En ymmärrä tätä järjestelmää, että sukulaiselle voi lahjoittaa rahaa vain 5000 € kolmen vuoden aikana?
Siis jos itsellä köyhät sukulaiset ja haluan heitä auttaa rahallisesti, niin se tarkoittaa vain yhden vuoden aikana vain noin 1600€/ vuoden aikana? Toki ymmärrän sen, että tällä säännöllä halutaan, että rahanpesua ei tule, että sitä rahaa ei voi lahjoittaa suunnattomia määriä. Eli tuo rahamäärä tarkoittaa vain jotain kuukautta kohden vain 138 €, jos haluan auttaa mun sukulaisia. Eihän sillä rahalla oikeasti saa yhtään mitään kuukautta kohden, ehkä helpottaa toki vähän, mutta ei suuresti. Miksi politiikka on näin surkeaa köyhiä kohtaan, kun mun sukulainen on sairaseläkkeellä ja eläke niin vähäinen. Tällä rahalla pitää maksaa vuokra, sähkölaskut ja ruoka. Vaatteisiin ei enää jää rahaa tai muuhunkaan tämän jälkeen. Eli tämä yhteiskunta ei oikeasti halua, että sukulainen edes voi auttaa, kun se katsotaan, että toinen saa jostain apua itselleen? Eikä munkaan tuloni ole niin hyvät, että voisin lahjoittaa rahaa joka kuukausi. Mutta ihmettelen poliitikkojen toimintaa, että kriisin aikana on varaa nostaa omia palkkoja, mutta kaikki rahat eivät tässä yhteiskunnassa tule jaetuksi oikein päin. Mitä mieltä olet? Miten teillä muilla menee? Köyhyys rajalla, työttömyys, sairaseläkkeet tai muut asiat? Tai te, jotka haluatte auttaa sukulaisia?
Kommentit (190)
Kyllä voi lahjoittaa. Vero on välillä 5000 - 25 000 e 8% + 100€. Eli jos lahjoittaa yhteensä 25 000e, veroa menee 1700e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lahjoittaa, mutta siitä mene veroa. Voit toki auttaa maksamalla muiden laskuja, vuokria, ostamalla ruokia ja lahjakortteja jne.
Mutta totta on, että lahja- ja perintövero saisi poistua.
Väärin. Lahjakortit lasketaan tuohon veronalaiseen osaan. Jos lahjoitat 3 vuoden aikana yli 5000 euron edestä lahjakortteja niin verot pitää maksaa.
Ja höpön pöpön. Minä olen ostanut lahjakortteja eri liikkeistä lahjaksi milloin kenellekin, eikä kauppias kysy minun nimeäni eikä henkilötietojani, eikä kysy myöskään ostajalta silloin, kun sen lahjakortin saaja ostaa sillä kortilla jotain. Se on kuin käteinen raha, joka ei ilmaise, kenen kädessä se on.
Verottaja ei lahjakorteista tiedä yhtään mitään.
Niin... onko rikollinen rikollinen jos ei ole jäännyt kiinni?
Miksi ihmeessä entisen avopuolison lapselle on pienempi vero kuin omalle sisarukselle???
Eikö suurin osa ole väleissä sisarustensa kanssa vai mistä tuollainen ihmeellisyys? Voihan sisaruskin olla köyhä ja avun tarpeessa ja ainakin itse auttaisin mielummin sisarusta kuin jonkun exän lasta (joka ei minun lapsi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lahjoittaa, mutta siitä mene veroa. Voit toki auttaa maksamalla muiden laskuja, vuokria, ostamalla ruokia ja lahjakortteja jne.
Väärin. Lahjakortit lasketaan tuohon veronalaiseen osaan. Jos lahjoitat 3 vuoden aikana yli 5000 euron edestä lahjakortteja niin verot pitää maksaa.
