YLE: Opiskelijat kertoivat Ylelle opintolaina-ahdingosta: Olen pudonnut asunnonostajien junasta todennäköisesti loppuelämäkseni
Osa on laskeskellut, että omistusasunnon hankkiminen voisi olla realistista aikaisintaan viisikymmpisenä.
Aivan jäätäviä lainoja nuorilla. Otetun lainan määrä on myös kasvanut aivan valtavasti. Joillain voi olla jopa yli 50 000e opintolainaa. Ja osalla terveys mennyt opintojen aikana. Samaan aikaan työelämä on muuttunut entistä epävarmemmaksi ja monelle on tarjolla vain silpputyötä ja pätkää.
"Opiskelijat ottavat nykyisin reippaasti enemmän opintolainaa kuin aikaisemmin, selviää Kelan tilastoista.
Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden mediaanilainamäärä on yli kolminkertaistunut reilussa kymmenessä vuodessa: vuonna 2010 opintolainaa otettiin keskimäärin 6 700 euroa, kun vuonna 2022 lainaa oli jo 22 660 euroa opiskelijaa kohden."
Kommentit (741)
Vierailija kirjoitti:
Herrajestas. Mikä on muuttunut? Minun nuoruudessani kaikki ei edes ottaneet opintolainaa vaan elivät tuilla + osa-aikatyöllä. Toki se oli aikamoista köyhäilyä mutta sillä kuitenkin eli. Osa otti opintolainaa ja sijoittivat sen sitten eli eivät käyttäneet elämiseen. Tästä on vain 10 vuotta aikaa, joten ihmettelen nopeaa muutosta.
Opintoraha ei ole oikeastaan noussut yli 20 vuoteen. Joten tietysti sillä ennen pärjäsi paremmin. Opiskelua ollaan haluttu viedä lainapainotteiseen suuntaan, siksi tukia ei ole nostettu vastaamaan nykyistä hintatasoa
Vierailija kirjoitti:
Herrajestas. Mikä on muuttunut? Minun nuoruudessani kaikki ei edes ottaneet opintolainaa vaan elivät tuilla + osa-aikatyöllä. Toki se oli aikamoista köyhäilyä mutta sillä kuitenkin eli. Osa otti opintolainaa ja sijoittivat sen sitten eli eivät käyttäneet elämiseen. Tästä on vain 10 vuotta aikaa, joten ihmettelen nopeaa muutosta.
Oisko opintojen muuttuminen vaativammaksi (myös se on henkisesti vaativaa jos opetuksen taso on surkea ja kaikki aika menee typeriin ryhmätöihin joissa kukaan ei opi mitään ja digisäätämiseen.) Ei kaikki jaksa paskaduunia päälle. Sitten tietysti monet nuoret on ihan aivopestyjä että keskiluokkainen elintaso pitää olla, jo parikymppisenä opiskelijana.
Ihan hyvin selviää ilmankin lainaa ellei pakko olla uusinta iphonea ja käydä kerran vuodessa etelänmatkalla instakuvia varten. Opiskelin 2008-2013 jo jostain kumman syystä helposti selvisin ilman lainaa vaikkei vanhemmat avustaneet, vaikka silloin opiskelijan tuet oli selvästi pienempiä, nythän niitä tukia korotettu 50% tuosta ajasta. Tosinsain kesätyön joka kesä ja kaikki ei saa, mutta silloinkin oli vaihtoehto opiskella ja saada opintotukea kesän ajan jos ei olisi saanut kesätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintoraha ei ole oikeastaan noussut yli 20 vuoteen. Joten tietysti sillä ennen pärjäsi paremmin. Opiskelua ollaan haluttu viedä lainapainotteiseen suuntaan, siksi tukia ei ole nostettu vastaamaan nykyistä hintatasoa
Tämäkin vielä, varsinkin nyt kun hinnat aivan törkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin tästä on vain 10 vuotta aikaa. Olen nyt 31 v. Ja keskimääräinen lainamäärä on 22600 euroa per opiskelija nykyään eli puolet ottaa tuotakin enemmän! Ei kai asiat niin paljon ole kallistuneet, siis ennen nykyistä inflaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti olet nukkunut 10 vuotta jos et tiedä. Sipilän hallitus leikkasi opintorahaa ja lisäsi opintotuen lainapainotteisuutta. Opintotuen kestoa on myös leikattu. Opiskelijoiden on pakko ottaa useimmiten lainaa elääkseen ja valmistuakseen ajallaan.
Ohi on ne ajat, jolloin opiskeltiin, biletettiin ja tehtiin töitä samaan aikaan.
Opiskelijoiden tukia on korotettu 50% verrattuna tilanteeseen vielä 10v sitten, suurin osa tästä tulee huomattavasti suuremmasta asumistuesta jota nyt saa joka kk toisin kuin ennen. Kumma kun 10v sitten iso osa selvisi ilman lainaa...
