YLE: Opiskelijat kertoivat Ylelle opintolaina-ahdingosta: Olen pudonnut asunnonostajien junasta todennäköisesti loppuelämäkseni
Osa on laskeskellut, että omistusasunnon hankkiminen voisi olla realistista aikaisintaan viisikymmpisenä.
Aivan jäätäviä lainoja nuorilla. Otetun lainan määrä on myös kasvanut aivan valtavasti. Joillain voi olla jopa yli 50 000e opintolainaa. Ja osalla terveys mennyt opintojen aikana. Samaan aikaan työelämä on muuttunut entistä epävarmemmaksi ja monelle on tarjolla vain silpputyötä ja pätkää.
"Opiskelijat ottavat nykyisin reippaasti enemmän opintolainaa kuin aikaisemmin, selviää Kelan tilastoista.
Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden mediaanilainamäärä on yli kolminkertaistunut reilussa kymmenessä vuodessa: vuonna 2010 opintolainaa otettiin keskimäärin 6 700 euroa, kun vuonna 2022 lainaa oli jo 22 660 euroa opiskelijaa kohden."
Kommentit (741)
Palkkatulot voi laittaa menemään vaikka vanhempien tilille ja sieltä vanhemmat nostavat ne sinulle käteisenä. Tadaa.
Kela kyllä tietää mitä olet tienannut.
--
Aivan. Kannattaa googlata esim. Tulorekisteri.
Tossa on yksivirhe. Sitä lainaa ei suurin osa opiskelijoista oikeasti haluaisi edes ottaa. Eduskunta on vain säätänyt lait ja vatuloinnilla vatuloinut talouden niin persiilleen, että käytännössä opiskelijat on pakotettu oikeistolaisen politiikan hengessä ottamaan sen. Muuta vaihtoehtoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se opiskelu on investointi tulevaisuuteen. Ilmaiseksi tarjotaan jo se opiskelupaikka.
Opiskelijoiden siirtäminen yleisen asumistuen piiriin oli typerä virhe. Tämä on yksi räikeimmistä esimerkeistä siitä, mitä kannustinloukku tarkoittaa. Ei kannata tehdä mitään, ettei asumistuki pienen.
Voi hyvät hyssykät. Yhteiskunta ei voi teitä ikuisesti viedä eteenpäin
Taidat olla lukutaidoton. Nimenomaan nykyinen hallitus tekee uudistuksen, joka rankaisee työssäkäynnistä opiskeluaikana. Aiemmin työtulot ei ole vieneet tukia samalla tavalla kuten nyt tehtävässä muutoksessa.
Työtulot on aina vaikuttaneet opintotukiin, mutta tämä uudistus leikkaa vähäisimmistäkin tuloista tukea.
Palkkatulot voi laittaa menemään vaikka vanhempien tilille ja sie
Ei voi. Tai voi, mutta ei sillä Kelaan ole vaikutusta. Kela saa verottajalta tulotiedot. Luuleeko joku tosiaan, että Kela katsoo asiakkaiden tulot tililtä? Lisäksi tukihuijaus on rikos, rikosnimikkeenä petos.
Entä ne opiskelijat, jotka joutuvat tekemään pakollisen palkallisen harjoittelun? Leikkaako sekin pieni korvaus kokopäivätyöstä, joka kuuluu opiskeluun, sitten asumistukea?
Vierailija kirjoitti:
Se opiskelu on investointi tulevaisuuteen. Ilmaiseksi tarjotaan jo se opiskelupaikka.
Opiskelijoiden siirtäminen yleisen asumistuen piiriin oli typerä virhe. Tämä on yksi räikeimmistä esimerkeistä siitä, mitä kannustinloukku tarkoittaa. Ei kannata tehdä mitään, ettei asumistuki pienen.
Voi hyvät hyssykät. Yhteiskunta ei voi teitä ikuisesti viedä eteenpäin
Opiskelupaikka ei ole ilmainen, sitäkin maksetaan veroissa.
Myös valtio voisi sijoittaa tulevaisuuteen, eli opiskelijoihin.
Yhteiskunta kuljettaa työttömiä & toimeentulotukilaisia kuitenkin eteenpäin. Heilläkin on ollut joskus edessä tulevaisuus ja ovat tehneet sijoituksen siihen. Miksi he eivät hoitaneet hommaansa ja elä nyt sillä sijoituksensa tuotolla vaan yhteiskunnan tuella?
Jos opiskelija voi mennä opiskelun ohella töihin tienaamaan rahaa niin miksi työtön ja toimenentulotukilainen ei voi? Miksi muut asumistukilaiset voivat olla tässä kannustinloukussa?