Ja höpön pöpön. Minä olen ostanut lahjakortteja eri liikkeistä lahjaksi milloin kenellekin, eikä kauppias kysy minun nimeäni eikä henkilötietojani, eikä kysy myöskään ostajalta silloin, kun sen lahjakortin saaja ostaa sillä kortilla jotain. Se on kuin käteinen raha, joka ei ilmaise, kenen kädessä se on.
Nyt puhutaankin siitä, mikä on laillista ja mistä ei mene veroa. Lahjakorteista ei mene, jos ne on tiettyyn tarkoitukseen rajattuja. Miksi se ei kelpaa?
Ainoa miten voi sen rajata on esim. Jyskiin ja riittävän pieni lahjakortti.
Vierailija kirjoitti:
Minä ap vastaan, toki olen maksanut heille ruokia, vaatteita ym. ym. Mutta häiritsee vain tämä lahjavero systeemi, että ei voi antaa enemmän kuin tuo 5000€/kuukaudessa. Onhan tuo raha aika vähän kolmea vuotta kohden ja kuukautta kohden. Eli köyhän tilille ei oikeasti voi antaa yhtään mitään, kun verottaja heti kimpussa.
Tietenkin voit antaa yli 5.000 euron arvosta kuukaudessa, tai vaikka joka päivä. Pakkoko se on rahana antaa? Kysy, mitä haluaa, ja osta se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaankin siitä, mikä on laillista ja mistä ei mene veroa. Lahjakorteista ei mene, jos ne on tiettyyn tarkoitukseen rajattuja. Miksi se ei kelpaa?
No esimerkiksi. Tai pyydät valitsemaan haluamansa tavarat laskulle, ja maksat laskun. Sallittua.
Äitini on siirtänyt velkajärjestelyssä olevan ja muutenkin moniongelmaisen veljeni tilille noin 70 000 euroa parin vuoden aikana, eikä se ole verottajaa kiinnostanut. Ei verottajalla vaikuta olevan resursseja valvoa ihmisten rahaliikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi. Tai pyydät valitsemaan haluamansa tavarat laskulle, ja maksat laskun. Sallittua.
Jysk myy huonekaluja ym. sellaista mikä katsotaan koti-irtaimistoksi.
koti-irtaimisto tarkoittaa yleensä kotona olevia irtaimia esineitä, kuten huonekaluja, mattoja, taloustavaroita, vaatteita ja kodinkoneita.
Jos samalta lahjanantajalta saadun yksittäisen koti-irtaimistolahjan arvo on 4 000 euroa tai enemmän, se otetaan kuitenkin huomioon, kun lasketaan yhteen 3 vuoden aikana samalta lahjanantajalta saatuja lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä ap vastaan, toki olen maksanut heille ruokia, vaatteita ym. ym. Mutta häiritsee vain tämä lahjavero systeemi, että ei voi antaa enemmän kuin tuo 5000€/kuukaudessa. Onhan tuo raha aika vähän kolmea vuotta kohden ja kuukautta kohden. Eli köyhän tilille ei oikeasti voi antaa yhtään mitään, kun verottaja heti kimpussa.
Mikä hinku sulla on pistää rahaa tilille? Etkö millään voisi maksaa vaikka henkilön kaikki laskut? Kehotat vielä oikein kunnolla törsäämään, ja maksat kaikki saapuvat laskut.
Vierailija kirjoitti:
Äitini on siirtänyt velkajärjestelyssä olevan ja muutenkin moniongelmaisen veljeni tilille noin 70 000 euroa parin vuoden aikana, eikä se ole verottajaa kiinnostanut. Ei verottajalla vaikuta olevan resursseja valvoa ihmisten rahaliikennettä.
Pankki laimilyö rajusti harmaatalouden kitkemistä tai sitten et puhu totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voit antaa yli 5.000 euron arvosta kuukaudessa, tai vaikka joka päivä. Pakkoko se on rahana antaa? Kysy, mitä haluaa, ja osta se.
Joo voi antaa vaikka 500 000 000 joka päivä mutta siitä menee vero.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se typerää että jos vaikka voittaisin Lotossa, en saisi auttaa köyhiä vanhempia jotka pienistä varoistaan aina tukeneet minua, tai vaikka köyhää sisarusta joka matalapalkka-alalla.