No kokoomus pistää korkeakouluopiskelun maksulliseksi ja leikkaa asumistukea niin loppuu se rutina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin tästä on vain 10 vuotta aikaa. Olen nyt 31 v. Ja keskimääräinen lainamäärä on 22600 euroa per opiskelija nykyään eli puolet ottaa tuotakin enemmän! Ei kai asiat niin paljon ole kallistuneet, siis ennen nykyistä inflaatiota.
Ai ei kai inflaatio näy 10 vuodessa? Et ainakaan taloustiedettä ole opiskellut etkä näköjään seurannut, miten opintorahaa on leikattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Indeksikorotukset?
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin selviää ilmankin lainaa ellei pakko olla uusinta iphonea ja käydä kerran vuodessa etelänmatkalla instakuvia varten. Opiskelin 2008-2013 jo jostain kumman syystä helposti selvisin ilman lainaa vaikkei vanhemmat avustaneet, vaikka silloin opiskelijan tuet oli selvästi pienempiä, nythän niitä tukia korotettu 50% tuosta ajasta. Tosinsain kesätyön joka kesä ja kaikki ei saa, mutta silloinkin oli vaihtoehto opiskella ja saada opintotukea kesän ajan jos ei olisi saanut kesätyötä.
Tämä on kyllä jännä ilmiö. Samaan aikaan keskiluokka alkaa olla ongelmissa hintojen nousun vuoksi, mutta opiskelijan pitäisi pärjätä tuella, joka alittaa reilusti jopa toimeentulotuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko opintojen muuttuminen vaativammaksi (myös se on henkisesti vaativaa jos opetuksen taso on surkea ja kaikki aika menee typeriin ryhmätöihin joissa kukaan ei opi mitään ja digisäätämiseen.) Ei kaikki jaksa paskaduunia päälle. Sitten tietysti monet nuoret on ihan aivopestyjä että keskiluokkainen elintaso pitää olla, jo parikymppisenä opiskelijana.
Mä opiskelin perustutkinnon reilut 10 vuotta sitten (ilman lainaa, elin tuilla ja kesätyörahoilla) ja oon sen jälkeen ollut yliopistolla töissä. En näe, että opinnot olisivat muuttuneet vaativammiksi. Myös mun opiskeluaikana oli surkeaa opetusta, ryhmätöitä ja digisäätämistä sun muuta.
-Eri
Yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa opiskelijoiden luksuselämää. Jos opiskelija matkustelee ja elää kuin työssäkäyvä, tuet ovat liian isot.
Nykyään saa vuodessa 50% enemmän tukea verrattuna tilanteeseen 10v sitten, enkä nyt puhu lainsta vaan tuista. Opiskelijoiden siirto yleisen asumistuen piiriin nosti huomattavasti vuosittaista tukisummaa. Opiskelijoissa vikaa jos ei ilman lainaa selviä.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoiden tukia on korotettu 50% verrattuna tilanteeseen vielä 10v sitten, suurin osa tästä tulee huomattavasti suuremmasta asumistuesta jota nyt saa joka kk toisin kuin ennen. Kumma kun 10v sitten iso osa selvisi ilman lainaa...
Tämä ei ole totta. Asumismenot ovat kasvaneet ja opintorahasta leikattiin kolmannes.
Isoin ongelma on opintorahan pienuus. Itse sain 20 vuotta sitten parempaa opintorahaa kuin mykyopiskelijat. Inflaation kun ottaa huomioon niin ostovoima on tippunut olemattomaksi.
Laskeskelin opiskelemaan menevän lapseni hypoteettisia kuluja paikkakunnan hintatason mukaan ja kyllähän se hurjalle tuntuu, että vuokran jälkeen jää käteen noin 120e niin sillä maksetaan bussikortti, puhelimen ja netin kulut, vakuutus, ehkä sähkö+ vesi ja syödäänkin kuukausi.
Kyllähän opiskelijoita myös patistetaan ottamaan lainaa, esim ei saa toimeentulotukea, vaan pitää nostaa lainaa, jos kesätyö jää saamatta.
Hinnat on aivan pilvissä ja joka päivä kaupassa pyörittelen silmiä hintojen nousulle esim. vessapaperipaketti maksaa 6 euroa ja kahvipakettia ei saa enää kolmella eurolla edes rainbow-merkkiä O__O kanamunat maksaa vähintään 2 euroa ennen sai jopa eurolla paketin! Tuntuu, että kaikesta joutuu karsimaan 😔 t.opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei kai inflaatio näy 10 vuodessa? Et ainakaan taloustiedettä ole opiskellut etkä näköjään seurannut, miten opintorahaa on leikattu.
Tottakai inflaatio vaikuttaa mutta yli 20 000 € esim kolmen vuoden opintoihin SEN LISÄKSI että nostaa asumistukea sekä opintotukea on ihan helvetin suuri määrä rahaa. Varsinkin jos porukka on myöskin käynyt töissä eli siitä tulee se X määrä lisätienestiä.