Voi hyvät hyssykät sentään ajattelun yksinkertaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tossa on yksivirhe. Sitä lainaa ei suurin osa opiskelijoista oikeasti haluaisi edes ottaa. Eduskunta on vain säätänyt lait ja vatuloinnilla vatuloinut talouden niin persiilleen, että käytännössä opiskelijat on pakotettu oikeistolaisen politiikan hengessä ottamaan sen. Muuta vaihtoehtoa ei ole.
Suurin osa ei haluaisi tehdä töitäkään. Elämä on.
Minun lapseni ei ole ottanut, eikä ota opintolainaa. Opiskelee yliopistossa toista vuotta, kolme jäljellä valmistumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei haluaisi tehdä töitäkään. Elämä on.
Väite ei pidä paikkaansa. Moinen väite pitää kutinsa vain kokoomuksen puoluetoimistolla ja kokookyykyttäjien papereissa, jotka kyllä itsekin tiedätte paikkaansa pitämättömiksi
Jännä miten sitä selvisi - 505 mk/kk opintorahaa ja asumistuki. Siinä Kelan tuet. Opintolainaa piti ottaa koko määrä mitä sai, 10%n korolla 3ksi vuodeksi.
Valmistuin suoraan kortistoon 1994. Sain vakinaisen työpaikan vasta 1997, jolloin alkoi op.lainan lyhennys. Sitä ennen tunti pari viikossa siellä täällä, kaupoissa lähinnä.
Oman talon ostin vasta 49 vuotiaana yhdessä mieheni kanssa kuutisen vuotta sitten. Hengissä kuitenkin ollaan, nyt pystyy jo kaupassa ostamaan haluamaansa ruokaa eikä sitä mihin on just ja just varaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni ei ole ottanut, eikä ota opintolainaa. Opiskelee yliopistossa toista vuotta, kolme jäljellä valmistumiseen.
Se on hyvä, jos hän on kykeneväinen rahoittamaan muulla tavalla. Kaikki eivät ole ja siksi lainan pakottaminen on jopa kansantaloudellisesti katsottuna haitallinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin yli 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa ja silloin pystyi elämään opintotuella ja pienellä määrällä osa-aikatyötä. En ikinä joutunut ottamaan opintolainaa. Opiskelija sai opintorahan päälle myös asumislisää. Olen Petteri Orpon ja Teemu Keskisarjan ikäluokkaa ja ihmettelen näiden ikäisteni päättäjien huonoa muistia.
Puhutaanpa totta vaihteeksi! Minä opiskelin 2007-2013 ja sain opiskelijan asumislisää ja opintotukea netto 447 euroa kuukaudessa millä maksoin vuokran ja elämisen. Ei opiskelija tarvitse ulkomaanlomia, brunsseja ja pleikkarivitosia tai kalliita kampaamopalveluita. Nyt opiskelijat saa tosi isot sosiaalituet kun ovat tavallisen asumistuen piirissä!
Laina ei ole tuki.
Nyky-opiskelija saa nauttia yleisestä asumistuesta joka ei ole laina vaan suuri sosiaalituki, Helsingissä jopa 820€/kk. Se yksinään on noin 2 x se summa minkä opiskelija sai siis yhteensä opintotukea ja opiskelijan asumistukea vielä hetki sitten. Miten nykyopiskelijat kehtaat vielä valittaa?!
Kunhan valmistuu tavoiteajassa - mikä ei ole edes vaikeaa, jos oikeasti käyttää aikansa opiskeluun, eikä politikointiin, saa verotuksessa tehdä opintolainasta vähennyksen.
Eli lyhyesti: Maksat vähemmän veroja, kun menet töihin. Eli se opintolaina suurelta osalta hyvitetään niille, jotka sen yhteiskunnan maksaman opiskeluajan tuovat yhteiskunnan hyväksy työpanoksen muodossa.
Jos himmailet opiskelujen jälkeen tukien varassa tai opinnot jää kesken tms. niin sitten maksat opintolainasta täysimääräisenä takaisin. Mikä on ihan oikein, koska et ole hoitanut omaa osuuttasi yhteiskunnan kanssa tekemistäsi sopimuksesta, eli opiskellut, kun sinulle siitä maksetaan niin opiskelupaikka kuin myös selvää rahaa käteen opintotukena.
Ihan hyvä järjestelmä, joka kannustaa opiskelemaan sukkelasti ja hakeutumaan työelämään. Yhteiskunnalla on myös oikeus velvoittaa ihmisiä hoitamaan oma osuutensa, eikä vain vaatimaan ja edellyttämään asioita ilman vastiketta.
