain 700-800 g, koska säästöliekki eli kehon energiaa säästävät automaattisesti aktivoituvat mekanismit. Mutta keho pystyy säästämään vain rajallisesti, joten kyllä sitä laihtumistakin tapahtuu.
Itsehän olen laihduttanut jokunen vuosi sitten yhteensä lähes 50 kg tämmöisillä kovemmilla menetelmillä. Syy: hidas elämäntapamuutos tuntui vaikuttavan painoon ja vointiin ja ulkonäköön niin hitaasti, että turhautti ja helposti lopetti koko laihdutuksen. Päätin sitten kokeilla, että mitä jos vetäisin nopeammin. Alkuun 12 viikkoa nutriletteilla, jossa lähti 22 kg, kyllä motivoi! Ja sitten 1200 kcal per viikko ruokavaliolla loput. Painoa lähti oikein mukavasti, säästöliekeistä viis. Eikä ole tullut takaisin, toki edelleen jatkuvasti seuraan viikoittain painoa ja jos nousee, teen korjausliikkeitä.
Seuraatko vielä ruokavaliota kuinka tarkasti? Kiinnostaa, itsellä samanlainen elämäntapamuutos edessä... Mietin pitäisikö ruokapäiväkirja ottaa käyttöön ja sitä sitten jatkaa ns. loputtomiin.
En pidä enää mitään ruokapäiväkirjaa tai vastaavaa, en laske kaloreita. Mutta kyllä mulla on tiettyjä periaatteita syömisessä, joilla yritän torjua liikaa kaloreiden syöntiä. Esim. syön arkisin aika yksinkertaisesti ja melko vähähiilihydraattisesti (en ole mikään karppaaja kuitenkaan, voin syödä leipää tai pastaa tms mutta yritän pitää määrät vähäisinä arkisin). En normaalisti juo kaloripitoisia juomia (mehut, maidot, alkoholi, sokerilimsat) ollenkaan, ne on juhlajuttuja sitten. Herkkuja syön ehkä kerran viikossa, esim. makeaa jälkiruokaa tai karkkia tai leivoksen. Esim. mun eilinen oli aika tavanomainen mun yksinkertaisen syömisen arkipäivä:
- Aamu: Pirtelö johon jogurttia, banaani ja pakastemansikoita, hunajaa
- Lounas: Paistoin pannulla kesäkurpitsa-sipulihöystöä ja sekoitin siihen kevyt-fetajuustoa, vähän oliiviöljykastiketta. Vesi juomana, ei leipää.
- Päivällinen: Nuudeli-possuwokki jossa paljon kasviksia
- Ilta: Muutama paahdettu manteli ja omena
Viikonloppuna voin käydä joskus ravintolassakin ja syödä isommin terveellisyyttä tai kaloreita miettimättä, tai muuten vaan syödä esim. useampia leipäviipaleita tms. joita yritän arkisin välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminenhan hoidetaan juurikin syömällä. Ei se estä liikkumasta.
Really?
No, en paljoa perusta sellaisten "asiantuntijoiden" mielipiteille, jotka puhuu virallisista ravitsemussuosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöä. Säästöliekki tarkoittaa vain, että laihtumisen "hyötysuhde" vähän vähenee, ei sitä ettei laihdu ollenkaan. Eli jos nyt syöt 2200 kcal ja vähennät 1200 kcal:iin päivässä, laskennallisesti pitäisi laihtua vähän reilu kilon joka viikko kalorivajeen perusteella, mutta saatakin laihtua vaikka vain 700-800 g, koska säästöliekki eli kehon energiaa säästävät automaattisesti aktivoituvat mekanismit. Mutta keho pystyy säästämään vain rajallisesti, joten kyllä sitä laihtumistakin tapahtuu.
Itsehän olen laihduttanut jokunen vuosi sitten yhteensä lähes 50 kg tämmöisillä kovemmilla menetelmillä. Syy: hidas elämäntapamuutos tuntui vaikuttavan painoon ja vointiin ja ulkonäköön niin hitaasti, että turhautti ja helposti lopetti koko laihdutuksen. Päätin sitten kokeilla, että mitä jos vetäisin nopeammin. Alkuun 12 viikkoa nutriletteilla, jossa lähti 22 kg, kyllä motivoi! Ja sitten 1200 kcal per viikko ruokavaliolla loput. Painoa lähti oikein mukavasti, säästöliekeistä viis. Eikä ole tullut takaisin, toki edelleen jatkuvasti seuraan viikoittain painoa ja jos nousee, teen korjausliikkeitä.
