En ymmärrä tätä järjestelmää, että sukulaiselle voi lahjoittaa rahaa vain 5000 € kolmen vuoden aikana?
Siis jos itsellä köyhät sukulaiset ja haluan heitä auttaa rahallisesti, niin se tarkoittaa vain yhden vuoden aikana vain noin 1600€/ vuoden aikana? Toki ymmärrän sen, että tällä säännöllä halutaan, että rahanpesua ei tule, että sitä rahaa ei voi lahjoittaa suunnattomia määriä. Eli tuo rahamäärä tarkoittaa vain jotain kuukautta kohden vain 138 €, jos haluan auttaa mun sukulaisia. Eihän sillä rahalla oikeasti saa yhtään mitään kuukautta kohden, ehkä helpottaa toki vähän, mutta ei suuresti. Miksi politiikka on näin surkeaa köyhiä kohtaan, kun mun sukulainen on sairaseläkkeellä ja eläke niin vähäinen. Tällä rahalla pitää maksaa vuokra, sähkölaskut ja ruoka. Vaatteisiin ei enää jää rahaa tai muuhunkaan tämän jälkeen. Eli tämä yhteiskunta ei oikeasti halua, että sukulainen edes voi auttaa, kun se katsotaan, että toinen saa jostain apua itselleen? Eikä munkaan tuloni ole niin hyvät, että voisin lahjoittaa rahaa joka kuukausi. Mutta ihmettelen poliitikkojen toimintaa, että kriisin aikana on varaa nostaa omia palkkoja, mutta kaikki rahat eivät tässä yhteiskunnassa tule jaetuksi oikein päin. Mitä mieltä olet? Miten teillä muilla menee? Köyhyys rajalla, työttömyys, sairaseläkkeet tai muut asiat? Tai te, jotka haluatte auttaa sukulaisia?
Kommentit (190)
Mikset sitten anna ihan seteleinä käteen. Minä annan miniälle kun hän on nyt kotihotolomalla ja kaupunki pienensi luvattua rahaa. Ei tarvitse panna vielä pieniä hoitoon.
Kautta aikojen ihmiset ovat rakentaneet, ponnistelleet, ottaneet riskiä ja tehneet töitä rakentaakseen omaisuutta ei itselleen, vaan jälkipolvien turvaksi.
Mielestäni perintö- ja lahjaverot omien lähisukulaisten välillä ovat paitsi moraalisesti väärin niin myös kansantaloudelle tuhoisia.
Katsokaa vaikka ruotsia jossa perintöveroa ei ole ja kansantalous kukoistaa. Perheet vaurastuvat yli sukupolvien ihan normaalilla työnteolla.
Tämä on yksi esimerkki siitä miten vasemmistolainen tulontasausajattelu tosiasiassa kääntyy nimenomaan normaali- tai pienituloisia vastaan ja estää näitä vaurastumasta.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan lahja- ja perintöverot pitäisi olla kovat. Ja tuloverot mahdollisimman pienet. Näin kannustetaan ihmisiä työhön, elättämään itse itsensä, eikä loisimaan toisten tekemillä rahoilla.
Ja ikä-ihmiset: käyttäkää rahanne itseenne, hankkikaa hyviä hoitoja ja loma- ja kylpylämatkoja, hemmotelkaa itseänne. Jälkipolvet rakentakoot oman omaisuutensa.
Toisissa ketjuissa haukutaan, että isovanhemmat käy lomilla ja kylpylöissä ja pistää rahansa itsekkäästi itseensä, eikä hoida lapsenlapsiaan.
Koittakaa nyt saada selville, että miten heidän oikeasti pitäisikään elää.
Jos on varoissaan ja luottaa lähimmäisiin, voi lahjoittaa kiertoteitse kerralla enemmän. Esim. Ap laittaa aikuisten, lastensa, puolisonsa ja sisarustensa tilille kullekin 4999€ ja nämä siirtävät sen edelleen kohdehenkilölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lahjoittaa, mutta siitä mene veroa. Voit toki auttaa maksamalla muiden laskuja, vuokria, ostamalla ruokia ja lahjakortteja jne.