Tuo lahjaveroluokka 1 on vähän typerä kun niin laaja, muka avopuoliso tai "entisen aviopuolison lapsi" yhtä tärkeitä kuin omat lapset tai vanhemmat.
Mielestäni luokkaan 1 tulisi kuulua vain omat vanhemmat, omat lapset, avIOpuoliso ja omat sisarukst, ei muita. Samalla luokan 1 verotusta tulisi keventää. muuta voisi siirtää luokkaan 2 korkeammalla verolla.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/lahjaverolaskuri/
Voit auttaa vanhempiasi verovapaasti monellakin tapaa.
Maksat heidän asumiskulunsa ja muutkin laskut. Voit tilata heille siivoojan ja fysioterapeutin käymään säännöllisesti ja maksaa tämän. Voit tilata heille ruokaa verkkokaupasta kotiintoimitettuna ja maksaa tämän. Voit ostaa auton ja antaa sen heidän käyttöönsä. Voit ostaa asunnon/talon ja antaa heidän asua siinä ilmaiseksi.
Voit maksaa heidän lukukausimaksunsa, jos he intoutuvat menemään ulkomaille opiskelemaan.
Voit ostaa heille huonekaluja ja kodinkoneita.
Jos oikeasti on halu ja mahdollisuus auttaa toista taloudellisesti, niin keinovalikoima on todella laaja! Aivan turhaan ihmiset takertuvat tuohon 4999€/3v -kuvioon. Tuo koskee vain sitä, että lahjoittaa rahaa tai muuta arvo-omaisuutta. Toisten ihmisten elatusta voi maksella aivan vapaasti ja sitä kautta pystyy keskituloinen lahjoittamaan aivan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jysk myy huonekaluja ym. sellaista mikä katsotaan koti-irtaimistoksi.
koti-irtaimisto tarkoittaa yleensä kotona olevia irtaimia esineitä, kuten huonekaluja, mattoja, taloustavaroita, vaatteita ja kodinkoneita.
Jos samalta lahjanantajalta saadun yksittäisen koti-irtaimistolahjan arvo on 4 000 euroa tai enemmän, se otetaan kuitenkin huomioon, kun lasketaan yhteen 3 vuoden aikana samalta lahjanantajalta saatuja lahjoja.
Pistähän lakipykälä tulemaan, missä noin sanotaan.
Nimenomaan lahja- ja perintöverot pitäisi olla kovat. Ja tuloverot mahdollisimman pienet. Näin kannustetaan ihmisiä työhön, elättämään itse itsensä, eikä loisimaan toisten tekemillä rahoilla.
Ja ikä-ihmiset: käyttäkää rahanne itseenne, hankkikaa hyviä hoitoja ja loma- ja kylpylämatkoja, hemmotelkaa itseänne. Jälkipolvet rakentakoot oman omaisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se typerää että jos vaikka voittaisin Lotossa, en saisi auttaa köyhiä vanhempia jotka pienistä varoistaan aina tukeneet minua, tai vaikka köyhää sisarusta joka matalapalkka-alalla.
Tuo lahjaveroluokka 1 on vähän typerä kun niin laaja, muka avopuoliso tai "entisen aviopuolison lapsi" yhtä tärkeitä kuin omat lapset tai vanhemmat.
Mielestäni luokkaan 1 tulisi kuulua vain omat vanhemmat, omat lapset, avIOpuoliso ja omat sisarukst, ei muita. Samalla luokan 1 verotusta tulisi keventää. muuta voisi siirtää luokkaan 2 korkeammalla verolla.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/lahjaverolaskuri/
Voit auttaa vanhempiasi verovapaasti monellakin tapaa.
