Asia jota moni laihduttaja ja paastoaja ei ymmärrä
Moni terveysasiantuntija ja lääkäri on toitottanut monta vuotta että laihduttamalla ja paadtoamalla vain lihoaa ja keho turpoaa, koska sen laihdutus- ja paastokuurin aikana keho menee säästöliekille ja rasvan polttamisen sijaan varastoi rasvana jokaikisen pienen energiamäärän jonka se vain saa.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
eikös se ole jo moneen kertaan tutkittu ja todettu, ettei mitään säästöliekkiä ole olemassakaan. Syö vähemmän kuin kulutat - siihen perustuu joka ainoa dieetti ja laihdutus. Siis ihan ainoa. Oikotietä nyt vaan ei ole
Isossa kuvassa näin, mutta on siinä myös nyansseja, jotka kannattaa huomioida. Esim. kalori ja kalori ei ole välttämättä sama asia elimistö kun käsittelee eri ruoka-aineita eri tavalla. Itsellä toimii hyvin insuliinipiikkien hallinta myös painonhallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
1600 kuulostaa tosi vähältä kun on tottunut näihin n. 2000 kcal "suosituksiin" :O
2000 kcal on aivan liikaa naiselle, pitäisi liikkua todella paljon. Itse lihoisin, jos söisin joka päivä 2000 kcal edestä, noin 1800 sopii minulle ja jos haluan laihtua, pitää syödä sitäkin vähemmän. Liikunnalla voi tasapainoa rukata jonkin verran, muttei niin paljoa kuin moni luulee. N50
Vierailija kirjoitti:
On tutkittua faktaa, että jo yksi laihdutuskuuri nostaa ylipainoiseksi päätymisen riskiä myöhemmin elämässä. Tämä liittyy ehkä siihen, kun monet alkavat normaalipainon sisällä laihduttamaan ja päätyvät jojoilukierteeseen.
Mulla kävi näin. Nykyään joudun sitten kituuttamaan pienemmillä kaloreilla että pysyn normaali painoksena. Meni kroppa sekaisin. Kunpa en ois alkanut laihduttaa normaali painoisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia keskitysleireiltä vapautetut olivat kaikki kuin Michelin-ukkoja.
Tämä on aina yhtä i dioo ttimainen kommentti vä hä-älyisiltä ihmisiltä.
Jos et erota omaehtoista laihduttamista tai paastoamista kidutuksesta, niin sillehän ei kukaan voi mitään.
Mutta väännetään nyt rautalangasta niille, jotka aina muna hiessä näitä yläpeukuttaa, kun on olevinaan niin fiksua:
Keskitysleirillä ihmiset olivat hyvin pitkiä aikoja täysin aliravittuina, vailla mahdollisuutta vaikuttaa siihen itse. Normaalitilanteessa ihmisen eloonjäämisvietti on niin vahva, että ihminen ei itse itselleen moista tee. Ainoastaa vaikeasti mt-ongelmaiset, eli pahasta anoreksiasta kärsivät tekevät itselleen niin, mutta silloin puhutaan jo hyvin vakavasta tilanteesta, joka suurella todennäköisyydellä johtaa kuolemaan.
Jos joku ei vielä tiennyt, niin anoreksia on mielen sairauksista tilastollisesti tappavin.
Palataan sinne keskistysleirille: nuo ihmiset tuossa tilanteessa sairastuivat myös mieleltään. Ja tämä sama havainto tehtiin kuuluisassa ihmiskokeessa
https://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Starvation_ExperimentEli jos nyt palataan aloittajan viestiin, niin se on monelta osin ihan totta, ja sen todistaa lukemattomat pitkittäistutkimukset viimeisen n. 70 vuoden ajalta. Laihduttaminen lihottaa pitkällä aikavälillä, ja mitä useammin laihduttaa, sen varmemmin lihoo ja sen vaikeampaa laihduttaminen on.