Mutta totta on, että lahja- ja perintövero saisi poistua.
Väärin. Lahjakortit lasketaan tuohon veronalaiseen osaan. Jos lahjoitat 3 vuoden aikana yli 5000 euron edestä lahjakortteja niin verot pitää maksaa.
Ja höpön pöpön. Minä olen ostanut lahjakortteja eri liikkeistä lahjaksi milloin kenellekin, eikä kauppias kysy minun nimeäni eikä henkilötietojani, eikä kysy myöskään ostajalta silloin, kun sen lahjakortin saaja ostaa sillä kortilla jotain. Se on kuin käteinen raha, joka ei ilmaise, kenen kädessä se on.
Verottaja ei lahjakorteista tiedä yhtään mitään.
Niin... onko rikollinen rikollinen jos ei ole jäännyt kiinni?
Saanko kysyä: Jos saat lahjakortin, vaikkapa satasen suuruisen, niin ilmoitatko siitä verottajalle?
Tai jos saat käteesi satasen lahjaksi, niin laitatko sen veroilmoitukseesi?
Ap, siis vastaan, että minulla ei mitään hinkua laittaa rahaa tilille, koska verottaja vie sen kaiken, ja Kela ym. Toki siis vain sanoin, että voin toki auttaa heitä muuten, mutta tuntuu vähän oudolta järjestelmältä, että he toki voisi ihan itse valita mihin rahaa menee, etten itse niitä ruokia, vaatteita ym, laskuja maksa. Tiedätkö miten nöyryyttävää vain saada tavaroita, kun ne voisi itse ihan valita rahalla? Mutta tuo lahjakortti ruokakauppaan vaikutti tosi hyvältä idealta. Kiitos siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos köyhät epäilevät meidän rikkaiden kiertävän veroja, kun näköjään noin puolet täällä kirjoittavista on noinkin epärehellisiä. Me varakkaat kyllä maksamme veromme. Minä esim ilmoitin jopa 31 cnt korkotulon, jota verottajalla ei ollut tiedossa, josta siitäkin siis maksan 10 cnt lisäveroja kun verotus valmistuu.
Pelle.
Verottaja ei ole kiinnostunut senteistä.
Olen aina ilmoittanut esim. vuokratulot euron tarkkuudella, ei ole nössitty pilkkuja verohallinnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lahjoittaa, mutta siitä mene veroa. Voit toki auttaa maksamalla muiden laskuja, vuokria, ostamalla ruokia ja lahjakortteja jne.
Väärin. Lahjakortit lasketaan tuohon veronalaiseen osaan. Jos lahjoitat 3 vuoden aikana yli 5000 euron edestä lahjakortteja niin verot pitää maksaa.
Ja höpön pöpön. Minä olen ostanut lahjakortteja eri liikkeistä lahjaksi milloin kenellekin, eikä kauppias kysy minun nimeäni eikä henkilötietojani, eikä kysy myöskään ostajalta silloin, kun sen lahjakortin saaja ostaa sillä kortilla jotain. Se on kuin käteinen raha, joka ei ilmaise, kenen kädessä se on.
Saanko kysyä: Jos saat lahjakortin, vaikkapa satasen suuruisen, niin ilmoitatko siitä verottajalle?
En tietenkään ilmoita, koska 100 euron lahjakortin voi lahjoittaa verovapaasti vaikkapa kaverille tai sukulaiselle. Lahjavero astuu kuvaan vasta kun lahjoitus on paljon suurempi.
Sen sijaan jos kaveri ostaa jotain kaupasta, vaikka 0,5 euron tikkarin, verot pitää ostoksesta maksaa. Lahjojen verokohtelu on paljon lempeämpää.
Älä nyt ihmeessä viittä tonnia lahjoita.