Uutisoinneissa ja ihmisten puheissa otetaan vain osa järjestelmää käsiteltäväksi, jolloin saadaan se kuohuttava kohu-uutinen aikaan.
Opiskelu ON investointi tulevaisuuteen. Siksi on suotavaa, että investointia suunnitellaan ja vastataan itse lopputuloksesta. Myös kertyneestä velasta.
Hajua omasta investoinnista saa opiskeluaikana, kun etsii kesätöitä ja/tai harjoittelupaikkoja. Jos yleisen kielitieteen nro marxilaisen suuntautumisen koulutusohjelman koulutusta vastaaviapaikkoja ei ole, niin opiskeluaikana voi alkaa lukemaan jotain sivuainetta, jolla parantaa mahdollisuuksia. Tai etsiä Mäkkäristä töitä.
Miten lainaa ei saa nopeammin maksettua pois?mulla oli lainaa 30 000. Oon noin vuodessa maksanut siitä yli puolet pois. Oon tehnyt 2-3 työtä samaan aikaisesti valmistumisen jälkeen. Pyrin siihen että laina olisi maksettu tänä vuonna / viimeistään ensi vuonna.
Tietysti monen työn tekeminen voi väsyttää, mutta tämä on väliaikaista. Ja haluan lainan mahdollisimman nopeasti pois.
Valmistuin lähes 10 vuotta sitten ja lainaa oli silloin 12000€ ja nyt 8000€ vaikka olen maksanut sitä paljon enemmän kuin 4000€. Olen useamman kerran lyhentänyt lainaa 1000€ kerrallaan ylimääräistä kuukausittain maksetun lisäksi.
Opintoraha on naurettavan pieni. Siis aivan todella pieni. Silti yksi ongelma on se, ettei nykyään iso osa opiskelijoita suostu tai pysty siihen matalaan elintasoon ja kituutteluun, mitä tuolla rahalla eläminen vaatii. Käytännössä siis ponnisteluja joko lisätöitä tai pakko ottaa lainaa.
Halutaan merkkiä ja matkoja, hyvännäköistä ja mukavaa elämää. Siinä on puolensakin, että osaavat vaatia, mutta minusta ilmiö on mennyt ehkä jo liian pitkälle. Ei 20 vuotiaalle tarvitse ainakaan muiden kustantamana olla omaa kaksiota vuokralla, uusia huonekaluja, merkkivaatteita ja asioita "vimosen päälle".
Työssä näkyy siten, että Esimerkiksi jo neljän vuoden ajan firmamme kesätyöntekijät (yleensä yliopiston opiskelijoita 1.2. Tai 3. Vuodelta - eivät suostu!! (Seitsemästä viisi on alkanut pyytää muuta työtä) Tehdä perustyötä vaan alkavat vonkua vaativimpia tehtäviä vailla perusosaamista.. tätä perustyötä mitä meillä kaikilla on asiantuntijoista juristeihin)
Tarkoitan, että menisi töihin opintojen lisäksi kun opintorahan pienuudesta jojtuen sillä ei voi pärjätä. Keskittymiskyvyn lasku näkyy myös tässä, opinnot tuntuvat rankoilta ja moni ei pysty enää menemään töihin lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Silmukka kiristyy, menemme kohti dystopiaa.
Työnteon merkitys vähenee huomattavasti, kun ihminen ei pysty sen avulla saavuttamaan mitään omaa. Ei ostamaan kotia, ei hankkimaan lapsia. Se ei riitä motivoimaan työhön, että saa just ja just ruokittua itsensä. Voi tulla eliitinpaskiaisille yllätyksenä, kun porukka villiintyy. Kun kuppi menee nurin.
Vierailija kirjoitti:
Miten lainaa ei saa nopeammin maksettua pois?mulla oli lainaa 30 000. Oon noin vuodessa maksanut siitä yli puolet pois. Oon tehnyt 2-3 työtä samaan aikaisesti valmistumisen jälkeen. Pyrin siihen että laina olisi maksettu tänä vuonna / viimeistään ensi vuonna.
Tietysti monen työn tekeminen voi väsyttää, mutta tämä on väliaikaista. Ja haluan lainan mahdollisimman nopeasti pois.
Miksi alapeukkuja? Oon ajatellut, että mielummin teen useampaa työtä ja maksan lainan mahdollisimman nopeasti pois, kun maksan korkeita korkokuluja vuodesta toiseen. Lisäyksenä vielä, että en ole tehnyt hyväpalkkaista / hyväpalkkaisia työtä, vaan huonosti palkattuja töitä, joista tätä lainaa pois maksan.
Silmukka kiristyy, menemme kohti dystopiaa.