Ihmiselimistö on eloonjäämiskoneisto, ja koko ihmislajin olemassaolon aikana ei ole ollut kuin viimeiset muutama vuosikymmen tilanne, jossa ravintoa on saatavilla niin paljon kuin sielu sietää. Siksi elimistömme edelleen tulkitsee vähentyneen energiansaannin helposti uhaksi, ja käynnistää toimet nälkäkuoleman vastustamiseksi.
Täältäkin voi lukea vähän lisää siitä, mitä rajusta laihduttamisesta seuraa:
https://www.nytimes.com/2016/05/02/health/biggest-loser-weight-loss.html
Ja sitten voi jatkaa itsensä tyhmäksi tekemistä jos edelleen huvittaa.
Niinpä. Leireillä ei ollut edes puhdasta vettä mutta tauteja senkin sijaan, tietenkin porukka nuutui ja kuihtui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1600 kuulostaa tosi vähältä kun on tottunut näihin n. 2000 kcal "suosituksiin" :O
2000 kcal on aivan liikaa naiselle, pitäisi liikkua todella paljon. Itse lihoisin, jos söisin joka päivä 2000 kcal edestä, noin 1800 sopii minulle ja jos haluan laihtua, pitää syödä sitäkin vähemmän. Liikunnalla voi tasapainoa rukata jonkin verran, muttei niin paljoa kuin moni luulee. N50
Mä olen 50, ja pystyn syömään 800-1000 kaloria lihomatta.
Säästöliekkihän on ihannetila. Keho saa tarvitsemansa kalorit pienemmästä määrästä, niin ei tarvitse syödä niin paljon ja rahaa säästyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suositukset onkin tehty lähinnä keskiverto ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
No, en paljoa perusta sellaisten "asiantuntijoiden" mielipiteille, jotka puhuu virallisista ravitsemussuosituksia.
Virallisia ravitsemussuosituksia vastustavat poikkeuksetta sellaiset ihmiset, jotka eivät ole niitä lukeneet. Vai väitätkö lukeneesi sen koko 60 sivuisen pumaskan läpi vai oletko vain kuunnellut jonkun dieettiuskontosi evankelistan paasausta "virallisterveellisen" syömisen vaaroista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia jota TÄMÄ laihduttaja ei ymmärrä, on että miksi tällaiset ketjut aina täyttyvät ties mistä uskomuksista ja suoranaisista valheista?
Ihminen on yksilö ja kaikki erilaisia. Tämä on asia, johon ei ole yksiselitteistä vastausta. Ainoa asia jonka itse jakaisin "totuutena" on se ettei laihtumisen fysiologia sovi hätähousuille.
Toki ihminen on yksilö, mutta sillä ei ole merkitystö laihdutuksen kannalta. Laihdutus on pelkkiä plus- ja miinuslaskuja. Kalorit sisään < kalorit ulos = 100 % varma laihtuminen aina.
Fakta.
Ei muuten ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus kun tehdään henkilökohtaiset suositukset niin ne saattaa yllättää. Olen itse 170cm pitkä ja paljon liikkuva mies, mutta kun kävin ylipainon takia lääkärissä niin tutkivat ja tulivat siihen tulokseen että 2000 kaloria on minun kropalleni lähes tuplasti liikaa ja sain uuden 1100 kalorin suosituksen sen tilalle koska vika on kuulema yliaktiivisessa aineenvaihdunnassani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en paljoa perusta sellaisten "asiantuntijoiden" mielipiteille, jotka puhuu virallisista ravitsemussuosituksia.
Virallisia ravitsemussuosituksia vastustavat poikkeuksetta sellaiset ihmiset, jotka eivät ole niitä lukeneet. Vai väitätkö lukeneesi sen koko 60 sivuisen pumaskan läpi vai oletko vain kuunnellut jonkun dieettiuskontosi evankelistan paasausta "virallisterveellisen" syömisen vaaroista?
Älä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa.