Vierailija kirjoitti:
Idarit puhuu käteisestä, vaikka ihan tilin kauttakin voi auttaa. Maksaa vuokran, vakuutukset, puhelimen, netin esim.
Valopäänkin pitäisi ymmärtää, että rahaa ei voi laittaa tilille, vaan esimerkiksivuokra pitää maksaa suoraan laskuttajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Eikä edes verottajaa kiinnosta. Sitten jos yhteissumma menisi yli 5000€, niin pitäisi ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu sosialismista.
Eipäs vaan kapitalismista, verotus on kapitalistinen keksintö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaankin siitä, mikä on laillista ja mistä ei mene veroa. Lahjakorteista ei mene, jos ne on tiettyyn tarkoitukseen rajattuja. Miksi se ei kelpaa?
Ainoa miten voi sen rajata on esim. Jyskiin ja riittävän pieni lahjakortti.
No esimerkiksi. Tai pyydät valitsemaan haluamansa tavarat laskulle, ja maksat laskun. Sallittua.
Jysk myy huonekaluja ym. sellaista mikä katsotaan koti-irtaimistoksi.
koti-irtaimisto tarkoittaa yleensä kotona olevia irtaimia esineitä, kuten huonekaluja, mattoja, taloustavaroita, vaatteita ja kodinkoneita.
Jos samalta lahjanantajalta saadun yksittäisen koti-irtaimistolahjan arvo on 4 000 euroa tai enemmän, se otetaan kuitenkin huomioon, kun lasketaan yhteen 3 vuoden aikana samalta lahjanantajalta saatuja lahjoja.
Pistähän lakipykälä tulemaan, missä noin sanotaan.
Ei ole "lakipykälää" mutta verottajan ohje.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/milloin-pit%C3%A4%C…
Tuolta löytyy sanatarkasti tuo tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään ilmoita, koska 100 euron lahjakortin voi lahjoittaa verovapaasti vaikkapa kaverille tai sukulaiselle. Lahjavero astuu kuvaan vasta kun lahjoitus on paljon suurempi.
Sen sijaan jos kaveri ostaa jotain kaupasta, vaikka 0,5 euron tikkarin, verot pitää ostoksesta maksaa. Lahjojen verokohtelu on paljon lempeämpää.
Eikös sun rehellisenä ihmisenä kuuluisi kuitenkin ilmoittaa siitä verottajalle, koska ethän sä voi tietää, että kuinka paljon sä niitä lahjakortteja tai lahjarahoja tulet sen kolmen vuoden aikana saamaan, sehän voi mennä yli sen viiden tonnin. Eli laita vaan kiltisti se ilmoitus satasestasi, että verottaja pystyy näkemään paljonko olet saanut ja meneekö veroa. Sitten et ole rikollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjakortti on lahja.
Kukaan ei tiedä mitä lahjakortteja saat, pöljä
Verotarkastuksessa tiedetään. Miksi ei voi ostaa ruokaa ihan laillisesti?
Jos viittaat taas laittomaan niin sitten voi antaa vaikka sadan tonnin kultaharkkoja.
Missä verotarkastuksessa?
Minä olen saanut elämäni aikana paljonkin lahjakortteja, eikä niistä ole minkäänlaista mainintaa ollut minun veroilmoituksessani. Kai sen verottajan olisi pitänyt ne sinne pistää, jos kerran niistä tietoinen on ollut. Missä vaiheessa se verottaja ottaa selvää, kuka on saanut jonkun lahjakortin? Miten se siitä selvän ottaa? Kyselee ihmisiltä, että oletko saanut lahjakortteja? Onko jollekin tullut tämmöinen kysely verottajalta? Minulle ei ole ikinä tullut ja veikkaan, että ei ikinä tulekaan.
Haluan tietää. Ehdottomasti.
Minun mieheni osti viime joulun alla minulle Pentikiltä lahjakortin, jonka sitten käytin jossain vaiheessa. Liikkeessä ei kysytty mieheltä hänen nimeään eikä henkilötunnusta ja kun käytin lahjakortin, minulta ei mitään kysytty. Miten tieto tästä kaikesta meni verottajalle niin, että se noteerasi minut lahjakortin saajaksi? Kertokaas nyt, viisaat ihmiset.