Maksat heidän asumiskulunsa ja muutkin laskut. Voit tilata heille siivoojan ja fysioterapeutin käymään säännöllisesti ja maksaa tämän. Voit tilata heille ruokaa verkkokaupasta kotiintoimitettuna ja maksaa tämän. Voit ostaa auton ja antaa sen heidän käyttöönsä. Voit ostaa asunnon/talon ja antaa heidän asua siinä ilmaiseksi.
Voit maksaa heidän lukukausimaksunsa, jos he intoutuvat menemään ulkomaille opiskelemaan.
Voit ostaa heille huonekaluja ja kodinkoneita.
Jos oikeasti on halu ja mahdollisuus auttaa toista taloudellisesti, niin keinovalikoima on todella laaja! Aivan turhaan ihmiset takertuvat tuohon 4999€/3v -kuvioon. Tuo koskee vain sitä, että lahjoittaa rahaa tai muuta arvo-omaisuutta. Toisten ihmisten elatusta voi maksella aivan vapaasti ja sitä kautta pystyy keskituloinen lahjoittamaan aivan riittävästi.
Taitaisi ap:n rahat loppua jo ensimmäisen kartanon ja rolls roycen jälkeen 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjakortti on lahja.
Kukaan ei tiedä mitä lahjakortteja saat, pöljä
Verotarkastuksessa tiedetään. Miksi ei voi ostaa ruokaa ihan laillisesti?
Jos viittaat taas laittomaan niin sitten voi antaa vaikka sadan tonnin kultaharkkoja.
Missä verotarkastuksessa?
Minä olen saanut elämäni aikana paljonkin lahjakortteja, eikä niistä ole minkäänlaista mainintaa ollut minun veroilmoituksessani. Kai sen verottajan olisi pitänyt ne sinne pistää, jos kerran niistä tietoinen on ollut. Missä vaiheessa se verottaja ottaa selvää, kuka on saanut jonkun lahjakortin? Miten se siitä selvän ottaa? Kyselee ihmisiltä, että oletko saanut lahjakortteja? Onko jollekin tullut tämmöinen kysely verottajalta? Minulle ei ole ikinä tullut ja veikkaan, että ei ikinä tulekaan.
Haluan tietää. Ehdottomasti.
Minun mieheni osti viime joulun alla minulle Pentikiltä lahjakortin, jonka sitten käytin jossain vaiheessa. Liikkeessä ei kysytty mieheltä hänen nimeään eikä henkilötunnusta ja kun käytin lahjakortin, minulta ei mitään kysytty. Miten tieto tästä kaikesta meni verottajalle niin, että se noteerasi minut lahjakortin saajaksi? Kertokaas nyt, viisaat ihmiset.
Liike tietysti ilmoittaa verottajalle saamansa myyntitulot, mutta ei se kerro sitä, keneltä ne tulot tulevat. Ei mikään tavallinen liike ikinä kysy ostajan nimeä. Ei myöskään lahjakorttia myydessään. Johan olisi verottajalla kauhea työ, jos joka ikisen ostoksen tehneen asiakkaan henkilöllisyys pitäisi saada selville joka ikisestä kauppaliikkeestä tässä maassa. Ja että onko maksanut kortilla, käteisellä vai lahjakortilla. Järjetön ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Eikö vanhemmillasi ole mitään omia tuloja? Miksi heille pitäisi nimenomaan antaa juuri rahaa? Eikö se riitä, että sinä maksat heidän kaikki laskunsa heidän puolestaan, ostat heille asunnon omilla rahoillasi ja maksat sen kulut, ostat heille auton (tai autot) ja maksat niistä vakuutukset. Eikö heillä jäisi silloin omista tuloista riittävästi rahaa humputteluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki laimilyö rajusti harmaatalouden kitkemistä tai sitten et puhu totta.
Kyllä tämä on totta. Olen itse nähnyt tiliotteet. Rahaa on siirretty n. 1001500 euroa kerrallaan. Liekö sitten kertasummien pienuus syynä, ettei asiaan ole mikään taho kiinnittänyt huomiota.
Kaikki perustuu verotukseen ja verotuksen verotukseen.