No oletko lukenut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus kun tehdään henkilökohtaiset suositukset niin ne saattaa yllättää. Olen itse 170cm pitkä ja paljon liikkuva mies, mutta kun kävin ylipainon takia lääkärissä niin tutkivat ja tulivat siihen tulokseen että 2000 kaloria on minun kropalleni lähes tuplasti liikaa ja sain uuden 1100 kalorin suosituksen sen tilalle koska vika on kuulema yliaktiivisessa aineenvaihdunnassani.
Eli sait jonkun ENE-dieetin sairaallisen ylipainon, joka aiheuttaa jotain akuutteja terveyshaittoja, takia?
Tai sitten vain keksit trollata...
Vierailija kirjoitti:
Säästöliekkihän on ihannetila. Keho saa tarvitsemansa kalorit pienemmästä määrästä, niin ei tarvitse syödä niin paljon ja rahaa säästyy.
Ehei, keho pysyy säästöliekin avulla hengissä, kun energia riittää vain välttämättömiin elintoimintoihin. Muuten ihmisestä tulee vähän kuin vihannes, mitää muuta ei jaksa tehdä ja asioista innostua. Elämä jää elämättä kun tottuu säästöliekillä olemiseen.
Se on varmaan jotain kvanttifysiikkaa, että jos kroppa ei saa ravinnosta energiaa niin se alkaa kehittää sitä itse tyhjästä.
Minä laihdutin aikoinaan 72-kiloisesta 38-kiloiseksi syömällä kurkkua, salaatinlehtiä ja ruisleipäpalan päivässä. Olisiko pudotuksessa mennyt puoli vuotta.
En huomannut mitään säästöliekkiä kyllä, koska paino putosi ainakin kilon viikossa.
Jos nyt unohdetaan mitä tuo teki kropan toiminnalle ja mielenterveydelle niin ihan hyväksi havaittu laihdutusmenetelmä tuo niukka syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia jota TÄMÄ laihduttaja ei ymmärrä, on että miksi tällaiset ketjut aina täyttyvät ties mistä uskomuksista ja suoranaisista valheista?
Ihminen on yksilö ja kaikki erilaisia. Tämä on asia, johon ei ole yksiselitteistä vastausta. Ainoa asia jonka itse jakaisin "totuutena" on se ettei laihtumisen fysiologia sovi hätähousuille.
Toki ihminen on yksilö, mutta sillä ei ole merkitystö laihdutuksen kannalta. Laihdutus on pelkkiä plus- ja miinuslaskuja. Kalorit sisään < kalorit ulos = 100 % varma laihtuminen aina.
Fakta.
Ei muuten ole.
Tuo kaloriteoria on ihan potaskaa, ja yliyksinkertaistettua sontaa sellaisille, joilla ei järjen kapasiteetti muuhun riitä.
Joo jos syöt vain omenan päivässä, niin ihan varmasti laihdut, mutta samalla toki myös sairastut vakavasti. Sitten taas jos halutaan oikeasti keskustella siitä, mikä kaikki vaikuttaa siihen laihtuuko ihminen vai ei, niin nämä mölinät jäävät täysin omaan arvoonsa.
Voidaan lähteä liikkeelle ensialkuun vaikka siitä, että elimistölle ei ole sama millaisen kalorin se sisäänsä saa. Elimistöltä kuluu ihan eri määrä energiaa riippuen siitä sulattaako se hiilihydraattia, proteiinia vai rasvaa. Proteiinin sulattaminen kuluttaa elimistöltä eniten energiaa.
Sitten on siihen päälle kaikki se muu, minkä verran elimistö suostuu käyttämään energiaa erilaisten elimistön toimintojen ylläpitämiseksi. Esimerkiksi säästöliekin tunnistaa usein jo siitä, että kätellessä ihmisen kädet on jääkylmät. Elimistö ei käytä energiaa ääreisverenkiertoon, kun vähemmälläkin selviää.