Liike tietysti ilmoittaa verottajalle saamansa myyntitulot, mutta ei se kerro sitä, keneltä ne tulot tulevat. Ei mikään tavallinen liike ikinä kysy ostajan nimeä. Ei myöskään lahjakorttia myydessään. Johan olisi verottajalla kauhea työ, jos joka ikisen ostoksen tehneen asiakkaan henkilöllisyys pitäisi saada selville joka ikisestä kauppaliikkeestä tässä maassa. Ja että onko maksanut kortilla, käteisellä vai lahjakortilla. Järjetön ajatus.
Ihan samalla tavalla menevät verottajalle kuin MINUN ulkomaiset sijoitusten tuotot. Eli rehellinen ihminen ILMOITTAA veroasiat OIKEIN verottajalle. Eli ihan turha teidän konnien on enää inistä että "te rikkaat huijaatte verottajaa" näyttää olevan että provisioitte omaa käytöstänne meihin rikkaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtä lahjakorttia tarvikaan mutta jos saat 3 vuoden aikana SAMALTA henkilöltä YHTEENSÄ 5000 lahjakortteja niin sitten pitää ilmoittaa ne kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos köyhät epäilevät meidän rikkaiden kiertävän veroja, kun näköjään noin puolet täällä kirjoittavista on noinkin epärehellisiä. Me varakkaat kyllä maksamme veromme. Minä esim ilmoitin jopa 31 cnt korkotulon, jota verottajalla ei ollut tiedossa, josta siitäkin siis maksan 10 cnt lisäveroja kun verotus valmistuu.
Pelle.
Verottaja ei ole kiinnostunut senteistä.
Olen aina ilmoittanut esim. vuokratulot euron tarkkuudella, ei ole nössitty pilkkuja verohallinnossa.
Eli olet rikollinen mätisäkki.
"Ilmoita tulot euroina sentin tarkkuudella. Jos tulo on maksettu muussa valuutassa kuin euroissa, muunna se euroiksi Euroopan keskuspankin julkaiseman keskikurssin mukaan. Voit käyttää myös maksupäivän mukaista päiväkurssia."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se typerää että jos vaikka voittaisin Lotossa, en saisi auttaa köyhiä vanhempia jotka pienistä varoistaan aina tukeneet minua, tai vaikka köyhää sisarusta joka matalapalkka-alalla.
Tuo lahjaveroluokka 1 on vähän typerä kun niin laaja, muka avopuoliso tai "entisen aviopuolison lapsi" yhtä tärkeitä kuin omat lapset tai vanhemmat.
Mielestäni luokkaan 1 tulisi kuulua vain omat vanhemmat, omat lapset, avIOpuoliso ja omat sisarukst, ei muita. Samalla luokan 1 verotusta tulisi keventää. muuta voisi siirtää luokkaan 2 korkeammalla verolla.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/lahjaverolaskuri/
Noita veroluokkia pitäisi olla 3:
-OMAT kaikista lähimmät sukulaiset/perhe kuten lapset, vanhemmat, sisarukset, aviopuoliso (pienin vero)
-muut läheiset kuten avopuoliso, aviopuolison lapset, lapsenlapset, isovanhemmat jne
-ei läheiset joiden kanssa ei perhesiteitä (suurin vero)
No enn usko. Mitä väliä. Minulla ei muuta perhettä, kuin juoppo isä joka ei ole elämässäni ollut, eikä tule olemaan. Olisi kyllä p*ska sääntö, että ulkopuolelta arvotettaisi sinulle tärkeimmät ihmiset.
Bananstatsproblem. Finlands grannar har inte sådana.
Mun satavuotias isäni ei enää mitään lomia ja kylpylöitä pysty käyttämään, itsensä hemmottelukin on vähän siinä ja siinä.