Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asia jota moni laihduttaja ja paastoaja ei ymmärrä

Vierailija
01.06.2023 |

Moni terveysasiantuntija ja lääkäri on toitottanut monta vuotta että laihduttamalla ja paadtoamalla vain lihoaa ja keho turpoaa, koska sen laihdutus- ja paastokuurin aikana keho menee säästöliekille ja rasvan polttamisen sijaan varastoi rasvana jokaikisen pienen energiamäärän jonka se vain saa.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia keskitysleireiltä vapautetut olivat kaikki kuin Michelin-ukkoja.

Vierailija
2/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä shaibaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo totta, mä oon tässä turvonnut miinus 10kg.

Vierailija
4/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain kumman syystä paasto ja laihdutus ovat minulla toimineet hyvin. Paino putosi tasaista tahtia ja ei ole takaisin tullut. Nyt kun olen normaalipainoinen riittää kun pidän 2 paastopäivää kuussa ja katson että pysyn kasvislinjalla.

Vierailija
5/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meinaa housut tippua. Talvella teki vielä kireää ennen kuin aloitin. On se paasto ja liha rasva ruokavalio niin turvottavaa 🥱🥱🤭🤭😂😂🤣🤣

Vierailija
6/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöä. Säästöliekki tarkoittaa vain, että laihtumisen "hyötysuhde" vähän vähenee, ei sitä ettei laihdu ollenkaan. Eli jos nyt syöt 2200 kcal ja vähennät 1200 kcal:iin päivässä, laskennallisesti pitäisi laihtua vähän reilu kilon joka viikko kalorivajeen perusteella, mutta saatakin laihtua vaikka vain 700-800 g, koska säästöliekki eli kehon energiaa säästävät automaattisesti aktivoituvat mekanismit. Mutta keho pystyy säästämään vain rajallisesti, joten kyllä sitä laihtumistakin tapahtuu. 

Itsehän olen laihduttanut jokunen vuosi sitten yhteensä lähes 50 kg tämmöisillä kovemmilla menetelmillä. Syy: hidas elämäntapamuutos tuntui vaikuttavan painoon ja vointiin ja ulkonäköön niin hitaasti, että turhautti ja helposti lopetti koko laihdutuksen. Päätin sitten kokeilla, että mitä jos vetäisin nopeammin. Alkuun 12 viikkoa nutriletteilla, jossa lähti 22 kg, kyllä motivoi! Ja sitten 1200 kcal per viikko ruokavaliolla loput. Painoa lähti oikein mukavasti, säästöliekeistä viis. Eikä ole tullut takaisin, toki edelleen jatkuvasti seuraan viikoittain painoa ja jos nousee, teen korjausliikkeitä.

Vierailija
7/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aloin paastoamaan kun olin 80kg laihaläski,nyt painan 120kg kun menin säästöliekille..omituista kun vettä vaan juonut ..

Vierailija
8/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaessa keho menee aina enemmän tai vähemmän säästöliekille eli aivan kokonaan sitä ei ole mahdollista ennaltaehkäistä.

Vierailija
9/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun eivät tienneet keskitysleirillä säästöliekistä.

Ei edes uuneissa.

Vierailija
10/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin aloin paastoamaan kun olin 80kg laihaläski,nyt painan 120kg kun menin säästöliekille..omituista kun vettä vaan juonut ..

Bloggaajissa olen nähnyt muutaman näitä tapauksia. Näissä näyttäisi, että heillä paasto tai laihdutus on käytännössä laukaissut syömishäiriön, ja siksi painonhallinta ei enää onnistu.

Vierailija
11/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaessa keho menee aina enemmän tai vähemmän säästöliekille eli aivan kokonaan sitä ei ole mahdollista ennaltaehkäistä.

Neljä asiaa tässä järjestyksessä.