Muutenkin jos tuo kaloriteoria olisi kovin pätevä, niin valtaosa anorektikoista olisi kuollut jo merkittävästi aiemmin energiansaantinsa perusteella.
Ja muutenkin: vaikuttaako siltä, että tuo kaloriteoriamölinä auttaisi jollain lailla tässä ylipainoasiassa noin yleisesti? Kun itsestä jotenkin vaikuttaa että ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Minä laihdutin aikoinaan 72-kiloisesta 38-kiloiseksi syömällä kurkkua, salaatinlehtiä ja ruisleipäpalan päivässä. Olisiko pudotuksessa mennyt puoli vuotta.
En huomannut mitään säästöliekkiä kyllä, koska paino putosi ainakin kilon viikossa.
Jos nyt unohdetaan mitä tuo teki kropan toiminnalle ja mielenterveydelle niin ihan hyväksi havaittu laihdutusmenetelmä tuo niukka syöminen.
Joo, anoreksia se on oikein pätevä laihdutusmenetelmä. Sanoisin rumasti, mutta ei kai sitä sairaalle ihmiselle saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 50, ja pystyn syömään 800-1000 kaloria lihomatta.
Lihakset voisi olla ihan kova juttu. Sun kaltaisista tulee niitä vinossa kulkevia kepin näköisiä mummeleita joiden lonkka hajoaa jos tuulee tarpeeksi kovaa. Nyt alkaisi olla viimeinen hetki tehdä jotain elimistösi terveyden eteen.
Tämä on aina yhtä i dioo ttimainen kommentti vä hä-älyisiltä ihmisiltä.
Jos et erota omaehtoista laihduttamista tai paastoamista kidutuksesta, niin sillehän ei kukaan voi mitään.
Mutta väännetään nyt rautalangasta niille, jotka aina muna hiessä näitä yläpeukuttaa, kun on olevinaan niin fiksua:
Keskitysleirillä ihmiset olivat hyvin pitkiä aikoja täysin aliravittuina, vailla mahdollisuutta vaikuttaa siihen itse. Normaalitilanteessa ihmisen eloonjäämisvietti on niin vahva, että ihminen ei itse itselleen moista tee. Ainoastaa vaikeasti mt-ongelmaiset, eli pahasta anoreksiasta kärsivät tekevät itselleen niin, mutta silloin puhutaan jo hyvin vakavasta tilanteesta, joka suurella todennäköisyydellä johtaa kuolemaan.
Jos joku ei vielä tiennyt, niin anoreksia on mielen sairauksista tilastollisesti tappavin.
Palataan sinne keskistysleirille: nuo ihmiset tuossa tilanteessa sairastuivat myös mieleltään. Ja tämä sama havainto tehtiin kuuluisassa ihmiskokeessa
https://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Starvation_Experiment
Eli jos nyt palataan aloittajan viestiin, niin se on monelta osin ihan totta, ja sen todistaa lukemattomat pitkittäistutkimukset viimeisen n. 70 vuoden ajalta. Laihduttaminen lihottaa pitkällä aikavälillä, ja mitä useammin laihduttaa, sen varmemmin lihoo ja sen vaikeampaa laihduttaminen on.
Ihmiselimistö on eloonjäämiskoneisto, ja koko ihmislajin olemassaolon aikana ei ole ollut kuin viimeiset muutama vuosikymmen tilanne, jossa ravintoa on saatavilla niin paljon kuin sielu sietää. Siksi elimistömme edelleen tulkitsee vähentyneen energiansaannin helposti uhaksi, ja käynnistää toimet nälkäkuoleman vastustamiseksi.
Täältäkin voi lukea vähän lisää siitä, mitä rajusta laihduttamisesta seuraa:
https://www.nytimes.com/2016/05/02/health/biggest-loser-weight-loss.html
Ja sitten voi jatkaa itsensä tyhmäksi tekemistä jos edelleen huvittaa.