Paljonko saat nyt syödä kaloreina päivässä?
Noin 1600 kcal. Päinan 63 kg.
1600 kuulostaa tosi vähältä kun on tottunut näihin n. 2000 kcal "suosituksiin" :O
Vierailija kirjoitti:
No, en paljoa perusta sellaisten "asiantuntijoiden" mielipiteille, jotka puhuu virallisista ravitsemussuosituksia.
Joka maassa on omat suosituksessa, mutta missä muussa maassa se on yhtä huvittava? Suomessa viralliset ravitsemussuositukset antaa valtion ravitsemusneuvottelukunta (VRN), joka on maa- ja metsätalousministeriön alainen asiantuntijaelin.
eikös se ole jo moneen kertaan tutkittu ja todettu, ettei mitään säästöliekkiä ole olemassakaan. Syö vähemmän kuin kulutat - siihen perustuu joka ainoa dieetti ja laihdutus. Siis ihan ainoa. Oikotietä nyt vaan ei ole
Vierailija kirjoitti:
eikös se ole jo moneen kertaan tutkittu ja todettu, ettei mitään säästöliekkiä ole olemassakaan. Syö vähemmän kuin kulutat - siihen perustuu joka ainoa dieetti ja laihdutus. Siis ihan ainoa. Oikotietä nyt vaan ei ole
Kyllä se ns säästöliekki on olemassa, mutta nyt sitä käytetään pirun huonona tekosyynä siihen, ettei laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Säästöliekki tarkoittaa kudosten aineenvaihdunnan hidastumista eli elimistön mukautumista matalampaan energiansaantiin eli kyllä se olemassa on. Keho ikään kuin päivittyy uuteen tilaan ja ihmisen pitää mukauttaa energiansaantinsa kehon uusiin vaatimuksiin.
Oon kanssa huomannut itse, että jos oon joskus syönyt päivän aikana aivan liian vähän, niin vatsa turpoaa ja tulee tukala olo ihan kuin olis syönyt aivan liikaa.
Muistan myös nähneeni koulukirjassa kuvan aliravitusta lapsesta, jolla oli tosi iso pallomaha juuri turvotuksen takia. Elimistöä ei kannata sekoittaa kaikilla ihmekuureilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia jota TÄMÄ laihduttaja ei ymmärrä, on että miksi tällaiset ketjut aina täyttyvät ties mistä uskomuksista ja suoranaisista valheista?
Ihminen on yksilö ja kaikki erilaisia. Tämä on asia, johon ei ole yksiselitteistä vastausta. Ainoa asia jonka itse jakaisin "totuutena" on se ettei laihtumisen fysiologia sovi hätähousuille.
Toki ihminen on yksilö, mutta sillä ei ole merkitystö laihdutuksen kannalta. Laihdutus on pelkkiä plus- ja miinuslaskuja. Kalorit sisään
Fakta.
Vähän kompa asettelu, sillä en voi olla koskaan laihduttaja, kun ymmärrän että laihduttaessani minulla pitäisi olla jatkuvasti vähän nälkä.
Uusien tutkimusten mukaan paasto kiihdyttää aineenvaihduntaa.
Mutta kerropa näille "olen lukenut 70-luvulla terveyslehden hammaslääkärin odotushuoneessa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidan tällä reumaa. Ei ole enää vuosiin näkynyt. Laihdutus olisi bonus mutta olen jo laiha.
Vierailija kirjoitti:
Oon kanssa huomannut itse, että jos oon joskus syönyt päivän aikana aivan liian vähän, niin vatsa turpoaa ja tulee tukala olo ihan kuin olis syönyt aivan liikaa.
Muistan myös nähneeni koulukirjassa kuvan aliravitusta lapsesta, jolla oli tosi iso pallomaha juuri turvotuksen takia. Elimistöä ei kannata sekoittaa kaikilla ihmekuureilla!
Bakteerien ym. massa kuolema kun ei ole ruokaa saatavilla. Kaasuuntuvat siellä.