1 riittävä syöminen (jota ei paasto sulje pois)

2 stressitilan purkaminen

3 liikunta (lihas kuluttaa levossakin enemmän kuin läski)

4 riittävä nesteytys

Vierailija
12/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöä. Säästöliekki tarkoittaa vain, että laihtumisen "hyötysuhde" vähän vähenee, ei sitä ettei laihdu ollenkaan. Eli jos nyt syöt 2200 kcal ja vähennät 1200 kcal:iin päivässä, laskennallisesti pitäisi laihtua vähän reilu kilon joka viikko kalorivajeen perusteella, mutta saatakin laihtua vaikka vain 700-800 g, koska säästöliekki eli kehon energiaa säästävät automaattisesti aktivoituvat mekanismit. Mutta keho pystyy säästämään vain rajallisesti, joten kyllä sitä laihtumistakin tapahtuu. 

Itsehän olen laihduttanut jokunen vuosi sitten yhteensä lähes 50 kg tämmöisillä kovemmilla menetelmillä. Syy: hidas elämäntapamuutos tuntui vaikuttavan painoon ja vointiin ja ulkonäköön niin hitaasti, että turhautti ja helposti lopetti koko laihdutuksen. Päätin sitten kokeilla, että mitä jos vetäisin nopeammin. Alkuun 12 viikkoa nutriletteilla, jossa lähti 22 kg, kyllä motivoi! Ja sitten 1200 kcal per viikko ruokavaliolla loput. Painoa lähti oikein mukavasti, säästöliekeistä viis. Eikä ole tullut takaisin, toki edelleen jatkuvasti seuraan viikoittain painoa ja jos nousee, teen korjausliikkeitä.

Seuraatko vielä ruokavaliota kuinka tarkasti? Kiinnostaa, itsellä samanlainen elämäntapamuutos edessä... Mietin pitäisikö ruokapäiväkirja ottaa käyttöön ja sitä sitten jatkaa ns. loputtomiin.

Vierailija
13/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko saat nyt syödä kaloreina päivässä?

Vierailija
14/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaminen ja paastoaminen voi kyllä toimia, mutta jos se triggeröi esim ahmintahäiriön niin tasainen painonpudotus on sikäli turvallisempi. Altistaa vähemmän ahminnalle, joka sitten todennäköisesti vain lisää painoa.

Vierailija
15/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia jota TÄMÄ laihduttaja ei ymmärrä, on että miksi tällaiset ketjut aina täyttyvät ties mistä uskomuksista ja suoranaisista valheista?

Vierailija
16/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tutkittua faktaa, että jo yksi laihdutuskuuri nostaa ylipainoiseksi päätymisen riskiä myöhemmin elämässä. Tämä liittyy ehkä siihen, kun monet alkavat normaalipainon sisällä laihduttamaan ja päätyvät jojoilukierteeseen.

Vierailija
17/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia jota TÄMÄ laihduttaja ei ymmärrä, on että miksi tällaiset ketjut aina täyttyvät ties mistä uskomuksista ja suoranaisista valheista?

Ihminen on yksilö ja kaikki erilaisia. Tämä on asia, johon ei ole yksiselitteistä vastausta. Ainoa asia jonka itse jakaisin "totuutena" on se ettei laihtumisen fysiologia sovi hätähousuille. 

Vierailija
18/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuten joku tässä sanoi, säästöliekki hieman hidastaa laihtumista, mutta paljon sen nopeammin et laihdu muillakaan menetelmillä (paitsi ehkä keto). Ja esim yksi paastopäivä ei vielä saa kehoa säästöliekille. Useampi saa mutta laihtuu siinä silti mutta toki vaara lihoa takaisin kasvaa, jos rupeaa taas ahmimaan paaston jälkeen kun keho on vielä säästöliekillä. Paastolla ja niukalla ruokavaliolla on silti muita terveyshyötyjä kun keho alkaa syömään omia viallisia soluja jos sillä ei ole muuta ravintoa. Tuhoaa siis esim syöpäsoluja.

Vierailija
19/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tutkittua faktaa, että jo yksi laihdutuskuuri nostaa ylipainoiseksi päätymisen riskiä myöhemmin elämässä. Tämä liittyy ehkä siihen, kun monet alkavat normaalipainon sisällä laihduttamaan ja päätyvät jojoilukierteeseen.

Ihmisen keho on siinä mielessä jännä koneisto joka saattaa muistaa 40 vuotta vanhoja asioita. 

Vierailija
20/76 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa ihmeessä meille muillekin mitkä on sinun mielestäsi niitä suoranaisia valheita?